Mine må gerne være alene hjemme fra 6 år i kort tid- og sammen i søskendeflokken 6-10 år også i op til en time. De store måtte i teorien gerne være længere tid alene, men i praksis er de det ikke da jeg selvfølgelig helst altid er hos dem. Jeg er helt sikker på at ingen gør hinanden ondt, tænder stearinlys, kogeplader, gril eller lign.
De er meget selvstændige. De går gerne sammen på indkøb, laver mad og tager bus, tog og fly uden nogen problemer. Kort sagt kan klare sig selv hvis de skulle. Jeg ved de ikke ville tøve et sekund med at bede om hjælp hvis der skulle ske det mindste- fra naboer, folk på gaden eller via tlf. De 2 under 6 år er altid med mig uanset hvad. Det er en regel der aldrig bliver givet efter for hos os. Vi har fastnet, alle har mobiltlf, naboer og butikker ved siden af. Risikoen er forsvindene lille.
Men jeg lader aldrig nogen sidde i bilen under indkøb, gå af stisystemer, alene i mørke, eller alene ud at lege, da jeg har irrationelt meget angst for kidnapning. (Uden at det er noget ungerne er bevidst om det).
Statistisk er risikoen sikkert mini mini minimal.. men hos mig fylder det meget mere. Jeg ser heller ikke andre uledsagede børn på legepladserne i vores område. Hjemmet opfattes som trygt og jeg stoler helt på der intet sker dem indenfor. Udenfor er det med hjertebanken at de færdes uden mig..
Anmeld
Citér