Mit hjerte græder :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. januar 2015

Elgaard73

MysteriousAngel skriver:

Hvorfor bider grisene halerne af hinanden? Fordi de ikke trives. Ifølge den alsidige artikel jeg linkede til før. 

Nej, de trives ikke, når de gør det. Ofte bider de haler, af stress. De kan dog også finde på at gøre det, hvis blot ventilation er stillet en grad eller to forkert.

Men ja, det er ofte pågrund af stress, men vi gør altså hvad vi kan for at forbygge og forhindre det. Men de rammer som nu en gang er blevet sat for os, giver os bare ikke de bedste betingelser. Og så må vi ty til det næstbedste. Haleklipning.

Jeg vil 100 gange hellere give en pattegris, et sekundts smerte, ved at klippe dens hale, end jeg vil risikere at halen senere bliver bidt. Sådan en grisehale, kan bliver ædt helt ind, og op af ryggraden, på en enkelt nat. Og ofte vil vi så komme ud og finde en gris, som er død af enten langvarig smerte eller blodtab, næste morgen.

Men hvad er dit forslag til hvad vi kan gøre? Lukke alle DK's landbrug?

Og hvor skal fødevarene og andre varer, så komme fra? De vil komme fra lande, som overhovedet ikke kommer i nærheden af de danske regler og restriktioner i henhold til husdyrhold. Lande hvor du virkelig kan snakke om dyremishandling, miljøsvineri og udnyttelse af den menige arbejder. Er det et ønske scenarie?

Og hvilken effekt vil det have på den danske velfærd generelt (som det danske landbrug altså spytter en del i kassen til)?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2015

MysteriousAngel

Elgaard73 skriver:

Jamen, men den er jo netop ensidig, for hvor er landmanden henne? Hvor bliver han spurgt om, HVORFOR der gøres som der gør?

I samtlige afsnit, kan det besvares med, at han netop gør de ting, for velfærden's skyld. Han forsøger at komme med så meget velfærd, som det overhovedet er muligt, i forhold til hvilke vilkår han bliver givet til at drive sit landbrug.

Nej, det er ikke perfekt, men igen, det han formår i de rammer han nu engang er blevet givet.

Ja, jeg er nok lidt aggressiv. Jeg er ved at være godt træt af at, fordi at der er brodne kar i vores erhverv, så er vi alle nogle ondskabsfulde idioter med dollartegn i øjnene. Jeg er rigtig træt af at blive kaldt dyremishandler, for jeg elsker mit erhverv og mine dyr, og jeg prøver sgu så godt jeg kan.

Med hensyn til din kommentar om at mange landmænd gerne vil deres dyr....Hm, i dit første indlæg, kunne du garantere mig, at INGEN landmænd tænkte på dyrevelfærd. Kun profit. Så den lader jeg lige stå for sig selv.

Hvad kan du gøre som forbruger? Være villig til at betale lidt mere for de danske  fødevarer? Komme med konstruktiv kritik, i stedet for trash-talk? Komme ud i vores stalde og selv komme med reelle forslag til hvad vi kan gøre anderledes? Hvis du kan se nogle smuthuller eller løsninger, som vi ikke allerede selv har set eller forsøgt, så skal jeg være den første til at tage imod dem med kyshånd. Samtidig vil jeg så kunne udlevere kassevis af papirer med regler, restriktioner og lovgivninger, som du lige skal huske at overholde, inden du fremfører dine ideer og forslag.

Ps : landbrugsstøtten kommer ikke fra dig som forbruger, men EU.

Jeg var ironisk på det punkt. Men kan se at det fangede du ikke. Du garanterede nemlig at INGEN mishandlede deres dyr med vilje. 

Jeg er enig med dig, at der er en masse love. Men, her må du gerne rette mig, hvorfor kommer jeres dyr ikke ud i flere timer? Hvorfor fikserer i grisene? Hvorfor tager i kalvene fra hurtigt? Hvis ikke det handler om profit? 

Enig, men Danmark betaler jo til EU?  

Anmeld

4. januar 2015

MysteriousAngel

Elgaard73 skriver:

Men hvis det virkelig er så voldsomt meget vi eksportere, hvorfor skyder der så ikke økologiske landbrug op over hele DK? Hvor lukker alle de traditionelle landbrug ikke, hvis økologi er sådan er god forretning for DK?

Jeg gætter på, uden at have sat mig ind i tallene, at grunden til der ikke udelukkende er økologiske landbrug er fordi det stadig er nyt og forbrugerne skal være villig til at betale. Jeg kan så oplyse dig om at det gør jeg. 

Men det var nu heller ikke det jeg svarede på. Du skrev at vi ikke kunne eksportere økologiske varer fordi varerne var meget billigere i andre lande. Det kunne jeg så modbevise. 

Anmeld

4. januar 2015

Milas14

Når man bor i hus og har kat, som er udekat, hvordan er det så lige man skal kunne holde den inde i haven hmmmm... 

Vores kat kan komme op på vores hustag, så et hegn om haven skulle jo være et fort!

Hvis man vælger at bo i hus med naboer, er det vel at forvente kattebesøg

Anmeld

4. januar 2015

MysteriousAngel

Elgaard73 skriver:

Nej, de trives ikke, når de gør det. Ofte bider de haler, af stress. De kan dog også finde på at gøre det, hvis blot ventilation er stillet en grad eller to forkert.

