Hvornår kan et barn være alene hjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. oktober 2016

lineog4

Læser du overhovedet hvad jeg skriver?

jeg skrev, at du risikerer at miste retten til at have resten af dine børn, ved dødsfald. 

Jeg har ikke skrevet, at det var lige så snart du gik ud af døren. 

Nu håber jeg ikke, at det sker hver gang eller er sket, at I har mistet jeres 5 årige, når I går fra dem? 

Risikoen kan bare være der. Det betyder ikke det sker.

nej selvfølgelig ville jeg ikke det, så kan man ikke lave andet, som du skriver. Men risikoen for ulykke er der bare stadig. Og hvad folk gør af opdragelse, kan man jo ikke bare gå og indberette, medmindre der er vold, overgreb osv. 

Det også noget helt andet at være 5 år alene, eller været 5 og 7 år sammen. 

Jo jeg læser, men ser helt kynisk og logisk på det. Man får fjernet sine børn hvis man fx handler til fare for børnene, hvis man ikke kan tage vare på dem og ikke besidder forældre evne. Og hvis det er okay at lade et barn være hjemme i 15 minutter når der ikke sker noget så er det også okay juridisk at lade sit barn være hjemmene 15 minutter når der sker noget - man har ikke fejlet mere, fordi udfaldet er forfærdeligt. Lader jeg mit barn gå over for rødt lys så er det ikke kun forkert hvis det bliver kørt over, det er forkert også når intet sker. Det er med den login g spørger til indberetning fordi du mener man vil miste retten til sine børn hvis uheldet er ude, ergo må det jo være lige så forkert når intet sker. 

Følelsesmæssigt er det så noget andet, for var man hjemme kunne man have forhindret det (måske) og det skal man så leve videre med. 

Vi lever heldigvis ikke i USA, hvor man ofte hører historier hvor handlinger åbenbart er forkerte når de har uheldigt udfald, mens de er legale når de har heldigt udfald. I DK vil jeg næsten lægge hoved på blokken og sige du ikke får tvangsfjernet de andre børn pga en enelig hændelse, men selvsagt hvis den hændelse viser en stor mangel på forældre evne og hvis man gentagende gange oplever meget uheldige valg. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. oktober 2016

RGN

Profilbillede for RGN
lineog4 skriver:

Jeg bliver ikke provokeret af du ikke vil, men at du skriver det er uansvarligt og det kan medføre tvangsfjerning af børn. 

du skriver du er i en børnehave og jeg kan jo så spørge direkte ville du lave en indberetning på en familie hvis du opdagede at deres to børn på fx 7 og 5 var alene i 15 minutter mens mor var nede og hente vasketøj, hente et brød eller...? For hvis du mener det tangerer en tvangsfjernelse alene fordi barnet på 5-6 år var alene da det skar sig med kniven, så bør du indberette. Jeg ved jeg ikke ville indberette en familie med mindre der var tale om et barn på 6 der stod alene fra det kom hjem fra SFO og måske 2-3 timer frem, eller en 6 årig ser selv skulle gå i seng. Men ville da aldrig overveje det på baggrund af 15 minutter mens der smuttes til bageren, ergo forventer jeg heller ikke der bliver tvangsfjernet nogle børn på det grundlag med mindre der er meget mere historie i den familie

Det er sjovt som tiderne har ændret sig.

Jeg ville aldrig selv gøre det, men da jeg gik i de små klasser gik jeg selv hjem fra skole og var hjemme nogle timer alene inden min søster eller forældre kom hjem.

Jeg har aldrig oplevet det som et problem. Hverken som barn eller som voksen, når jeg tænker på mine forældres valg.

Jeg var et såkaldt nøglebarn, men på ingen måde omsorgsvigtet.
(Det var i start 90´erne)

Anmeld Citér

21. oktober 2016

lineog4

RGN skriver:

Jeg ville aldrig selv gøre det, men da jeg gik i de små klasser gik jeg selv hjem fra skole og var hjemme nogle timer alene inden min søster eller forældre kom hjem.

Jeg har aldrig oplevet det som et problem. Hverken som barn eller som voksen, når jeg tænker på mine forældres valg.

