Baby i bilen - er det ok. at forlade bilen i 2 min

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. september 2015

loop

Mor og meget mere skriver:

Har du selv læst, hvad advarslen går på? Jeg tvivler på, TS' barn ville være i overhængende fare for at få hedeslag. 

Ja, jeg har læst det. Har du?

Det frarådes at efterlade børn i bilen, selv ved hurtige ærinder. Uanset om temperaturen er relativ lav(eks idag), uanset om vinduerne er på klem, uanset om man parkerer i skyggen.

Hvorfor skulle man lade barnet blive i bilen?

Jeg kan da godt se i ts situation, at det kan være besværligt, at bære baby og stor pakke. Der er bare så mange andre løsningsmuligheder, end at lade baby sidde alene i bilen.

Hun kan:

-lade baby blive hjemme, få familie, barnepige, nabo, mand til at se efter baby, mens hun henter pakken.

- udstyre nabo, mand, familie, barnepige med en fuldmagt, så en af dem kan hente pakken.

-tage baby med i autostolen ind på posthuset, lade postmedarbejderen se efter baby, imens hun bærer pakken ud i bilen.

I alle situationer kræver det selvfølgelig, at man beder om hjælp. Man får hjælp og en hyggesnak med den der lige ser efter barnet. Det hele foregår stille og roligt uden stress. Det kan vel kun være godt for alle.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2015

loop

SofiaMik skriver:

Der er jo ikke nogen af fortalerne for at efterlade barn/baby i bilen, der taler om ærinder, der varer længere end 5 min og der er da heller ingen, der efterlader deres baby en glohed sommerdag. Iøvrigt kan man både køre vinduerne ned på klem og tage babyalarm med. Jeg kan slet ikke se, hvad forskellen er på det og baby i barnevogn udenfor forretningen? 

Der er der jo netop nogen der gør, ellers ville ulykkerne jo ikke ske. Og der er da ingen grund til at løbe den risiko.  

Det startede med at være 2 minutter i de første indlæg i tråden, nu skriver du(og andre) 5 minutter. Det viser også bare hvor relativ tiden er. Men det frarådes at efterlade børn, alene i bilen, selv ved korte ærinder. Det behøver ikke at være en glohed sommerdag før ulykken sker. De sker selv ved relativ lav temperatur.

Jeg ville heller ikke efterlade en barnevogn, men det var ikke det spørgsmålet gik på i ts indlæg. Hvorfor skulle jeg lade barnevognen stå ude foran en butik?

Jeg kan ikke se grunden til at gøre nogen af delene(barn alene i bilen, barnevogn udenfor butik).

Hvorfor gå imod rådet?

Anmeld Citér

30. september 2015

SofiaMik

tribk skriver:

Det er i virkeligheden ligegyldigt om det kan sammenlignes. Det drejer sig om hvorvidt man tør lade sit barn være uden opsyn i en given situation. Jeg tør ikke. Jeg har prøvet, og ved nu med mig selv at jeg aldrig gør det igen. Fordi det føltes så forkert, og vigtigst af alt, fordi jeg ikke ville fortælle det til min mand. Det synes jeg siger mig meget om hvorvidt noget er rigtigt eller forkert. Hvis jeg virkelig syntes det var ok, så havde jeg da ikke holdt det hemmeligt!

Ift ts' situation har jeg det på samme måde. Jeg vil ikke efterlade mit barn i en bil. Jeg vil aldrig kunne tilgive mig selv hvis der skete noget. Hvis en anden bil bragede ind i siden på min bil, hvor jeg havde efterladt mit barn. Eller hvis den blev stjålet. Eller hvis nogen troede barnet var glemt og havde knust ruden og taget barnet. 

Men jeg kan forstå at der er meget delte meninger omkring det. Uanset hvad, bliver jeg aldrig overbevist om det modsatte af mine holdninger. Det er min mavefornemmelse der dikterer her, og jeg håber ts lytter til sin. Uanset hvad mavefornemmelsen siger, så håber jeg at hun følger den, og ikke flertallet herinde.

Men der du gjorde var jo også meget uansvarligt og jeg kan da godt forstå at du fik ondt i maven af det. 

Jeg får altså ikke ondt i maven af at efterlade mit barn i bilen mens jeg henter en pakke. Jeg er tæt på har babyalarm med og bilen er på et sted hvor der yderst sjældent sker ulykker.

Det du lister op, der kan ske med bilen, kan jo også ske med en barnevogn.

Anmeld Citér

30. september 2015

MorDk

Benjamins'mor skriver:

Jeg tænker lidt, hvad så med dem der lader deres baby stå udenfor i barnevognen når de er på cafe? Barnevognen kan jo også blive stjålet.

Ja... men hvorfor skal man altid samligne? 

Jeg har da ladet barnevognen stå men IKKE uden opsyn. grundet netop det du nævner men også rotter mm. 

