Hvornår kan et barn være alene hjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. oktober 2016

AnoMom

fruD skriver:

Af ren nysgerrighed vil jeg gerne høre jeres holdning til hvornår et barn kan være alene hjemme i max 15 min. Hvad tænker I?

Jeg har sagt 9-10 år fordi det var den alder jer havde da jeg var alene. Da jeg var 9 år mødte min mor og far på arbejde kl 8 og kørte derfor hjemmefra kl 7:15. Derfra og til jeg skulle i skole var jeg alene og gik altid over til min skoleveninde kl 7:30 og fulgtes med hende i skole. :-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. oktober 2016

Bb2015

fruD skriver:

Af ren nysgerrighed vil jeg gerne høre jeres holdning til hvornår et barn kan være alene hjemme i max 15 min. Hvad tænker I?

Stemte 13-14 inden jeg læste dit spørgsmål igennem. Tænker nemlig at en hel aften ihvertfald er for tidligt for selv 13-14 årige, men tænkte det måske afhang af deres modenhed. 

Til 15 minutter MAX vil jeg nok sige at de 10-årige måske kan klare den med låst dør hvis man kun lige lufter hund eller handler ind. Men personligt synes jeg først de skal lades alene når de er omkring de 11-12 år i et par timer. Helst sammen med en ven eller veninde. Men det er selvfølgelig bare min mening 

Anmeld Citér

20. oktober 2016

B&J

Vores dreng på 6 får lov at være alene 10-15 minutter og han ved hvor jeg er og kan ikke se hvad det skulle ske imens og han ved hvordan man ringer 112

Anmeld Citér

20. oktober 2016

B&J

MummiT skriver:

Jeg har stemt 7-8 år. 

Jeg synes det er helt vildt de der skriver 9-10-11 år for at være alene hjemme første gang i maks 15 minutter. Som 10 årig havde jeg godt nok være alene hjemme mange gange. Og som 13-14 årig var jeg alene hjemme en hel weekend for første gang. 

Min datter er kun 2 år, så hun er ikke alene hjemme endnu andet end hvis jeg lige går ned med skraldet mens hun sover. Men ved 7 års alderen vil jeg ikke have nogle skrupler ved at lade hende være alene mens jeg f.eks. henter en liter mælk eller lignende. Ligesom jeg egentlig forventer at hun kan tage i skole selv til den tid.

Jeg har det lige som dig. For da jeg var 13 kunne jeg sagtens være alene i en hel weekend og jeg havde da lært at ringe til 112 hvis der skulle ske noget og jeg kunne da lave mad til mig selv også og handle ind

Anmeld Citér

20. oktober 2016

modesty

Michfich skriver:

Stemte 13-14 inden jeg læste dit spørgsmål igennem. Tænker nemlig at en hel aften ihvertfald er for tidligt for selv 13-14 årige, men tænkte det måske afhang af deres modenhed. 

Til 15 minutter MAX vil jeg nok sige at de 10-årige måske kan klare den med låst dør hvis man kun lige lufter hund eller handler ind. Men personligt synes jeg først de skal lades alene når de er omkring de 11-12 år i et par timer. Helst sammen med en ven eller veninde. Men det er selvfølgelig bare min mening 

Hvad kunne/gjorde du selv i de aldre du beskriver?

Da jeg var 14 år tog jeg til fester og koncerter med vennerne.

da jeg var 11 år tog jeg toget fra forstæderne og gik alene i biffen i København, på Strøget o.s.v.

Da jeg var 10 år gik jeg alene i Lyngby Storcenter (vi boede i Lyngby).

Jeg har nok været cirka 9 år første gang jeg var alene hjemme en aften, og også skulle børste tænder og putte mig selv (mine forældre var til middag og kom hjem sent på aftenen).

Har taget tog til og fra skole siden 9-års alderen også.

Mine forældre er super ansvarlige og omsorgsfulde og jeg var IKKE den i min klasse som fik lov til mest. Flere af mine veninder var på Roskilde festival mellem 8. og 9., hvor de så har været 14 år (nogle af dem måske 15). Jeg fik først lov året efter.

Jeg er rystet over hvor uselvstændige folk gør deres børn.

Anmeld Citér

20. oktober 2016

Carina:-)

Hvad kunne/gjorde du selv i de aldre du beskriver?

