VI ER NOGLE ER IKKE KAN AMME - FORDI VI IKKE HAR NOK MÆLK
SUNDHEDSVÆSENET LYVER FOR OS :(
Jeg fødte på et af de såkaldte børnevenlige hospitaler (tror jeg nok de kalder det). Der får man gennem graviditet tudet ørerne fulde med, at alle kan amme og babyen selv regulere mængden af mælk efter, hvor meget babyen spiser.
Meeeeeeeeeeeeeeen
Jeg havde derfor helt klart forestillet mig, at selvfølgelig skulle jeg da amme og gerne længe. Derfor kom det meget bag på mig, da det viste sig ikke at være tilfældet.
Efter fødslen blev vi relativt længe på hospitalet, fordi vi havde ligt svært ved samarbejdet (min søn og jeg) om amningen (set tilbage, så tror jeg, det var fordi han ikke fik noget ud af det), da vi så mente, at nu kørte det, begyndte han at blive gul og vi blev derfor på hospitalet. To dage efter, besluttede sygeplejerskerne at han skulle vejes og han havde tabt 8% af sin fødselsvægt (de sagde at 10% er acceptabelt) og de besluttede sig derfor til at beholde os endnu en dag. Den næste dag havde han taget 10 gram på og vi blev sendt hjem (han var der 5-6 dage gammel - han nåede ikke op på behandlingskrævet Gulsot).
Hele perioden var meget stressende, fra tidlig morgen til sen aften sad jeg stort set hele tiden med ham, for han ville hele tiden ammes, faldt hele tiden i søvn, men vågnede hvis jeg flyttede ham og så begyndte det hele om igen. Om natten sov han godt (nu ved vi jo, at det var fordi han var helt afkræftet)
4-5 dage efter skulle vi tilbage på hospitalet til de her hører test, blodprøve, kontrolvejning og jordmodersamtale. ..... han havde tabt sig, meeeeget. Så blev vi genindlagt (de faldt en stue til os med det samme, så vi følte det jo som en hasteindlæggelse).
Skiftevis var der sygeplejersker, der mente, at han tog rigtigt fat på brystet og nogle der mente, at han kunne godt tage bedre fat. Jeg fik en brystpumpe og hele weekenden sad jeg med den, skiftevis med at jeg ammede ham - min mand gav min søn det, jeg havde udpumpet gangen før i kop (snapseglas). Det hele tog ca. 1½ time pr. gang og skulle gentages hver 3-4 time (regn selv ud, hvad der blev tilbage til søvn, bad, mad osv).
Vi var meget trætte og meget frustreret over, at de ikke ville give ham noget modermælkserstatning, når de nu kunne se, at jeg kun kunne udpumpe 10-20 ml pr. gang.
Da weekenden var gået var der én sygeplejerske der sagde, at "når du har siddet med pumpen hele weekenden og produktionen ikke er gået op, så sker det aldrig". Alle andre troede stadigt på det, så da vi tog hjem om mandagen var min mand først ude for at leje en brystpumpe, købe flasker, modermælkserstatning og alt det løse der hører med. I en hel uge kørte vi det samme program derhjemme, dog nu med modermælkserstatning i flaske efter 20-30 minutters amning. Da ugen var gået og sundhedsplejersken kom på besøg, sagde jeg i samråd med hende stop til brystpumpe og amning.
Det var ren tortur, men jeg er stædig og troede jo i lang tid på deres løgne om at alle kan amme. I dag tror jeg på at min søn blev gul fordi han ikke fik nok mad og ikke omvendt, som sygeplejerskerne gerne vil have det til. Jeg var måske naiv, men jeg troede faktisk at man fortalte folk sandheden i det danske sundhedsvæsen – men det er åbenbart ikke tilfældet – jeg er så vred og ønsker virkelig at deres praksis overfor gravide bliver lavet om – for VI ER NOGLE ER IKKE KAN AMME - FORDI VI IKKE HAR NOK MÆLK.
(min søn er nu en stor, sund og rask dreng på 6,5 mdr.)
Anmeld