female skriver:
Jeg er ikke tilhænger af ordningen fælles økonomi. Min mands løn er hans, min løn er min. Blot fordi man er en familie, er man i min optik ikke fælles om alt.
Får min mand eksempelvis en stor bonus, så afspejler den en indsats, som HAN har præsteret. Derfor skal han også bruge den, som han har lyst.
Personligt ville jeg føle, at jeg tiggede penge af ham, hvis jeg tjente mindre end ham og bad om fællesøkonomi.
Derfor: hvis det var mig, ville jeg sætte udgiftsniveauet, så jeg kunne imødekomme halvdelen af udgifterne. Hvis han (fx på grund af de forventede nedskæringer i forbrugsgoderne) ønskede at afholde flere af udgifterne, ville det selvfølgelig være fint. Men jeg ville aldrig gå tiggergangen.
Men selvfølgelig skal han betale halvdelen af udstyret til jeres barn.
Jeg kan godt se hvad du mener, men så simpelt synes jeg ikke altid man kan stille tingene op.
Min mand er fx selvstændig. Han har mange rigtig lange dage arbejder rigtig mange timer.
Det betyder at jeg laver ALT! Jeg henter børn, laver mad, vasker tøj, gør rent, ordner have, sørger for indkøb, at ungerne kommer afsted til svømning og gymnastik osv. Han løfter ikke en finger herhjemme. Den tid han ikke bruger på arbejde, bruger han på ungerne.
Vi har 2 børn sammen - børn som han vel at mærke har været med til at lave. For at få vores liv til at hænge sammen har jeg valgt at skifte job til et job med mindre ansvar (= kortere arbejdsdage, mindre overarbejde) og dermed også mindre løn.
Hvis jeg ikke var der for at få resten af hans liv til at hænge sammen, kunne han ikke bruge så meget energi og tid på firmaet, så hans ekstra indsats - der fx afspejler sig i at han nogen gange får en bonus - er i lige så høj grad et resultat af MIN indsats.
Jeg brokker mig ikke, vi har truffet beslutningen om hans firma og mit jobskifte sammen, og jeg er SUPER stolt af at han har startet et firma op for 3 år siden, og nu er de 11 ansatte - men en del af hans succes skyldes også at han ikke behøver at fokusere på andet end firmaet - jeg holder styr på alle andre bolde...