Hvornår kan et barn være alene hjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. oktober 2016

NaUlHa

fruD skriver:

Af ren nysgerrighed vil jeg gerne høre jeres holdning til hvornår et barn kan være alene hjemme i max 15 min. Hvad tænker I?

Jeg har svare 9-10 år.

Jeg vil dog indrømme at jeg godt kan smutte ned med skraldet også min datter på 14 måneder sover i tremmesengen. Men så ligger og babyalarmen ind til hende og tager den anden del med ned, så jeg kan høre hende hvis der er noget. 

Hvis hun er vågen så kommer hun med ellers venter jeg til hun sover.

Det skal siges at jeg har snakket meget med min sundhedsplejske om det var okay at gå ned med skraldet når hun sov, fordi jeg havde det så ekstremt dårlig med der, hvor min sundhedsplejske forsikrede mig om at min datter ikke led nogen nød ved jeg gik ned med skraldet når hun sov 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. oktober 2016

Cvbn

Jeg svarede 7-8. Jeg synes, der sker noget afgørende med deres bevidsthed og modenhed, når de er startet i skole...

Anmeld Citér

20. oktober 2016

nico3

jeg har valgt 9-10, for havde ikke mulighed for at stemme 10-11 år.

børn skal kunne reagere fornuftigt hvis der sker noget.

alt kan ske også selvom at det "kun" er 10-15 min vi lige skal et eller andet.

jeg kan godt selv gå ud med skraldet, men jeg går aldrig fra hende mere end 1-2 minutter. hun er 6 år.

jeg er kun papmor på fuldtid, men elsker hende mere end noget andet. og jeg ser det som mit ansvar at være den voksende og passe på hende. 

vi havde for en del måneder siden en lille "voksensnak" med hendes mor, da lillepigen kom hjem efter en weekend og fortalte at hendes mor nogle gange tog cyklen ned og handle uden hende. det tog ca 15-20 min og hendes mor kunne ikke se hvorfor det var et problem. 

men tænk nu hvis der var sket hende noget, at hun blev kørt ned eller at lillepiger falder der hjemme eller får skåret sig i fingeren. børn skal have en vis alder/være moden nok til at kunne reagere fornuftigt og ansvarligt hvis de skal overlades til dem selv.

hvis man gider at bruge lidt tid på at søge lidt om emnet på google, så vil i finde mange gode oplysninger om lige præsis dette spørgsmål 

Anmeld Citér

20. oktober 2016

Tin

Profilbillede for Tin
Anonym skriver:

11-12.. så kunne min hverdag slet ikke hænge sammen hvis jeg skulle pakke alle i tøjet og bilen hver gang jeg lige havde glemt noget i butikken om hjørnet..

jeg mener 11-12 er meget sent at være alene 15 minutter for første gang..

Mine børn er alene hvis jeg lige går ned og køber ind, henter far i lufthavnen, de går også selv på indkøb, tager toget, bussen og fly (ok officielt ledsaget men i praksis klarer alt selv) fra 6 aar og op. Selvfølgelig varieret således at 6 år, så kan jeg lige klare indkøb (butikken er 200 meter væk og ingen veje krydses, tur i lufthavnen (5 km) er ved 8 og 9 år, bus, tog er 9 år her hos os. Flyveture klares også selv. Selvfølgelig har de både mobil og fastnet at kunne komme i kontakt på.. men jeg er ikke det mindste nervøs ved at lade dem være alene i hjemmet imens jeg klarer indkøb..

Jeg har 5 børn og det har fungeret fint her, men sådan er vi jo heldigvis så forskellige. 

For mig drejer det sig ikke om at hver dagen skal hænge sammen, men mere hvad jeg føler er forsvarligt at gøre med mine børn og ikke mindst hvad jeg føler de er moden til.

Kunne simpelthen ikke forsvare at min 3 årig får noget galt i halsen og at min 5 årige skulle stå med det og bagefter få traumer resten af livet. Og ej heller at de i den situation skulle føle dem forladte af mig fordi jeg absolut havde glemt noget i kiosken.

