Min kæreste er nærig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. september 2014

lille-fisen

Når i flytter sammen bør din kæreste efter min mening betale mindst 50% af udgifterne i husholdningen - egentlig også gerne lidt mere idet at han tjener mere. Helt ærligt når man tjener så meget, så har man mere end rigeligt.

Men når man ser på hvem der betaler hvor meget, synes jeg det er relevant at se på familien som helhed fx det kan godt være han tjener meget, men det betyder sikkert også at han arbejder langt flere timer (pt har min kæreste fx 50-55 timer i ugen og jeg har kun 37 timer). Det betyder også at den som arbejder mindre højst sandsynlig også tager sig mere af hjem og børn - hvilket i mine øjne er lige så meget en fælles opgave som det er at begge bidrager til økonomien. Herhjemme betyder det rent praktisk at jeg i højere grad kommer til at bruge mere tid på vores børn og huslige ting - og han kommer til at bidrage med mere økonomisk end jeg. Det lyder måske lidt gammeldags, men det ville være det samme hvis det var omvendte roller og jeg arbejdede mest og tjente mest. Jeg synes det er en fair fordeling for som familie er man fælles om at løse alle opgaver som fx at forsørge familien, at sørge for børnene og at sørge der er rart og godt at være derhjemme. Det er vigtigt i finder en fordeling som alle kan være glade for - det håber jeg også din kæreste får øjnene op for.

nå ja og selvfølgelig skal han betalte halvdelen af udstyret til baby - kan slet ikke forstå at det ikke er en selvfølge.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. september 2014

Jibbe

Stakkels dig! Det er nogle af de værste bekymringer man kan have, dem om økonomi. 

Dengang vi var studerende delte vi alt 50/50. Min mand blev så færdig uddannet et år før mig og tjente så meget mere. Han ville bo i en ordentlig ny lejlighed, og da jeg sagde at det var ok, men at jeg ikke havde råd til halvdelen så betalte han differencen. Det år lærte jeg at sluge nogle kameler og sige at jeg ikke havde råd til halvdelen af hans nye livsstil og ligeså stille blev økonomien delt så han betalte mest. Sådan er det stadigvæk. Men vi har også haft r til at omstille os. 

Herhjemme betaler han nu dobbelt så meget til alt som jeg gør. Og har ofte mellem 5000 og 10000 i overskud. De penge bliver brugt på børnene eller fælles ting til huset. Og selvfølgelig ham selv. 

Men han har da haft sine skøre påfund den første bil var hans, men havde heller ingen chance for at betale til den dengang. Han ville købe huset alene, det var før vi blev gift. Men bankdamen sagde nej. 

Ulemperne for mig nu er, At jeg jo hæfter for halvdelen at alle lån, hvis vi bliver skilt. Hvilket jeg ikke har råd til, men nu ligger det ikke i kortene at vi skal skilles, og så tjener han så meget at han skal betale hustrubidrag, så måske det går op alligevel

i bliver nødt til at snakke om det og evt få professionel hjælp til det. Du skal ikke stå med alt det alene. 

Anmeld

20. september 2014

Mother-love

Jeg synes du skal banke i bordet og sige at hvis han ikke vil have fælles økonomi så må han hoste op med halvdelen af det du har betalt til jeres barn.

du kan desværre ikke tvinge ham til fælles økonomi hvis han ikke vil. Selvom jeg synes at det er det mest rigtige at gøre når man er en familie så hjælper det ikke meget når han ikke ønsker det. 

Men han skal ihvertfald hoste op med nogle penge til jeres barn.

og så skal i dele alt 50/50. Og så må du lade være med at give ham noget der han ikke giver dig noget.

det er utrolig hårdt at stå med sådan en når man selv har en anden holdning. Men nogen kan ikke ændres og det er somregel dem som tjener godt der har den holdning. 

Og så vil jeg sige at børnepengene er dine da det er dig der sørger for jeres barn. 

Du må stille det op for ham at hvis han ikke ønsker fælles økonomi så skal alt deles og så længe han ikke giver dig gaver så får han heller intet af dig.

det er super træls det skal være således, men der er bare ikke meget du kan gøre desværre.

Håber han kommer på bedre tanker.

