Mor og meget mere skriver:
Og gommen vil gerne invitere hende med, fordi hun, i modsætning til købmanden i Ishøj, er en gammel, nær veninde, som han har været tæt knyttet til. Dét er begrundelsen. Og den er da væsentligt mere saglig, forståelig og menneskelig end et stædigt "Jeg VIL ikke bryde mig om hende, basta!" - på grund af et enkelt, fejlagtigt "venneknald", som gom og veninde på VOKSEN vis er kommet videre fra.
Jeg har ledt med lys og lygte efter dit argument for, hun i dine øjne ikke bør deltage, og det er tilsyneladende udelukkende: "Jeg VIL ikke kunne lide hende!" Vejer den trods og stædighed virkelig tungere end gommens ønske om at have et menneske med, der har haft stor betydning for ham, og som han - at dømme efter hans ønske om at invitere hende med - sikkert stadig ønsker at have i sit liv og at dele sine store øjeblikke med? Det er jo ikke på grund af, de har bollet engang, at han vil have hende med - og det er den eneste grund, bruden har, til at hun IKKE skal med. Helt skævt fokus.
Har man ret til at begrænse sin kommende mands liv og ønsker ved at sætte foden ned og sige "Jeg VIL ikke bryde mig om hende!"? TS har jo endda accepteret deres venskab, så det handler ikke engang om, at hun ikke tåler hende i hans liv - udelukkende om, at hun ikke må være der dén dag, hvor alle øvrige venner er velkomne. Det betyder noget for gommen, at hun er der - hvorfor er det underordnet? På grund af ét eneste knald engang i fortiden?
Så bør du nok skifte batterierne i lygten eller hente brillerne 
Du aner da intet om, hvorvidt de er kommet videre fra det knald. Det tolker du bare, at de er.
Fordi du ikke mener, at det er en valid grund, at fravælge en bestemt gæst til sit bryllup, fordi man ikke bryder sig om vedkommende, hvad de står for eller hvem de er.. Det er din sag.
Men for andre, en hel del andre faktisk, er det rigeligt til at fravælge. Og det er helt ok!
Denne her "veninde" som han ikke ses med, er for mig ligegyldig i det store billede. Dagen skal ikke handle om hende, og hvis bruden ikke føler at hun skal med. Så skal hun ikke med.
Præcis som hvis det havde været med omvendt fortegn. Det handler om at respektere sin partners grænser, også selv om andre finder det totalt tåbeligt. De mærker ikke brudens følelser, for de står ikke i hendes sko.
vi er forskellige og har forskellige grænser.