Ja jeg var egentlig også ved at skrive selv skulle stå for aftensmad fordi jeg tænkte man gik hjem kl 16 og så var man alene hjemme til måske kl 19 

men ja tiderne er skiftet og det er ikke set godt til med de såkaldte nøglebørn når de er i de mindste klasser, måske fordi der er SFO som tilbud hvor fx da jeg var i den alder var der fritidshjem som ikke var tilknyttet skolen og vi var faktisk kun 2 i min klasse den gang der gik på fritidshjem de andre var nøglebørn (eller havde en mor hjemme). 

Anmeld Citér

21. oktober 2016

RGN

Profilbillede for RGN
lineog4 skriver:

Ja jeg var egentlig også ved at skrive selv skulle stå for aftensmad fordi jeg tænkte man gik hjem kl 16 og så var man alene hjemme til måske kl 19 

men ja tiderne er skiftet og det er ikke set godt til med de såkaldte nøglebørn når de er i de mindste klasser, måske fordi der er SFO som tilbud hvor fx da jeg var i den alder var der fritidshjem som ikke var tilknyttet skolen og vi var faktisk kun 2 i min klasse den gang der gik på fritidshjem de andre var nøglebørn (eller havde en mor hjemme). 

Jeg fik faktisk også tilbudt fritidshjem, men jeg gad ikke. Jeg havde et stort behov for ro efter en skoledag og bare sidde alene og lege.

På mange punkter er vi i dag meget bedre til at passe på vores børn. Nu giver vi dem seler på, putter dem i autostole, de fleste af os ryger ikke med børn i bilen og vi tager dem ikke længere med til voksenfester og lader dem sove under højtalerne. Eller endnu værre; med en tur på værthus.

Det er jo super godt!! Men der er nok også punkter hvor vi pakker dem for meget ind i vat.
Jeg er selv slem til det, fordi jeg er bange for stort set alt. Dog lader jeg min 6 årige blive hjemme, hvis han ikke gider med, når jeg kører mormor til toget 5 km fra hvor vi bor osv.
Der kunne ske mig noget på vejen. Et biluheld fx, men så ville jeg egentlig meget glad for, at jeg havde ladet ham blive hjemme.

Jeg dømmer ikke folk, om de gør det ene eller det andet. Jeg tror på, at folk gør hvad de finder bedst og ikke lader deres børn være alene, hvis de elsker at lege med tændstikker eller har grædt deres øjne ud af hovedet i angst, mens man var væk.

Anmeld Citér

21. oktober 2016

Ras.mussen

Ved godt vi taler om 5 årige alene hjemme i 15 min. 

Men da spørgsmålet går op til 13-14 årige, synes jeg linket er relevant. 

Der står bl.a, "Lad aldrig børn under 10 år være alene hjemme; heller ikke bare en halv time"

http://www.bt.dk/nyheder/boern-under-10-aar-maa-ikke-vaere-alene-hjemme

Anmeld Citér

21. oktober 2016

lineog4

Ved godt vi taler om 5 årige alene hjemme i 15 min. 

Men da spørgsmålet går op til 13-14 årige, synes jeg linket er relevant. 

Der står bl.a, "Lad aldrig børn under 10 år være alene hjemme; heller ikke bare en halv time"

http://www.bt.dk/nyheder/boern-under-10-aar-maa-ikke-vaere-alene-hjemme

Ikke fordi de er helt forkert på det, men det er i høj grad skrevet ud fra middelklassen i parcelhuskvarteret når et argumenterne er: de kunne i gamle dage for der var der nogle hjemme. Jeg er 42 og der var ikke nogle hjemme i min ejendom da jeg var barn, så det romantiske billede af den hjemmegående mor med hjemmebag var ikke virkelighed her, men med sikkerhed i andre miljøer. Og sådan bare lige rt spytklat fra mine børn er der nu: vores underbo er frisør og negleteknikker, synes jeg kan se de er 3 på arbejde hver dag, deres nabo er en restaurant som forresten deler vores gårding der er mennesker der nede minus mandag fra kl 13. Så er der en køreskole og på den anden side af gaden er der shawarma grill, ejendomsmægler, pizzeria og vaskeri så hvis argumentet fra datid il nutid kun er: den gang kunne man få hjælp hos naboen, så tror jeg vi er mange der bor i områder hvor der er hjælp at hente 

og så må jeg sige de er langt væk fra virkeligheden hvis de ikke godt ved at børn på 8-9 rent faktisk selv går hjem fra skole, også fordi man er for nogles vedkommende kun 9 når man starter i klub og der er ikke den kontrol. 

