Sukker i dagplejen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. maj 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
JulieWH skriver:

Sundhedsstyrelsens sukkerindtags-anbefalinger (ja, vi siger det er et ord ) er mig bekendt 0 gram op til 3 år. 

Kan se det er 0 gram op til to år, men mener nu stadig at institutionerne hver især laver deres egen sukkerpolitik, hvor de selv vælger om der skal være sukker ved særlige lejligheder eller om det helt skal forbydes. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2014

lineog4

JulieWH skriver:

Sundhedsstyrelsens sukkerindtags-anbefalinger (ja, vi siger det er et ord ) er mig bekendt 0 gram op til 3 år. 

Det er kun til det fyldte 2. År anbefalingen er 0 sukker.

Men lige som med så meget andet er der jo tro også i videnskaben og der vil være forskere som vil stille sig uenige i sundhedsstyrelsens sukker forskrækkelse

Anmeld

15. maj 2014

lineog4

Lækkermåsen og vildbassens mor skriver:

Nu kan jeg jo ta ud fra mit eget arbejde vi er ca 23 ansatte med ca 23 holdninger til emnet, hvis der ikke skal lægge en fast regel for hvad der er go og hvad der er no go bliver det da utrolig svært at navigere i.. Man kan jo selvfølgelig sige at man gerne må dele ud til fødselsdage men at det ikke må være kage og bla bla bla men så kan jeg bare ikke se hvorfor man ikke lige så godt kan gå hele vejen..

Og nogle vil jo træffe den beslutning ret ofte hvor nogle godt vil ku moderere sig

Først er jeg og vil non altid være sådan at jeg ikke synes man lovgiver ud fra laveste fællesnævner, men ud fra en tro på at vi som mennesker er fornuftige og rationelle og der for er jeg nok bare i mod man lovgiver i ekstremer fordi der kan være nogen som vælger den anden ekstrem

Men som jeg har skrevet er jeg støttende i det at man siger nej tak til sukkerholdige ting hjemmefra (dog synes jeg det er hysteri hvis den teskefuld sukker jeg putter i mine fødselsdagsboller gør dem forbudte), men synes man rammer en ekstrem og et hysteri hvis den enkelte institution ikke har lidt albuerum, jo flere regler, jo mere rigidt jo mere tager man glæder, ansvaret, medejerskabet osv væk. Og jeg stoler på de professionelle som tager sig af mine børn når jeg ikke kan også når det handler om sukker.

Og hvorfor gå hele vejen, hvorfor ikke nul sukker i det forældre kommer med, men institutionen kan vurdere at de til deres julefrokost giver kanelsukker på risengrøden. Hvorfor skal det være ude i ekstremen? Og her handler det jo ikke om 23 forskellige holdninger til det, men om en institutions og dermed også forældrebestyrelsen. I mine ungers institution var der en overgang en forældrebestyrelse der dikterede nul sukker og personalet måtte overholde det, den forældrebestyrelse gik af og den nye valgte en mere moderat holdning med nul sukker hjemme fra, men at de dygtige ansatte i køkkenet ellers vurderede. Hvis den he forældrebestyrelse ønsker nul sukker så er det jo sådan eller man må selv stille op. Er nok lidt rebel men synes ikke tilfældige kommunalpolitikere og ders embedsmænd skal beslutte noget i petitesse plan hvor aktørerne har meget mere føling og ønske om indflydelse

Anmeld

15. maj 2014

L&V

lineog4 skriver:

Først er jeg og vil non altid være sådan at jeg ikke synes man lovgiver ud fra laveste fællesnævner, men ud fra en tro på at vi som mennesker er fornuftige og rationelle og der for er jeg nok bare i mod man lovgiver i ekstremer fordi der kan være nogen som vælger den anden ekstrem

Men som jeg har skrevet er jeg støttende i det at man siger nej tak til sukkerholdige ting hjemmefra (dog synes jeg det er hysteri hvis den teskefuld sukker jeg putter i mine fødselsdagsboller gør dem forbudte), men synes man rammer en ekstrem og et hysteri hvis den enkelte institution ikke har lidt albuerum, jo flere regler, jo mere rigidt jo mere tager man glæder, ansvaret, medejerskabet osv væk. Og jeg stoler på de professionelle som tager sig af mine børn når jeg ikke kan også når det handler om sukker.

Og hvorfor gå hele vejen, hvorfor ikke nul sukker i det forældre kommer med, men institutionen kan vurdere at de til deres julefrokost giver kanelsukker på risengrøden. Hvorfor skal det være ude i ekstremen? Og her handler det jo ikke om 23 forskellige holdninger til det, men om en institutions og dermed også forældrebestyrelsen. I mine ungers institution var der en overgang en forældrebestyrelse der dikterede nul sukker og personalet måtte overholde det, den forældrebestyrelse gik af og den nye valgte en mere moderat holdning med nul sukker hjemme fra, men at de dygtige ansatte i køkkenet ellers vurderede. Hvis den he forældrebestyrelse ønsker nul sukker så er det jo sådan eller man må selv stille op. Er nok lidt rebel men synes ikke tilfældige kommunalpolitikere og ders embedsmænd skal beslutte noget i petitesse plan hvor aktørerne har meget mere føling og ønske om indflydelse

