Ciss skriver:
Man kan sige så meget lyserødt og pænt om fødsler:
Et mirakel, en lykkerus osv - men det er bagefter.
Selve processen er rå og brutal mens den står på. Der er ikke meget lyrisk over det.
Og det er helt sandt, at et stykke tid bagefter husker man ikke selve den fysiske følelse, men man kan godt huske sin egen oplevelse af det hele.
Man kan være heldig og slippe med en nem fødsel - men selv den kan opleves voldsomt.
En fødsel kan tage dig så langt, at du ikke længere kan forestille dig, at det nogensinde kan slutte, eller helt derud, hvor du tror, du dør. Ikke på den der "Åh, jeg troede, jeg skulle DØ!"- måde som en del bruger, når de f eks uventet har truffet en ven, men en virkelig oplevelse af at dø.
Hvis det ikke var for det kick man får lige efter, og fordi man glemmer den fysiske fornemmelse, så tror jeg, fødselstallet ville være lavere, end det faktisk er. - Og så er det jo sådan, at når man først har børn, så går man gerne igennem ild og vand for dem - eller en fødsel mere for at få enda et barn.
Det er ikke for at skræmme dig, og fødsler er forskellige, men det er ikke noget, man rigtig kan forestille sig, før man selv er midt i det.
Jeg ved ikke om det er lyserødt, men for mig er en fødsel ikke rå og brutal. Den er lig med smerter som jeg aldrig har oplevet og første gang skræmte de smerter mig, mens de de andre gange blev budt velkomne som noget jeg genkendte, men dog ikke nød (er ikke så leget masochist).
Det er smerter som havde et formål og som jeg lærte at arbejde sammen med og på en måde slippe kontrollen fuldstændig og "bare" følge min krop og mine instinkter og nej det er ikke alene en efterrationalisering, de ro sidste fødsler der lærte jeg at give total slip, miste den sidste rest af rationel kontrol og bare følge smerte strømmen, dermed var fødslen heller ikke skræmmende, rå, voldsom eller andet. Den var smerte gange smerte, den var ukontrollerbar, den var noget velkendt. Og nej der er intet lyrisk eller romantisk over lort på gulvet, et udspilet underliv, opkast og hvad ved jeg og alligevel midt i det især med den sidste havde jeg tanken: det er jo helt fantastisk det her, nyd det Line for det er sidste gang (det var efter jeg havde med dybe blikke fået min mand til ar sværge jeg aldrig skulle føde igen, for udsatte han mig for der igen skar jeg hele klokkeværket af).
Og vil sige trods det skræmmende ved 1. Fødsel, flere dage med veer, så oplevede jeg det heller ikke som noget voldsomt. Som smerter og nogle jeg ikke forstod men aldrig råt og voldsomt