Hvorfor gør det ondt at amme?
1) Hvis man får svamp i brystvorterne har man lyst til at skrige (eller gør det ligefrem), når barnet lægges til. Det føles som en kniv, der skærer i brystet, i de første minutter. Svamp får man fx når barnet sutter for længe / for meget, så brystvorterne er fugtige for længe ad gangen.
2) Mælkeknuder (forstadie til brystbetændelse) får områder i brystet til at hæve og spænde - og gør mere og mere ondt - i timevis, indtil man har varmet / masseret / ammet dem væk! Mælkeknuder opstår, når barnet ikke tømmer brystet ordentligt, fx pga dårlig sugeteknik.
Jeg har prøvet begge dele ved mit første barn - og de første 2 måneder af hans liv var amning ingen fornøjelse. Det var det til gengæld de næste 12 måneder! Amningen af min datter var helt uproblematisk, indtil hun et par dage efter hun var fyldt 2 år glemte hyggen ved brystet i et par dage - og jeg stoppede.
Indtil jeg fik min søn havde jeg jævnligt brystspændinger / ømme bryster; op til min menstruation kunne jeg fx spænde så meget omkring brystvorterne i kulde, at jeg var nødt til at sætte mig klistret op ad en radiator, når jeg kom indenfor, for at varme dem op igen - det gjorde vildt ondt! Brysterne var "knudrede" at mærke på i lange perioder. Det problem er jeg overbevist om, at jeg har "ammet væk" - i dag har jeg meget "blødere" bryster. Forleden var jeg hos lægen, fordi jeg havde fået ondt i brystet, hun skulle mærke efter, om der var knuder - og bemærkede, at det var supernemt at mærke, at det var der ikke.
Jeg har fuld forståelse for, at amning i sjældne tilfælde ikke er muligt - har fx været i mødregruppe med en kvinde, der var brystopereret og en anden, hvis dreng havde en skæv mund. Men jeg er fuldt og fast overbevist om, at rigtigt mange kvinder opgiver amning, fordi de dels ikke tror på at det kan lykkes, dels ikke får den fornødne støtte, dels ikke prioriterer amning.
Jo, vi er skabt til amning, men det har jo også til alle tider været sådan, at man har kunnet få råd og hjælp, når det ikke fungerede.
For min skyld er man velkommen til at fravælge amning - både af lyst og af nød. Men jeg er træt af at det skal fremstilles som forkert at have en hylende sulten unge i de første 2 1/2 døgn - det er normalt at mælken løber til efter 2-3 døgn, så børn er altså skabt til at sulte i et par døgn. Jeg er også træt af at det skal fremstilles som forkert at kæmpe sig igennem ammeproblemer - rigtig meget, der ender godt og dejligt kræver, at man kæmper sig igennem en mindre sjov fase.
Nej, livet er ikke altid nemt! Det kan ikke planlægges i detaljer, der sker udforudsete ting, og nogen gange må vi bede om hjælp, fordi vi ikke kan finde ud af det hele alene.
Fuld amning i 6 mdr. betyder, at man ikke kan drikke vin til en barnedåb, som er en perfekt planlagt fest for 100 mennesker. Man kan være nødt til at aflyse en cafeaftale, fordi man har brug for mere hyggetid med babyen. Man kan ikke sove igennem. Man kan have svært ved at gå fra sin baby en hel aften. Det er ok med mig, at andre kvinder ikke prioriterer amning af deres babyer højere end alt andet. Og jeg savner faktisk en højere fokus på tilvalgene - for kun at fokusere på den umulige amning er en dårlig undskyldning for rigtigt mange, som jeg har kendt, og hvor amning blev fravalgt for at gøre andre ting mulige.
Anmeld