Anmeld Citér

30. september 2015

MorDk

Rockertand skriver:

Katastrofetanker? Tjek.

Sidder du så også og kigger på dit barn hele natten? For der er jo også vuggedød og feberkramper og kvælning i gylp og opkast? 

Som mor er det faktisk ikke unormalt at få "katastrofetanker" 

Og nej jeg sidder ikke og tjekker mit barn hele natten. Vi er alle forskellige husk lige det. Jeg skrev bare at JEG ikke kunne finde på det. Mere er der ikke i det. 

Anmeld Citér

30. september 2015

Janey

Profilbillede for Janey
loop skriver:

Ja, jeg har læst det. Har du?

Det frarådes at efterlade børn i bilen, selv ved hurtige ærinder. Uanset om temperaturen er relativ lav(eks idag), uanset om vinduerne er på klem, uanset om man parkerer i skyggen.

Hvorfor skulle man lade barnet blive i bilen?

Jeg kan da godt se i ts situation, at det kan være besværligt, at bære baby og stor pakke. Der er bare så mange andre løsningsmuligheder, end at lade baby sidde alene i bilen.

Hun kan:

-lade baby blive hjemme, få familie, barnepige, nabo, mand til at se efter baby, mens hun henter pakken.

- udstyre nabo, mand, familie, barnepige med en fuldmagt, så en af dem kan hente pakken.

-tage baby med i autostolen ind på posthuset, lade postmedarbejderen se efter baby, imens hun bærer pakken ud i bilen.

I alle situationer kræver det selvfølgelig, at man beder om hjælp. Man får hjælp og en hyggesnak med den der lige ser efter barnet. Det hele foregår stille og roligt uden stress. Det kan vel kun være godt for alle.

Nu har jeg også læst rådet, og det er jo sådan set fint nok, men det går jo kun på, om barnet kan få hedeslag i bilen, og det kan man sagtens undgå ved selvfølgelig ikke at efterlade et barn i en bil, hvis temperaturen er over 20 grader og parkere i skyggen. De skriver også, at temperaturen kan stige 10-15 grader på et kvarter, så et hurtigt smut på 2-5 min. giver ikke en væsentlig temperaturstigning i bilen.

I øvrigt synes jeg, at rådet fortsætter på ret hysterisk vis med nogle anbefalinger, som jeg er helt sikker på, at ingen herinde følger, som at sætte sin telefon til dagligt at minde en om, om man nu har husket at aflevere sit barn og at følge op på, om ens partner har husket at aflevere barnet, hvis man selv plejer at gøre det.

Hvorvidt folk vil/tør efterlade deres barn i bilen i 2-5 min, er jeg egentlig ligeglad med, da det må være op til folk selv, hvad de har det bedst med. For at hente en pakke og være væk i 2 min ville jeg selv gøre det, HVIS baby sover, og der ikke er for varmt. Hvad folk mener om mine moderevner og ressourcer pga. det, kan jeg ikke være mere ligeglad med. Vi gør sikkert alle så mange ting, som andre kan dømme os på, hvis de vil, så det gider jeg ikke bekymre mig om.

Med de ressourcer politiet har i dag, så tror jeg heller ikke, at de vil rykke ud, fordi der er en, der har set en baby alene i en bil og ikke ved, hvor længe baby har siddet der. Mit gæt vil være, at man vil blive bedt om at holde øje og ringe igen, hvis der ikke kommer nogen ud til baby inden for kort tid.

Anmeld Citér

30. september 2015

loop

Janey skriver:

Nu har jeg også læst rådet, og det er jo sådan set fint nok, men det går jo kun på, om barnet kan få hedeslag i bilen, og det kan man sagtens undgå ved selvfølgelig ikke at efterlade et barn i en bil, hvis temperaturen er over 20 grader og parkere i skyggen. De skriver også, at temperaturen kan stige 10-15 grader på et kvarter, så et hurtigt smut på 2-5 min. giver ikke en væsentlig temperaturstigning i bilen.

I øvrigt synes jeg, at rådet fortsætter på ret hysterisk vis med nogle anbefalinger, som jeg er helt sikker på, at ingen herinde følger, som at sætte sin telefon til dagligt at minde en om, om man nu har husket at aflevere sit barn og at følge op på, om ens partner har husket at aflevere barnet, hvis man selv plejer at gøre det.

Hvorvidt folk vil/tør efterlade deres barn i bilen i 2-5 min, er jeg egentlig ligeglad med, da det må være op til folk selv, hvad de har det bedst med. For at hente en pakke og være væk i 2 min ville jeg selv gøre det, HVIS baby sover, og der ikke er for varmt. Hvad folk mener om mine moderevner og ressourcer pga. det, kan jeg ikke være mere ligeglad med. Vi gør sikkert alle så mange ting, som andre kan dømme os på, hvis de vil, så det gider jeg ikke bekymre mig om.

