Egoistisk valg!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. april 2016

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Syntes måden du reagere på mit indlæg er noget umoden. Det fint, hvis du mener jeg ikke har ret, i antagelserne af dit indlæg. Men der er da ingen grund til, at blive fornærmet.    

Jeg synes bare, at din antagelse var yderst absurd, men jeg har jo efterfølgende svarede på dine spørgsmål, så hvad er problemet? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. april 2016

Anonym trådstarter

Det er ikke et menneskeligt basalt behov at vide hvor man genetisk stammer fra. Eller i hvert fald ikke et større behov end at vide hvordan verden hænger sammen, hvad sker der når vi dør, hvad var der før jeg blev født, kan en fulg tale med en anden fugl osv. 

Det er et menneskeligt basaæt behov at få føde og væske og være i social kontekst. 

Du skal ikke såmlangt tilbage i den menneskelige historier så anede de ikke en gang at manden havde noget at gøre i forhold til at skabe et barn. 

Det er er behov nogle mennesker har og et behov du forstår og kan sætte dig ind i, men det er ikke det samme som det er et menneskeligt behov. Og jeg kan da fælge dig så langt, at hvorfor ikke holde muligheden åben for de lidt under halvdelen af doborbørnene der ønsker at møde eller i hvert fald få flere oplysninger om den anden halvdel af der genetiske ophav. 

Men jeg tænker de forældre der har valgt den anonyme donor har gjort det ud fra overvejelser som I høj grad handlede om deres ønske barn og hvilken drømme de har for dette og ikke i et øjebliks egoistisk følelsehav

Jeg har ikke sagt, at det er et  basalt behov. Jeg kender godt Maslows behovspyramiden, og jeg er godt klar over, at man sagtens kan overleve uden at vide, hvor man kommer fra rent genetisk 

Jeg kan personligt ikke se, hvordan det ikke er egoistisk valg, hvis man som forælder står og skal vælge mellem en åben donor og en anonym doner, og man så vælger den anonyme donor, men nok om det; jeg har min mening og du har din.

God aften 

Anmeld Citér

24. april 2016

Anonym trådstarter

Dit udgangspunkt var: 

Jeg finder det hjerteskærende at se, at de i så ung en alder allerede er bevidste om, at størstedelen af andre børn har noget, som de ikke har, og jeg må ærlig talt indrømme, at jeg synes, at det er et pisse egoistisk valg at sætte børn i verdenen med en sæddoner.

Senere er det skåret ind til, at det er synd for dem med anonym sæddonor, og nu er det den del af dem med anonym sæddonor, som har et ønske om at finde deres ukendte, biologiske ophav. Hvilket ikke ville gøre en forskel for de to, du tager udgangspunkt i i dit startindlæg, før de måske, måske ikke kunne ønske sig lidt viden om deres biofar som 18-årige. 

Hatten af for, at du har udviklet dine synspunkter i løbet af tråden, men det skaber forståeligt nok lidt forvirring og tvivl om, hvor du står nu. 

Vi har altså bevæget os væk fra de tos bevidsthed om, at andre har noget, de ikke har - det ville en åben donor ikke kunne ændre på. Nu omhandler det det faktum, at nogle voksne børn af anonyme sæddonorer - vi aner ikke hvor stor en andel - ikke kan få kendskab til sæddonorens DNA og har et ønske herom. 

Jeg er for så vidt enig i, at det er ærgerligt, de ikke kan dét, men hvor ærgerligt/problematisk/forstyrrende det er for dem, og om det påvirker deres liv i en grad, så de vil føle grund til at bebrejde deres mor for hendes valg, kan vi kun gisne om. Jeg er personligt ikke i tvivl om, at der for nogle bare er tale om nysgerrighed, når de søger viden om donor, og det er da muligt, enkelte af dem vitterlig oplever det som et stort og svært identitetsproblem, men jeg kan ikke lade være med at tage proportionssansen lidt i brug og tænke, at man KUNNE have - og at mange har - langt større udfordringer at slås med. Ikke for at drage "sultende børn i Afrika" ind i billedet, for alt skal ikke måles efter det værst tænkelige, men alligevel: 

At være et planlagt ønskebarn er da ikke de værste kort at have på hånden fra start - også selvom man aldrig vil vide, om ens ene biologiske forælder var høj eller lav, lys eller mørk. 

