Baby i bilen - er det ok. at forlade bilen i 2 min

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. september 2015

kriis

Abracadabra skriver:

Det er jo fint nok! Det lyder til, at du er bevidst om, at du er hysterisk og en bangebuks. 

Jeg er rationel og modig som en løve, og jeg ser intet problem i at lade baby sidde selv i 5 minutter. 

Du har fuldstændigt ret - lige på det punkt er jeg hysterisk og sikkert også irationel! Men det er altså sådan jeg har det.....:-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2015

loop

Børneulykkesfonden må vel være en pålidelig kilde.

Læs punktet: "OBS efterlad ikke børn alene i bilen".

http://www.borneulykkesfonden.dk/forside/sikkerhedihverdagen/forebyggelse/4aar/pages/sikkerhedibilen.aspx

Anmeld Citér

29. september 2015

Abracadabra

loop skriver:

http://www.borneulykkesfonden.dk/forside/sikkerhedihverdagen/forebyggelse/4aar/pages/sikkerhedibilen.aspx

Det er jo netop hedeslag/overophedning, man frygter. Ikke spontant selvantændelse eller højhastighedspåkørsler på parkeringspladsen. 

Med sin sunde fornuft kan man dog også sige sig selv, at en bils temperatur ikke går fra 15 grader til 45 grader på 5 minutter. Så medmindre der opstår et gidseldrama på posthuset, er det en sikker situation at have en baby siddende og vente i 5 minutter. 

Anmeld Citér

29. september 2015

SofiaMik

loop skriver:

Der er jo ikke nogen af fortalerne for at efterlade barn/baby i bilen, der taler om ærinder, der varer længere end 5 min og der er da heller ingen, der efterlader deres baby en glohed sommerdag. Iøvrigt kan man både køre vinduerne ned på klem og tage babyalarm med. Jeg kan slet ikke se, hvad forskellen er på det og baby i barnevogn udenfor forretningen? 

Anmeld Citér

29. september 2015

SofiaMik

tribk skriver:

Jeg har engang løbet til bageren, mens min lille bitte baby lå og sov hjemme i stuen. Jeg har ALDRIG sagt det til nogen, heller ikke barnets far. Det tænker jeg der er en grund til, og det er at jeg synes det var så forkert og frygteligt gjort. For ja, der kunne være sket alt muligt. Tænk hvis huset brød i brand?!? 

Det er katastrofetanker, siger nogen. Sådan kan man jo ikke leve, siger de. Så skulle man sidde der og glo på sit barn 24/7, for at være sikker på at der ikke skete noget. Men hvad nu hvis det rent faktisk skete??

For ikke så længe siden var der en københavnsk mor der liige løb i kiosken mens hendes datter på 4 lå og sov. Datteren vågnede, kunne ikke finde sin mor og drattede ud af et vindue og døde. Og jeg efterlader ALDRIG mit barn uden opsyn igen! 

Det bliver ikke sjovt at være teenager med mig som mor 

Lige det der synes jeg heller ikke, at du kan sammenligne med at efterlade sit barn 5 min i bilen. Det du taler om, synes jeg er meget uansvarligt. Moderen er jo i dit tilfælde langt væk fra sit barn og i længere tid.

Anmeld Citér

29. september 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
loop skriver:

Har du selv læst, hvad advarslen går på? Jeg tvivler på, TS' barn ville være i overhængende fare for at få hedeslag. 

Anmeld Citér

29. september 2015

tribk

SofiaMik skriver:

Lige det der synes jeg heller ikke, at du kan sammenligne med at efterlade sit barn 5 min i bilen. Det du taler om, synes jeg er meget uansvarligt. Moderen er jo i dit tilfælde langt væk fra sit barn og i længere tid.

Det er i virkeligheden ligegyldigt om det kan sammenlignes. Det drejer sig om hvorvidt man tør lade sit barn være uden opsyn i en given situation. Jeg tør ikke. Jeg har prøvet, og ved nu med mig selv at jeg aldrig gør det igen. Fordi det føltes så forkert, og vigtigst af alt, fordi jeg ikke ville fortælle det til min mand. Det synes jeg siger mig meget om hvorvidt noget er rigtigt eller forkert. Hvis jeg virkelig syntes det var ok, så havde jeg da ikke holdt det hemmeligt!

