Baby i bilen - er det ok. at forlade bilen i 2 min

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. september 2015

Janey

Profilbillede for Janey
loop skriver:

Vi er bare ikke enige, og for mig handler det ikke om at dømme andre. For mig handler det om, at man kan argumentere for, hvorfor man gør som man nu engang gør. -Ikke for at forsvare sig selv og sine holdninger, men for at vise at der findes andre muligheder. 

Alle, der mener baby skal blive i bilen, skriver, at de stiller bilen i skyggen. Hvor finder i alle de p-pladser med skygge? I min by, er der ingen parkeringspladser, hvor der er skygge, medmindre det er p-kælder. Alligevel lader folk da rask væk deres børn og hunde sidde i bilerne, ja også i sol. Babyer, der sidder opløst af gråd, og helt mimrer med munden. Det er, som med alt andet, nemmere at sige at det ikke er et så stort problem, end at ændre folks holdning.

Politiet skriver selv på deres facebook, at de opfordrer folk til at slå alarm, hvis man observerer børn/dyr i biler. Først ved selv at observere, vente lidt, se om forældre er i nærheden. Politiet opfordrer også til at man ikke efterlader børn/dyr, og igen, hvad er argumentet for at gøre det? Det er der ingen, der vil svare på. Alle skriver blot at temperaturen ikke bliver så høj, så hurtigt. Men. Alt er relativt.

Ikke sært, at mange mennesker opfører sig hysterisk, når man står i kø ved posthus, kassen, kiosken. De skal måske overholde deres 5 minutter, hvor de skal nå tilbage til bilen. Stressende for dem selv, stressende for kassemedarbejderen, der får en sviner for ikke at skynde sig, en sviner for ikke at åbne en ekstra kasse osv. Stressende for os andre, der står der. 

Jeg forstår ikke logikken, hvor det logiske skal hånes, mens man ikke kan argumentere for sin egen holdning, men i stedet håner andre, der planlægger deres tid anderledes.(dette var andre i tråden, du har ikke hånet nogen).

Hvornår er et barn så for gammelt, til at blive efterladt i bilen? 

Jeg synes, det er fint, at du påpeger andre muligheder og ikke skriver for at dømme andre (det er der så andre, der gør, når de kalder folk ressourcesvage osv. for at efterlade deres barn i 2 min.). Jeg tror, at det er sjældent, at det ender med et barn opløst i gråd, da de folk, der skriver i denne tråd, at de ville gøre det, efterlader barnet med en babyalarm, så man straks kan gå ud til bilen, hvis barnet vågner. 

Jeg synes nu, at de fleste argumenterer for, hvorfor de ville gøre det (ikke ville vække det sovende barn for et 2 min ærinde). At vi så kan være uenige om, hvorvidt det er et godt argument, er så noget andet.

Jeg synes godt nok, at det er yderst sjældent, at jeg oplever de hysteriske og stressede mennesker i en kø, der sviner andre til, og jeg blev heller ikke selv det mindste stresset den ene gang, jeg efterlod min sovende datter i bilen, mens jeg hentede et rugbrøs i Lidl.

Efter min mening er et barn for gammelt til at blive efterladt, når det er stort nok til at lave ulykker i bilen f.eks. få løsnet håndbremsen o.lign. Så længe barnet er fastspændt og ikke selv kan løsne selen, vil jeg mene, at det værste, der kan ske, er et grædende barn i et kort øjeblik (og det kan selvfølgelig være slemt nok).

Min kommentar omkring politiet var også mest ud fra, at nogle i tråden fik det til at lyde som om, de ville ringe til politiet i det sekund, de så en efterladt baby og ikke lige ville give forældrene en chance for at komme tilbage, som politiet råder til. Her er der selvfølgelig forskel på, om der er en reel risiko for, at barnet er overophedet, når det opdages, for så skal der selvfølig gøres noget med det samme.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2015

Xolia

lottelabs skriver:

hej piger!

