modesty skriver:
Min mand tjener meget mere end mig, og vi deler alle faste udgifter 50/50 (han køber dog oftest ind og betaler derfor mere til madbudgettet). Sådan var det også da jeg var på barsel. Til gengæld er det næsten altid ham der giver hvis vi skal ud at spise, han betaler også det meste når vi skal ud at rejse o.s.v.
Jeg synes at det er fint at man hver især sørger for at have økonomi til at betale sin del af de faste udgifter, men jeg synes helt klart at den der tjener mest bør sørge for at forsøde tilværelsen lidt ind imellem - for begge parter.
Og jeg ville også mene at det var helt fair hvis han stod for størstedelen af start-udgifter til baby. I hvert fald som et minimum halvdelen.
Ja, det kan jeg også godt se, og jeg må også respektere at han ikke vil have fælles økonomi.
Men nu har jeg gjort det, at jeg har skrevet ned, at han får to valgmuligheder:
1: Vi betaler halvdelen af fælles udgifter, og så betaler han den generelle husholdning, herunder mad, bleer, shampoo, toiletpapir osv.
2: Han tjener X % mere end mig, og må derfor betale X % mere til vores budget end mig.
Begrundelsen er, at jeg også vil have mulighed for at kunne spare nogle penge op til at købe en fælles lejlighed for, for jeg synes det er helt skævt at jeg skal leje mig ind i noget han ejer.
desuden går jeg ned i indkomst fordi jeg skal på barsel, og jeg vil også have mulighed for at købe et par sko eller tage ud med mine veninder, og ikke skulle vende og dreje hver 25øre.
Vi er en familie, og vi må finde en løsning der fungerer for alle.
Han har trods alt valgt at flytte sammen med mig og få et barn, selv om han vidste at jeg ikke stiger i indkomst før om 2,5 år.