Den primære grund til, at jeg synes, at amning er at foretrække frem for flaske er, at det er en dejlig og nærværende stund med barnet - men i virkeligheden er det måske nøjagtig samme oplevelse, der opnås, når man giver flaske. Jeg har kun prøvet at amme - men da jeg er adopteret fra spæd, blev jeg af naturlige årsager ikke selv ammet som baby - og jeg har ingen allergier eller andre 'skavanker'. Jeg havde hørt om mange for hvem amningen skabte problemer og var slet ikke i tvivl om, at jeg straks ville give flaske, hvis amningen voldte for store problemer. Der har iøvrigt lige været en del debat om hvorvidt amning idag egentlig også er så sundt, som det hidtil har været troet/påstået - og Sundhedsstyrelsen er igang med at undersøge sagen nærmere. Grunden til, at der er opstået tvivl, er, at vi fylder os med parabener mv via både mad og kosmetik mv.Den slags findes jo ikke i modermælkserstatningen - så er spørgsmålet blot om de gavnlige virkninger af modermælk opvejer de skadelige - indtil videre fastholder de deres anbefaling om at amme fuldt ud i 6 mdr og delvist til barnet er min 12 mdr. Som i andre også skriver, så er det vigtigste da, at de små trives - og heldigvis har vi muligheden for modermælkserstatning idag, så vores børn kan få den næring, de har brug for - også hvis naturen spiller os et puds. Mht amning på offentlige steder, så bliver jeg forarget, når det forbydes nogle steder - det er da så naturligt - jeg dækker bare min søns hoved og mit bryst let til med en stofble og så klarer vi skam den temmelig diskret, hvis jeg selv skal sige det. Hvad angår kejsersnit, så tror jeg altså at det stadig er ganske få, som selv vælger det - men det handler vel om at have en form for kontrol. Personligt kan jeg ikke forstå, at man ikke vil have det som en overraskelse (altså hvornår fødslen starter) - hvis man kan - men det kan der jo være så mange gode grunde til for den enkelte og det synes jeg, at man skal respektere - og ligeledes skal man blande sig udenom, hvis nogen vælger at give flaske fordi de fx tror, at de får pænere bryster af ik at amme. Det er folks eget liv og så længe man tager sig godt af sine børn og giver dem kærlighed, så skader de andre valg dem ikke. Det tror jeg ihvertfald ikke.
Kan I nu sove godt allesammen.
Anmeld