Sorry, men er sgu lidt i tvivl her! Har altid haft mit barn med mig, også hvis jeg bare skal ind på posthuset med et brev (I frygt for at blive stemplet som en dårlig mor, se nedenfor) Men f.eks i dag, skal jeg hente en stor pakke i brugsen.. Må man så virkelig ikke lade baby sidde de 2 minutter det tager? Kan jo ikke løfte både baby og den store pakke.. Kunne aldrig finde på at efterlade mit barn hvis jeg f.eks skulle ind og handle eller gøre andet der tog længere tid.. 

MEN!

har før læst et opslag herinde, hvor nogle ville ringe til politiet hvis de så en baby sidde alene i bilen OGSÅ mens mor aflevere storebror/søster i børnehave og baby sov i sin autostol ?! Undskyld, er det ikke lidt vildt? de mente hårdnakket man skulle vække baby og tage ham/hende med ind i børnehaven.. 

Hvad gør i?? 

Jeg lader lillebror være og plejer at have luft igennem. 

Jeg synes det er mere synd at vække da søvnen så spoleres unødigt.

Du må dog ALDRIG lade bilen stå i tomgang.  

Anmeld Citér

30. september 2015

tribk

missyM skriver:

Nu har vi tilfældigvis både låge ind til for og baghaven - så børnene burde ikke ha lov at sove udenfor fordi forbigående i princippet kan komme ind af lågen ? 

låge eller ej, hvis nogen vil ind i vores have eller hus for den sags skyld - så skal de sku nok komme det .. 

Jeg snakker ikke om "børnene". Jeg taler om mit eget barn. Jeg foreslår ikke at vi laver en regel som alle skal følge. Jeg fortæller hvordan jeg har det med det. Vi bor på en lille sidevej, og jeg tør ikke efterlade mit barn i barnevogn foran huset. Jeg har en lille baghave med en låge så lav at man kan træde henover den. Der tør jeg godt efterlade barnet. En person kunne ligesåvel gå ind i min have og tage barnet, som hvis det stod foran huset. Men JEG får ingen ro, hvis barnevognen holder foran. JEG bliver urolig, ængstelig og bange, og skal hele tiden tjekke at vognen står der endnu. Det er ikke rationelt, men det er sådan jeg føler. Så jeg stiller barnet i haven. Hvis andre har det på andre måder, så er det fint.

Nu var ts jo i tvivl, og så er det jo fint at høre hvordan andre gør. Det ville jeg også selv gøre (og gør). Og så sker der tit det, når jeg læser andres meninger om noget jeg selv er i tvivl om, at jeg kan mærke min egen mavefornemmelse omkring det. Hvor jeg før ikke kunne mærke det. Og så følger jeg mavefornemmelsen, uanset hvor meget nogle forsøger at gøre min mavefornemmelse forkert.

Jeg ændrer ikke på hvad jeg er bange for, fordi folk argumenterer for at jeg tager fejl. 

Anmeld Citér

30. september 2015

Christine

Monski skriver:

Hold da op 

jeg er med på at vi alle er forskellige og gør tingene forskelligt men hvordan fanden kan man være nedladende over for folk der ligefrem vælger det der er sikrest for deres børn? 

Uden overhovedet at komme ind på hvad min mening er omkring at børn sidder i bilen mens man er væk i 2 minutter, så er der vel absolut ingen tvivl om at det nu en gang er sikrest for baby at være med mor/far? 

Virkelig godt indlæg. Og hvis jeg selv havde kunnet formulere det da jeg blev citeret - nedladende - fordi jeg aldrig ville efterlade en baby, så havde jeg gjort det.

For det er så rigtigt i al sin enkelhed, hvad du skriver. Jeg droppede selv debatten da dét spor blev anlagt.

Anmeld Citér

30. september 2015

Fremad

Christine skriver:

Virkelig godt indlæg. Og hvis jeg selv havde kunnet formulere det da jeg blev citeret - nedladende - fordi jeg aldrig ville efterlade en baby, så havde jeg gjort det.

For det er så rigtigt i al sin enkelhed, hvad du skriver. Jeg droppede selv debatten da dét spor blev anlagt.