Ift ts' situation har jeg det på samme måde. Jeg vil ikke efterlade mit barn i en bil. Jeg vil aldrig kunne tilgive mig selv hvis der skete noget. Hvis en anden bil bragede ind i siden på min bil, hvor jeg havde efterladt mit barn. Eller hvis den blev stjålet. Eller hvis nogen troede barnet var glemt og havde knust ruden og taget barnet. 

Men jeg kan forstå at der er meget delte meninger omkring det. Uanset hvad, bliver jeg aldrig overbevist om det modsatte af mine holdninger. Det er min mavefornemmelse der dikterer her, og jeg håber ts lytter til sin. Uanset hvad mavefornemmelsen siger, så håber jeg at hun følger den, og ikke flertallet herinde.

Anmeld Citér

29. september 2015

loop

Abracadabra skriver:

Det er jo netop hedeslag/overophedning, man frygter. Ikke spontant selvantændelse eller højhastighedspåkørsler på parkeringspladsen. 

Med sin sunde fornuft kan man dog også sige sig selv, at en bils temperatur ikke går fra 15 grader til 45 grader på 5 minutter. Så medmindre der opstår et gidseldrama på posthuset, er det en sikker situation at have en baby siddende og vente i 5 minutter. 

Som jeg skrev. Børneulykkesfonden må vel være en pålidelig kilde. Den er vel også "neutral", forstået på den måde, at den ikke er kontroversiel. Jeg går ud fra, at de rådgiver om sikkerhed i forhold til børn. Altså, når de under et punkt, vedr. sikkerhed i biler, skriver "du må ikke efterlade dit barn i bilen", og de videre fastlår, at der sker flere tilfælde af hedeslag, når forældre alligevel trodser rådene, går jeg ud fra, at de fleste er enige heri. Jeg går ud fra, at de ved hvilke ulykker, der sker i landet og videreformidler dette for vores skyld.

Der er ikke kommet et eneste argument for, hvorfor man skulle lade sit barn sidde i bilen, udover bekvemmelighed, ellers har jeg i hvert fald overset det. Bekvemmelighed kan også være godt, men ikke hvis det er på mulig bekostning af andres sikkerhed.

Når jeg læser, i et forum for voksne mennesker, at nogen/flere debattører indirekte håner andre mødre, (og der til disse indlæg ivrigt bliver trykket "synes godt om"), der blot passer på deres børn og følger det råd , der er "lad ikke børnene blive i bilen - heller ikke hvis du blot skal et kort ærinde". Ja, så synes jeg det var på sin plads med en neutral kilde, der skriver det samme, som de mødre, der ikke efterlader børn i bilen. 

Hvordan kan man overhovedet argumentere imod, at man tager sit barn med sig? Siger man, "ej, hvor er det bare dumt, at du tager dit barn med dig, det er meget bedre at barnet sidder i bilen"? Eller siger man, "ej hvor dumt, at du har din mand/barnepige til at se efter barnet, det var da bedre, at lade barnet sidde i bilen"? Kan man sige noget? I så fald hvad?

Hvad er sund fornuft? Det kan være så mange ting. Men at håne andre mødre, fordi de passer på deres børn, er ikke en af dem.

Anmeld Citér

29. september 2015

Lilotte87

Nej det ville jeg aldrig gøre. Hvis der skete mig noget imens jeg var væk, ville der sandsynligvis gå meget længe før det ville blive opdaget at baby var alene.  

Anmeld Citér

29. september 2015

Sissel

Ja det ville jeg og har gjort mange gange.. Med 3 store der skal afleveres om morgenen og en baby der stort set aldrig sov, skulle jeg satemig ikke være den der vækkede hende når hun endelig sov.. Så der kom en baby alarm om til hende og mig ind og aflevere.. Og hun er aldrig vågnet imens jeg var væk. Hun er heller ikke blevet stjålet, påkørt eller brændt.. Det betyder ikke at jeg ikke, lissom mange andre, har haft katastrofe tankerne. Men i min situation, var det ikke mere risikofyldt, end hvis hun havde stået i en barnevogn uden for børnehaven/ skolen.. Jeg kan for øvrigt ikke se hvordan man lettere kan glemme et barn i en bil, end i en barnevogn? Men det er en helt anden snak.. Og så synes jeg for øvrigt at I skal holde op med at dunke hinanden i hovederne, bare fordi nogen har en anden holdning end jer selv.. Hold den på egen banehalvdel. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.