Hvad kunne/gjorde du selv i de aldre du beskriver?
Da jeg var 14 år tog jeg til fester og koncerter med vennerne.
da jeg var 11 år tog jeg toget fra forstæderne og gik alene i biffen i København, på Strøget o.s.v.
Da jeg var 10 år gik jeg alene i Lyngby Storcenter (vi boede i Lyngby).
Jeg har nok været cirka 9 år første gang jeg var alene hjemme en aften, og også skulle børste tænder og putte mig selv (mine forældre var til middag og kom hjem sent på aftenen).
Har taget tog til og fra skole siden 9-års alderen også.
Mine forældre er super ansvarlige og omsorgsfulde og jeg var IKKE den i min klasse som fik lov til mest. Flere af mine veninder var på Roskilde festival mellem 8. og 9., hvor de så har været 14 år (nogle af dem måske 15). Jeg fik først lov året efter.
Jeg er rystet over hvor uselvstændige folk gør deres børn.
Jeg måtte alt det du måtte endda tidl.
Ikke fordi mine forældre ville gøre mig selvstændig,men fordi de ikke gad forældrerollen så jo før jeg kunne klare mig selv jo bedre.
Og ja man lærer at klare sig selv,men det er ikke ensbetydende med at hjernen følger med .
Og mine rollinger kommer på ingen måde til at måtte det samme som mig.
De skal hverken på festival koncerter eller rende rundt ude i byen som 9 årige .
Mine bedsteforældre var med i marken fra de kunne gå
Min mormor var fantastisk til at passe spædbørn da hun selv var en 5 år. og kan huske som barn at hendes søskende altid fremhævede hvor dygtig hun var til at sy som 4 årig.
Hun passede de små i familien imens de voksne arbejde og var som de fleste børn på den tid enormt fremmelig og selvstændig.
Det hjalp bare ikke da hendes lille bror blev kvalt i et stykke legetøj som 8 mdr gammel Da var hun kun en lille pige der ikke anede hvad hun skulle gøre for at redde ham.
Vi ville i dag aldrig lade småbørn passe babyer - Faktisk ville det give en anmeldelse hvis vi opdagede nogen gjorde det samme.
Vi ved heldigvis i dag at børns hjerner ikke udvikler sig hurtigere bare fordi vi sætter run på at de skal blive selvstændige og klare sig selv.
Jeg synes personligt at 13 årige sagtens kan være alene og min dreng på 11 er jævnligt alene en time eller to hvis vi er på arbejde .
Men han får stadig ikke lov til de ting som jeg fik lov til simpelthen fordi jeg ikke tror på at børn som jo er børn er i stand til at forudse konsekvenser af deres handlinger og jeg har set lidt for mange fulde 12 årige til diverse musikarr til at jeg har lyst til at glemme hvor dum jeg selv var som 13 årig da jeg tømte en flaske snaps i en køre i min brandert og måtte til udpumpning.
Og nå ja da min far satte mig på et tog som 6 årig med en lap papir med de busser jeg skulle tage som jeg så måtte finde en voksen inde på Århus banegård der kunne læse og hjælpe mig med at komme ud til min mormor .
Men ellers er jeg enig med dig i at man self også skal huske at give slip for ellers får vi en genreration som først flytter hjemmefra som 30 årig og ikke aner hvordan de skal gå til en jobsamtale uden mor er med.