Sukker i dagplejen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. maj 2014

Anonym trådstarter

I får alle lige et fælles svar, håber det er ok!

Her bage dp selv flere gange om ugen, mælk og smør og mange andre ting er øko, hele sommeren over har de frisk frugt og bær i haven. Ægene får de fra høns, som ungerne hjælper med at passe. saft laver de selv af de frugter de har, og de får frisk moste bær som marmelade og hjemmesyltet marmelade, rødbeder, agurker osv.

Jeg er på ingen måde bekymret for om hun får for meget sukker i dp, og her hjemme lever vi efter devisen " Alt med måde" 

Men blev bare chokeret over at alt skal være så firkantet. Det var klart noget andet, hvis de tit fik sukker osv! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2014

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2
FruStolpe skriver:

Diskovand er vand med rødbede farve i, så det ligner saft/sodavand.

Nej hverken pandekager, brød eller andet de laver bliver sødet. Og ja, jeg kan heller ikke lide det, det smager som pap. Men ungerne kender ikke til andet og de spiser med velbehag

Men hvorfor give sine børn noget man ikke selv kan lide???  

Anmeld

15. maj 2014

FruStolpe

Omsorgsgiver skriver:

Præcis fordi hun elsker det

Min datter spiser også fisk, det gør jeg ikke. Jeg spiser kartofler, det gør hun ikke....

Så hun får bare det hun synes er fantastisk, og hvorfor skulle hun ikke det, bare fordi jeg ikke kan lide det ??

Anmeld

15. maj 2014

L&V

lineog4 skriver:

For mig handler det meget om grunden, hvis ungerne selv er med til at plukke skovjordbær og lave egen marmelade (hvor man så også kan gøre sukker indholdet mindre end det købte) og synes nu også det er okay at bage julesmåkager, eller rabarberkage den ene gang om året.

Og skulle de selv en gang lave hyldeblomst saft kan jeg heller ikke se problemet.

Hvis regler bliver begrænsning for pædagogiske overvejelser (og jeg synes der er meget pædagogik i man er med i hele processen: plukke, koge/bage og spise/drikke) så synes jeg man gør børnene en bjørnetjeneste.

Er med på man begrænser sukker, men hvorfor banlyse det?

Jeg kan sagtens se det hyggelige i det men så bliver der bare i min optik rigtig mange tider på året hvor vi ska mad hygge. Hvis vi både ska lave hyldeblomstesaft, koldskål, marmelade, sikkert os ha is, så er der 15 børn som alle har fødselsdag og der ska kage til, jul der ska julekager og lucia brød til osv osv. Hvorfor skal mad være lig hygge her i dk og gerne meget sukker holdig mad? Hvorfor ik lave sunde alternativer?

Anmeld

15. maj 2014

L&V

Omsorgsgiver skriver:

Ens barn ska da ik være slave af at man som forældre ikke ka li noget. Det ka da hurtigt gi et ret så kræsent barn.. Deres smagsløg ska da ha lov til at opleve uden at væte bundet af forældrenes smags preferencer

Anmeld

15. maj 2014

lineog4

Lækkermåsen og vildbassens mor skriver:

Jeg kan sagtens se det hyggelige i det men så bliver der bare i min optik rigtig mange tider på året hvor vi ska mad hygge. Hvis vi både ska lave hyldeblomstesaft, koldskål, marmelade, sikkert os ha is, så er der 15 børn som alle har fødselsdag og der ska kage til, jul der ska julekager og lucia brød til osv osv. Hvorfor skal mad være lig hygge her i dk og gerne meget sukker holdig mad? Hvorfor ik lave sunde alternativer?

