Baby i bilen - er det ok. at forlade bilen i 2 min

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. september 2015

modesty

tribk skriver:

Det er i virkeligheden ligegyldigt om det kan sammenlignes. Det drejer sig om hvorvidt man tør lade sit barn være uden opsyn i en given situation. Jeg tør ikke. Jeg har prøvet, og ved nu med mig selv at jeg aldrig gør det igen. Fordi det føltes så forkert, og vigtigst af alt, fordi jeg ikke ville fortælle det til min mand. Det synes jeg siger mig meget om hvorvidt noget er rigtigt eller forkert. Hvis jeg virkelig syntes det var ok, så havde jeg da ikke holdt det hemmeligt!

Ift ts' situation har jeg det på samme måde. Jeg vil ikke efterlade mit barn i en bil. Jeg vil aldrig kunne tilgive mig selv hvis der skete noget. Hvis en anden bil bragede ind i siden på min bil, hvor jeg havde efterladt mit barn. Eller hvis den blev stjålet. Eller hvis nogen troede barnet var glemt og havde knust ruden og taget barnet. 

Men jeg kan forstå at der er meget delte meninger omkring det. Uanset hvad, bliver jeg aldrig overbevist om det modsatte af mine holdninger. Det er min mavefornemmelse der dikterer her, og jeg håber ts lytter til sin. Uanset hvad mavefornemmelsen siger, så håber jeg at hun følger den, og ikke flertallet herinde.

Det er da overhovedet ikke ligegyldigt om det kan sammenlignes. Det er top relevant. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2015

modesty

loop skriver:

Vi er bare ikke enige, og for mig handler det ikke om at dømme andre. For mig handler det om, at man kan argumentere for, hvorfor man gør som man nu engang gør. -Ikke for at forsvare sig selv og sine holdninger, men for at vise at der findes andre muligheder. 

Alle, der mener baby skal blive i bilen, skriver, at de stiller bilen i skyggen. Hvor finder i alle de p-pladser med skygge? I min by, er der ingen parkeringspladser, hvor der er skygge, medmindre det er p-kælder. Alligevel lader folk da rask væk deres børn og hunde sidde i bilerne, ja også i sol. Babyer, der sidder opløst af gråd, og helt mimrer med munden. Det er, som med alt andet, nemmere at sige at det ikke er et så stort problem, end at ændre folks holdning.

Politiet skriver selv på deres facebook, at de opfordrer folk til at slå alarm, hvis man observerer børn/dyr i biler. Først ved selv at observere, vente lidt, se om forældre er i nærheden. Politiet opfordrer også til at man ikke efterlader børn/dyr, og igen, hvad er argumentet for at gøre det? Det er der ingen, der vil svare på. Alle skriver blot at temperaturen ikke bliver så høj, så hurtigt. Men. Alt er relativt.

Ikke sært, at mange mennesker opfører sig hysterisk, når man står i kø ved posthus, kassen, kiosken. De skal måske overholde deres 5 minutter, hvor de skal nå tilbage til bilen. Stressende for dem selv, stressende for kassemedarbejderen, der får en sviner for ikke at skynde sig, en sviner for ikke at åbne en ekstra kasse osv. Stressende for os andre, der står der. 

Jeg forstår ikke logikken, hvor det logiske skal hånes, mens man ikke kan argumentere for sin egen holdning, men i stedet håner andre, der planlægger deres tid anderledes.(dette var andre i tråden, du har ikke hånet nogen).

Hvornår er et barn så for gammelt, til at blive efterladt i bilen? 

Hvis du gerne vil have argumenter, så værsågod: Sæt vinduerne på klem så der er gennemtræk i bilen. Så er hele den overophedningsdebat totalt overflødig.

Anmeld Citér

30. september 2015

missyM

Jeg har faktisk for ganske kort tid siden tænkt netop samme tanke, den bette sov i autostolen og jeg skulle ind til den lokale bager og hente 4 rundstykker. - Jeg valgte dog at tage stolen med ind i butikken, netop fordi jeg tænkte "åh nej, hvad nu hvis nogen ser mig"

Jeg synes at det er noget fis at man overhoved bør reflektere om det nu er iorden - FOR HVAD TÆNKER ALLE DE ANDRE OM MIG.

hvis du i virkeligheden selv er helt tryg ved at lade dit barn side i bilen imens du henter en pakke - så tænker jeg at du er barnets mor og selvfølgelig ved du hvad du tilbyder dit barn. Og føler du at du kan stå inde for det, så er det i orden. 

