Hvornår kan et barn være alene hjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. oktober 2016

Mom

Profilbillede for Mom

Jeg har stemt 5-6 år - men mener 6 år. Alle vores unger har kunne være alene alt mellem 15 min og 30 min, når de startede i skole - fx. hvis jeg skulle handle en liter mælk i Rema som ligger 50 meter fra vores hus.

Nu er den ældste 14 år (meget snart 15 år), han ville sagtens kunne være alene hjemme i 24 timer. Den mellemste er 11 år, og kan hvis det skulle være nødvendigt, være alene, i hvad der svare til en almindelig arbejdsdag - vores den mindste er 8 år, og kan være alene hjemme i måske en time, dog har hun ikke prøvet det endnu, da storebror på 11 år altid er hjemme med hende, hvis ingen af dem gider tage med ud og handle, hvilket iøvrigt foregår lige ovre på den anden side af gaden :-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. oktober 2016

BigHope13

Jeg har svaret 7-8 år for kan mærke på min knap 3 årige at der kommer til at gå mange år endnu.  Her kan han endnu ikke være alene på værelset i den modsatte ende af huset uden at lave ballade og åbne døre udtil,  garage, stald og indkørsel....  (har virkelig en krudtugleder ikke kan sidde stille 2 min) 

bor dog også i eget hus på landet så det ikke rigtig nødvendigt at gå fra ham i 15 min.  Hvis der skal handles og ligende så skal der køres min 7-10 km og så bliver han pakket i bilen,  hvis han virkelig protestere og ikke vil med plejer vi at køre forbi bedstefar som bor i nabolaget om han lige må være der mens mor feks skal handle.. 

Anmeld Citér

21. oktober 2016

Ras.mussen

lineog4 skriver:

Der er oftest også langt fra specialgruppen til almengruppen på modenhedsskalaen. Jegvhwr selv en special 1. Klasse lige nu og de er under konstant opsyn både i timerne og i frikvarteret. Hvorimod almen 1. Klasse sidder i små grupper i andre lokaler uden opsyn i timerne og arbejder, de har en kæmpe frihed i frikvarterne. 

En 6 årig med særlige udfordringer ville jeg sørme heller ikke lade blive alene hjemme

Det er slet ikke det jeg taler om  jeg taler stadig om at jeg ikke ville lade en 5 årige uden diagnose(r) være alene hjemme, HVERKEN 15 min, 30 min eller en time! Der er MIN mening. Synes det uansvarligt! 

Hvad hvis der sker noget? Du risikerer at miste retten til at have resten af dine børn.

Jeg forklarede hvorfor jeg kom til at skrive, at vi ikke havde nogen 5 årige i BH klasse. Og jo vi har  børn med milde diagnose(r) der kommer i folkeskoler, dog er de gerne næsten 7. 

Igen hvorfor skal børn ofte havde et valg? Og hvorfor Søren skulle dit 5 årige barn, blive så vildt mere selvstændigt af at sidde med en iPad eller foran flimmerkassen mens du er væk??

Anmeld Citér

21. oktober 2016

Mom

Profilbillede for Mom
Ras.mussen skriver:

Det er slet ikke det jeg taler om  jeg taler stadig om at jeg ikke ville lade en 5 årige uden diagnose(r) være alene hjemme, HVERKEN 15 min, 30 min eller en time! Der er MIN mening. Synes det uansvarligt! 

Hvad hvis der sker noget? Du risikerer at miste retten til at have resten af dine børn.

Jeg forklarede hvorfor jeg kom til at skrive, at vi ikke havde nogen 5 årige i BH klasse. Og jo vi har  børn med milde diagnose(r) der kommer i folkeskoler, dog er de gerne næsten 7. 

Igen hvorfor skal børn ofte havde et valg? Og hvorfor Søren skulle dit 5 årige barn, blive så vildt mere selvstændigt af at sidde med en iPad eller foran flimmerkassen mens du er væk??

Hvem siger, at hvis det værste tænkelige skulle ske, i de 5-10-15 minutter barnet er uden opsyn, at man så mister retten til sine børn?

Det kan jeg slet ikke forestille mig - jeg tror næppe den anses som værende grov omsorgssvigt, at lade sin 5 årige være alene, mens man er 100 meter væk, efter fx. mælk, eller nede med skraldet, eller i fx. en vaskekælder..

Anmeld Citér

21. oktober 2016

Ras.mussen

Mom skriver:

Hvem siger, at hvis det værste tænkelige skulle ske, i de 5-10-15 minutter barnet er uden opsyn, at man så mister retten til sine børn?

Det kan jeg slet ikke forestille mig - jeg tror næppe den anses som værende grov omsorgssvigt, at lade sin 5 årige være alene, mens man er 100 meter væk, efter fx. mælk, eller nede med skraldet, eller i fx. en vaskekælder..

Der var både et barn der blev lagt ind i en ovn, der blev tændt, da mor og far ville hente pizza rundt om hjørnet. 

Også har der også lige været en episode, med et barn der hoppede i tørretumbleren, hvor låget lukkede og tændte (en stor tørretumbler med låg i toppen) 

begge børn døde, og der var i begge tilfælde tale om, om forældrene måtte have resten af deres børn. Tror nok forældrene til barnet i oven, mistede retten, fordi de var gået fra børnene.