Men ja, det er ofte pågrund af stress, men vi gør altså hvad vi kan for at forbygge og forhindre det. Men de rammer som nu en gang er blevet sat for os, giver os bare ikke de bedste betingelser. Og så må vi ty til det næstbedste. Haleklipning.

Jeg vil 100 gange hellere give en pattegris, et sekundts smerte, ved at klippe dens hale, end jeg vil risikere at halen senere bliver bidt. Sådan en grisehale, kan bliver ædt helt ind, og op af ryggraden, på en enkelt nat. Og ofte vil vi så komme ud og finde en gris, som er død af enten langvarig smerte eller blodtab, næste morgen.

Men hvad er dit forslag til hvad vi kan gøre? Lukke alle DK's landbrug?

Og hvor skal fødevarene og andre varer, så komme fra? De vil komme fra lande, som overhovedet ikke kommer i nærheden af de danske regler og restriktioner i henhold til husdyrhold. Lande hvor du virkelig kan snakke om dyremishandling, miljøsvineri og udnyttelse af den menige arbejder. Er det et ønske scenarie?

Og hvilken effekt vil det have på den danske velfærd generelt (som det danske landbrug altså spytter en del i kassen til)?

Så vidt jeg har kunnet læse mig til. Jeg er ikke dyrlæge så kan ikke udtale mig kategorisk. Men grunden til grise bider hinanden er fordi de er stressede. Stressede pga de ikke er i et naturligt miljø. Enig, at det kan være et problem hvis ikke man har ressourcerne til at have frilandsgrise. Men der er mange landmænd som får af vide at de heller ikke sørger for bundstrøelse som gør at grisene kan rode og derved bibeholde lidt af det naturlige. Det synes jeg godt man burde kunne sørge for. Og det er ikke kun et sekund. Den er jo konstant øm bagefter. 

Anmeld

4. januar 2015

Sprit25

Milas14 skriver:

Når man bor i hus og har kat, som er udekat, hvordan er det så lige man skal kunne holde den inde i haven hmmmm... 

Vores kat kan komme op på vores hustag, så et hegn om haven skulle jo være et fort!

Hvis man vælger at bo i hus med naboer, er det vel at forvente kattebesøg

Så er det vel også at forvente at naboen går ind og pisser i din have? 

Anmeld

4. januar 2015

Milas14

Sprit25 skriver:

Så er det vel også at forvente at naboen går ind og pisser i din have? 

Hehe tjaaa det er det vel

Anmeld

4. januar 2015

Sprit25

Milas14 skriver:

Hehe tjaaa det er det vel

Glad for jeg ikke bor på din vej

Anmeld

4. januar 2015

Elgaard73

MysteriousAngel skriver:

Jeg var ironisk på det punkt. Men kan se at det fangede du ikke. Du garanterede nemlig at INGEN mishandlede deres dyr med vilje. 

Jeg er enig med dig, at der er en masse love. Men, her må du gerne rette mig, hvorfor kommer jeres dyr ikke ud i flere timer? Hvorfor fikserer i grisene? Hvorfor tager i kalvene fra hurtigt? Hvis ikke det handler om profit? 

Enig, men Danmark betaler jo til EU?  

Lige den med kalvene, må du spørge en ko-bonde. Jeg er grise avler.

Lige for at tage grise spgs. helt konkret.

Hos os lukker vi ikke grisen ud af flere årsager. 1: Vi har ikke tilladelsen eller pladsen. 2: Vi holder dem inde, på grund af sygdomsrisikoen. 3: Vi holder dem også inde på grund af, at her kan vi hele dagen holde øje med dem. Lukker vi dem ud i storflok, kan det have katastrofale konsekvenser for de svagest grise i sådan en flok. (grise slås og de slås til døden). Indendøre kan vi styre det.

Dansk lovgivning siger idag, at vi kun må fiksere vores søer ved løbning og faring.

Hele løbe (gøre damen gravid) situation, gør at hun er fikseret i maks 4 uger, så kommer hun i løsdrift.

Til faring er hun fikseret/bokset op i omkring 4-5 uger og det gøres simpelthen for smågrisenes skyld, for at hun ikke skal ligge sig på dem og mase/kvæle dem. Nogle søer får også en efterfødsels reaktion, som gør at hun simpelt hen æder sine grise. Så inventaret omkring en so i farestalden, er til for at beskytte de små grise. Inventaret spændes dog løbene ud (begynder allerede på det få dage efter fødslen), så hun får mere og mere plads.

Så sådan i sådan en cyklus er soen reelt kun fikseret i 8-9 uger, og sådan en cyklus kan vi køre igennem ca 2,5 gange på et år. Så på bundlinjen er hun faktisk ikke fikseret ret meget i løbet af et år.

Men ja, et eller andet sted, så handler det jo også om profit. Det gør det jo ligegyldigt hvad man arbejder med. Alle vil jo gerne have smør på brødet.

Det jeg blev en smule opfarende over, er at landmanden altid får skylden, for resultaterne af politiske beslutninger og bestemmelser. Det vil jo svare til at jeg kalder  f.eks alle SOSU'er nogle gemene og dovne høns, som ikke har nogen som helst omtanke for de mennesker de arbejder med. Blot fordi at regering, amt og kommune hele tiden skærer i deres økonomi og strammer deres rammer mere og mere ind. Og sådan hænger det jo ikke sammen. Heller ikke i landbruget.

Anmeld

4. januar 2015

Milas14

Tjaa det tror jeg osse du skal være for her på min vej er der mange katte og hunde. Vi er glade for dyr og rummer dem.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.