Anmeld Citér

20. oktober 2016

modesty

fruD skriver:

Af ren nysgerrighed vil jeg gerne høre jeres holdning til hvornår et barn kan være alene hjemme i max 15 min. Hvad tænker I?

Jeg synes det er helt sindssygt at der er nogen der svarer 11-12 år. Jeg tog en 30 minutters togtur, med togskift, til og fra skole hver dag fra jeg var 9 år. Der er virkelig ved at ske et skred i den måde vi beskytter vores børn fra verden på. De lærer jo aldrig at blive selvstændige individer hvis vi pakker dem ind i vat på den måde.

Jeg har skrevet 7-8 år. MEN! Jeg har et par gange været nede i vores Spar som ligger lige rundt om hjørnet mens jeg har placeret min 4-årige derhjemme med noget frugt foran fjernsynet (så ved jeg at han er neutraliseret i mindst 20 minutter &nbsp. Det er dog ikke et kvarter, da den ligger LIGE rundt om hjørnet. Måske 7 minutter-agtigt.

Nogle vil måske synes det er vildt uansvarligt. Men det synes jeg ikke.

Det er dog kun sket de gange hvor der ikke har været flere natbleer og jeg (eller far) har været alene med ham. Jeg tror 3-5 gange i alt.

Anmeld Citér

20. oktober 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Jeg har stemt 7-8 år. 

Jeg synes det er helt vildt de der skriver 9-10-11 år for at være alene hjemme første gang i maks 15 minutter. Som 10 årig havde jeg godt nok være alene hjemme mange gange. Og som 13-14 årig var jeg alene hjemme en hel weekend for første gang. 

Min datter er kun 2 år, så hun er ikke alene hjemme endnu andet end hvis jeg lige går ned med skraldet mens hun sover. Men ved 7 års alderen vil jeg ikke have nogle skrupler ved at lade hende være alene mens jeg f.eks. henter en liter mælk eller lignende. Ligesom jeg egentlig forventer at hun kan tage i skole selv til den tid.

Anmeld Citér

20. oktober 2016

lineog4

jeg vil ikke sætte alder på for det afhænger vel af børnene og jeg kan se det også afhænger stød nummeret i søskende flokken for de bliver mere og mere selvstændige eller rettere jeg har turde give dem mere og mere selvstændighed fordi der var en der var større og jeg måske var mere afslappet. 

Må sige det undrer mig nogle mener de skal være 12-13 år for 15 minutter, en 13 årig er jo kæmpe stor, min er næsten lige så høj som mig, større fødder og har haft menstruation i 2 år, så biologisk kunne hun være mor, men er først nu gammel nok til at være alene hjemme i 15 minutter. 

Mine datter var den sidste der fik lov st gå hjem alene fra SFO og det var i 3. Klasse og vidste jeg der skulle sluge kamelen og hun skulle vænnes til det for hun skulle jo i klub hvor friheden er meget større og man kan gå og komme som man vil. Der er de 10 år, må selv gå op i byen, går hjem, undlader at komme osv. Så tænker det der ville virke meget unaturligt hvis jeg ikke lod dem være hjemme i 15 min mens jeg køber ind, når de må det x antal timer om dagen. 

Min mindste var alene hjemme for første gang i går mens jeg købte ind - var væk 20 minutter og han er 6 år og jeg havde det fint med det. Han har jo prøvet det før med sine søskende og han tager ikke en kniv og skærer sig, han tænder ikke for kogeplader og lignende - jeg er jo kun væk i 20 minutter hans maksimale behov er at tisse og det plejer at gå fint at gøre. 

Min datter på 13 har de sidste 3 år gået alene i skole sammen med sin lillebror - jeg kørte 7 9og de gik 7.30, de var selvsagt oppe, havde tøj pp, havde spist morgenmad, pakket taske osv. Nu styrer hun begge lillebrødre 3 ud af 5 morgener og jeg er helt tryg. 