Mon du skulle læse dine egne indlæg helt fra start i denne debat igen..?

For er der nogle der virker nedladende og dømmende  mht andres holdninger og måde at være på så skriger dine altså til himlen....

Anmeld Citér

30. september 2015

EAF

lottelabs skriver:

hej piger!

Sorry, men er sgu lidt i tvivl her! Har altid haft mit barn med mig, også hvis jeg bare skal ind på posthuset med et brev (I frygt for at blive stemplet som en dårlig mor, se nedenfor) Men f.eks i dag, skal jeg hente en stor pakke i brugsen.. Må man så virkelig ikke lade baby sidde de 2 minutter det tager? Kan jo ikke løfte både baby og den store pakke.. Kunne aldrig finde på at efterlade mit barn hvis jeg f.eks skulle ind og handle eller gøre andet der tog længere tid.. 

MEN!

har før læst et opslag herinde, hvor nogle ville ringe til politiet hvis de så en baby sidde alene i bilen OGSÅ mens mor aflevere storebror/søster i børnehave og baby sov i sin autostol ?! Undskyld, er det ikke lidt vildt? de mente hårdnakket man skulle vække baby og tage ham/hende med ind i børnehaven.. 

Hvad gør i?? 

Sagtens, har gjort det, da Elias var lille. 

Anmeld Citér

1. oktober 2015

lineog4

missyM skriver:

Jeg har faktisk for ganske kort tid siden tænkt netop samme tanke, den bette sov i autostolen og jeg skulle ind til den lokale bager og hente 4 rundstykker. - Jeg valgte dog at tage stolen med ind i butikken, netop fordi jeg tænkte "åh nej, hvad nu hvis nogen ser mig"

Jeg synes at det er noget fis at man overhoved bør reflektere om det nu er iorden - FOR HVAD TÆNKER ALLE DE ANDRE OM MIG.

hvis du i virkeligheden selv er helt tryg ved at lade dit barn side i bilen imens du henter en pakke - så tænker jeg at du er barnets mor og selvfølgelig ved du hvad du tilbyder dit barn. Og føler du at du kan stå inde for det, så er det i orden. 

Selvfølgelig findes der så mødre/fædre som ikke fatter en skid og tilbyder deres børn at være i uhensigtsmæssige situationer - og ligeledes findes der tåber som hurtigt tager en snap med teksten "LORTE MOR" til hele personens venne-register og efterfølgende ringer til politiet. 

hvad nu hvis, hvad nu hvis?! - alle situationer kan man vende til noget negativt. hvis man er er pessimist og gerne vil. Min datter står i skrivende stund ude i forhaven hvor alle mennesker kan komme ind - tænk nu hvis postbuddet tror barnevognen er en pakke og tager hende med sig? tænk hvis hun stjæler hende, tænk nu hvis hun stopper med at trække vejret det registrere min babyalarm ikke ... Stop jer selv! jeg er af den opfattelse at man sagtens kan pakke sine børn ind i alt for meget vat og svøbe dem i ren silke. 

Men skal du hurtigt ind og hente en pakke som kun tager 2 min så synes jeg du skal gøre det. - er der lang kø eller problemer med udlevering af pakken. Jamen så vurder om det pludselig tager for lang tid og kom igen senere. 

(jeg tog lige mig selv i at gå i selv sving, men jeg er simpelthen så pisse træt af den måde som samfundet begynder at té sig. Og så lige en røvfuld hormoner oveni) 

Ha´en god dag 

Men netop i dit selvsving teer du dig så ikke selv 

At man i nogle gange går med livrem og seler og overvældes af katastrofe tanker gør ikke man generelt er pessimist og altid tænker det og det kan ske. Det betyder bare lige der holder hjertet altså ikke fordi det sætter i galop. 

Jeg må indrømme i denne tråd er begge sider for mig enormt sort/hvide. Enten er man en dårlig forældre fordi man overhovedet kan overveje at ens barn skulle blive i en bil i 2 minutter eller også er man en pessimistisk hysterisk katastrofe tænker som ikke lader sit barn udvikle sig uden vat omkring. 

