Ras.mussen skriver:
Læser du overhovedet hvad jeg skriver?
jeg skrev, at du risikerer at miste retten til at have resten af dine børn, ved dødsfald.
Jeg har ikke skrevet, at det var lige så snart du gik ud af døren.
Nu håber jeg ikke, at det sker hver gang eller er sket, at I har mistet jeres 5 årige, når I går fra dem?
Risikoen kan bare være der. Det betyder ikke det sker.
nej selvfølgelig ville jeg ikke det, så kan man ikke lave andet, som du skriver. Men risikoen for ulykke er der bare stadig. Og hvad folk gør af opdragelse, kan man jo ikke bare gå og indberette, medmindre der er vold, overgreb osv.
Det også noget helt andet at være 5 år alene, eller været 5 og 7 år sammen.
Det er et underligt fokus i mine øjne - "Nej, det duer ikke at lade Emma være alene hjemme, mens jeg smutter i kiosken, for hvis hun dør, så tager de de andre børn fra os."
Iøvrigt baseret på skrækhistorier fra USA. Hvis man opfatter det som en risiko, at Emma dør af at være alene, så slutter tanken om mulige konsekvenser af at lade hende være alene da forhåbentlig dér, for så skal Emma ikke være alene hjemme.
Jeg synes ikke, børn på 5 skal være alene ret længe eller overhovedet, men jeg kan forestille mig tusind scenarier, hvor jeg alligevel ville finde det forståeligt eller acceptabelt, at mor smutter i ti eller femten minutter. Det er ikke sort/hvidt efter min opfattelse, for der kan være så mange faktorer, der ændrer billedet. Rigtigt meget afhænger af barnet - nogle 5-årige ville med total garanti blive siddende foran TV'et, mens mor hentede mælk, andre ville med næsten lige så stor sikkerhed fare ud i køkkenet og lege med knive eller tændstikker - nogle ville være utrygge ved det, andre ville knap bemærke, mor var væk. Nogle ved, at hvis der er det mindste, skal de bare gå ind til nabokonen, andre snorksover og vil med garanti ikke vågne, og det ved mor af erfaring om sit sovende barn.
Jeg vil sætte en tier på, at risikoen for, at den 5-årige, der er helt opslugt af tegnefilm det kvarter, mor er væk dén ene gang, det sker, kommer alvorligt til skade, er væsentligt mindre end risikoen for, at der sker det noget, når det kører i bil på daglig basis.