Måske er det fordi jeg ikke ser sukker som det dårligste i verden. Tørrede frugt fx figner, rosiner osv får også blodsukkeret til at svinge og i forhold til overvægt er det også en medspiller.
Jeg tror på smagen, og jeg tror man skal gøre alt med måde inklusiv sukker.
Er på ingen måde fortaler for lagkage/kagemand til hver enkelt fødselsdag for hvorfor når der er så meget andet skønt børnene kan have med. Men ville aldrig ønske mig nul sukker politik (selv om det her i kommunen også), men derimod et helt naturligt forhold til sukker, mælk, hvedemel, kød, frugt osv. Og tror de uddannede økonomaer kan vurdere maden så sukkeret ikke tager overhånd - vurderer de i køkkenet i min søns institution at koldskål ikke vælter sukkerbudgettet så har jeg stor tiltro til dem og deres viden om ernæring. Måske vi bare er heldige men der er to i køkkenet som jeg har den største respekt for, de har fået alle mine børn til at spise grønkålssuppe, leverfrikadeller og andet jeg aldrig fik i dem, og de elsker også deres koldskål (som jeg forresten ikke ved om der er sukker i)

Anmeld

15. maj 2014

Havre74

Prinsesse2ben skriver:

Synes at den sukkerpolitik har taget overhånd.. De må heller ikke få noget i min datters DP. 

Da min datter skulle holde fødselsdag vidste jeg næsten ikke hvad jeg skulle byde dem andet end rugbrød. Jeg havde også medbragt en figenstang + lidt frugt - men dette måtte de heller ikke få. Øv øv

Måtte de ikke få frugten ?

Anmeld

15. maj 2014

M&N

Anonym skriver:

Har lige været omme og hente min datters ting i dagplejen, da hun ikke er helt frisk i dag, får som sædvanligt en hyggelig sludder med dp.

Spørg om de så skal ha varme hveder i dag til kaffen, da det jo er en alm tradition.

Får så at vide at de ikke længer må servere varme hveder for deres børn, da det desvære overtræder den offentlige sukke politik. 

Det betyder så også at de ikke længer må bage kager, pebbernødeder osv med  deres børn. Dp pædagogen havde været på besøg en dag de var ved at bage æblekage, ungerne hjalp til som de plejer, også plejer de at få et stykke kage med hjem til fredagskaffen. Da pædagogen hørte at kagen var til ungerne, truede hun med en indberetning og at de ville blive indkaldt til personlige samtaler, hvis hun hørte at de gav børnene hjemmebagt med sukker igen.

Syntes helt ærlig at det er fuldstændig vanvittig, med alle de forbud der bliver stillet op, omkring hvad der er ok og ikke ok. Det er jo ikke fordi at de fylder ungerne med sukker evigt og altid. 

Er vores samfund virklig blevet så firkantet, at man ikke må få et stykke hjemmebagt kage engang i mellem?? 

Skriver forresten ano, for ikke at hænge vores helt fantastiske dp ud. 

Wow, hvor er det helt ude i hampen....

I vores datters VS er de heldigvis ikke så sarte. Malucca fik da en fastelavnsbolle med hjem m. glasur og M&M's på, smat en gang i mellem får de kanelbolle eller lignende. Nogen af børnenes forældre tager flødeboller med til børnene i anledning af fødselsdag. Vi havde dog selv skåret vandmelon med en masse lækkert frugt og pølsehorn.

Men det rør mig slet ikke, selvfølgelig må min datter smage lidt kage/sukker en gang i mellem :-)

Anmeld

15. maj 2014

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2
FruStolpe skriver:

Præcis fordi hun elsker det

Min datter spiser også fisk, det gør jeg ikke. Jeg spiser kartofler, det gør hun ikke....

Så hun får bare det hun synes er fantastisk, og hvorfor skulle hun ikke det, bare fordi jeg ikke kan lide det ??

Tjo.....det kan du nok have ret i. Vi har jo alle forskellige smagsløg. Men den med rødbedesaft i vand er for mærkeligt for min smag. Men vi er jo alle forskellige....

Anmeld

15. maj 2014

Maja_4000

Jeg synes det er helt fint at der ikke må blive delt kage/flødeboller/slik osv. ud ved fødselsdage.. Er glad for 0 sukker - politikken.. Dog synes jeg at der skal være plads til at de får hveder, bager pebernødder osv..

I Carolines vs/bh - det er integreret inst. må man KUN have frugt/grønt med til fødselsdage.. Derudover kommer barnet så med i køkken og kan vælge mellem forskellige ting (popcorn, pølsehorn, bolle-skib osv).. Synes det fungerer rigtig godt

Når jeg hører fra andre, at deres børn på 1,5 måske, har siddet og spist romkugler i vuggestuen på grund af fødselsdag, synes jeg sgu at det er langt ude..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.