Hvornår kan et barn være alene hjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. oktober 2016

MorDk

Ras.mussen skriver:

Jeg synes 5-6 årige alene hjemme er alt alt for tideligt. Er lidt i chok at 25 % synes det okay? 

For mig er det egentlig ligegyldigt om det er 15 min eller 45 min, det tager 2 min (ikke en gang) så kan der være sket en ulykke ell. Uheld med barnet. 

Og jeg tror de er mere sikre i hjemmet end når vi går/cykler med dem på vejen hvis jeg skal være helt ærlig.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. oktober 2016

modesty

MorDk skriver:

Og jeg tror de er mere sikre i hjemmet end når vi går/cykler med dem på vejen hvis jeg skal være helt ærlig.

Præcis. Det er som om folk intet perspektiv har.

Anmeld Citér

21. oktober 2016

Muhmi

Altså.... Bare fordi vi kunne gøre alle de ting da vi var børn, betyder det jo ikke at man, i mine øjne, bare kan gøre det samme nu.

Dengang da vi var unger, var der altså også folk der snuppede ens børn når de var på vej hjem fra skole, der var også unger der satte ild til deres hus fordi de legede med ild, der var også unger der faldt i en sø og druknede osv osv osv.

Vi er, heldigvis blevet mere bevidste om de farer der er omkring os, og så handler vi der ud fra. Og jeg vil skam hellere være en ekstra beskyttende mor, end at være mor til et barn der er kommet ud for en mindre eller større ulykke, på grund af min manglende opmærksomhed.

Jeg kan sidde udenfor og der kan jeg sidde i tyve minutter uden at der sker noget mens mine unger ser fjernsyn, men jeg kan samtidig også kun sidde derude i 2 minutter nogle gange før de er ved at rive hinandens øjne ud. Der kan simpelthen ske så meget på så kort tid og JEG kan på ingen måde retfærdiggøre, at min snart seks årige og hans fire årige lillebror sidder herhjemme, alene, mens jeg er oppe og købe sukker også selvom det kun tager 7 minutter. Så hellere undvære sukkeret eller pakke dem ind i bilen og tage dem med mig.

Anmeld Citér

21. oktober 2016

MKBP

Profilbillede for MKBP

Indrømmet - har ikke læst alle svar, så ved ikke om den har været oppe og vende, men er der ingen der tænker på, hvis der nu skulle ske en selv noget... Jeg tænker: bliver du kørt ned og mister bevistheden, er der jo ingen der ved at Ole på 6 år, sidder selv hjemme i sofaen... Det er grunden til at jeg ikke tør...- for er 100 % sikker på at min datter, Karla på 5,5 år, nok skulle blive siddende det samme sted, hvis jeg plantede hende på sofaen med Ipaden, men tænk hvis der sker mig noget...- så kan hun risikere at skulle sidde der længe...

//Mette 

Anmeld Citér

21. oktober 2016

Mortilah

Mine må gerne være alene hjemme fra 6 år i kort tid- og sammen i søskendeflokken 6-10 år også i op til en time. De store måtte i teorien gerne være længere tid alene, men i praksis er de det ikke da jeg selvfølgelig helst altid er hos dem. Jeg er helt sikker på at ingen gør hinanden ondt, tænder stearinlys, kogeplader, gril eller lign.

De er meget selvstændige. De går gerne sammen på indkøb, laver mad og tager bus, tog og fly uden nogen problemer. Kort sagt kan klare sig selv hvis de skulle. Jeg ved de ikke ville tøve et sekund med at bede om hjælp hvis der skulle ske det mindste- fra naboer, folk på gaden eller via tlf. De 2 under 6 år er altid med mig uanset hvad. Det er en regel der aldrig bliver givet efter for hos os. Vi har fastnet, alle har mobiltlf, naboer og butikker ved siden af. Risikoen er forsvindene lille. 

Men jeg lader aldrig nogen sidde i bilen under indkøb, gå af stisystemer, alene i mørke, eller alene ud at lege, da jeg har irrationelt meget angst for kidnapning. (Uden at det er noget ungerne er bevidst om det).

Statistisk er risikoen sikkert mini mini minimal.. men hos mig fylder det meget mere. Jeg ser heller ikke andre uledsagede børn på legepladserne i vores område. Hjemmet opfattes som trygt og jeg stoler helt på der intet sker dem indenfor. Udenfor er det med hjertebanken at de færdes uden mig..

Anmeld Citér

23. oktober 2016

RGN

Profilbillede for RGN
MKBP skriver:

Indrømmet - har ikke læst alle svar, så ved ikke om den har været oppe og vende, men er der ingen der tænker på, hvis der nu skulle ske en selv noget... Jeg tænker: bliver du kørt ned og mister bevistheden, er der jo ingen der ved at Ole på 6 år, sidder selv hjemme i sofaen... Det er grunden til at jeg ikke tør...- for er 100 % sikker på at min datter, Karla på 5,5 år, nok skulle blive siddende det samme sted, hvis jeg plantede hende på sofaen med Ipaden, men tænk hvis der sker mig noget...- så kan hun risikere at skulle sidde der længe...

//Mette 

Jeg nævnte den, men det var faktisk med omvendt fortegn.

Hvis jeg skulle komme ud for en ulykke ville jeg hellere have mit barn var derhjemme, i stedet for i den bil der væltede rundt.

Anmeld Citér

23. oktober 2016

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
MKBP skriver:

//Mette 

Det er lige nøjagtig derfor jeg også har stemt en højere alder end som så

vi boede sidste år i lejlighed på 2. sal. Turde knsp nok gå ned af den og op igen uden at tænke, tænk hvis jeg faldt. Men nu er min datter så også meget meget lille endnu. 

Anmeld Citér

23. oktober 2016

sandramor

Hold da på hvor folk er forskellige 

jeg har selv stemt 5-6 år...  da min datter var 6 år var hun alene i 20 min hvis jeg lige skulle i Brugsen efter noget og det har aldrig været problemer.... nu er hun 11 og lillesøster er 4 år og jeg kan godt tage ud og handle en times tid mens den store kigger efter den lille....

den store har også hentet lillesøster i børnehaven, gået ned til bussen og taget bussen ind til byen hvor jeg arbejder... det klarer de uden problemer..... :-) 

Anmeld Citér

23. oktober 2016

lilledittemor

MKBP skriver:

//Mette 

Men lille Ole skal også gennemgå kæmpe traumer hvis mor pludselig falder om hjemme i stuen..

Personligt kan jeg ikke leve mit liv på et "hvad nu hvis"..

Anmeld Citér

23. oktober 2016

MKBP

Profilbillede for MKBP
lilledittemor skriver:

Men lille Ole skal også gennemgå kæmpe traumer hvis mor pludselig falder om hjemme i stuen..

Personligt kan jeg ikke leve mit liv på et "hvad nu hvis"..

Nej, det er der vist ingen af os der kan :-) - så ville man jo blive skør :-D Men lige i dette tilfælde er det sådan jeg har det :-) Godt vi er forskellige !

//Mette

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.