Alt andet er for mig at se spekulationer ud i omfanget af de reaktioner, det enkelte barn vil udvise med årene. Og det kan vi næppe, nogen af os, udtale os skråsikkert om. Selv tvivler jeg på, det vil udvikle sig til deciderede livskriser og traumer. 

Min første besked var skrevet i forargelse over min venindes egoistiske valg og var ikke skide velformuleret idet jeg glemte at påpege, at hvad jeg finder egoistisk er at sætte børn i verdenen med en anonym sæddoner, og derved ikke give sit barn mulighed for, at finde frem til dets biologiske ophav, hvis det er det barnet senere i livet ønsker.

Jeg synes dog, at jeg efterfølgende har været meget tydelig omkring det, og jeg vil slutte denne debat af med at sige, at meninger er som røvhuller - alle har en 

Peace out.

Anmeld Citér

24. april 2016

Anonym

Anonym skriver:

Jeg taler som sagt kun om de donorbørn, der har et ønske om at finde frem til den anden halvdel af deres biologiske ophav, men har fået frataget muligheden for det af deres forældre, så det er klart, at jeg ikke søger positive solskinshistorier om donorbørn, der ikke har samme behov.

Men kan vel også vende den om og sige, at du udelukkende søger efter de gode historier og eksempler, og nedspiller det faktum, at der altså findes donorbørn, der er utilfredse med deres forældres valg.

Ej come on, så kan du jo ikke konkludere at det er et komplet egoistisk valg at få et donorbarn med anonym doner, fordi enkelte af de børn ønsker at finde deres "far". Det simpelthen for søgt.

Det kan du ikke sige nej. Jeg har vist ikke ytret mig omkring solskinshistorier, for at overskinne de negative du bringer på banen. Jeg har sagt du bør se på realiteterne = Jeg ser på virkeligheden som den er. Det er godt og skidt i ALT her i livet og sådan er det. 

Anmeld Citér

25. april 2016

Mullemus86

At vælge åben donor betyder blot, at donor har indvilliget i en form for kontakt én gang. Det kan enten være til en kop kaffe, til en tlf samtale eller til en mail/brev. Donorbarnet er derfor ikke automatisk garanteret at få indfriet de forventninger, som uden tvivl følger ved at opsøge donor. Du kan i øvrigt ikke vide dig sikker på, om donor vælger at overholde den del af aftalen, eller om han i værste tilfælde dør inden kontakt er muligt/ønsket.

Desuden kan du, hvis du vælger en anonym donor, vælge en med udvidet profil. (Åben donor kan også have udvidet)

Dette giver dig info om højde, vægt, øjenfarve, hårfarve, uddannelse/job, kort stamtræ, håndskrevet besked, lydfil, osv., samt børnefotos. 

Jeg tror personligt at det er vigtigere for donorbarnet at have adgang til disse oplysninger, gennem hele opvæksten, end et evt. møde efter dets 18 års fødselsdag.. 

Nu venter jeg selv tvillinger, undfanget med anonym donorsæd. Har valgt en udvidet profil. 

Jeg er medlem af div.grupper på Facebook, som omhandler brug af donorsæd/børn undfanget med donorsæd. Jeg ser overvejende flest børn, som har det helt fint med ikke at opsøge donor/have mulighed for det. Så synes ikke at du tegner et helt reelt billede, af "problemets" størrelse.. At du har en personlig holdning er da helt fint - men synes ikke at det giver dig ret til at problematisere emnet unødigt. 

Alle der vælger at få børn, gør det udfra et egoistisk ønske. At vi der vælger donorbørn skulle være mere egoistiske end andre, synes jeg er en sørgelig og meget lidt rummelig holdning. Håber at du med tiden bedre kan se positivt på mangfoldigheden og din veninde og hendes børn ikke skal mærkes med din skrappe holdning 

Anmeld Citér

26. april 2016

JHL83

Jeg venter selv mit første barn med donor. Kan godt forstå hvis nogen synes det er egoistisk, men barnet er ikke mindre ønsket af den grund. 

