fo82 skriver:
Jeg sidder lidt og krummer tæer over denne debat..
ja Gud i himlen hvor er en enlig kvindes valg om at bruge en sæddonor egoistisk, på lige fod med at et par undfanger et barn... Alle graviditeter er egoistiske, gennemførte eller ej, hjemmelavet eller med donor...
barnet har i sig selv ikke et ønske om livet før det bliver født..
det er ikke en RET at få børn, det er en gave, men den gave er med udviklingen blevet opnåelig for flere end den var for 50 år siden.
jeg får en fornemmelse af at du TS ikke har børn, eller har skullet kæmpe for at få de børn...
fertilitetsbehandling er ikke bare at vandre ind og få skudt sæd op og så er man gravid..
der følger et hav af forundersøgelser med, og når du ender i fertilitetsbehandling bliver din evne til at være forældre også vurderet, det er skide grænseoverskridende... Du er til en form for eksamen hvor du oveni skal forholde dig til at dit underliv for en periode er allemandseje...
så at undfange et barn uden for soveværelset er altså ikke noget man bare lige gør...
jeg kan godt følge ambivalensen ved, at det barn af en anonym donor kan have spørgsmål til sit ophav, men er man dygtig som forælder, så kan man italesætte og kompensere for det behov, og ved en god og fornuftig snak og forklaring kommer man langt...
jeg synes din holdning virker meget snæver og uempatisk.. Og uden tanke for, at din venindes børn måske ikke har de behov som du tillægger dem... Der er kun de behov som forefindes i maslows behovspyramide der er identisk ved os alle, derudover er behov individuelle... Og behov kan stilles eller undertrykkes, alt efter hvordan de håndteres og stimuleres, så nej, behovet for at kende sit biologiske ophav er ikke ufravigeligt...
Jeg har en søn, som jeg ikke skulle kæmpe for at få, og som ser sin far hver anden weekend. Hvorfor er det relevant?
Min venindes børn er kun 3 og 4 år og er allerede begyndt at sætte spørgsmåltegn ved, at de ikke har en far. Det er ikke noget, jeg tillægger dem!
En af børnene har desuden mørkt hår og brune øjne, men resten af familien har lyst hår og blå øjne. Han vil aldrig kunne have en at spejle sig i rent udseendesmæssigt. Det synes jeg sgu er synd!