Ligesom du bliver provokeret af at andre kunne tænke du var en dårlig mor hvis du lod barnet blive i bilen. Ja så bliver jeg sgu en kende provokeret af, at blive stemplet som hysterisk, irrationel, ikke modig, pessimist og katastrofe tænker (generelt) fordi der er en lille dum ting jeg så ikke har hjerte til at gøre. Så mon ikke vi kan konstatere begge sider er lige dømmende? Og vi som forældre vel selv må bestemme inden for grænser hvor vi ikke bevidst udsætter vores børn for svigt, uden ar blive kategoriseret som det ene eller det andet.

Jeg tør ikke efterlade mine børn i bilen, kigger ikke skævt til de der tør - ja min egen mand tør og gør det. Jeg er ikke pessimist, jeg er modig, og jeg er i følge andre næsten for rationel. Ja jeg kan få katastrofe tanker - eller rettere jeg kan føle en stor frygt for lynet slår ned i igen, men jeg kan også med min rationalitet lukke for dem og kun have er hjerte der slår et par slag for hurtigt - men jeg kan dårligt gå ind og betale for diesel uden galopperende hjerte mens børnene er i bilen - så er det jo godt jeg primært er cyklist og jeg kan fx sagtens lade dem sidde uden for en butik i en christinia cykel nu hvor de er lidt større og jeg ved de ikke hopper ud.

Så jo jeg forstår hvorfor du går i selvsving, men pas på du ikke ender i den anden grøft der er præcis lige så dømmende 

Anmeld Citér

1. oktober 2015

Chantie

Jeg gør det og har gjort med begge mine børn UHA... Min mindste er 1 år. Og jeg kan godt finde på at lade den store på 6 blive siddende sammen med hende mens jeg lige skal hente en pakke ell lign. De hygger sig og den store kan finde lidt legetøj eller en sut til den lille.

Den store vælger ofte selv at ville vente i bilen (selvfølgelig ikke varme sommerdage, og ind i mellem med vinduerne åbne) og det har hun gjort hvert fald siden hun var 4 år og det har aldrig været et problem. 

Jeg lader ikke den lille være alene nu, da hun er bevidst om at man er væk og ikke forstår det, men da hun var baby fik hun også bare lov til at sove videre i bilen.

Folk kan tænke hvad de vil, jeg føler mig ikke som en dårlig mor fordi mine piger sidder og hygger sig i bilen i 5 minutter..

Anmeld Citér

1. oktober 2015

missyM

lineog4 skriver:

Men netop i dit selvsving teer du dig så ikke selv 

At man i nogle gange går med livrem og seler og overvældes af katastrofe tanker gør ikke man generelt er pessimist og altid tænker det og det kan ske. Det betyder bare lige der holder hjertet altså ikke fordi det sætter i galop. 

Jeg må indrømme i denne tråd er begge sider for mig enormt sort/hvide. Enten er man en dårlig forældre fordi man overhovedet kan overveje at ens barn skulle blive i en bil i 2 minutter eller også er man en pessimistisk hysterisk katastrofe tænker som ikke lader sit barn udvikle sig uden vat omkring. 

Ligesom du bliver provokeret af at andre kunne tænke du var en dårlig mor hvis du lod barnet blive i bilen. Ja så bliver jeg sgu en kende provokeret af, at blive stemplet som hysterisk, irrationel, ikke modig, pessimist og katastrofe tænker (generelt) fordi der er en lille dum ting jeg så ikke har hjerte til at gøre. Så mon ikke vi kan konstatere begge sider er lige dømmende? Og vi som forældre vel selv må bestemme inden for grænser hvor vi ikke bevidst udsætter vores børn for svigt, uden ar blive kategoriseret som det ene eller det andet.