Jeg er som enlig bare glad for, at man har muligheden. Der er ikke noget som er "normalt" længere, selvom mange stadig synes at det er mor, far og børn sammen.

Jeg har heldigvis fuld opbakning fra min familie og venner, hvilket betyder alt for mig. Og jeg vil være ærlig overfor mit barn fra starten af, når hans tvivl eller spørgsmål melder sig omkring hans far.

Folk må gerne synes jeg har taget et egoistisk valg, men jeg glæder mig til at få min søn til juni som er mit Ønskebarn 

Anmeld Citér

26. april 2016

Kaarinaa

Anonym skriver:

Det gør jeg skam 

Som anonym ??ja bestemt! Men fortæl det til din "veninde" måske i kan snakke om det. Der må vel være en grund til hun har valgt det ? Går ikke ud fra hun har en mand siden hun har taget det valg? Der sørme mange med børn hvor fædrene slet ikke er interesseret i sine børn , er det bedre ? 

Anmeld Citér

29. april 2016

Anonym trådstarter

Som anonym ??ja bestemt! Men fortæl det til din "veninde" måske i kan snakke om det. Der må vel være en grund til hun har valgt det ? Går ikke ud fra hun har en mand siden hun har taget det valg? Der sørme mange med børn hvor fædrene slet ikke er interesseret i sine børn , er det bedre ? 

Hvis du havde læst tråden igennem, før du valgte at kommentere, ville du vide, at jeg har oplyst mit brugernavn og derfor ikke er anonym!

Du ville også vide, at min kære veninde udmærket kender min mening omkring det og endda er enig med mig i, at det er et egoistisk valg. Så kom igen.

Anmeld Citér

29. april 2016

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Ej come on, så kan du jo ikke konkludere at det er et komplet egoistisk valg at få et donorbarn med anonym doner, fordi enkelte af de børn ønsker at finde deres "far". Det simpelthen for søgt.

Det kan du ikke sige nej. Jeg har vist ikke ytret mig omkring solskinshistorier, for at overskinne de negative du bringer på banen. Jeg har sagt du bør se på realiteterne = Jeg ser på virkeligheden som den er. Det er godt og skidt i ALT her i livet og sådan er det. 

Det er ikke for at tage tråden op igen, men jeg undrer mig bare over, hvordan du ved, at det kun er enkelte donorbørn, der ønsker at finde deres fædrende ophav?

Jeg giver dig ret i, at der er godt og skidt i alt her i livet, men at visse donerbørn har behovet for at finde deres donorfar er altså en realitet - jeg ser derfor også på virkeligheden som den er 

Anmeld Citér

29. april 2016

Anonym

Kaarinaa skriver:

Det er selvfølgelig trist at fædrene ikke vil være sammen med deres børn. Men hvis det forholder sig på den måde så er det fædrene der går glip af mest.

Men ellers, ja, så er det da altid bedre. De ved hvem faren er. Kan se billeder osv. 

I fremtiden risikerer man jo at halvsøskende får børn med hinanden, når de ikke ved hvem deres far er.

Eftersom der også er parforhold med stor aldersforskel, ja så kan donoren potentielt også blive kæreste med sit eget barn.

En donor kan jo blive brugt til at lave mange børn. Både i DK og andre lande.

Det er ikke meningen at en mand skal være far til så mange børn.

Jeg synes det er så forkert at der er åbnet op for anonyme donorer. Danmark sammenligner ofte sig selv med politikken i Sverige. I Sverige har det været forbudt med anonyme donorer siden 1985. Svenske kvinder tager til bl.a DK for at gøre brug af anonym donorsæd.

Hvorfor er det mon så vigtigt for kvinder/par at donoren er anonym? Noget der er så vigtigt og betydningsfuldt i verden som et barn. Det barn bør efter min mening vide hvem dens far er, uanset om de har samvær eller ej.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.