Hvornår kan et barn være alene hjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. oktober 2016

Anonym

Jeg synes 5-6 årige alene hjemme er alt alt for tideligt. Er lidt i chok at 25 % synes det okay? 

For mig er det egentlig ligegyldigt om det er 15 min eller 45 min, det tager 2 min (ikke en gang) så kan der være sket en ulykke ell. Uheld med barnet. 

Enig med dig. Og tænker samtidig, at det er skræmmende, at forældrene har samvittighed til det. 

Man tror altid tingene kun sker for naboen, men sådan er det bare slet ikke

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. oktober 2016

Ras.mussen

Anonym skriver:

Enig med dig. Og tænker samtidig, at det er skræmmende, at forældrene har samvittighed til det. 

Lige præcist! 

Jeg har selv 4 kære børn, og vi kan sagtens få det til at fungere, uden at efterlade dem! Jeg ville aldrig lade dem være alene endnu.

og hvad hvis der ske noget, med en af de børn der er tale om, forælderene risikerer at miste rette over resten af deres børn.

Jeg er pædagog, og hvis forælderene efterlader deres børn i fx. 15 min derhjemme, så må vi vil også efterlade deres børn helt alene på stuen i 15 min. (Hvis vi skal på toilettet ell. Lignede) eller hvordan???

Vi må ikke, og kunne aldrig drømme om at efterlade børnene/ ell. Barnet alene på stuen (5-6årige) 

er i chok. 

Anmeld Citér

20. oktober 2016

Monski

modesty skriver:

Hvad kunne/gjorde du selv i de aldre du beskriver?

Da jeg var 14 år tog jeg til fester og koncerter med vennerne.

da jeg var 11 år tog jeg toget fra forstæderne og gik alene i biffen i København, på Strøget o.s.v.

Da jeg var 10 år gik jeg alene i Lyngby Storcenter (vi boede i Lyngby).

Jeg har nok været cirka 9 år første gang jeg var alene hjemme en aften, og også skulle børste tænder og putte mig selv (mine forældre var til middag og kom hjem sent på aftenen).

Har taget tog til og fra skole siden 9-års alderen også.

Mine forældre er super ansvarlige og omsorgsfulde og jeg var IKKE den i min klasse som fik lov til mest. Flere af mine veninder var på Roskilde festival mellem 8. og 9., hvor de så har været 14 år (nogle af dem måske 15). Jeg fik først lov året efter.

Jeg er rystet over hvor uselvstændige folk gør deres børn.

Jeg er meget enig med dig her. 

Da jeg var 13 gik mine veninder og jeg tit på pizzaria om eftermiddagen eller tog bussen til Lyngby storcenter og var der i et par timer. Vi var også alene hjemme tit. Jeg tog bussen alene når jeg skulle hjem til min mormor og morfar fra jeg var 9-10 år. Som 14-årige havde vi kærester og drakdrak øl. Langt de fleste var seksuelt aktive.

Jeg mener det er ens fornemmeste job som forældre at gøre børnene klar til et selvstændigt liv og for mine børn ville det blive svært hvis de først ved 12års alderen måtte være alene i 10-15 minutter. 

Anmeld Citér

20. oktober 2016

KissMeKissMeKissMe

Wow kæmpe forskelle. 

Da jeg var 9 år, var der en dag om ugen, hvor jeg først skulle møde klokken 10 i skole. Så sov jeg længe og stod op og spiste chokopops og så disney channel, selvom jeg ikke måtte i hverdagene  Og tog så alene i skole. Det var mega fedt! Kan slet ikke forestille mig, hvor nedern det ville have været, hvis mine forældre havde insisteret på, at jeg tog i skole 2 timer for tidligt, fordi jeg ikke måtte være alene hjemme i et par timer.

Kan ikke helt forestille mig, hvad der skulle have været gået galt. Udover ekstreme og ret hypotetiske scenarier, hvor det næppe havde hjulpet noget at være et par år ældre. 

Anmeld Citér

20. oktober 2016

MysteriousAngel

Det kommer meget an på barnet. Den ældste kunne sagtens være alene hjemme i en halv time imens jeg hentede den mellemste da hun var 5. Men den mellemste, er først nu hvor hun er blevet 8, at hun kan være alene hjemme i et stykke tid. 