Jeg tør ikke efterlade mine børn i bilen, kigger ikke skævt til de der tør - ja min egen mand tør og gør det. Jeg er ikke pessimist, jeg er modig, og jeg er i følge andre næsten for rationel. Ja jeg kan få katastrofe tanker - eller rettere jeg kan føle en stor frygt for lynet slår ned i igen, men jeg kan også med min rationalitet lukke for dem og kun have er hjerte der slår et par slag for hurtigt - men jeg kan dårligt gå ind og betale for diesel uden galopperende hjerte mens børnene er i bilen - så er det jo godt jeg primært er cyklist og jeg kan fx sagtens lade dem sidde uden for en butik i en christinia cykel nu hvor de er lidt større og jeg ved de ikke hopper ud.

Så jo jeg forstår hvorfor du går i selvsving, men pas på du ikke ender i den anden grøft der er præcis lige så dømmende 

Mit indlæg går ikke ud på hvilken holdning der er "rigtig" eller forkert. Mit indlægs pointe er at jeg tror på at alle forældre gør hvad der er bedst for deres børn. - for jeg handler netop ikke selv eller lign. med nogen ventende i bilen.

Jeg siger ikke at folk er pessemister hvis de ikke lader deres børn sidde i bilen - jeg siger bare at alle situationer ville man kunne vende til noget negativt. Generelt set er det næsten altid nemmest at se det negative i en situation.

- Jeg bliver irriteret over at en person der faktisk har taget stilling, alligevel føler det nødvendigt at høre andres mening om den eventuelle handling - fordi hun netop er bange for at blive stemplet.

Det her er jo netop kun 1 situation ud af mange hvor man hurtigt ville kunne blive stemplet. 

Jeg selv turde knap nok at købe smøger til min mand da jeg var gravid. For mange ville jo netop tænke at jeg gik hjem og røg 20 prince med min store mave. 

Anmeld Citér

1. oktober 2015

lineog4

missyM skriver:

Mit indlæg går ikke ud på hvilken holdning der er "rigtig" eller forkert. Mit indlægs pointe er at jeg tror på at alle forældre gør hvad der er bedst for deres børn. - for jeg handler netop ikke selv eller lign. med nogen ventende i bilen.

Jeg siger ikke at folk er pessemister hvis de ikke lader deres børn sidde i bilen - jeg siger bare at alle situationer ville man kunne vende til noget negativt. Generelt set er det næsten altid nemmest at se det negative i en situation.

- Jeg bliver irriteret over at en person der faktisk har taget stilling, alligevel føler det nødvendigt at høre andres mening om den eventuelle handling - fordi hun netop er bange for at blive stemplet.

Det her er jo netop kun 1 situation ud af mange hvor man hurtigt ville kunne blive stemplet. 

Jeg selv turde knap nok at købe smøger til min mand da jeg var gravid. For mange ville jo netop tænke at jeg gik hjem og røg 20 prince med min store mave. 

ikke for at fluekneppe  men når du skriver:

Stop jer selv! jeg er af den opfattelse at man sagtens kan pakke sine børn ind i alt for meget vat og svøbe dem i ren silke.

Så tager du vel stilling til hvad der er rigtigt og forkert - for det er i hvert fald forkert at pakke sit barn ind i for meget vat, og når det så handler om at tro det værste når man ikke tør lade sit barn blive i bilen, så er det svært ikke at tolke det ind i den sammenhæng 

den forældre der pakker barnet ind i vat og svøber i silke, gør vel også det der bedst for deres børn i deres optik? Jeg synes personligt det er underligt overhovedet at vurdere hvad de andre gør så længe vi holder os inden for "normal" begrebet. Og lige som jeg er fuldstændig ligeglad med om en gravid køber cigaretter, håber jeg da også rygeren vil være fuldstændig ligeglad med jeg ikke vil min baby i nærheden af røg - ligeglad forstået som de ikke ser skævt til den vatpakkende mor. Ligesom jeg er helt ligeglad med om en mor lader sin baby sidde 2 minutter i en bil i skyggen, så håber jeg da også den mor er helt ligeglad med jeg vækker min trold fordi jeg ikke ville lade ham sidde.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.