Hvornår kan et barn være alene hjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Hvor gammel skal et barn være for at kunne være alene hjemme mens mor/far render i kisen?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

15.561 visninger
109 svar
246 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. oktober 2016

fruD

Af ren nysgerrighed vil jeg gerne høre jeres holdning til hvornår et barn kan være alene hjemme i max 15 min. Hvad tænker I?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. oktober 2016

Monski

fruD skriver:

Af ren nysgerrighed vil jeg gerne høre jeres holdning til hvornår et barn kan være alene hjemme i max 15 min. Hvad tænker I?

Jeg har svaret 5-6 år. 

Min dreng på 6 kan godt være alene hjemme imens jeg henter lillebror. (Vi er nabo til vuggestuen) 

15 minutter er ikke så meget anderledes end hvis jeg går i vaskekælderen og der får han også lov til at blive oppe i lejligheden 

han har én gang været alene hjemme i 30 minutter imens vi handlede men der havde han en telefon så han kunne ringe hvis der var noget som helst 

Anmeld Citér

19. oktober 2016

vitapigen

Det kunne være mig der havde lavet det indlæg 

Min pige på 5 ville ikke med mig og lillebror ud og handle og spurgte om hun ikke bare kunne blive hjemme?! Jeg var i tvivl om det var ok. Så hun kom med for synes måske lige af det var tidligt nok 

Anmeld Citér

19. oktober 2016

Ras.mussen

Jeg synes 5-6 årige alene hjemme er alt alt for tideligt. Er lidt i chok at 25 % synes det okay? 

For mig er det egentlig ligegyldigt om det er 15 min eller 45 min, det tager 2 min (ikke en gang) så kan der være sket en ulykke ell. Uheld med barnet. 

Anmeld Citér

19. oktober 2016

M (:

fruD skriver:

Synes den er svær. For tør godt lade min 3,5 årige sidde i stuen og se tegnefilm (vi bor på 2. sal), mens jeg går i gården og putter lillesøster. Sommetider tager det da hurtigt et kvarter at få hende til at sove.. Men kunne omvendt aldrig finde på at gå i vaskekælderen (på den anden side af vejen) eller i Brugsen efter en liter mælk med ham siddende alene hjemme - selvom tidsrammen er den samme. Tror forskellen er, at jeg så skal krydse vejen, og så er der altså en større risiko (omend stadig lille) for at der sker noget end hvis jeg befinder mig i gården.

Ligeledes har jeg ikke skrupler over at lade ungerne sove i barnevognen i gården, mens jeg er i lejligheden, men ville ikke lade dem sove i lejligheden og så selv gå i gården. Der er årsagen nok, at hvis der sker mig noget i lejligheden mens de står ude, skal der nok være nogen, der undres før eller siden, hvor ingen ville vide, at de var i lejligheden, hvis der skete mig noget i gården. 

Jeg har stemt 9-10 år (overvejede kraftigt 7-8 år), da jeg her mener man er gammel nok til at gå efter hjælp/løse evt. problemer, der måtte kunne opstå på 15 min.. 

Anmeld Citér

19. oktober 2016

Tin

Profilbillede for Tin
fruD skriver:

Jeg har svaret 11-12 år. Synes at de skal kunne tænke lidt rationel i en given stress situation.  De skal kunne planlægge og handle ud fra hvad der sker og det mener jeg ihvertfald ikke at mine børn har kunne før de rundede den alder.

Anmeld Citér

19. oktober 2016

Anonym

Tin skriver:

Jeg har svaret 11-12 år. Synes at de skal kunne tænke lidt rationel i en given stress situation.  De skal kunne planlægge og handle ud fra hvad der sker og det mener jeg ihvertfald ikke at mine børn har kunne før de rundede den alder.

11-12.. så kunne min hverdag slet ikke hænge sammen hvis jeg skulle pakke alle i tøjet og bilen hver gang jeg lige havde glemt noget i butikken om hjørnet..

jeg mener 11-12 er meget sent at være alene 15 minutter for første gang..

Mine børn er alene hvis jeg lige går ned og køber ind, henter far i lufthavnen, de går også selv på indkøb, tager toget, bussen og fly (ok officielt ledsaget men i praksis klarer alt selv) fra 6 aar og op. Selvfølgelig varieret således at 6 år, så kan jeg lige klare indkøb (butikken er 200 meter væk og ingen veje krydses, tur i lufthavnen (5 km) er ved 8 og 9 år, bus, tog er 9 år her hos os. Flyveture klares også selv. Selvfølgelig har de både mobil og fastnet at kunne komme i kontakt på.. men jeg er ikke det mindste nervøs ved at lade dem være alene i hjemmet imens jeg klarer indkøb..

Anmeld Citér

19. oktober 2016

Anonym

Jeg har svaret 5-6 år. Min får lov til at være her alene mens jeg lige smutter over og handler eller er nede i vaskekælderen. Det er ikke altid h*n gider med og som regel får h*n så lov til at sidde med iPad eller se ramasjang imens, så er jeg også sikker på at h*n sidder stille så længe. Hvis jeg nu havde en der hang i gardinerne eller på anden måde var en uro, så var h*n da med mig men jeg kan 100% stole på, at h*n ikke gør noget h*n ikke må. 

Anmeld Citér

20. oktober 2016

Mo9ca

Jeg har svaret 5-6 og 7-8 da jeg mener at ved 6-7 års alderen at de er parate der. Det har mine egne været i hvert fald.

Anmeld Citér

20. oktober 2016

Guldlok88

Det er ikk nemt at svare på da alle børn er forskellige..  Jeg har selv en på 5 år og jeg går i vaskekælderen (har jeg gjort i et par år) selv, men det er også et privat hus hvor der er 2 lejligheder, så jeg kan høre hvis han kalder på mig... 

Men kunne ikk drømme om at handle selv, mens han var hjemme selvom det tager 2 min at gå i Fakta fra os af.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.