Min kæreste er nærig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. september 2014

Lilotte87

Hold da op et "mandfolk". Ofte synes jeg nærige mennesker er lige så nærige med deres følelser, som med deres økonomi. Håber ikke det er tilfældet med din kæreste. 

Kan slet ikke forstå han har samvittighed til det. 

Synes du skal vise ham denne tråd! 

Vi har haft fællesøkonomi siden vi købte hus for 5 år siden. Vi betaler alle vores udgifter, opsparing, mm. Og så har vi en madkonto og vores datter har en konto der bliver brugt til tøj, udstyr osv. Derudover har vi en lommepengekonto hver hvor vi får 5000 hver måned. Bruger den ene dem op får den nogle flere og er der nogen tilbage den sidste dag i måneden, ryger de på vores opsparing. 

Jeg ville simpelthen nægte, at gå og føle mig fattig i mens min partner og far til mit barn havde masser! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. september 2014

Buller89

Jeg ville ikke engang mene, at 50%/50% er ok! Din mand tjener det tre dobbelte af dig, og derfor må han også punge ud med 75%, og du 25%, når forskellige ting skal betales. Så er det i mine øjne retfærdigt fordelt!

Anmeld

19. september 2014

flowerpot3

StineW79 skriver:

Her tjener kæresten også over det dobbelte af mig, men vi har ik fælles økonomi. 

Vi har en fælles konto hvor vi betaler ind til hus, biler og forsikringer fra. Han betaler 1000 kr mere ind end mig.

Vi har feks ik en madkonto, men skiftes stort set til at handle ind. Her er det nok mig der betaler mest pr mdr.

Gaver til familien betaler vi hver især, fra vores egne kontoer, da gavebeløb er forskellige i vores familie.

Udover det betaler vi selv for vores fagforeninger osv.

hvis vi ska ud og spise og i biografen, betaler vi hver vores del. Sådan har det altid været og er ik noget vi tænker over. .

Med hensyn til indkøb af baby ting, syntes jeg det er rimeligt at han betaler halvdelen! Vh stine

Hvordan fordeler I udgifterne når I er ude sammen med børnene? 

Anmeld

19. september 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg har brug for, at få lidt friske øjne på sagen omkring min kærestes og min økonomi. 

Vi har været kærester i et års tid og venter vores første barn her om 2 måneder. 

Min kæreste tjener godt. Rigtig godt. Han har 37.000 udbetalt hver måned, og jeg har 12.500 udbetalt hver måned. 

Alt i alt har vi forudsætningerne for at have en god og sund økonomi.

Han flytter først officielt ind til mig d. 1, men har siden januar faktisk boet der vel og mærke uden at betale husleje, da hans lejlighed har stået til salg og han derfor har haft realkreditlånet at betale. 

Jeg har derfor betalt husleje, el, vand, varme, internet, nyanskaffelserne til vores barn, dagligdagsting osv. Han har dog betalt halvdelen af barnevognen.

Nu skal jeg på barselsdagpenge, og går derfor ned i løn, og min økonomi er drænet. Kassen er tom.

Jeg havde en forestilling om, at når man bliver en familie, så er man et hold, og så ryger pengene i en fælles kasse, men min kæreste er imod at få fælles økonomi. 

Han er simpelthen bange for at jeg vil tage hans penge, men er det ikke netop det han gør ved mig? 

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.. Han har det jo som blommen i et æg, og jeg har nærmest kun 500 kr. Til overs hver måned.

hvad pokker skal jeg gøre? 

Synes simpelthen ikke det er i orden, at han malker mig på den måde når det er HAM der tjener pengene.

Jeg har aldrig fået en gave af ham, udover en parfume til jul, og han inviterer aldrig på middag eller lign., men skal bilen have nye bremser, så betaler han glædeligt! 

Jeg er virkelig ked af det her, og han mener ikke det er et problem

Hvis han ikke vil have fælles økonomi så må han jo betale halvdelen af husleje, el, varme osv. samt til husholdning. 

Nyanskaffelser til baby burde slet ikke være til diskussion - selvfølgelig skal I deles om disse udgifter. Det er jo ikke dit barn, men Jeres.

Men I må tale om det og få lagt et budget I begge synes er retfærdigt...helst inden baby kommer, for så får I rigeligt at se til med at finde Jer til rette i jeres nye roller

Held og lykke med det hele

Anmeld

19. september 2014

StineW79

Profilbillede for StineW79
flowerpot3 skriver:

Hvordan fordeler I udgifterne når I er ude sammen med børnene? 

Det gør vi "bare" Nogle gange betaler jeg og andre gange betaler han.

Hvis ungerne "plager" om noget jeg ik mener de mangler, plejer jeg at sige, at så må de spørge Far om han har den store tegnebog med, hvorefter de spørg far, som plejer at sige ja

Hos os er det ik noget der fylder, heller ik når jeg har været på barselsdagpenge.

