Sprit25 skriver:
Men alligevel har du meget mærketøj?
Selvom jeg smiler af reklamesøjlerne har mine unger da også noget mærketøj - bliver mindre og mindre fordi jeg simpelthen er blevet træt af det og min smag har ændret sig. En omgang æbler er for mig simpelthen ikke pænt længere og ungerne gider det heller ikke. Det betyder ikke jeg forsager mærker, det betyder bare jeg køber det jeg eller ungerne kan lide og det er ikke længere fx småfolk (og så har jeg lige en portion fra lagersalg som jo skal i brug selvom jeg er blevet træt af det, der er dog ingen æbler i blandt).
Men udover det så er der signalværdi i det tøj vi tager på, og da min største var mindre alla 5 år der signalerede småfolk og katvig overskud og ressourcer, hvor det nu måske signalerer det modsatte fordi andre mærker er blevet den nye sort. Jeg oplevede fx i et legeland at en pige kom over med sin mor og spurgte Dina om hun ville lege. Da pigerne var godt i gang med legen, sagde moren: ja min pige er god til at spotte de "rigtige" børn, fx så hun straks din datters velourbukser og kunne se det var et barn i samme kategori som hende selv (pigen var i absolut mærketøj). Til historien skal siges min datter havde er par fine velourbukser fra tøj og sko på til 50 kr som var en god kopi af småfolks - hun har aldrig ejet et par småfolksbukser da jeg aldrig vil betale mere end 50 kr for et par velourbukser da jeg så kan sy dem selv.
Så jo klæder skaber folk, og tror der er ved at komme en modbølge mod overforbruget, det dyre tøj og stang tøjet - dog er det nok stadig lige så dyrt hvis ikke dyrere men det må bare ikke se sådan ud 
Anmeld
Citér