Jeg siger ikke børn partout skal være alene hjemme, men jeg siger det er vigtigt at give dem ansvar, stole på dem, anerkende de vokser og har brug for selvstændighed. Jeg har fx i denne uge måtte bide min morhed i ligning har sendt min & årige en uge til London med sin garde, en uge hvor han i praksis skal klare alt med tøj, bad, tandbørstning, pudse støvler osv selv og han skulle endda i gruppe måske uden voksen rundt i London (altså så var der unge mænd på 18 men de er ikke voksne i mine øjne). Børn vokser med de opgaver vi giver dem, de vokser ved vi stoler på dem, vokser ved vi anerkende deres evner og endda forventer lige det mere, forventer de står på tæer og udvikler sig 

Anmeld Citér

20. oktober 2016

lineog4

lineog4 skriver:

jeg vil ikke sætte alder på for det afhænger vel af børnene og jeg kan se det også afhænger stød nummeret i søskende flokken for de bliver mere og mere selvstændige eller rettere jeg har turde give dem mere og mere selvstændighed fordi der var en der var større og jeg måske var mere afslappet. 

Må sige det undrer mig nogle mener de skal være 12-13 år for 15 minutter, en 13 årig er jo kæmpe stor, min er næsten lige så høj som mig, større fødder og har haft menstruation i 2 år, så biologisk kunne hun være mor, men er først nu gammel nok til at være alene hjemme i 15 minutter. 

Mine datter var den sidste der fik lov st gå hjem alene fra SFO og det var i 3. Klasse og vidste jeg der skulle sluge kamelen og hun skulle vænnes til det for hun skulle jo i klub hvor friheden er meget større og man kan gå og komme som man vil. Der er de 10 år, må selv gå op i byen, går hjem, undlader at komme osv. Så tænker det der ville virke meget unaturligt hvis jeg ikke lod dem være hjemme i 15 min mens jeg køber ind, når de må det x antal timer om dagen. 

Min mindste var alene hjemme for første gang i går mens jeg købte ind - var væk 20 minutter og han er 6 år og jeg havde det fint med det. Han har jo prøvet det før med sine søskende og han tager ikke en kniv og skærer sig, han tænder ikke for kogeplader og lignende - jeg er jo kun væk i 20 minutter hans maksimale behov er at tisse og det plejer at gå fint at gøre. 

Min datter på 13 har de sidste 3 år gået alene i skole sammen med sin lillebror - jeg kørte 7 9og de gik 7.30, de var selvsagt oppe, havde tøj pp, havde spist morgenmad, pakket taske osv. Nu styrer hun begge lillebrødre 3 ud af 5 morgener og jeg er helt tryg. 

Jeg siger ikke børn partout skal være alene hjemme, men jeg siger det er vigtigt at give dem ansvar, stole på dem, anerkende de vokser og har brug for selvstændighed. Jeg har fx i denne uge måtte bide min morhed i ligning har sendt min & årige en uge til London med sin garde, en uge hvor han i praksis skal klare alt med tøj, bad, tandbørstning, pudse støvler osv selv og han skulle endda i gruppe måske uden voksen rundt i London (altså så var der unge mænd på 18 men de er ikke voksne i mine øjne). Børn vokser med de opgaver vi giver dem, de vokser ved vi stoler på dem, vokser ved vi anerkende deres evner og endda forventer lige det mere, forventer de står på tæer og udvikler sig 

Kommer til at tænke på jeg havde fast kæreste som 13 årige og havde mistet min mødom (jo jo måske et argument for man ikke bør lade sine børn være alene hjemme ). Som 13 årig havde jeg også kysset med et par drenge. Så virker helt skævt jeg ikke skulle have lov at være alene hjemme i mere end 15 minutter. 

Anmeld Citér

20. oktober 2016

God-mor

Omkring 7 års alderen hælder jeg til. Nu er min datter kun 3 år så det er ikke altuelt endnu, men kunne forestille mig at det er omkring 7 års alderen at jeg ville lade hende været alene hjemme en halv times tid. Men måske ændre jeg mening og så får hun lov lidt før. 

Anmeld Citér

20. oktober 2016

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
fruD skriver:

Mine drenge er nogen gange alene hvis jeg lige har glemt noget.

De er 8 og 5 år.

Dog har den 5 årig aldrig fåelov til at være alene inden sin bror.

Og er de alene så bliver de sæt foran tv'et de 5-10 min det tager at handle.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.