lineog4 skriver:
Nej tingene sker også lige her i min stue. Men kom nu at en 10 årig skulle finde på at sætte ild til stuen, tage en kniv og skære fingeren af og andre drabelige scenarier inde 15 minutter barnet er alene - er det ikke at være sortseer?
Må de så heller ikke gå i klub? Selv gå hjem fra skole, selv gå i skole om morgenen. Må de ikke selv gå til fodbold? Så forstår jeg godt hvorfor jeg nogle gange som lærer oplever elever der ikke en gang selv kan hente en saks, selv huske idrætstøjet, jakken eller for den sags skyld at tage sko på. Børn er ikke små ikke færdige mennesker som skal have fejet vejen foran sig, de kan godt selv gå i trafikken fra en hvis alder, de kan også forstå en aftale: nu går jeg ned og køber mælk og i een tid må du kun....!
Så jo jeg har ikke bare samvittighed til at tro på mine børn, udfordre dem inden for deres nærmeste udviklingszone, give dem ansvar og selvstændighed. Jeg har modsat ikke samvittighed til at lade være, jeg har aldrig båret deres skoletaske med mindre det var fordi jeg hentede dem og de var syge, jeg har elsket of frygtet de nye store skridt de skulle tage så som at selv gå hjem fra SFO, sove ude osv. Men jeg har lært at vende blikket og sige: de kan fremfor: pas nu på!
Jeg ved om nogen børn ikke er udødelige, jeg ved tilværelsen kan ændre sig på et splitsekund, 'en det skal mine unger da ikke lide under. De skal udvikle sig, de skal vokse op og vokse væk fra mig ligegyldigt hvor meget jeg hader det. Og jeg giver den trygge basis, et sted man altid kan komme, man ikke skal lyve sig bedre, et sted hvor man også kan fortælle om det dumme man har gjort uden at få skæld ud. Men også et sted hvor man bliver troet på.
Jeg har ikke sagt noget om en 10 årige?
Jeg har sagt noget om en 5-6 årige, at de er for små EFTER MIN MENING.
der kan hurtigt ske noget, os noget man overhovedet ikke havde i tankerne. Fx min bekendtes datter skulle være alene hjemme i 10 minutter, mens forældre skule hente en søskende fra vuggestue, imellem tiden havde datteren tænkt at hun ville hjælpe til med den kage forældre ville lave sener, hvilket medførte at datteren begyndte og Gøre klar til at piske flødeskum, hun vidste bare ikke, at man skulle huske at slukke for strømmen inden man sætte piskerisene i pisken, så der skete det, at datteren fik fingeren i piskerisene som jo drejede rundt, og hun mistede det yderste led på den ene finger.
DERFOR lader man ikke små børn være alene hjemme.
alt kan ske