Anmeld Citér

20. oktober 2016

Anonym

Nu er jeg selv mor til 2 små børn 

men kan ikke lade vær med at undre mig over at de fleste af jer er i chok og totalt foraget over at man lader børn være alene i MAX 15 min

undskyld mig men er det ikke lige at overdrive? hvis børn er under 11 år hvis de er alene i 15 min? 

Jeg synes det er skrækkeligt at se mine medmødre opføre sig sådan, har i glemt hvordan i selv er vokset op? 

Ja tiden har ændret sig

børneopdragelse er nærmest en by i Rusland, det så ærgerligt at vi ikke får skabt selvstændige individer mere

Anmeld Citér

20. oktober 2016

MysteriousAngel

Og min ældste har selv taget bussen hjem fra hun var 8. Hun skiftede selv bus på stationen. 

Desuden tog hun selv toget ind til kbh og skiftede tog derinde for at komme hjem til en veninde. Der var hun 10  Jeg havde det sådan, at hvis det gik galt så var vi der på en time. Og den time kunne hun nok få til at gå derinde med at kigge på de butikker der nu er 

Anmeld Citér

20. oktober 2016

lineog4

Carina:-) skriver:

Jeg måtte alt det du måtte endda tidl. 

Ikke fordi mine forældre ville gøre mig selvstændig,men fordi de ikke gad forældrerollen så jo før jeg kunne klare mig selv jo bedre.

Og ja man lærer at klare sig selv,men det er ikke ensbetydende med at hjernen følger med .

Og mine rollinger kommer på ingen måde til at måtte det samme som mig.

De skal hverken på festival koncerter eller rende rundt ude i byen som 9 årige .

Mine bedsteforældre var med i marken fra de kunne gå  

Min mormor var fantastisk til at passe spædbørn da hun selv var en 5 år.  og kan huske som barn at hendes søskende altid fremhævede hvor dygtig hun var til at sy som 4 årig.

Hun passede de små i familien imens de voksne arbejde og var som de fleste børn på den tid enormt fremmelig og selvstændig. 

Det hjalp bare ikke da hendes lille bror blev kvalt i et stykke legetøj som 8 mdr gammel Da var hun kun en lille pige der ikke anede hvad hun skulle gøre for at redde ham.

Vi ville i dag aldrig lade småbørn passe babyer - Faktisk ville det give en anmeldelse hvis vi opdagede nogen gjorde det samme.

Vi ved heldigvis i dag at børns hjerner ikke udvikler sig hurtigere bare fordi vi sætter run på at de skal blive selvstændige og klare sig selv. 

Jeg synes personligt at 13 årige sagtens kan være alene og min dreng på 11 er jævnligt alene en time eller to hvis vi er på arbejde . 

Men han får stadig ikke lov til de ting som jeg fik lov til simpelthen fordi jeg ikke tror på at  børn som jo er børn er i stand til at forudse konsekvenser af deres handlinger og jeg har set lidt for mange fulde 12 årige til diverse musikarr til at jeg har lyst til at glemme hvor dum jeg selv var som 13 årig da jeg tømte en flaske snaps i en køre i min brandert og måtte til udpumpning. 

Og nå ja da min far satte mig på et tog som 6 årig med en lap papir med de busser jeg skulle tage som jeg så måtte finde en voksen inde på Århus banegård der kunne læse og hjælpe mig med at komme ud til min mormor . 

Men ellers er jeg enig med dig i at man self også skal huske at give slip for ellers får vi en genreration som først flytter hjemmefra som 30 årig og ikke aner hvordan de skal gå til en jobsamtale uden mor er med. 

Selvsagt er der forskel på tiden, der kørte mindre biler på gaden da jeg som 5 årig børnehaveklasselev selv gik i skole - det må min dreng på 6 år ikke i dag og det er præcis samme rute. 

Jeg måtte løbe ned til min veninde lørdag morgen i samme alder, det gør børn slet ikke mere her for man ringer først. 

Jeg cyklede fint et par kilometer ud til min veninde der boede 3 km væk da jeg var 9 år, ringede på og var hun hjemme blev jeg der og legede til spisetid, var hun ikke hjemme kørte jeg hjem eller hen til en anden. Ergo mine forældre anede ikke hvor jeg var i de timer. Det gør mine børn ikke i dag og jeg vil helst vide hvor de er hele tiden - sundt, bedre nej bare en anden tis hvor alle har mobiltelefon og det kan lade sig gøre. Jeg havde i stedet 25 ører i snørebåndene så jeg altid kunne ringe hjem. 

