Min kæreste er nærig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23.318 visninger
121 svar
236 synes godt om
19. september 2014

Anonym trådstarter

Jeg har brug for, at få lidt friske øjne på sagen omkring min kærestes og min økonomi. 

Vi har været kærester i et års tid og venter vores første barn her om 2 måneder. 

Min kæreste tjener godt. Rigtig godt. Han har 37.000 udbetalt hver måned, og jeg har 12.500 udbetalt hver måned. 

Alt i alt har vi forudsætningerne for at have en god og sund økonomi.

Han flytter først officielt ind til mig d. 1, men har siden januar faktisk boet der vel og mærke uden at betale husleje, da hans lejlighed har stået til salg og han derfor har haft realkreditlånet at betale. 

Jeg har derfor betalt husleje, el, vand, varme, internet, nyanskaffelserne til vores barn, dagligdagsting osv. Han har dog betalt halvdelen af barnevognen.

Nu skal jeg på barselsdagpenge, og går derfor ned i løn, og min økonomi er drænet. Kassen er tom.

Jeg havde en forestilling om, at når man bliver en familie, så er man et hold, og så ryger pengene i en fælles kasse, men min kæreste er imod at få fælles økonomi. 

Han er simpelthen bange for at jeg vil tage hans penge, men er det ikke netop det han gør ved mig? 

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.. Han har det jo som blommen i et æg, og jeg har nærmest kun 500 kr. Til overs hver måned.

hvad pokker skal jeg gøre? 

Synes simpelthen ikke det er i orden, at han malker mig på den måde når det er HAM der tjener pengene.

Jeg har aldrig fået en gave af ham, udover en parfume til jul, og han inviterer aldrig på middag eller lign., men skal bilen have nye bremser, så betaler han glædeligt! 

Jeg er virkelig ked af det her, og han mener ikke det er et problem

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. september 2014

LouiseEm

Jeg har brug for, at få lidt friske øjne på sagen omkring min kærestes og min økonomi. 

Vi har været kærester i et års tid og venter vores første barn her om 2 måneder. 

Min kæreste tjener godt. Rigtig godt. Han har 37.000 udbetalt hver måned, og jeg har 12.500 udbetalt hver måned. 

Alt i alt har vi forudsætningerne for at have en god og sund økonomi.

Han flytter først officielt ind til mig d. 1, men har siden januar faktisk boet der vel og mærke uden at betale husleje, da hans lejlighed har stået til salg og han derfor har haft realkreditlånet at betale. 

Jeg har derfor betalt husleje, el, vand, varme, internet, nyanskaffelserne til vores barn, dagligdagsting osv. Han har dog betalt halvdelen af barnevognen.

Nu skal jeg på barselsdagpenge, og går derfor ned i løn, og min økonomi er drænet. Kassen er tom.

Jeg havde en forestilling om, at når man bliver en familie, så er man et hold, og så ryger pengene i en fælles kasse, men min kæreste er imod at få fælles økonomi. 

Han er simpelthen bange for at jeg vil tage hans penge, men er det ikke netop det han gør ved mig? 

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.. Han har det jo som blommen i et æg, og jeg har nærmest kun 500 kr. Til overs hver måned.

hvad pokker skal jeg gøre? 

Synes simpelthen ikke det er i orden, at han malker mig på den måde når det er HAM der tjener pengene.

Jeg har aldrig fået en gave af ham, udover en parfume til jul, og han inviterer aldrig på middag eller lign., men skal bilen have nye bremser, så betaler han glædeligt! 

Jeg er virkelig ked af det her, og han mener ikke det er et problem

Du burde tale med ham om det. Når han flytter ind giver det vel sig selv at han bidrager til 50% af husholdningen, så på den måde får du forhåbentligt flere penge mellem hænderne. Du kan jo ikke kræve fælles økonomi hvis han ikke ønsker det, så det må du bare acceptere. Masser af mennesker, både gifte og ugifte, lever i parforhold med adskilt økonomi. Det er lige så normalt at have adskilt økonomi som det er at have fællesøkonomi. 

Mht. babyudstyr synes jeg at det er totalt uacceptabelt at det er dig der skal betale det hele. Det er jeres fælles barn, og der burde man kunne dele udgifterne op. Det synes jeg du skal sige til ham, at fremover forventer du at udgifterne såvel til husholdning, mad og babyudstyr bliver delt 50/50. Det burde han kunne leve op til, taget i betragtning at han har 3 gange så meget udbetalt som dig.

Håber i finder en løsning der fungerer for jer

Anmeld

19. september 2014

QueDee

Altså jeg kan ikke forestille mig andre muligheder end fællesøkonomi, når man stifter familie. Så tjener man ikke længere penge til sig selv, men til sin familie.

