Abracadabra skriver:
Det er jo netop hedeslag/overophedning, man frygter. Ikke spontant selvantændelse eller højhastighedspåkørsler på parkeringspladsen.
Med sin sunde fornuft kan man dog også sige sig selv, at en bils temperatur ikke går fra 15 grader til 45 grader på 5 minutter. Så medmindre der opstår et gidseldrama på posthuset, er det en sikker situation at have en baby siddende og vente i 5 minutter.
Som jeg skrev. Børneulykkesfonden må vel være en pålidelig kilde. Den er vel også "neutral", forstået på den måde, at den ikke er kontroversiel. Jeg går ud fra, at de rådgiver om sikkerhed i forhold til børn. Altså, når de under et punkt, vedr. sikkerhed i biler, skriver "du må ikke efterlade dit barn i bilen", og de videre fastlår, at der sker flere tilfælde af hedeslag, når forældre alligevel trodser rådene, går jeg ud fra, at de fleste er enige heri. Jeg går ud fra, at de ved hvilke ulykker, der sker i landet og videreformidler dette for vores skyld.
Der er ikke kommet et eneste argument for, hvorfor man skulle lade sit barn sidde i bilen, udover bekvemmelighed, ellers har jeg i hvert fald overset det. Bekvemmelighed kan også være godt, men ikke hvis det er på mulig bekostning af andres sikkerhed.
Når jeg læser, i et forum for voksne mennesker, at nogen/flere debattører indirekte håner andre mødre, (og der til disse indlæg ivrigt bliver trykket "synes godt om"), der blot passer på deres børn og følger det råd , der er "lad ikke børnene blive i bilen - heller ikke hvis du blot skal et kort ærinde". Ja, så synes jeg det var på sin plads med en neutral kilde, der skriver det samme, som de mødre, der ikke efterlader børn i bilen.
Hvordan kan man overhovedet argumentere imod, at man tager sit barn med sig? Siger man, "ej, hvor er det bare dumt, at du tager dit barn med dig, det er meget bedre at barnet sidder i bilen"? Eller siger man, "ej hvor dumt, at du har din mand/barnepige til at se efter barnet, det var da bedre, at lade barnet sidde i bilen"? Kan man sige noget? I så fald hvad?
Hvad er sund fornuft? Det kan være så mange ting. Men at håne andre mødre, fordi de passer på deres børn, er ikke en af dem.