jeg vil ikke sætte alder på for det afhænger vel af børnene og jeg kan se det også afhænger stød nummeret i søskende flokken for de bliver mere og mere selvstændige eller rettere jeg har turde give dem mere og mere selvstændighed fordi der var en der var større og jeg måske var mere afslappet.
Må sige det undrer mig nogle mener de skal være 12-13 år for 15 minutter, en 13 årig er jo kæmpe stor, min er næsten lige så høj som mig, større fødder og har haft menstruation i 2 år, så biologisk kunne hun være mor, men er først nu gammel nok til at være alene hjemme i 15 minutter.
Mine datter var den sidste der fik lov st gå hjem alene fra SFO og det var i 3. Klasse og vidste jeg der skulle sluge kamelen og hun skulle vænnes til det for hun skulle jo i klub hvor friheden er meget større og man kan gå og komme som man vil. Der er de 10 år, må selv gå op i byen, går hjem, undlader at komme osv. Så tænker det der ville virke meget unaturligt hvis jeg ikke lod dem være hjemme i 15 min mens jeg køber ind, når de må det x antal timer om dagen.
Min mindste var alene hjemme for første gang i går mens jeg købte ind - var væk 20 minutter og han er 6 år og jeg havde det fint med det. Han har jo prøvet det før med sine søskende og han tager ikke en kniv og skærer sig, han tænder ikke for kogeplader og lignende - jeg er jo kun væk i 20 minutter hans maksimale behov er at tisse og det plejer at gå fint at gøre.
Min datter på 13 har de sidste 3 år gået alene i skole sammen med sin lillebror - jeg kørte 7 9og de gik 7.30, de var selvsagt oppe, havde tøj pp, havde spist morgenmad, pakket taske osv. Nu styrer hun begge lillebrødre 3 ud af 5 morgener og jeg er helt tryg.
Jeg siger ikke børn partout skal være alene hjemme, men jeg siger det er vigtigt at give dem ansvar, stole på dem, anerkende de vokser og har brug for selvstændighed. Jeg har fx i denne uge måtte bide min morhed i ligning har sendt min & årige en uge til London med sin garde, en uge hvor han i praksis skal klare alt med tøj, bad, tandbørstning, pudse støvler osv selv og han skulle endda i gruppe måske uden voksen rundt i London (altså så var der unge mænd på 18 men de er ikke voksne i mine øjne). Børn vokser med de opgaver vi giver dem, de vokser ved vi stoler på dem, vokser ved vi anerkende deres evner og endda forventer lige det mere, forventer de står på tæer og udvikler sig