Hos os går alle pengene i samme kasse. Vi bruger hvad vi har lyst til - men tjekker selvfølgelig med den anden, hvis det er store ting/beløb osv. Udgangspunktet er helt klart: FÆLLES!

Jeg ved dog desværre heller ikke hvordan du kan overbevise din kæreste....Håber han ser lyset!

Anmeld

19. september 2014

CaWi

Vi har ikke fælles økonomi. 

Jeg har min lønkonto, han har sin, og så har vi en fælles budget konto,  hvor vores fælles udgifter bliver betalt fra. Dvs: husleje, el, vand, varme, forsikringer, licens, tv-pakke, internet og daginstitution. Vi bbetaler lige meget ind på den konto.

Så betaler vi hver især for bilerne og telefonerne. 

Mht mad og husholdning,  så ved jeg vi bruger x beløb om måneden,  hvor han så betaler halvdelen.

Sådan fungere det bedst for os. Men vi hjælper dog hinanden hvis der er brug for det. 

Anmeld

19. september 2014

LouiseEm

CAWI skriver:

Jeg har min lønkonto, han har sin, og så har vi en fælles budget konto,  hvor vores fælles udgifter bliver betalt fra. Dvs: husleje, el, vand, varme, forsikringer, licens, tv-pakke, internet og daginstitution. Vi bbetaler lige meget ind på den konto.

Mht mad og husholdning,  så ved jeg vi bruger x beløb om måneden,  hvor han så betaler halvdelen.

Sådan fungere det bedst for os. Men vi hjælper dog hinanden hvis der er brug for det. 

Lige præcis det jeg mener. Man deles om udgifterne man har i fællesskab, alt andet står man selv for 

Anmeld

19. september 2014

Anonym trådstarter

CAWI skriver:

Men han tjener jo meget mere end mig, så jeg synes ikke det er logisk, at jeg skal betale lige så meget som ham i de faste udgifter? 

Særligt ikke når jeg skal på barselsdagpenge.

Anmeld

19. september 2014

Anonym trådstarter

QueDee skriver:

Altså jeg kan ikke forestille mig andre muligheder end fællesøkonomi, når man stifter familie. Så tjener man ikke længere penge til sig selv, men til sin familie.

Hos os går alle pengene i samme kasse. Vi bruger hvad vi har lyst til - men tjekker selvfølgelig med den anden, hvis det er store ting/beløb osv. Udgangspunktet er helt klart: FÆLLES!

Jeg ved dog desværre heller ikke hvordan du kan overbevise din kæreste....Håber han ser lyset!

Jeg kender heller ikke nogen andre par med børn som ikke har fælles økonomi, fordi man jo netop arbejder for at tjene penge til familien.. 

Men det gør min kæreste åbenbart ikke. Han sparer og sparer, og pengene hober sig op på hans konto.

Anmeld

19. september 2014

CaWi

Anonym skriver:

Men han tjener jo meget mere end mig, så jeg synes ikke det er logisk, at jeg skal betale lige så meget som ham i de faste udgifter? 

Særligt ikke når jeg skal på barselsdagpenge.

Jeg er på SU og kæresten er selvstændig. Men vi har stadig den ordning. Også da jeg var på barsels dagpenge. 

Hvis jjeg mangler et par bukser,  får jeg altid penge til at købe nogen.

Børnepengene går altid til vores barn. 

Anmeld

19. september 2014

Anonym trådstarter

CAWI skriver:

Jeg er på SU og kæresten er selvstændig. Men vi har stadig den ordning. Også da jeg var på barsels dagpenge. 

Hvis jjeg mangler et par bukser,  får jeg altid penge til at købe nogen.

Børnepengene går altid til vores barn. 

Men så har I jo heller ikke en skarp opdeling, i og med at du så får penge til et par bukser f.eks.

Det har jeg aldrig fået. Aldrig. 

Jeg har tværtimod givet ham tøj, parfumer, bøger og jeg ved ikke hvad.. 

Føler virkelig ikke vi er ligeværdige, måske fordi han netop altid taler om at han tjener så godt og kan spare en masse op.

Anmeld

19. september 2014

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Her har vi fælles økonomi, men man kan jo sagtens have hver sin også, hvor man betaler 50% af udgifterne...

Det med babyudstyret er heller IKKE okay...Det er OGSÅ hans barn!

Hvordan du kan få ham til at se lyset, ved jeg desværre ikke, men vil give dig et kram, for det er ikke sjovt, når man ikke er enig om økonomien..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.