Selvfølgelig findes der så mødre/fædre som ikke fatter en skid og tilbyder deres børn at være i uhensigtsmæssige situationer - og ligeledes findes der tåber som hurtigt tager en snap med teksten "LORTE MOR" til hele personens venne-register og efterfølgende ringer til politiet. 

hvad nu hvis, hvad nu hvis?! - alle situationer kan man vende til noget negativt. hvis man er er pessimist og gerne vil. Min datter står i skrivende stund ude i forhaven hvor alle mennesker kan komme ind - tænk nu hvis postbuddet tror barnevognen er en pakke og tager hende med sig? tænk hvis hun stjæler hende, tænk nu hvis hun stopper med at trække vejret det registrere min babyalarm ikke ... Stop jer selv! jeg er af den opfattelse at man sagtens kan pakke sine børn ind i alt for meget vat og svøbe dem i ren silke. 

Men skal du hurtigt ind og hente en pakke som kun tager 2 min så synes jeg du skal gøre det. - er der lang kø eller problemer med udlevering af pakken. Jamen så vurder om det pludselig tager for lang tid og kom igen senere. 

(jeg tog lige mig selv i at gå i selv sving, men jeg er simpelthen så pisse træt af den måde som samfundet begynder at té sig. Og så lige en røvfuld hormoner oveni) 

Ha´en god dag 

Anmeld Citér

30. september 2015

alenemor42

Jeg smutter gerne ind efter en mælk eller lign. Og lader baby sidde i bilen. Er der fyldt med mennesker går jeg igen.

Det er slet ikke nødvendigt at skrive at man ikke gør det hvis det er 30 grader osv. Det er sgu da logik medmindre man er helt skæv i hjernen.

Jeg har ingen argumenter for at gøre det andet end det er nemmere. På den anden side behøver jeg ingen argumenter, for hvem skulle jeg give dem til ?

Jeg er ret ligeglad med om andre ville gøre det eller ej og jeg er ligeglad med hvad andre syntes om det. Jeg har i mit efterhånden lange liv aldrig set et barn opløst af gråd alene i en bil. Og skulle det ske så kunne der være 1000 andre grunde til at barnet græder end at være blevet ladt alene

Anmeld Citér

30. september 2015

Monski

Hold da op 

jeg er med på at vi alle er forskellige og gør tingene forskelligt men hvordan fanden kan man være nedladende over for folk der ligefrem vælger det der er sikrest for deres børn? 

Uden overhovedet at komme ind på hvad min mening er omkring at børn sidder i bilen mens man er væk i 2 minutter, så er der vel absolut ingen tvivl om at det nu en gang er sikrest for baby at være med mor/far? 

Anmeld Citér

30. september 2015

tribk

Men der du gjorde var jo også meget uansvarligt og jeg kan da godt forstå at du fik ondt i maven af det. 

Jeg får altså ikke ondt i maven af at efterlade mit barn i bilen mens jeg henter en pakke. Jeg er tæt på har babyalarm med og bilen er på et sted hvor der yderst sjældent sker ulykker.

Det du lister op, der kan ske med bilen, kan jo også ske med en barnevogn.

Jeg synes det er det samme. Både min tur til bageren, den københavnske mors tur til kiosken, og en tur ind på posthuset. Alle er i helt kort afstand, det tager 2-5 minutter, babyalarmen rækker, men barnet er helt alene uden opsyn. Og alt muligt kan ske.

Og jeg lader heller ikke barnevognen stå uden opsyn, hvor andre kan komme til den. Ikke uden for en butik og ikke foran mit hus, hvor forbipasserende kan komme til...

Anmeld Citér

30. september 2015

loop

modesty skriver:

Hvis du gerne vil have argumenter, så værsågod: Sæt vinduerne på klem så der er gennemtræk i bilen. Så er hele den overophedningsdebat totalt overflødig.

Det er da ikke et argument for ikke at tage barnet med sig?

Du skriver "så er hele den overophedningsdebat total overflødig", som om det ikke er noget man skal tage alvorligt.

Debatten er jo ikke overflødig, så længe der sker ulykker, så længe de gode råd, der gives fra eks. politi ikke følges. For sammenligningens skyld, kan vi tage, at de fleste ulykker med børn sker i hjemmet. Igen, hvorfor sker de? Fordi mange ikke følger rådene mht opbevaring af rengøringsmidler, vaskemiddel, medicin, knive, elledninger.

Jeg gider ikke bruge mere krudt på det. Til jer, der efterlader jeres barn eller dyr i bilen: skriv som minimum en seddel med hvor i er, hvornår i gik fra bilen og tlf nr., så kan os, der bekymrer sig for andre mennesker kontakte jer, når der er gået 5 min, hvis i ikke er kommet tilbage.