Da jeg var 14 år tog jeg til fester og koncerter med vennerne.

da jeg var 11 år tog jeg toget fra forstæderne og gik alene i biffen i København, på Strøget o.s.v.

Da jeg var 10 år gik jeg alene i Lyngby Storcenter (vi boede i Lyngby).

Jeg har nok været cirka 9 år første gang jeg var alene hjemme en aften, og også skulle børste tænder og putte mig selv (mine forældre var til middag og kom hjem sent på aftenen).

Har taget tog til og fra skole siden 9-års alderen også.

Mine forældre er super ansvarlige og omsorgsfulde og jeg var IKKE den i min klasse som fik lov til mest. Flere af mine veninder var på Roskilde festival mellem 8. og 9., hvor de så har været 14 år (nogle af dem måske 15). Jeg fik først lov året efter.

Jeg er rystet over hvor uselvstændige folk gør deres børn.

Jeg måtte alt det du måtte endda tidl. 

Ikke fordi mine forældre ville gøre mig selvstændig,men fordi de ikke gad forældrerollen så jo før jeg kunne klare mig selv jo bedre.

Og ja man lærer at klare sig selv,men det er ikke ensbetydende med at hjernen følger med .

Og mine rollinger kommer på ingen måde til at måtte det samme som mig.

De skal hverken på festival koncerter eller rende rundt ude i byen som 9 årige .

Mine bedsteforældre var med i marken fra de kunne gå  

Min mormor var fantastisk til at passe spædbørn da hun selv var en 5 år.  og kan huske som barn at hendes søskende altid fremhævede hvor dygtig hun var til at sy som 4 årig.

Hun passede de små i familien imens de voksne arbejde og var som de fleste børn på den tid enormt fremmelig og selvstændig. 

Det hjalp bare ikke da hendes lille bror blev kvalt i et stykke legetøj som 8 mdr gammel Da var hun kun en lille pige der ikke anede hvad hun skulle gøre for at redde ham.

Vi ville i dag aldrig lade småbørn passe babyer - Faktisk ville det give en anmeldelse hvis vi opdagede nogen gjorde det samme.

Vi ved heldigvis i dag at børns hjerner ikke udvikler sig hurtigere bare fordi vi sætter run på at de skal blive selvstændige og klare sig selv. 

Jeg synes personligt at 13 årige sagtens kan være alene og min dreng på 11 er jævnligt alene en time eller to hvis vi er på arbejde . 

Men han får stadig ikke lov til de ting som jeg fik lov til simpelthen fordi jeg ikke tror på at  børn som jo er børn er i stand til at forudse konsekvenser af deres handlinger og jeg har set lidt for mange fulde 12 årige til diverse musikarr til at jeg har lyst til at glemme hvor dum jeg selv var som 13 årig da jeg tømte en flaske snaps i en køre i min brandert og måtte til udpumpning. 

Og nå ja da min far satte mig på et tog som 6 årig med en lap papir med de busser jeg skulle tage som jeg så måtte finde en voksen inde på Århus banegård der kunne læse og hjælpe mig med at komme ud til min mormor . 

Men ellers er jeg enig med dig i at man self også skal huske at give slip for ellers får vi en genreration som først flytter hjemmefra som 30 årig og ikke aner hvordan de skal gå til en jobsamtale uden mor er med. 

Anmeld Citér

20. oktober 2016

Rauw

Mine på 8 og 6 må gerne være alene hjemme imens jeg går over i kiosken på den anden side af vejen. De må faktisk os gerne efterlade mig og selv gå i kiosken Jeg er dog ikke vild med hvis det kun er den ene af dem - tænker at det altid er sikrest at være to, hvis de nu blir bange eller får klippet sig i en finger eller hvad der nu kan ske af uheld på 10 min. 

Anmeld Citér

20. oktober 2016

Skouboe

Mine på 6 & 7 1/2 får indimellem lov til at være alene hjemme i 30-60 minutter, mens jeg handler. De er fornuftige piger, ved hvordan telefonen virker, og jeg sørger for at de har mit telefonnummer. 

Det betyder meget for dem, og de er vildt stolte over det. Vi snakker meget om opførsel, hvad de skal gøre, hvis der sker noget og hvad de må og ikke må.

