Janey skriver:
Nu har jeg også læst rådet, og det er jo sådan set fint nok, men det går jo kun på, om barnet kan få hedeslag i bilen, og det kan man sagtens undgå ved selvfølgelig ikke at efterlade et barn i en bil, hvis temperaturen er over 20 grader og parkere i skyggen. De skriver også, at temperaturen kan stige 10-15 grader på et kvarter, så et hurtigt smut på 2-5 min. giver ikke en væsentlig temperaturstigning i bilen.
I øvrigt synes jeg, at rådet fortsætter på ret hysterisk vis med nogle anbefalinger, som jeg er helt sikker på, at ingen herinde følger, som at sætte sin telefon til dagligt at minde en om, om man nu har husket at aflevere sit barn og at følge op på, om ens partner har husket at aflevere barnet, hvis man selv plejer at gøre det.
Hvorvidt folk vil/tør efterlade deres barn i bilen i 2-5 min, er jeg egentlig ligeglad med, da det må være op til folk selv, hvad de har det bedst med. For at hente en pakke og være væk i 2 min ville jeg selv gøre det, HVIS baby sover, og der ikke er for varmt. Hvad folk mener om mine moderevner og ressourcer pga. det, kan jeg ikke være mere ligeglad med. Vi gør sikkert alle så mange ting, som andre kan dømme os på, hvis de vil, så det gider jeg ikke bekymre mig om.
Med de ressourcer politiet har i dag, så tror jeg heller ikke, at de vil rykke ud, fordi der er en, der har set en baby alene i en bil og ikke ved, hvor længe baby har siddet der. Mit gæt vil være, at man vil blive bedt om at holde øje og ringe igen, hvis der ikke kommer nogen ud til baby inden for kort tid.
Vi er bare ikke enige, og for mig handler det ikke om at dømme andre. For mig handler det om, at man kan argumentere for, hvorfor man gør som man nu engang gør. -Ikke for at forsvare sig selv og sine holdninger, men for at vise at der findes andre muligheder.
Alle, der mener baby skal blive i bilen, skriver, at de stiller bilen i skyggen. Hvor finder i alle de p-pladser med skygge? I min by, er der ingen parkeringspladser, hvor der er skygge, medmindre det er p-kælder. Alligevel lader folk da rask væk deres børn og hunde sidde i bilerne, ja også i sol. Babyer, der sidder opløst af gråd, og helt mimrer med munden. Det er, som med alt andet, nemmere at sige at det ikke er et så stort problem, end at ændre folks holdning.
Politiet skriver selv på deres facebook, at de opfordrer folk til at slå alarm, hvis man observerer børn/dyr i biler. Først ved selv at observere, vente lidt, se om forældre er i nærheden. Politiet opfordrer også til at man ikke efterlader børn/dyr, og igen, hvad er argumentet for at gøre det? Det er der ingen, der vil svare på. Alle skriver blot at temperaturen ikke bliver så høj, så hurtigt. Men. Alt er relativt.
Ikke sært, at mange mennesker opfører sig hysterisk, når man står i kø ved posthus, kassen, kiosken. De skal måske overholde deres 5 minutter, hvor de skal nå tilbage til bilen. Stressende for dem selv, stressende for kassemedarbejderen, der får en sviner for ikke at skynde sig, en sviner for ikke at åbne en ekstra kasse osv. Stressende for os andre, der står der.
Jeg forstår ikke logikken, hvor det logiske skal hånes, mens man ikke kan argumentere for sin egen holdning, men i stedet håner andre, der planlægger deres tid anderledes.(dette var andre i tråden, du har ikke hånet nogen).
Hvornår er et barn så for gammelt, til at blive efterladt i bilen?