Anonym skriver:
En lille opdatering;
Jeg gik ham på klingen i går, for at høre hvor han så synes vi er, og hvordan han forestiller sig vores økonomi og forhold fremadrettet.
I bund og grund handler det om, at han ikke synes det er fair, at han "skal lukke op for godteposen", når jeg ikke tjener så meget som ham.
Han synes det er uretfærdigt at jeg vil have fælles økonomi, når jeg ikke bidrager med så meget økonomisk.
Det er ikke fair i hans øjne. Tingene skal være mere lige før det kan komme på tale.
Den store opsparing som han er i gang med, vil han bruge på blandt andet bryllup. (Han ønsker stort bryllup)
Så nævnte jeg, at jeg jo så IGEN skal ud og låne penge til min del af gildet. Det sagde han ja til.
Vi kan heller ikke lave en ordning der hedder, at jeg betaler mindre end 50% af vores faste fælles udgifter.
For når han har betalt sine faste udgifter, sat penge ind på opsparing (som åbenbart er til os), så har vi samme rådighedsbeløb, så han mener det er helt fair som det er nu.
Jeg har sagt, at det sætter nogle tanker i gang hos mig, at vi hver især synes at vi er så forskellige steder i vores fælles forhold.
Og det går mig enormt meget på, at han stadig føler at tingene skal være opdelt. Vi køber f.eks. hver især gaver ved fødselsdage, jul m.v. Vi giver, efter hans ønske, ikke fælles.
Det handler slet ikke om, at jeg vil have fingrene i hans efterhånden store opsparing.
Det handler, for mig, om at vi ikke deles om tingene. Vi er ikke fælles. Hverken om indtægter eller udgifter.
Jeg har bare et behov for noget som han ikke vil give mig.
Han indskød så, at han synes økonomi fylder enormt meget hos mig, og at han ikke kan fordrage ordet fælles økonomi.
Det endte med, at han spurgte om jeg var sur, og det er jeg jo ikke. Jeg har bare behov for at tænke over tingene.. Behov for at tænke over hvorfor han ikke vil dele alt med mig. Ikke kun indtægter, men også hvis f.eks motoren går på bilen. Så vil han selv betale for det.
Han ser os ikke som et hold, og det er egentlig det som sårer mig.
Han spiller sin egen kamp, virker det som.
Han kom så i seng efter en halv time, hvor han sagde "jamen så lad os få det skide fælles økonomi".. Men det vil jeg bare ikke nu. Kender I det? For nu gør han det af tvang. Ikke af lyst.
En lille sidenote; Ja, han betaler mad, rejser og (sin egen) bil. For jeg kan ikke lægge halvdelen af de beløb som det kræves.
Det er ikke muligt for mig. Om et kort øjeblik er der også vuggestue udgift, nyt tøj til vores barn m.v.
Træerne vokser ikke ind i himmelen, og jeg vil også gerne kunne lave nogle ting med mit barn, uden at skulle spørge ham om penge.
Det er da en underlig tankegang han har omkring at han gerne vil hav stort bryllup mm. meeeen du skal altså lige låne til din del
Så er den opsparing jo netop ikke til jer, men til ham?. Hvad så hvis du ikke kan låne til det? Så skal dine gæster spise brød, vand og kage fra netto, mens hans gæster spiser stor 3 retters? Ej helt ærlig, det er jo JER der skal giftes og ikke kun HAM? Men ja, det virker ikke som om han ser jer som et hold.
Jeg kan godt følge hans tankegang omkring at han ikke vil "lukke op for godteposen" som du skriver, og det er jo bare sådan han har det og føler, og det skal han jo have lov til. Du kan trods alt ikke tvinge ham til at have lyst til fælles økonomi. MEN jeg forstår altså bare ikke den tankegang. Hvad er det der går af ham ved at dele hans penge med dig? Gøre det fælles, og ikke kun hans? Jeg går ikke ud fra at dit mål er at få fælles økonomi sådan at du kan flyve ud og bruge hans penge på frisør, tøj, sko, spa weekend med pigerne osv. Men det er måske det han frygter, at du bare vil flyve ud og bruge hans hårdt tjente penge på dig selv?
Personligt ville jeg intet have imod at dele mine penge og mit "overskud" med min kæreste, hvis jeg tjente mere end ham, eller omvendt, så ved jeg han til en hver tid intet ville have imod at dele hans med mig. Det ville falde mig naturligt at det blev vores fælles. Men det er jo lidt et sats og et stort spring man må tage, om man tør give sig så meget hen og gøre dit/mit til vores, det spring er han så bare ikke klar til.
Men et lille eksempel på at give og tage. Så har vi jo for nylig fået fælles økonomi her hjemme, og det har faktisk givet mig en smule mere overskud i økonomien. Jeg bruger en del penge på mine 2 katte, de koster jo i foder, grus mm, som jeg har "bragt ind i forholdet" fra inden vi fandt sammen. Dem betaler min kæreste så også til nu, da foder mm bliver trukket fra fælles kontoen, men det har han intet imod, han siger selv at nu er de jo vores katte, og han er jo også kommet til at holde af de små kræ
Så han har intet imod at betale til dem. Men skulle vi gå fra hinanden, så er det nu altså mig der tager kattene med mig.
Det kan godt være du ikke bidrager med så mange penge til forholdet som ham, men så bidrager du med så meget andet, kærlighed, omsorg, lige nu tager du dig af jeres fælles barn osv. Et forhold er jo så meget andet end penge. Det er surt når økonomien skal fylde så meget, det er bare noget der virkelig kan tage på et forhold 
Men desvære har jeg ikke lige noget råd til hvad du nu kan gøre, jeg må indrømme jeg er rimelig blank....
Men er der udsigt til at du på noget tidspunkt kommer til at tjene lige så meget som ham. ?? Eller så meget som han nu vil have at du skal tjene før han vil have fælles økonomi.