Anmeld

20. september 2014

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Anonym skriver:

Jeg har brug for, at få lidt friske øjne på sagen omkring min kærestes og min økonomi. 

Vi har været kærester i et års tid og venter vores første barn her om 2 måneder. 

Min kæreste tjener godt. Rigtig godt. Han har 37.000 udbetalt hver måned, og jeg har 12.500 udbetalt hver måned. 

Alt i alt har vi forudsætningerne for at have en god og sund økonomi.

Han flytter først officielt ind til mig d. 1, men har siden januar faktisk boet der vel og mærke uden at betale husleje, da hans lejlighed har stået til salg og han derfor har haft realkreditlånet at betale. 

Jeg har derfor betalt husleje, el, vand, varme, internet, nyanskaffelserne til vores barn, dagligdagsting osv. Han har dog betalt halvdelen af barnevognen.

Nu skal jeg på barselsdagpenge, og går derfor ned i løn, og min økonomi er drænet. Kassen er tom.

Jeg havde en forestilling om, at når man bliver en familie, så er man et hold, og så ryger pengene i en fælles kasse, men min kæreste er imod at få fælles økonomi. 

Han er simpelthen bange for at jeg vil tage hans penge, men er det ikke netop det han gør ved mig? 

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.. Han har det jo som blommen i et æg, og jeg har nærmest kun 500 kr. Til overs hver måned.

hvad pokker skal jeg gøre? 

Synes simpelthen ikke det er i orden, at han malker mig på den måde når det er HAM der tjener pengene.

Jeg har aldrig fået en gave af ham, udover en parfume til jul, og han inviterer aldrig på middag eller lign., men skal bilen have nye bremser, så betaler han glædeligt! 

Jeg er virkelig ked af det her, og han mener ikke det er et problem

Jeg har ikke læst hele tråden, men kun dit første indlæg. Pyh din kæreste lyder godt nok både egoistisk og decideret usympatisk - føj! Sådaog det ville jeg ikke bruge mit liv på. n et menneske kunne jeg ikke elske og dele mit liv med. For mig er nærighed virkelig noget af det værste. Den fordeling I kører er særdeles uretfærdig!!!

Anmeld

20. september 2014

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
SØS skriver:

Jeg har ikke læst hele tråden, men kun dit første indlæg. Pyh din kæreste lyder godt nok både egoistisk og decideret usympatisk - føj! Sådaog det ville jeg ikke bruge mit liv på. n et menneske kunne jeg ikke elske og dele mit liv med. For mig er nærighed virkelig noget af det værste. Den fordeling I kører er særdeles uretfærdig!!!

Hovsa - min Tlf har zappet helt rundt i mit indlæg. Håber du forstår min pointe - jeres fordeling er helt ude i hampen og din kæreste skal seriøst tage sig sammen!!!

Anmeld

20. september 2014

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
fo82 skriver:

Jeg må indrømme at jeg stiller mig lidt uenig i at den part med størst indtægt skal betale mest til et budget.

50 50 er for mig en fair løsning, at vedkommende der så tjener det mere har tilsvarende mere til sig selv,  jamen hvorfor er det unfair? Man har jo selv valgt karrierevej og dermed indtægtsgrundlag, hvorfor skal man "bøde" for at ens partner ikke tjener det samme?

her i husholdningen tjener min kæreste ca 2000 mere efter skat end jeg gør, so be it.

det er ham der har købt huset og jeg betaler halvdelen af udgifterne.

vi sidder heldigvis så billigt at de penge jeg betaler til budgettet går direkte på hans opsparingskonto, derfra betales alle større uforudsete omkostninger eller hvad vi måtte ønske.

Vi betaler hver især halvdelen af storindkøb, klathandel betaler jeg så længe vi bygger om, han køber så byggematerialer fra hans lønkonto, med mindre det er så dyrt at vi må tage lidt fra opsparingen. Småreparationer på bilen klarer han, større reparationer klarer opsparingen.

vi har ikke fælles økonomi og blander os ikke i hinandens konti, for vi har den klare aftale at det er 50 50. Og det fungerer vare, jeg kan købe lige det jeg vil for mine penge og han kan gøre hvad han vil med sine.

