Et hurtigt skud fra hoften en lørdag morgen uden selv nogen sinde at have stået i situationen.
Ikke egoistiske begrundelser:
- jeg er bange for mit barn vil blive skuffet hvis hun vil opsøge donor og donor så ikke er interesseret.
- jeg er bange for mit barn vil blive forvirret når donor bliver mere ens blot donor, men en reel person som hun kan opsøge som 18 årig
- jeg ønsker ikke mit barn skal stå med et for mig umuligt valg: vil jeg eller vil jeg ikke se min donor
- jeg er bange for at mit barn med det valg vil få et forkvaklet forhold til sin far, da hun kn frygte (uberettiget) far vil blive bitter, sir, fle sig tilsidesat osv hvis hun vælger at opsøge.
Egoistiske begrundelser:
- jeg er bange for mit barn får er godt forhold til donor
- jeg vil ikke dele mit barn med donor
- jeg er bange for barnet heller vil have donor som far
Jeg kan udmærket godt sætte mig ind i, at man som forælder vil spare sit barn for skuffelse i livet, men donorbarnet er jo blevet voksent på det tidspunkt, det har mulighed for at kontakte doneren, og er derfor i stand til at håndtere en afvisning.
Hvis man fra start af er ærlig omkring muligheden for, at doneren måske ikke ønsker kontakt, og derved ikke skaber forventninger, bør barnet ikke blive forvirret.
Valget mellem at møde sin donor eller ikke at møde sin donor, er et valg, som et voksent menneske er i stand til at tage. Det er efter min mening ikke et valg, som moderen skal tage for barnet 18 år før barnet selv er i stand til at tage det.
Hvis barnet vokser op uden tvivl omkring faderens ubetinget kærlighed, bør det ikke have en negativ effekt på deres forhold. En donor er trods alt ikke en far.