Men må melde mig enig i, man skal selvsagt have sat rammerne for ens barn: du må ikke varme kakao (okay hvor mange børn laver varm kakao i en gryde og ikke i mikroen?), du skal ikke begynde at lave mad, hvis du er sulten så er mor hjemme om 10 minutter og du kan godt vente osv

Anmeld Citér

21. oktober 2016

klmf

Min 6-årige går selv til og fra skole og kan være alene en halv til en times tid indtil vi kommer fra arbejde. Der er regler for, at man ikke må tænde komfur, stearinlys og så videre. Det fungerer uden problemer. 

Anmeld Citér

21. oktober 2016

fruD

RGN skriver:

Det er nemlig herfra hele grundlaget til min spørgsmål ligger. Sådan var det også da jeg var barn. Jeg var alene hjemme i 3 timer inden mine forældre kom hjem. Der var jeg 9 år. 

Anmeld Citér

21. oktober 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Ras.mussen skriver:

Læser du overhovedet hvad jeg skriver?

jeg skrev, at du risikerer at miste retten til at have resten af dine børn, ved dødsfald. 

Jeg har ikke skrevet, at det var lige så snart du gik ud af døren. 

Nu håber jeg ikke, at det sker hver gang eller er sket, at I har mistet jeres 5 årige, når I går fra dem? 

Risikoen kan bare være der. Det betyder ikke det sker.

nej selvfølgelig ville jeg ikke det, så kan man ikke lave andet, som du skriver. Men risikoen for ulykke er der bare stadig. Og hvad folk gør af opdragelse, kan man jo ikke bare gå og indberette, medmindre der er vold, overgreb osv. 

Det også noget helt andet at være 5 år alene, eller været 5 og 7 år sammen. 

Det er et underligt fokus i mine øjne - "Nej, det duer ikke at lade Emma være alene hjemme, mens jeg smutter i kiosken, for hvis hun dør, så tager de de andre børn fra os."  Iøvrigt baseret på skrækhistorier fra USA. Hvis man opfatter det som en risiko, at Emma dør af at være alene, så slutter tanken om mulige konsekvenser af at lade hende være alene da forhåbentlig dér, for så skal Emma ikke være alene hjemme. 

Jeg synes ikke, børn på 5 skal være alene ret længe eller overhovedet, men jeg kan forestille mig tusind scenarier, hvor jeg alligevel ville finde det forståeligt eller acceptabelt, at mor smutter i ti eller femten minutter. Det er ikke sort/hvidt efter min opfattelse, for der kan være så mange faktorer, der ændrer billedet. Rigtigt meget afhænger af barnet - nogle 5-årige ville med total garanti blive siddende foran TV'et, mens mor hentede mælk, andre ville med næsten lige så stor sikkerhed fare ud i køkkenet og lege med knive eller tændstikker - nogle ville være utrygge ved det, andre ville knap bemærke, mor var væk. Nogle ved, at hvis der er det mindste, skal de bare gå ind til nabokonen, andre snorksover og vil med garanti ikke vågne, og det ved mor af erfaring om sit sovende barn. 

Jeg vil sætte en tier på, at risikoen for, at den 5-årige, der er helt opslugt af tegnefilm det kvarter, mor er væk dén ene gang, det sker, kommer alvorligt til skade, er væsentligt mindre end risikoen for, at der sker det noget, når det kører i bil på daglig basis. 

Anmeld Citér

21. oktober 2016

MorDk

Ras.mussen skriver:

Jeg synes 5-6 årige alene hjemme er alt alt for tideligt. Er lidt i chok at 25 % synes det okay? 

For mig er det egentlig ligegyldigt om det er 15 min eller 45 min, det tager 2 min (ikke en gang) så kan der være sket en ulykke ell. Uheld med barnet. 

jeg har det sådan lidt... børn er forskellige. Nogle er mere fremme og modne end andre. Jeg synes det er en vurderingssag. 

Min søn er lige fyldt 6 år. Han kan sagtens være alene imens jeg tager i vaskehuset, lige handler hurtigt eller henter lillesøster. 

Han er også alene ude og lege i området med de andre børn. Det er da mere sikkert at være hjemme! 

Desuden har vi en walkie talkie som vi bruger både når han er alene hjemme og når han er ude og lege. Så kan vi være i kontakt. MEN min søn er fornuftig og kender reglerne. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.