Min holdning er måske lidt hård, men har man ikke råd til at overleve med sådan en fordeling, så er ens egenøkonomi ikke til familieforøgelse.

Jeg er så stik modsat...

Bare fordi den ene har valgt en karrierevej, hvor man får mere i løn, skal det vel ikke betyde, at personen skal leve meget "bedre" end sin partner, som i dette tilfælde??

Kunne aldrig finde på at sidde og kigge på, at man har valgt den og den karrierer...

Her er det faktisk min mand, som betaler mest, fordi han tjener mest....Da jeg har været studerende......Og er på barselsygedagpenge....

Jeg siger ikke, at din måde at se tingene på er forkert... Tværtimod...

Vi er jo forskellige! og vi ser forskelligt på økonomien

Ville bare lige komme med mit input også...

Jeg håber virkelig TS finder ud af det, for det er virkelig en dum situation... 

Anmeld

20. september 2014

Carina:-)

Her er det fællesokonomi - nu er jeg så den der tjener mest-Men vi har været sammen i 26 år så self. deles vi om det hele. 

Det eneste vi har er at vi skrev særeje da vi blev gift ,af den simple årsag at jeg har brugt mange timers arbejde på at være hvor jeg er i dag- og det vil jeg gerne dele med ham -Men ikke hvis vi bliver skilt så er det sgu mit firma 

Anmeld

20. september 2014

lineog4

Vi har ikke fælles økonomi, men alle vores penge går alligevel til familien ;-) det med penge til os selv er en by i rusland og heldigvis har vi meget ens prioriteringer så ferier og oplevelser prioriteres højt. 

Men de faste udgifter deles i forhold til hvor meget vi tjener og ja så det faktum at jeg betaler det hele til børnene bare fordi sådan er det faldet ud.

Kunne I ikke lave en nøgletalsfordeling og ja så kan du æde du nok bliver mere obs på at købe tøj til trolden.  

Lave et budget og tale om hvad er rimeligt vi hver især spytter i kassen baseret på indkomst. På den måde får din kæreste en stor bid af sin egen kage.

Anmeld

20. september 2014

MysteriousAngel

Du ryger på barselsdagpenge fordi I skal have et barn. Ikke dig men jer begge. Derfor skal han i den periode du går hjemme med jeres barn betale mere end når i begge arbejder. 

Anmeld

20. september 2014

Lenats31

Anonym skriver:

Jeg har brug for, at få lidt friske øjne på sagen omkring min kærestes og min økonomi. 

Vi har været kærester i et års tid og venter vores første barn her om 2 måneder. 

Min kæreste tjener godt. Rigtig godt. Han har 37.000 udbetalt hver måned, og jeg har 12.500 udbetalt hver måned. 

Alt i alt har vi forudsætningerne for at have en god og sund økonomi.

Han flytter først officielt ind til mig d. 1, men har siden januar faktisk boet der vel og mærke uden at betale husleje, da hans lejlighed har stået til salg og han derfor har haft realkreditlånet at betale. 

Jeg har derfor betalt husleje, el, vand, varme, internet, nyanskaffelserne til vores barn, dagligdagsting osv. Han har dog betalt halvdelen af barnevognen.

Nu skal jeg på barselsdagpenge, og går derfor ned i løn, og min økonomi er drænet. Kassen er tom.

Jeg havde en forestilling om, at når man bliver en familie, så er man et hold, og så ryger pengene i en fælles kasse, men min kæreste er imod at få fælles økonomi. 

Han er simpelthen bange for at jeg vil tage hans penge, men er det ikke netop det han gør ved mig? 

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.. Han har det jo som blommen i et æg, og jeg har nærmest kun 500 kr. Til overs hver måned.

hvad pokker skal jeg gøre? 

Synes simpelthen ikke det er i orden, at han malker mig på den måde når det er HAM der tjener pengene.

Jeg har aldrig fået en gave af ham, udover en parfume til jul, og han inviterer aldrig på middag eller lign., men skal bilen have nye bremser, så betaler han glædeligt! 

Jeg er virkelig ked af det her, og han mener ikke det er et problem

Jeg synes at I skal have hver jeres lønkonto og en fælles budgetkonto.

Man er to om at få børn. han SKAL også betale til barnets udstyr, mv.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.