Med de ressourcer politiet har i dag, så tror jeg heller ikke, at de vil rykke ud, fordi der er en, der har set en baby alene i en bil og ikke ved, hvor længe baby har siddet der. Mit gæt vil være, at man vil blive bedt om at holde øje og ringe igen, hvis der ikke kommer nogen ud til baby inden for kort tid.

Vi er bare ikke enige, og for mig handler det ikke om at dømme andre. For mig handler det om, at man kan argumentere for, hvorfor man gør som man nu engang gør. -Ikke for at forsvare sig selv og sine holdninger, men for at vise at der findes andre muligheder. 

Alle, der mener baby skal blive i bilen, skriver, at de stiller bilen i skyggen. Hvor finder i alle de p-pladser med skygge? I min by, er der ingen parkeringspladser, hvor der er skygge, medmindre det er p-kælder. Alligevel lader folk da rask væk deres børn og hunde sidde i bilerne, ja også i sol. Babyer, der sidder opløst af gråd, og helt mimrer med munden. Det er, som med alt andet, nemmere at sige at det ikke er et så stort problem, end at ændre folks holdning.

Politiet skriver selv på deres facebook, at de opfordrer folk til at slå alarm, hvis man observerer børn/dyr i biler. Først ved selv at observere, vente lidt, se om forældre er i nærheden. Politiet opfordrer også til at man ikke efterlader børn/dyr, og igen, hvad er argumentet for at gøre det? Det er der ingen, der vil svare på. Alle skriver blot at temperaturen ikke bliver så høj, så hurtigt. Men. Alt er relativt.

Ikke sært, at mange mennesker opfører sig hysterisk, når man står i kø ved posthus, kassen, kiosken. De skal måske overholde deres 5 minutter, hvor de skal nå tilbage til bilen. Stressende for dem selv, stressende for kassemedarbejderen, der får en sviner for ikke at skynde sig, en sviner for ikke at åbne en ekstra kasse osv. Stressende for os andre, der står der. 

Jeg forstår ikke logikken, hvor det logiske skal hånes, mens man ikke kan argumentere for sin egen holdning, men i stedet håner andre, der planlægger deres tid anderledes.(dette var andre i tråden, du har ikke hånet nogen).

Hvornår er et barn så for gammelt, til at blive efterladt i bilen? 

Anmeld Citér

30. september 2015

loop

Ja... men hvorfor skal man altid samligne? 

Jeg har da ladet barnevognen stå men IKKE uden opsyn. grundet netop det du nævner men også rotter mm. 

Jeg tror flere laver den sammenligning, fordi det er det eneste argument de kan finde.

For man kan ikke argumentere imod, at andre mennesker tager deres børn med sig. Der er jo ikke noget mærkelig ved at tage sit barn med. Men det bliver mærkeligt, når man pludseligt skal argumentere for, hvorfor man gør det.

Jeg tror det er fordi, det er nemmere at pege fingre af andre, end at blive på egen banehalvdel, og give egne argumenter for, hvorfor man gør som man gør.

Anmeld Citér

30. september 2015

monedk

lottelabs skriver:

hej piger!

Sorry, men er sgu lidt i tvivl her! Har altid haft mit barn med mig, også hvis jeg bare skal ind på posthuset med et brev (I frygt for at blive stemplet som en dårlig mor, se nedenfor) Men f.eks i dag, skal jeg hente en stor pakke i brugsen.. Må man så virkelig ikke lade baby sidde de 2 minutter det tager? Kan jo ikke løfte både baby og den store pakke.. Kunne aldrig finde på at efterlade mit barn hvis jeg f.eks skulle ind og handle eller gøre andet der tog længere tid.. 

MEN!

har før læst et opslag herinde, hvor nogle ville ringe til politiet hvis de så en baby sidde alene i bilen OGSÅ mens mor aflevere storebror/søster i børnehave og baby sov i sin autostol ?! Undskyld, er det ikke lidt vildt? de mente hårdnakket man skulle vække baby og tage ham/hende med ind i børnehaven.. 

Hvad gør i?? 

Jeg tænker bare du skal gøre det hvis du føler jeg tryg med det, jeg er ikke sikker på jeg selv ville gøre det, men det fordi jeg ved jeg ville føle mig helt stresset ved tanken

Anmeld Citér

30. september 2015

modesty

loop skriver:

Børneulykkesfonden må vel være en pålidelig kilde.

Læs punktet: "OBS efterlad ikke børn alene i bilen".

http://www.borneulykkesfonden.dk/forside/sikkerhedihverdagen/forebyggelse/4aar/pages/sikkerhedibilen.aspx

Børneulykkesfonden er ejet af et forsikringsselskab. 

Desuden kan du jo se at den eneste grund til at det frarådes, er overophedning, og det er der jo nogle rimeligt nemme foranstaltninger imod. 

Og derudover handler debatten om at bruge to minutter på at smutte ind og hente en pakke.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.