De får også indimellem lov til selv at gå hjem fra SFO'en (det tager 10-15 minutter på cykelsti og over en villavej) og så tager jeg imod dem derhjemme

Anmeld Citér

20. oktober 2016

Anonym

Tin skriver:

Jeg har 5 børn og det har fungeret fint her, men sådan er vi jo heldigvis så forskellige. 

For mig drejer det sig ikke om at hver dagen skal hænge sammen, men mere hvad jeg føler er forsvarligt at gøre med mine børn og ikke mindst hvad jeg føler de er moden til.

Kunne simpelthen ikke forsvare at min 3 årig får noget galt i halsen og at min 5 årige skulle stå med det og bagefter få traumer resten af livet. Og ej heller at de i den situation skulle føle dem forladte af mig fordi jeg absolut havde glemt noget i kiosken.

Ej en tre årig lader jeg da heller aldrig alene:-) men den 5-6 årige er tit alene med de 8-9-10 årige, mens jeg klarer indkøb. (Har også 6 styks). Hvis jeg følte det var uansvarligt ville jeg da bestemt heller ikke gøre det. Ej heller hvis de ikke selv brød sig om det.

Men så lad mig formulere det sådan, at jeg ikke ved hvordan det skulle hænge sammen for os, hvis jeg altid skulle have alle med overalt da alle 6 er 10 år og ned af..:-) 

Anmeld Citér

20. oktober 2016

modesty

Carina:-) skriver:

Jeg måtte alt det du måtte endda tidl. 

Ikke fordi mine forældre ville gøre mig selvstændig,men fordi de ikke gad forældrerollen så jo før jeg kunne klare mig selv jo bedre.

Og ja man lærer at klare sig selv,men det er ikke ensbetydende med at hjernen følger med .

Og mine rollinger kommer på ingen måde til at måtte det samme som mig.

De skal hverken på festival koncerter eller rende rundt ude i byen som 9 årige .

Mine bedsteforældre var med i marken fra de kunne gå  

Min mormor var fantastisk til at passe spædbørn da hun selv var en 5 år.  og kan huske som barn at hendes søskende altid fremhævede hvor dygtig hun var til at sy som 4 årig.

Hun passede de små i familien imens de voksne arbejde og var som de fleste børn på den tid enormt fremmelig og selvstændig. 

Det hjalp bare ikke da hendes lille bror blev kvalt i et stykke legetøj som 8 mdr gammel Da var hun kun en lille pige der ikke anede hvad hun skulle gøre for at redde ham.

Vi ville i dag aldrig lade småbørn passe babyer - Faktisk ville det give en anmeldelse hvis vi opdagede nogen gjorde det samme.

Vi ved heldigvis i dag at børns hjerner ikke udvikler sig hurtigere bare fordi vi sætter run på at de skal blive selvstændige og klare sig selv. 

Jeg synes personligt at 13 årige sagtens kan være alene og min dreng på 11 er jævnligt alene en time eller to hvis vi er på arbejde . 

Men han får stadig ikke lov til de ting som jeg fik lov til simpelthen fordi jeg ikke tror på at  børn som jo er børn er i stand til at forudse konsekvenser af deres handlinger og jeg har set lidt for mange fulde 12 årige til diverse musikarr til at jeg har lyst til at glemme hvor dum jeg selv var som 13 årig da jeg tømte en flaske snaps i en køre i min brandert og måtte til udpumpning. 

Og nå ja da min far satte mig på et tog som 6 årig med en lap papir med de busser jeg skulle tage som jeg så måtte finde en voksen inde på Århus banegård der kunne læse og hjælpe mig med at komme ud til min mormor . 

Men ellers er jeg enig med dig i at man self også skal huske at give slip for ellers får vi en genreration som først flytter hjemmefra som 30 årig og ikke aner hvordan de skal gå til en jobsamtale uden mor er med. 

Alt det du skriver er interessant men egentlig ikke specielt relevant ift. mit indlæg. Selvfølgelig - det giver sig selv - skal den rette balance findes. Og - som sagt - jeg er vokset op i en super tryg og omsorgsfuld kernefamilie som enebarn med al mine forældres opmærksomhed og opbakning. Det er de præmisser jeg taler ud fra. Og det er under de præmisser at jeg har fået lov til ovenstående, hvilket mine jævnaldrende skolekammerater fra ligeledes resourcestærke hjem, også fik. Stof til eftertanke til de forældre som mener at deres børn skal være 12 år for at være alene hjemme i et kvarter(?!).

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.