Baby i bilen - er det ok. at forlade bilen i 2 min

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. oktober 2015

Jesuisunefemme

lottelabs skriver:

hej piger!

Sorry, men er sgu lidt i tvivl her! Har altid haft mit barn med mig, også hvis jeg bare skal ind på posthuset med et brev (I frygt for at blive stemplet som en dårlig mor, se nedenfor) Men f.eks i dag, skal jeg hente en stor pakke i brugsen.. Må man så virkelig ikke lade baby sidde de 2 minutter det tager? Kan jo ikke løfte både baby og den store pakke.. Kunne aldrig finde på at efterlade mit barn hvis jeg f.eks skulle ind og handle eller gøre andet der tog længere tid.. 

MEN!

har før læst et opslag herinde, hvor nogle ville ringe til politiet hvis de så en baby sidde alene i bilen OGSÅ mens mor aflevere storebror/søster i børnehave og baby sov i sin autostol ?! Undskyld, er det ikke lidt vildt? de mente hårdnakket man skulle vække baby og tage ham/hende med ind i børnehaven.. 

Hvad gør i?? 

Jeg ville aldrig gøre det og jeg synes faktisk heller ikke det er okay at gøre det. Ud fra dette eksempel får du forklaringen hvorfor.

Uheldet kan være ude og du kan falde og slå hovedet imens du er inde efter pakken, du er bevidstløs, hvilket får folk til at ringe efter ambulancen, du ender på sygehuset og i fordi du er bevidstløs kan du ikke fortælle nogen at du altså har en baby i bilen. Hvor længe kommer dit barn så monstro til at sidde alene i en bil uden nogen ved det?

Det er selvfølgelig slet ikke sikkert du nogensinde kommer ud for sådan en ulykke uanset hvor mange gange du så efterlod dit barn i bilen. MEN.. det kunne ske og den risiko ville jeg ikke løbe.

Så kan man sige.. i teorien ville der jo også være en bil der kunne køre dig over imens du går med baby på armen, men i så fald er det ikke noget du kan hindre, situationen fra før kan du undgå ved simpelthen ikke at lade baby sidde i bilen.

Så.. nej, jeg ville aldrig have samvittighed til at gøre det og jeg forstår ikke hvordan andre kan have det.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. oktober 2015

Jesuisunefemme

modesty skriver:

Jeg kan på ingen måde se logikken i at man ville efterlade en baby i barnevogn foran en café el. lign. med babyalarm - men ikke ville efterlade en baby i en bil (med vinduet på klem og babyalarm).

Personligt ville jeg dog medbringe babyalarm, da jeg ikke kunne tåle at min dreng græd når jeg var væk.

Ville ikke gøre nogen af delene.

Anmeld Citér

1. oktober 2015

Jesuisunefemme

Omsorgsgiver skriver:

Hvad nu hvis, hvad nu hvis??? Hvis man hele tiden skal tænke sådan kan man jo slet ikke bevæge sig undenfor en dør!!

Forskellen på den her "hvad nu hvis" og mange andre er at det er dig der har valgt at udsætte barnet for de risici der er, om der er mange eller få om der er stor risiko eller ej, det er dig der har taget et aktivt valg om at den risiko vil du gerne tage på din babys vegne og hvis der så sker noget, så ligger det på dine skuldre.

I forhold til hvis i kom gående ned af gaden og nogen kørte ind i jer, det har du ingen magt over. Men du har magt over den anden situation. Ligesom de fleste vælger at sætte gitter for brændeovn og trapper. De færreste ville i den situation i dag sige " skidt med det" for jeg gider ikke gå og tænke, "hvad nu hvis".

Anmeld Citér

1. oktober 2015

Jesuisunefemme

Abracadabra skriver:

Hvor mange biler bryder i brand årligt i Danmark? Hvor mange børn dør vuggedøden (som i øvrigt er associeret til rygning, overophedning mm)? 

Svaret på de to spørgsmål giver sammenlagt konklusionen, at det er rationelt at sidde hele natten og glo på sit sovende barn og i dagtimerne gå på posthuset med god samvittighed. 

Ja, jeg har selv tænkt tanken "hvad nu hvis jeg bliver blandet ind i et gidseldrama i supermarkedet", MEN man må for filan da også prøve at være lidt rationel! 

Det er naturligt at have katastrofetanker som nybagt mor, man skal bare også huske sin sunde fornuft. 

Forskellen på den her "hvad nu hvis" og mange andre er at det er dig der har valgt at udsætte barnet for de risici der er, om der er mange eller få om der er stor risiko eller ej, det er dig der har taget et aktivt valg om at den risiko vil du gerne tage på din babys vegne og hvis der så sker noget, så ligger det på dine skuldre.

I forhold til hvis i kom gående ned af gaden og nogen kørte ind i jer, det har du ingen magt over. Men du har magt over den anden situation. Ligesom de fleste vælger at sætte gitter for brændeovn og trapper. De færreste ville i den situation i dag sige " skidt med det" for jeg gider ikke gå og tænke, "hvad nu hvis".

Anmeld Citér

1. oktober 2015

Jesuisunefemme

Hold da op 

jeg er med på at vi alle er forskellige og gør tingene forskelligt men hvordan fanden kan man være nedladende over for folk der ligefrem vælger det der er sikrest for deres børn? 

Uden overhovedet at komme ind på hvad min mening er omkring at børn sidder i bilen mens man er væk i 2 minutter, så er der vel absolut ingen tvivl om at det nu en gang er sikrest for baby at være med mor/far? 

Tak. Folk skulle virkelig blive bedre til at holde en ordentlig tone og acceptere forskelligheder. Det er vel det en debatside er til for - altså at dele meninger og se andres meninger.

