Anonym skriver:
Hvor mange af jer der svarer, har et donorbarn med en anonym sæddonor?
Jeg undrer mig over, at størstedelen af jer ikke er i stand til at sætte jer ind i donorbørnenes situation.
Hvis behovet for at opsøge deres genetiske ophav opstår, bør de så ikke have muligheden for det?
Jeg kender et par voksne børn af anonyme donorer. Jeg ved ikke, hvor relevant det er at nævne dem, da de jo bare udgør to af rigtigt mange, men nu fremstiller du det selv, som om det "tæller" at kende nogen. Og de er fuldstændigt afklarede med deres situation og har aldrig opfattet ham, der leverede sæden, som andet end en ukendt person, der hjalp til, så deres to mødre (et lesbisk par) kunne få dem og være deres forældre. For det er det, de er, selv om den ene mor ikke har leveret gener til dem.
Selvfølgelig kan man finde eksempler på det modsatte, folk er jo forskellige og reagerer forskelligt på deres (forskellige) vilkår. Jeg kan da også sætte mig ind i, at det rejser spørgsmål og forvirring i et ungt menneskes liv. Jeg vil nu alligevel hævde, at hvis det, som en anden skrev, skaber voldsom identitetskrise og et ungt menneske, der er opløst af gråd - sådan over længere tid og som en blivende tilstand - så er det en ekstrem situation og ikke noget, nogen kunne eller burde have forudset. Og jeg kan ikke se, den situation kunne være afværget ved, at man valgte åben donor - tværtimod vil jeg endnu engang slå på, at det kan skabe helt urealistiske forventninger om, at Far dukker op en dag, og så bliver det hele godt. "Far" vil jo ikke være Far.
Nu skriver du en del om din venindes børn, der er forvirrede over ikke at have en far. Det er helt naturligt og forståeligt. Men hvordan skulle det hjælpe dem at vide, at de som 18-årige vil kunne få oplysninger om ham, der leverede sæden? Det hjælper dem hverken nu eller på længere sigt - det giver dem ikke den far, de her og nu undrer sig over fraværet af. Havde din veninde nu valgt åben donor, hvad ville så være anderledes nu? Og ville du mene, hun skulle "trøste" dem med info om, at de om noget, der for dem er om 100 år, vil kunne finde ham?
Jeg ser for mig en 16-17-årig, der tæller dagene, til hun fylder 18 og kan finde sin far. Jeg ser også for mig, hvor skuffet, hun kan blive, når det viser sig, at han ikke er hendes far og aldrig bliver det i praksis - men hey!, hun ved, han har blå øjne, og hun ved, hvor hun har sin kløft i hagen fra. Tror du, det er dét, hun har savnet? Jeg tror, det - såfremt hun har oplevet savn - handler om langt mere, nemlig en "rigtig" far.
Min kollega, som har to donorbørn, fortalte om sin 4-årige datters version af sin familie. Hun erklærede, at "Min far hedder mor!"