MysteriousAngel skriver:
Jeg var ironisk på det punkt. Men kan se at det fangede du ikke. Du garanterede nemlig at INGEN mishandlede deres dyr med vilje. 
Jeg er enig med dig, at der er en masse love. Men, her må du gerne rette mig, hvorfor kommer jeres dyr ikke ud i flere timer? Hvorfor fikserer i grisene? Hvorfor tager i kalvene fra hurtigt? Hvis ikke det handler om profit?
Enig, men Danmark betaler jo til EU?
Lige den med kalvene, må du spørge en ko-bonde
. Jeg er grise avler.
Lige for at tage grise spgs. helt konkret.
Hos os lukker vi ikke grisen ud af flere årsager. 1: Vi har ikke tilladelsen eller pladsen. 2: Vi holder dem inde, på grund af sygdomsrisikoen. 3: Vi holder dem også inde på grund af, at her kan vi hele dagen holde øje med dem. Lukker vi dem ud i storflok, kan det have katastrofale konsekvenser for de svagest grise i sådan en flok. (grise slås og de slås til døden). Indendøre kan vi styre det.
Dansk lovgivning siger idag, at vi kun må fiksere vores søer ved løbning og faring.
Hele løbe (gøre damen gravid) situation, gør at hun er fikseret i maks 4 uger, så kommer hun i løsdrift.
Til faring er hun fikseret/bokset op i omkring 4-5 uger og det gøres simpelthen for smågrisenes skyld, for at hun ikke skal ligge sig på dem og mase/kvæle dem. Nogle søer får også en efterfødsels reaktion, som gør at hun simpelt hen æder sine grise. Så inventaret omkring en so i farestalden, er til for at beskytte de små grise. Inventaret spændes dog løbene ud (begynder allerede på det få dage efter fødslen), så hun får mere og mere plads.
Så sådan i sådan en cyklus er soen reelt kun fikseret i 8-9 uger, og sådan en cyklus kan vi køre igennem ca 2,5 gange på et år. Så på bundlinjen er hun faktisk ikke fikseret ret meget i løbet af et år.
Men ja, et eller andet sted, så handler det jo også om profit. Det gør det jo ligegyldigt hvad man arbejder med. Alle vil jo gerne have smør på brødet.
Det jeg blev en smule opfarende over, er at landmanden altid får skylden, for resultaterne af politiske beslutninger og bestemmelser. Det vil jo svare til at jeg kalder f.eks alle SOSU'er nogle gemene og dovne høns, som ikke har nogen som helst omtanke for de mennesker de arbejder med. Blot fordi at regering, amt og kommune hele tiden skærer i deres økonomi og strammer deres rammer mere og mere ind. Og sådan hænger det jo ikke sammen
. Heller ikke i landbruget
.