Anmeld Citér

1. oktober 2015

missyM

lineog4 skriver:

ikke for at fluekneppe  men når du skriver:

Stop jer selv! jeg er af den opfattelse at man sagtens kan pakke sine børn ind i alt for meget vat og svøbe dem i ren silke.

Så tager du vel stilling til hvad der er rigtigt og forkert - for det er i hvert fald forkert at pakke sit barn ind i for meget vat, og når det så handler om at tro det værste når man ikke tør lade sit barn blive i bilen, så er det svært ikke at tolke det ind i den sammenhæng 

den forældre der pakker barnet ind i vat og svøber i silke, gør vel også det der bedst for deres børn i deres optik? Jeg synes personligt det er underligt overhovedet at vurdere hvad de andre gør så længe vi holder os inden for "normal" begrebet. Og lige som jeg er fuldstændig ligeglad med om en gravid køber cigaretter, håber jeg da også rygeren vil være fuldstændig ligeglad med jeg ikke vil min baby i nærheden af røg - ligeglad forstået som de ikke ser skævt til den vatpakkende mor. Ligesom jeg er helt ligeglad med om en mor lader sin baby sidde 2 minutter i en bil i skyggen, så håber jeg da også den mor er helt ligeglad med jeg vækker min trold fordi jeg ikke ville lade ham sidde.

"At pakke sine børn ind i vat for efter at svøbe dem i silke"

- Alle ved nok hvad der anbefales, men fordi man af en eller anden årsag vælger at gå imod anbefalingerne er det ikke = at man er en dårlig forældre. 

hvis man altid gør som det anbefales med alting, så ville vi efterhånden ikke kunne leve!. Og jeg tror ikke på at alle lever efter alle anbefalinger - alle har stået i en situation og overvejet situationen og gjort hvad man tænkte var bedst lige nu og her. 

jeg afslutter mit indlæg med at skrive noget i stilen med " jeg er træt af den drejning samfundet har taget" - fordi netop mange altid mener at der er det rigtige og det forkerte valg. 

Jeg mener det er noget fis! Som i TS indlæg hvor hun egentligt efterspørger hvad andre tænker om at lade et barn sidde i bilen. Det burde ingen føle var nødvendigt - men jeg kan sagtens forstå at hun føler det er nødvendigt. 

så én ting er vi da enige om - det er underligt overhovedet at vurdere hvad andre gør - for jeg tror på at alle gør hvad de lige tænker er bedst. 

Anmeld Citér

1. oktober 2015

lineog4

missyM skriver:

"At pakke sine børn ind i vat for efter at svøbe dem i silke"

- Alle ved nok hvad der anbefales, men fordi man af en eller anden årsag vælger at gå imod anbefalingerne er det ikke = at man er en dårlig forældre. 

hvis man altid gør som det anbefales med alting, så ville vi efterhånden ikke kunne leve!. Og jeg tror ikke på at alle lever efter alle anbefalinger - alle har stået i en situation og overvejet situationen og gjort hvad man tænkte var bedst lige nu og her. 

jeg afslutter mit indlæg med at skrive noget i stilen med " jeg er træt af den drejning samfundet har taget" - fordi netop mange altid mener at der er det rigtige og det forkerte valg. 

Jeg mener det er noget fis! Som i TS indlæg hvor hun egentligt efterspørger hvad andre tænker om at lade et barn sidde i bilen. Det burde ingen føle var nødvendigt - men jeg kan sagtens forstå at hun føler det er nødvendigt. 

så én ting er vi da enige om - det er underligt overhovedet at vurdere hvad andre gør - for jeg tror på at alle gør hvad de lige tænker er bedst. 

Vi er garanteret fuldstændig enige, men jeg opponerer bare imod de fordomme der så er mod dem, der ikke vil lade børnene blive i bilen. Du kalder det pakke ind i vat, andre taler om hysteri, ikke modig, begrænse osv. Og i min verden er man ikke en dårlig forældre om man lader barnet blive eller om man ikke lader barnet blive. Man er derimod en dårlig forælder hvis man ikke ønsker det bedste for sine børn, lader dem sulte med vilje, slår dem, efterlader dem alene i flere dage osv. Men man er ikke dårlig forælder fordi man tør løbe ind efter en pakke, men så sandelig heller ikke fordi man vækker dem og tager dem med. 

Og man er heller ikke hysterisk, katastrofetænker, pessimist eller pakker sit barn ind når man ikke vil lade dem sidde, lige som man ikke er uansvarlig når man lader dem sidde.

og ja hvorfor skal man spørge? Jeg spørger ikke, jeg har efterhånden så mange år på bagen så det rager mig en høstblomst hvad andre tænker om mine evner som mor. Men jeg ved da at det er legalt på en anden måde nu end tidligere at vurdere andre og der er jeg helt enig med det - hvorfor skal man dog det. Man skal bare passe på i forsvaret for egne handlemåder ikke at vurdere de andre negativt fordi de ikke gør det samme - og for mig at se er det det der sker i denne tråd fra begge sider, fremfor bare at konstatere okay her er vi så forskellige

Anmeld Citér

6. oktober 2015

Avangelion

Faldt lige over tråden her og synteses jeg ville deltage

jeg er selv enlig mor til lille kian på 2md. Og jeg har altså efterladt ham i bilen for korte erinder, såsom at hente en pakke eller lige løbe kort ind efter en kage i bageren (men sikrede mig at der var kort kø vel at mærke) jeg havde ikke lige tænkt på at bruge babyalarmen, må jeg huske til næste gang, jeg kan ikke se noget problem i det hvis barnet sover, jeg ville ikke have lyst til at efterlade ham hvis han var vågen.

så min mening er klart at selvfølgelig kan du lade ham sidde i bilen hvis han sover, det lider han ikke overladt af...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.