Hvornår kan et barn være alene hjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. oktober 2016

Hck

Profilbillede for Hck

Det afhænger jo meget af barnet, men så sandelig også at du giver barnet en chance for at prøve at være alene hjemme. Må indrømme at jeg studser også over dem der har svaret 11-12 år, ( altså måske året før af de bliver konfirmeret). Min datter er fra november ( så hun var 5, da hun startede i skole) og blev konfirmeret som 13 årig i 7.kl. og jeg troede helt ærligt ikke at der var nogle 6. Klasses elever der ikke måtte være alene hjemme. Her hjemme fik de lov til at prøve at være alene hjemme i 7 års alderen, selvfølgelig i kort tid til at starte med.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. oktober 2016

lineog4

Anonym skriver:

Jeg har ikke sagt noget om en 10 årige? 

Jeg har sagt noget om en 5-6 årige, at de er for små EFTER MIN MENING. 

der kan hurtigt ske noget, os noget man overhovedet ikke havde i tankerne. Fx min bekendtes datter skulle være alene hjemme i 10 minutter, mens forældre skule hente en søskende fra vuggestue, imellem tiden havde datteren tænkt at hun ville hjælpe til med den kage forældre ville lave sener, hvilket medførte at datteren begyndte og Gøre klar til at piske flødeskum, hun vidste bare ikke, at man skulle huske at slukke for strømmen inden man sætte piskerisene i pisken, så der skete det, at datteren fik fingeren i piskerisene som jo drejede rundt, og hun mistede det yderste led på den ene finger. 

DERFOR lader man ikke små børn være alene hjemme.

alt kan ske

Ja og det kan det også med en 14 årig der tror de kan stege spejlæg. Livet og verden er farlig og man vurderer vel selv hvor ens barn er henne modenhedsmæssigt. Min første datter havde jeg aldrig efterladt alene hjemme som 6 årig for hun har nemlig mange ideer. Min ældste søvn ville jeg sagtens have gjort det med men gjorde det aldrig og den mindste fik lov i går fordi det stod ned i stråler og jeg manglede mel - han sad med iPad og så kender jeg han godt nok til han kun flytter sig hvis han skal tisse, jeg er da langt mere angst for alt det "lort" han kan finde på en legeplads i SFOen hvor han ikke er under opsyn end 10 min her hjemme i selskab med en IPad. 

Jeg synes man skal være varsom med sine pegede fingre for børn er forskellige, opvækst er forskellig, forældre er forskellige. Og man skal også lære at stole på, give slip, nyde de vokser væk fra en. 

Jeg har i denne ferie skulle synke verdens største klump for har sendt min 8 årige alene til London med sin garde. Han sov ude for første gang for 3 uger siden og i denne uge er han en hel uge i London uden forældre... jeg kunne have bremset ham, jeg kunne have fortalt ham det ville være svært, jeg kunne have malet alle skrækscenarierne for mig selv, jeg havde så haft en bedre uge, haft en bedre ferie, men i stedet valgte jeg at sige: du kan hvis du vil og jeg ved jeg får ham hjem på lørdag 10 cm højere, modnet og skridt længere væk fra mig. Det giver en klump i halsen, men det er den rigtige vej. Jeg siger ikke man skal lade sine børn blive hjemme alene bare fordi, men jeg siger den holdning om børn kan man ikke stole på og andre i denne tråd der er helt oppe omkring 13 års alderen for en hjemme stund alene i 15 minutter det er at gå alt for langt i sin mistillid og sin beskyttelse. 

Anmeld Citér

20. oktober 2016

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Enig med dig. Og tænker samtidig, at det er skræmmende, at forældrene har samvittighed til det. 

Man tror altid tingene kun sker for naboen, men sådan er det bare slet ikke

Ville sagtens kunne gå 15 min. Fra min 5-6 årige hvis barnet er tryg ved det i situationen.

Risikoen er meget lille. Gevinsten er stor. Et selvstændigt barn der udvikler sig til et sund, tryg og selvstændig voksen

Anmeld Citér

20. oktober 2016

Skouboe

lilledittemor skriver:

Hvor er du fra?

Det er godt nok et sjældent tilfælde at der ingen 5-årige er i en 0. Klasse...

Børn starter normalt det år de fylder 6, så hvis de har fødselsdag om efteråret, så er de 5, når de starter.

Anmeld Citér

20. oktober 2016

Mullesmith

Har svaret 9-10år. Men kommer også meget an på hvor modent barnet er. Og om barnet eksempelvis ejer en mobil tlf eller man har fastnet, hvis der skulle være noget. Jeg har nogen gange mine drenge på snart 6 år til at lege på en lukket vej der ligger bag ved vores hus, kan ikke se dem der, men høre dem, så på en måde er de jo Alene nogen gange uden mit opsyn. 

Anmeld Citér

20. oktober 2016

lilledittemor

Skouboe skriver:

Børn starter normalt det år de fylder 6, så hvis de har fødselsdag om efteråret, så er de 5, når de starter.

Det ved jeg

Det er derfor jeg ikke forstår det..

Anmeld Citér

20. oktober 2016

Skouboe

lilledittemor skriver:

Det ved jeg

Det er derfor jeg ikke forstår det..