Nu vil jeg tage på storindkøb, og se hvor mange, der på denne flotte solskinsdag, har efterladt deres barn/dyr i bilen, i solen med oprullede ruder eller en lille sprække åben. Jeg skal nok, som jeg plejer, få butikspersonalet til at kalde ejeren af bilen, vel at mærke efter jeg først har observeret i 2-5 min. Så kommer forældrene styrtene med fuld indkøbsvogn...jamen vi skulle bare lige hurtigt...

Så jo det sker desværre.

Jeg gør utvivlsomt også mange ting forkert, eller gør dumme ting, hvor jeg sætter mig selv eller mine børn i risiko, helt uden at tænke over det. Eller også har jeg tænkt over det, men siger til mig selv: "det sker ikke for mig". Men jeg lytter også til gode råd, hvis mit eneste modargument er min egen bekvemmelighed. Eks. "Husk selen i bilen", "kør bil, når du kører bil".

Anmeld Citér

30. september 2015

SofiaMik

Det er da ikke et argument for ikke at tage barnet med sig?

Du skriver "så er hele den overophedningsdebat total overflødig", som om det ikke er noget man skal tage alvorligt.

Debatten er jo ikke overflødig, så længe der sker ulykker, så længe de gode råd, der gives fra eks. politi ikke følges. For sammenligningens skyld, kan vi tage, at de fleste ulykker med børn sker i hjemmet. Igen, hvorfor sker de? Fordi mange ikke følger rådene mht opbevaring af rengøringsmidler, vaskemiddel, medicin, knive, elledninger.

Jeg gider ikke bruge mere krudt på det. Til jer, der efterlader jeres barn eller dyr i bilen: skriv som minimum en seddel med hvor i er, hvornår i gik fra bilen og tlf nr., så kan os, der bekymrer sig for andre mennesker kontakte jer, når der er gået 5 min, hvis i ikke er kommet tilbage.

Nu vil jeg tage på storindkøb, og se hvor mange, der på denne flotte solskinsdag, har efterladt deres barn/dyr i bilen, i solen med oprullede ruder eller en lille sprække åben. Jeg skal nok, som jeg plejer, få butikspersonalet til at kalde ejeren af bilen, vel at mærke efter jeg først har observeret i 2-5 min. Så kommer forældrene styrtene med fuld indkøbsvogn...jamen vi skulle bare lige hurtigt...

Så jo det sker desværre.

Jeg gør utvivlsomt også mange ting forkert, eller gør dumme ting, hvor jeg sætter mig selv eller mine børn i risiko, helt uden at tænke over det. Eller også har jeg tænkt over det, men siger til mig selv: "det sker ikke for mig". Men jeg lytter også til gode råd, hvis mit eneste modargument er min egen bekvemmelighed. Eks. "Husk selen i bilen", "kør bil, når du kører bil".

Hvor tit har du så lige oplevet den situation?  Og hvorfor først skrive det nu? 

Til orientering har jeg ikke tænkelig at efterlade nogen sedler fremover. Men til gengæld vil jeg nok tænke på, om hende der går rundt og kigger ind i bilerne er en potentiel indbrudstyv. Så du skal nok passe på, at der ikke bliver ringet til politiet, pga din mistænksomme opførsel

Iøvrigt synes jeg, at det er et rigtig godt argument at lade barnet sove, hvis turen til posthuset ligger lige midt i en lur.  

Anmeld Citér

30. september 2015

missyM

tribk skriver:

Jeg synes det er det samme. Både min tur til bageren, den københavnske mors tur til kiosken, og en tur ind på posthuset. Alle er i helt kort afstand, det tager 2-5 minutter, babyalarmen rækker, men barnet er helt alene uden opsyn. Og alt muligt kan ske.

Og jeg lader heller ikke barnevognen stå uden opsyn, hvor andre kan komme til den. Ikke uden for en butik og ikke foran mit hus, hvor forbipasserende kan komme til...

Nu har vi tilfældigvis både låge ind til for og baghaven - så børnene burde ikke ha lov at sove udenfor fordi forbigående i princippet kan komme ind af lågen ? 

låge eller ej, hvis nogen vil ind i vores have eller hus for den sags skyld - så skal de sku nok komme det .. 

Anmeld Citér

30. september 2015

migxher

Jeg ville ikke selv gøre det (: Nu har vi så ikke bil så det vil slet ikke blive aktuelt.
Men jeg ville heller aldrig efterlade ham i barnevognen ude foran en cafe, eller andet sted. Alt mulig vi ikke selv er herre over, kan ske. Skal jeg noget hvor barnevognen ikke kan komme med inde, tager jeg ham i viklen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.