Anmeld Citér

21. oktober 2016

Mom

Profilbillede for Mom
Ras.mussen skriver:

Der var både et barn der blev lagt ind i en ovn, der blev tændt, da mor og far ville hente pizza rundt om hjørnet. 

Også har der også lige været en episode, med et barn der hoppede i tørretumbleren, hvor låget lukkede og tændte (en stor tørretumbler med låg i toppen) 

begge børn døde, og der var i begge tilfælde tale om, om forældrene måtte have resten af deres børn. Tror nok forældrene til barnet i oven, mistede retten, fordi de var gået fra børnene.

Er det tilfælde i DK? For dem mener jeg ikke at have læst om?

Anmeld Citér

21. oktober 2016

Ras.mussen

Det er også ligegyldigt. Men du efterlader et barn på 5 årig uden at kende konsekvenserne, ved dødsfald, brand eller lignede. Mange ting kan ske ved uheld. 

Min lillebror i den alder fik engang noget slik galt i halsen, noget så ufarligt at spise. Han kunne ikke få luft, så det var godt min mor var hjemme! 

Men tro sgu sagtens du kan miste retten. 

Anmeld Citér

21. oktober 2016

Ras.mussen

Er det tilfælde i DK? For dem mener jeg ikke at have læst om?

Kan prøve at finde dem. Men sikker ikke, men tro stadig godt du kan miste rette ved alvorlige uheld.

Anmeld Citér

21. oktober 2016

Mom

Profilbillede for Mom
Ras.mussen skriver:

Det er også ligegyldigt. Men du efterlader et barn på 5 årig uden at kende konsekvenserne, ved dødsfald, brand eller lignede. Mange ting kan ske ved uheld. 

Min lillebror i den alder fik engang noget slik galt i halsen, noget så ufarligt at spise. Han kunne ikke få luft, så det var godt min mor var hjemme! 

Men tro sgu sagtens du kan miste retten. 

Men du TROR man kan miste retten? Men VED du det?

Du får det til, at lyde som sandheden, når du skriver, at man risikerer at miste retten til de børn man ellers måtte have, hvis det utænkelige skulle ske, når/hvis man efterlod sin 5 årige i 5-10-15 min. 

Jeg vil meget gerne se links til de nyheder du referere til? For her i DK, skal der MEGET til førend du mister forældreretten over dine børn, virkelig MEGET, og efter min mening også for meget.

Mange ting kan også ske imens du er i bad, og din 5 årige er alene i stuen, eller din 5 årige leger alene på værelset, imens du er i køkkenet.

Anmeld Citér

21. oktober 2016

lineog4

Ras.mussen skriver:

Nej jeg risikerer ikke at miste mine børn fordi jeg går i Føtex 200 m fra mit hjem og min søn på 6 år som går i 0. Klasse er alene hjemme i de 20 min.  Så er det i hvert fald en anden kommune end den jeg arbejder i, for her skal der godt nok meget til før man tvangsfjerner børn (nogle gange for meget) for man er klar over det for de fleste børn ikke er en redning at blive tvangsfjernet, plus der er en lang forhistorie om familier man kigger på. Jeg må indrømme jeg heller aldrig ville overveje en indberetning hvis jeg hørte et barn i 0. Klasse sad alene i 10 min mens mor løb ned til bageren - hold da op hvis det var det var nede på det plan kunne jeg jo næsten skrive en indberetning på hveranden barn, og hvad med alle de børn der går alene i skole i 0.klasse? 

Mit barn bliver ikke mere selvstændigt af at sidde i 15 minutter, men mit barn bliver mere selvstændigt af at opleve mor og far stoler på ham - men egentlig er jeg nok ikke den bedste at spille bold op af lige her, for det er sket en gang med en 6 årig i hele mit liv og ellers har det altid været når storesøster på 13 var hjemme. Men jeg bliver dybt provokeret af den skridsikre holdning om at det er uforsvarlige forældre, de kan få tvangsfjernet børnene og de gør det bare fordi de ikke gider og de forresten er med på bølgen med laissez faire opdragelse hvis børnene bestemmer alt - det er dybt fordomsfuldt og meget lidt rummeligt og nysgerrigt. 

Lad dog forældre kende deres børn bedst og peg fingeren mod os selv, selv være nysgerrig på om jeg måske kan gøre det anderledes, måske kan lære noget af andres praksisser. Drop du mister dine børn, for du er uforsvarlig men lyt og hør forældrene sige; jeg gør det i allerbedste mening. 

Hvorfor gå ud fra ungerne er blevet spurgt, hvorfor gå ud fra når du gør dette, så klacificerer jeg dig som den type forældre, hvorfor ikke være nysgerrig og hav åbne øjne i mødet med andre. Så jo jeg blev provokeret af blandt andet dine bombastiske udmeldinger og andres der talte om de forældre måtte have dårlig samvittighed osv. Jeg kunne garanteret finde tusind ting jeg synes er "rigtige" og andre ikke gør og så kunne jeg vælge at pege min tykke pengefinger den vej og fortælle jeg selv gør det rigtige eller jeg kan være ydmyg og sige: vi gør det forskelligt og vi gør det begge med troen på vi gør det rigtige. 

Men må indrømme professionelt at mødte jeg en familie hvor barnet i 5. Klasse (min datter var 11 i 5. Og min søn vil være 10) ikke måtte være alene hjemme i 15 minutter, ikke selv måtte gå i skole eller hjem fra klub, så ville jeg nok tage en snak med forældrene om ansvar, frigørelse mm. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.