Sorry, jeg havde læst det som om det var dig, der ikke mente at der var 5 årige i 0.kl 

Anmeld Citér

20. oktober 2016

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
fruD skriver:

Af ren nysgerrighed vil jeg gerne høre jeres holdning til hvornår et barn kan være alene hjemme i max 15 min. Hvad tænker I?

Jeg har stemt 7-8 år, for min søn (der bliver 9 til januar) har det sidste års tid godt måtte blive i vores lejlighed mens jeg er gået for at handle da vi bor på første sal og Brugsen ligger i sstueetagen, så vi knapt nok kommer ud af hoveddøren før vi er i butikken.

men vi bor pt i en lille by på Bornholm med et par 100 indbyggere, det bliver nok anderledes når vi flytter til København, eller hvis børnene var vokset op derover. 

Anmeld Citér

20. oktober 2016

Bb2015

modesty skriver:

Hvad kunne/gjorde du selv i de aldre du beskriver?

Da jeg var 14 år tog jeg til fester og koncerter med vennerne.

da jeg var 11 år tog jeg toget fra forstæderne og gik alene i biffen i København, på Strøget o.s.v.

Da jeg var 10 år gik jeg alene i Lyngby Storcenter (vi boede i Lyngby).

Jeg har nok været cirka 9 år første gang jeg var alene hjemme en aften, og også skulle børste tænder og putte mig selv (mine forældre var til middag og kom hjem sent på aftenen).

Har taget tog til og fra skole siden 9-års alderen også.

Mine forældre er super ansvarlige og omsorgsfulde og jeg var IKKE den i min klasse som fik lov til mest. Flere af mine veninder var på Roskilde festival mellem 8. og 9., hvor de så har været 14 år (nogle af dem måske 15). Jeg fik først lov året efter.

Jeg er rystet over hvor uselvstændige folk gør deres børn.

Nu skrev jeg sådan set bare min mening og føler mig ærligt talt angrebet af din kommentar. Vi har alle ret til at have forskellige meninger og jeg gætter på at det er derfor spørgsmålet er blevet stillet. Alles opvækst er forskellig og jo, jeg har da taget bussen som 13-14 årig uden problemer og har kunnet gå rundt ganske fint alene eller med venner, men da jeg var 9-10 år gammel og knap ude af SFO så blev jeg altså passet af min mormor når min mor skulle noget. Om morgenen har vi altid klaret os selv når min mor skulle tidligt af sted og cyklet siden jeg var 6 år gammel.

Men nu mener jeg bare at jeg ikke ville forlade et barn på 9-10 år, som måske ikke aner sit levende råd hvis nogen forsøger at bryde ind eller der opstår brand i hjemmet, alene i længere tid. Som jeg også skrev så er der forskel på max 15 minutter og længere tid. Det er min mening og jeg presser den ikke på nogen som helst, men deler den blot med ts. Min personlige mening (som sagt i første kommentar) er at man ikke skal lade et barn på 9-10 år være mutters alene over længere tid. Der er altid forskel på situationer og personers modenhed, som jeg også nævnte i den første kommentar, og det synes jeg bestemt spiller ind. Enhver kender sit eget barn bedst og nej, jeg er ekstrem modstander af at "feje" vejen for sine børn og gøre dem afhængige af mor og far, for sådan er jeg bestemt ikke opdraget, så den kasse vil jeg gerne frabedes at blive puttet i. Men jeg føler at det handler om børnenes sikkerhed og det var på baggrund af dette og en generel idé om hvad et barn er i stand til i de forskellige aldre, at jeg har svaret.

Synes ikke man bør angribes for at skrive personlige meninger herinde. 

Anmeld Citér

20. oktober 2016

Bb2015

modesty skriver:

Hvad kunne/gjorde du selv i de aldre du beskriver?

Da jeg var 14 år tog jeg til fester og koncerter med vennerne.

da jeg var 11 år tog jeg toget fra forstæderne og gik alene i biffen i København, på Strøget o.s.v.

Da jeg var 10 år gik jeg alene i Lyngby Storcenter (vi boede i Lyngby).

Jeg har nok været cirka 9 år første gang jeg var alene hjemme en aften, og også skulle børste tænder og putte mig selv (mine forældre var til middag og kom hjem sent på aftenen).

Har taget tog til og fra skole siden 9-års alderen også.

Mine forældre er super ansvarlige og omsorgsfulde og jeg var IKKE den i min klasse som fik lov til mest. Flere af mine veninder var på Roskilde festival mellem 8. og 9., hvor de så har været 14 år (nogle af dem måske 15). Jeg fik først lov året efter.

Jeg er rystet over hvor uselvstændige folk gør deres børn.

Inden tonen i min besked bliver taget lidt for hård (for jeg kan se den kan virke hård) så vil jeg lige tilføje at jeg har al respekt for den måde du er opdraget på og har planer om at opdrage på - min pointe er bare at alle er forskellige og jeg ikke følte mig i min ret til egen mening. 

Jeg synes som flere i tråden at der er stor forskel på om børnene cykler en tur, er sammen med venner eller en tur på legepladsen for en kort periode. Jeg vil bare betænke mig på at lade et barn helt aldeles alene i hjemmet i over 15 minutter på 9-10 år. For mig afhænger det meget af situationen og længden af tid man lader dem være alene hjemme. Min pointe var nok fra start at som ts selv påpeger med de "15 minutter max" så er mit svar 9-10 årige. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.