Røverdatter skriver:
Danmark kunne vælge at satse på kvalitet frem for kvantitet. Det er et valg. Og tro mig - der er milliarder i denne industri. Det er til gengæld ikke alle milliarderne der går til os i samfundet - langt fra. Og det går ligeledes ud over vores jord på længere sigt, miljøet - naturen...
Det er mishandling at lade dyr leve på de betingelser som er nu. Det er mishandling at klippe grisehaler af. Det er mishandling at pumpe dem med mad og antibiotika frem for at lade deres natur tage sin gang mht føde, udendørsliv og død.
Det er mishandling at lade høns få så lidt plads.
Det er videnskabelig bevist at grises intelligens måler sig med en hunds.
Det er videnskabeligt bevist at vores jordklode tager skade af denne industri. Geografisk som biologisk.
Det er os der må tage et valg. Og jeg stemmer helt klart for at hvis man trods alt dette alligevel vil spise dyr - så find en lokal økologisk/biodynamisk landmand hvor du er sikker på hvad du får.
Jeg er opvokset på landet. Min bror arbejder i et avlscenter - så ja. Jeg ved godt hvordan denne industri fungerer 
Det jeg egentlig håber er, at folk vil tænke en ekstra gang over deres valg, når de kigger ned i køledisken
for dyrene, os selv og miljøets skyld.
Nej selvfølgelig går ALLE milliarderne ikke til vores samfundet, men det er en himmelhøjt råbende procentdel, som gør. Uden det danske landbrugs bidrag til den danske økonomi, ville vores såkaldte velfærd, være endnu dårligere, end den vi klager over idag.
Blot for at tage nogle af de ting som du nævner... Halerne klippes, da de ellers ædes af de andre. Og er der først hul på sådan en hale, ja så er hele flokken efter denne stakkels gris, til den ligger tygget ihjel på gulvet. (for ja, grise er kannibaler).
Og de bliver ikke pumpet med antibiotika. Det er nogle få brodne kar (som der jo er inden for alle erhverv), inden for landbruget, som har gjort som det passede dem og det er de historier som bliver ved med at cirkulere og giver alle andre landmænd et dårligt ry. Landmænd som dagligt kæmper en ulige kamp, for at gøre det hele så godt så muligt, på de elendige vilkår som de er blevet givet. Vilkår som for hver år bliver ringere og ringere.
Det med den økologiske landmand, er jeg da helt med på, er en rigtig god ide, for den lille private hustand, men på verdensplan er det bare ikke økonomisk bæredygtigt for DK. Dem DK handler med, vil ikke betale prisen for vores økologiske varer, fordi at de i deres eget land, kan producere de samme varer til en tiende del (lande som slet ikke er underlagt alle de mangler regler, love og påbud, som DK.( Langt de fleste danske forbrugere vil forøvrigt heller ikke betale prisen. Næ nej, når velfærden skal financeres af deres egen lomme, så kan velfærden rende dem).
Til slut, ja, jeg vil give dig ret i at dyrevelfærden kunne være bedre (den kan den altid), men de danske landmænd gør altså hvad de kan.
Og ja, de danske forbrugere skal altså også ind i kampen og være villige til at betale det som det nu engang koster at støtte op om dyrevelfærden (istedet for bare at hyle op om den onde, onde landmand).