Syntes lidt det begynder at køre i ring. Jeg ka sagtens se hva du mener jeg er bare lidt anderledes skruet sammen lige på det plan og vil meget gerne slippe for at mit barn ska lære at spise sødesager uden for hjemmet og derved ik ka være en del af fællesskabet

Anmeld

15. maj 2014

Maja88

Lækkermåsen og vildbassens mor skriver:

Jeg ville ønske min datters dagpleje var mere ala det du skriver.. Jeg syntes nemlig ikke det høre nogle steder hjemme at så små børn skal ha sukker. Og jeg syntes slet ikke det er noget de skal lære i institutionen.. Der findes masser af sunde og lækre alternativer så hvorfor ikke bruge dem og især nu hvor fedme er et stigende problem

Amen !!

Anmeld

15. maj 2014

Kløver

Anonym skriver:

Har lige været omme og hente min datters ting i dagplejen, da hun ikke er helt frisk i dag, får som sædvanligt en hyggelig sludder med dp.

Spørg om de så skal ha varme hveder i dag til kaffen, da det jo er en alm tradition.

Får så at vide at de ikke længer må servere varme hveder for deres børn, da det desvære overtræder den offentlige sukke politik. 

Det betyder så også at de ikke længer må bage kager, pebbernødeder osv med  deres børn. Dp pædagogen havde været på besøg en dag de var ved at bage æblekage, ungerne hjalp til som de plejer, også plejer de at få et stykke kage med hjem til fredagskaffen. Da pædagogen hørte at kagen var til ungerne, truede hun med en indberetning og at de ville blive indkaldt til personlige samtaler, hvis hun hørte at de gav børnene hjemmebagt med sukker igen.

Syntes helt ærlig at det er fuldstændig vanvittig, med alle de forbud der bliver stillet op, omkring hvad der er ok og ikke ok. Det er jo ikke fordi at de fylder ungerne med sukker evigt og altid. 

Er vores samfund virklig blevet så firkantet, at man ikke må få et stykke hjemmebagt kage engang i mellem?? 

Skriver forresten ano, for ikke at hænge vores helt fantastiske dp ud. 

Enig, synes det har taget overhånd

Anmeld

15. maj 2014

Maja88

Jeg synes det er et fantastisk tiltag..
Da min datter startede i dp frabad jeg mig at hun fik slik. Kage.. sukker osv...
Hun var lige så glad for frugt istedet for kage...
Da tiden så kom og jeg sagde god for hun måtte smage en smule, kunne hun slet ikke li det..
Idag er hun 3+ og ved udemærket godt hvad det går ud på..
Jeg tror mit påbud er misset en gang ved min dp da hun gav kanelsukker på havregrøden.. men fortalte hende stille at dey skulle hun ikke have så var det helt fjong.
Den yngste starter i vugger om lidt og har bedt om nøjagtig det samme.

Men tænker denne lov også er vedtaget for at hjælpe de ressource svage familier, da barnet måske ikke for ernæringsrigtig kost derhjemme.. så ved man i det mindste de gør det i dp..
I min datters bh hsr forældre typisk frugt og kage med til fødselsdag.. og det er store stykker kage.. jeg valgtr simpelthen at købr stribede slikposer hvori jeg kom en mandarin.. ostehaps, 1 pakke rosiner og så en pakke mini smarties.. men havde det været ved den lille så havde det set helt anderledes ud. Her må den store få men ikke den mindste

Anmeld

20. maj 2014

lille-fisen

Anonym skriver:

Har lige været omme og hente min datters ting i dagplejen, da hun ikke er helt frisk i dag, får som sædvanligt en hyggelig sludder med dp.

Spørg om de så skal ha varme hveder i dag til kaffen, da det jo er en alm tradition.

Får så at vide at de ikke længer må servere varme hveder for deres børn, da det desvære overtræder den offentlige sukke politik. 

Det betyder så også at de ikke længer må bage kager, pebbernødeder osv med  deres børn. Dp pædagogen havde været på besøg en dag de var ved at bage æblekage, ungerne hjalp til som de plejer, også plejer de at få et stykke kage med hjem til fredagskaffen. Da pædagogen hørte at kagen var til ungerne, truede hun med en indberetning og at de ville blive indkaldt til personlige samtaler, hvis hun hørte at de gav børnene hjemmebagt med sukker igen.

Syntes helt ærlig at det er fuldstændig vanvittig, med alle de forbud der bliver stillet op, omkring hvad der er ok og ikke ok. Det er jo ikke fordi at de fylder ungerne med sukker evigt og altid. 

Er vores samfund virklig blevet så firkantet, at man ikke må få et stykke hjemmebagt kage engang i mellem?? 

Skriver forresten ano, for ikke at hænge vores helt fantastiske dp ud. 

Ja kan da kun være enig - magen til navlepilleri altså... Rejser man lidt ud i verden kan man da hurtigt se at det er lidt fjollede ting man begynder at fokusere på når man lever i et velfungerende rigt samfund

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.