Og skal lige sige jeg føler jeg havde en tryg og dejlig barndom og ungdom, min mor og far blev skilt da jeg var 11 år, min mor var lærer og havde aftenmøder og så var jeg alene hjemme, da jeg var 14 var hun 3 dage på lejrskole og jeg klarede mig selv. Og igen jeg var tryg og glad. 

Jeg tænker vi er blevet en smule hysteriske og overbeskyttende og ofte desværre også servicerende så de kære børn bare er blevet vedhæng til os voksne og ikke medlemmer af familien med ansvar og pligter. 

Jeg møder børn som ikke en gang selv tager tøj på i 2. Klasse for de er jo børn. Børn der ikke selv bærer deres skoletaske men istedet følges af mor som bærer alt hen til døren, hænger det på plads osv. Børn der intet kan, men absolut heller må noget for de kan jo ikke. Og jeg for lyst til st råbe: jo de kan, forvent noget af dem så vokser de.

Anmeld Citér

20. oktober 2016

lineog4

Anonym skriver:

Nej tingene sker også lige her i min stue. Men kom nu at en 10 årig skulle finde på at sætte ild til stuen, tage en kniv og skære fingeren af og andre drabelige scenarier inde 15 minutter barnet er alene - er det ikke at være sortseer? 

Må de så heller ikke gå i klub? Selv gå hjem fra skole, selv gå i skole om morgenen. Må de ikke selv gå til fodbold? Så forstår jeg godt hvorfor jeg nogle gange som lærer oplever elever der ikke en gang selv kan hente en saks, selv huske idrætstøjet, jakken eller for den sags skyld at tage sko på. Børn er ikke små ikke færdige mennesker som skal have fejet vejen foran sig, de kan godt selv gå i trafikken fra en hvis alder, de kan også forstå en aftale: nu går jeg ned og køber mælk og i een tid må du kun....! 

Så jo jeg har ikke bare samvittighed til at tro på mine børn, udfordre dem inden for deres nærmeste udviklingszone, give dem ansvar og selvstændighed. Jeg har modsat ikke samvittighed til at lade være, jeg har aldrig båret deres skoletaske med mindre det var fordi jeg hentede dem og de var syge, jeg har elsket of frygtet de nye store skridt de skulle tage så som at selv gå hjem fra SFO, sove ude osv. Men jeg har lært at vende blikket og sige: de kan fremfor: pas nu på! 

Jeg ved om nogen børn ikke er udødelige, jeg ved tilværelsen kan ændre sig på et splitsekund, 'en det skal mine unger da ikke lide under. De skal udvikle sig, de skal vokse op og vokse væk fra mig ligegyldigt hvor meget jeg hader det. Og jeg giver den trygge basis, et sted man altid kan komme, man ikke skal lyve sig bedre, et sted hvor man også kan fortælle om det dumme man har gjort uden at få skæld ud. Men også et sted hvor man bliver troet på.

Anmeld Citér

20. oktober 2016

Ras.mussen

Anonym skriver:

Nu er jeg selv mor til 2 små børn 

men kan ikke lade vær med at undre mig over at de fleste af jer er i chok og totalt foraget over at man lader børn være alene i MAX 15 min

undskyld mig men er det ikke lige at overdrive? hvis børn er under 11 år hvis de er alene i 15 min? 

Jeg synes det er skrækkeligt at se mine medmødre opføre sig sådan, har i glemt hvordan i selv er vokset op? 

Ja tiden har ændret sig

børneopdragelse er nærmest en by i Rusland, det så ærgerligt at vi ikke får skabt selvstændige individer mere

Jeg synes det helt forkert at spørge en 5 årige: vil du med ud at handle eller vil du blive hjemme? 

Forældre burde sige du skal. Og hvis man synes at et barn på 5 år er moden nok og "rolig" nok, kan man jo vælge ud fra det, at barnet kan blive hjemme i 15 min. 

Jeg har en datter på 7 år, og hun vil bestemt ikke være alene i vores store hus. Hvorfor så presse hende? Hun får lov til at være alene hjemme når hun virker klar. 

Du snakker om at være selvstændig. Det kan man give på mange måder til en 5 årige. Forældre vil gerne efterlade barnet hjemme alene, men den 5 årige kan måske fx. Ikke selv tage jakke på og lyne den ell. What ever. 

Men hvad med at samfundet bliver mere og mere sølle, fordi børn altid har et valg? Børn må mere og mere, og det synes jeg også kan bringe børnene til at være uselvstændige. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.