Ska måske så lige siges at min kæreste aldrig er nærig, gir betænksome gaver osv. Vh stine

Anmeld

19. september 2014

fo82

Jeg må indrømme at jeg stiller mig lidt uenig i at den part med størst indtægt skal betale mest til et budget.

50 50 er for mig en fair løsning, at vedkommende der så tjener det mere har tilsvarende mere til sig selv,  jamen hvorfor er det unfair? Man har jo selv valgt karrierevej og dermed indtægtsgrundlag, hvorfor skal man "bøde" for at ens partner ikke tjener det samme?

her i husholdningen tjener min kæreste ca 2000 mere efter skat end jeg gør, so be it.

det er ham der har købt huset og jeg betaler halvdelen af udgifterne.

vi sidder heldigvis så billigt at de penge jeg betaler til budgettet går direkte på hans opsparingskonto, derfra betales alle større uforudsete omkostninger eller hvad vi måtte ønske.

Vi betaler hver især halvdelen af storindkøb, klathandel betaler jeg så længe vi bygger om, han køber så byggematerialer fra hans lønkonto, med mindre det er så dyrt at vi må tage lidt fra opsparingen. Småreparationer på bilen klarer han, større reparationer klarer opsparingen.

vi har ikke fælles økonomi og blander os ikke i hinandens konti, for vi har den klare aftale at det er 50 50. Og det fungerer vare, jeg kan købe lige det jeg vil for mine penge og han kan gøre hvad han vil med sine.

Min holdning er måske lidt hård, men har man ikke råd til at overleve med sådan en fordeling, så er ens egenøkonomi ikke til familieforøgelse.

Anmeld

19. september 2014

Mumto3

Du kan jo meddele ham at I skal have ansat en til at passe jeres baby, da du er nød til at komme ud på arbejdsmarkedet og tjene penge, men at du gerne vil søge jobbet, og så må du spørge ham hvad han vil give dig i løn

Anmeld

19. september 2014

Chevro

Det kan bare ikke passe idag, at man skal be' om penge :/ 

Har selv en kæreste som sparer sammen på sine egne penge... Men han kan simpelthen ikke forstå at mine ryger 10 gange så hurtigt som hans ... Selvom jeg betaler alt som tøj, sko, mm. til vores barn, men det rækker ikke langt med børnepengene...

Men du må simpelthen fortælle ham det! Hvis han ikke har interessen for at være den familie i kommer til - så bør han nok ikke flytte ind ...

Jeg er en hård person, så jeg holder absolut ikke min mund når min kæreste tror han skal bestemme, og tro at det han har ekstra - bare er til ham, hvis min konto står i eks. 500,- minus!! Fordi jeg var nødt til at købe bukser, støvler og en jakke til vores fælles barn!

Så åben munden  Penge er det værste i verden at skændes om, og hvis man først har haft problemet, så vil det nok altid være der 

Anmeld

19. september 2014

jojomama

Det eneste, jeg synes, er fair, er en 50/50. Jeg ville dog nok have foreslået min kæreste, at vi oprettede en babykonto, hvor alt udstyr, tøj mv. skulle betales fra. Og så ville jeg da klart forvente, at han spyttede en del i lige præcis den kasse.

vi har ikke fælles økonomi, og her er det pt. mig, der tjener mest. Så længe de faste udgifter og hushold bliver betalt, så er jeg ligeglad med, hvad kæresten sparer op og ellers bruger resten af sine penge på. Jeg gider sgu heller ikke skulle stå til regnskab, hver gang jeg har købt noget nyt tøj eller forkælet mig selv.

Anmeld

20. september 2014

modesty

Anonym skriver:

Ja, det kan jeg også godt se, og jeg må også respektere at han ikke vil have fælles økonomi. 

Men nu har jeg gjort det, at jeg har skrevet ned, at han får to valgmuligheder: 

1: Vi betaler halvdelen af fælles udgifter, og så betaler han den generelle husholdning, herunder mad, bleer, shampoo, toiletpapir osv.

2: Han tjener X % mere end mig, og må derfor betale X % mere til vores budget end mig.

Begrundelsen er, at jeg også vil have mulighed for at kunne spare nogle penge op til at købe en fælles lejlighed for, for jeg synes det er helt skævt at jeg skal leje mig ind i noget han ejer.

desuden går jeg ned i indkomst fordi jeg skal på barsel, og jeg vil også have mulighed for at købe et par sko eller tage ud med mine veninder, og ikke skulle vende og dreje hver 25øre. 

Vi er en familie, og vi må finde en løsning der fungerer for alle. 

Han har trods alt valgt at flytte sammen med mig og få et barn, selv om han vidste at jeg ikke stiger i indkomst før om 2,5 år.

Så vidt jeg ved er reglerne for ægteskabslignende forhold de samme som for ægteskaber, hvilket vil sige at du automatisk ejer halvdelen af det der er hans hvis I går fra hinanden, herunder også en lejlighed.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.