Sukker i dagplejen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. maj 2014

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2
Maja! skriver:

Jeg har siden min datter startede i vuggestuen frabedt at hun fik kage og f.eks. saft når der var fødselsdag osv. 

Jo min datter der snart fylder 3 har fået kendskab til kage, chokolade og is! men hun drikker stadig ikke saft eller sodavand og har aldrig smagt det... 

Det er ikke for at være hysterisk, men har bare haft den holdning at der var ingen grund til at lære hende de usunde ting for end højst nødvendigt..
Udover det har hun altid være lang og tynd og sygehuset anbefalede at hun ikke fik for meget sukker, men derimod en masse proteiner

Er enig i at risengrød uden kanel sukker ikke holder!! men er glad for at der ikke er kage flere gange i måneden i vuggestuen så i min verden alt med måde, men ingen grund til at være hysterisk og bandlyse alt sukker!

Syntes da at der skal være plads til at bage med børnene ved specielle lejligheder som jul  

Hvad fik din datter så når de andre fik saft og kage??? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2014

TNBC

Anonym skriver:

Har lige været omme og hente min datters ting i dagplejen, da hun ikke er helt frisk i dag, får som sædvanligt en hyggelig sludder med dp.

Spørg om de så skal ha varme hveder i dag til kaffen, da det jo er en alm tradition.

Får så at vide at de ikke længer må servere varme hveder for deres børn, da det desvære overtræder den offentlige sukke politik. 

Det betyder så også at de ikke længer må bage kager, pebbernødeder osv med  deres børn. Dp pædagogen havde været på besøg en dag de var ved at bage æblekage, ungerne hjalp til som de plejer, også plejer de at få et stykke kage med hjem til fredagskaffen. Da pædagogen hørte at kagen var til ungerne, truede hun med en indberetning og at de ville blive indkaldt til personlige samtaler, hvis hun hørte at de gav børnene hjemmebagt med sukker igen.

Syntes helt ærlig at det er fuldstændig vanvittig, med alle de forbud der bliver stillet op, omkring hvad der er ok og ikke ok. Det er jo ikke fordi at de fylder ungerne med sukker evigt og altid. 

Er vores samfund virklig blevet så firkantet, at man ikke må få et stykke hjemmebagt kage engang i mellem?? 

Skriver forresten ano, for ikke at hænge vores helt fantastiske dp ud. 

Jeg synes det er noget mærkeligt noget. Hvad sker der ved at børn får et stykke kage en gang imellem, et glas saftevand eller et lille påskeæg? De dør ikke af det, og de bliver helt sikker heller ikke overvægtige af det.

Jeg passede en gang to 6årige piger, da smagte ikke sukker før de var 5år, og det gav to resultater.
Den ene kan sagtens styre det, og sukker siger hende ikke rigtig noget.
Men den anden blev fuldstændig afhængig af det og spurgte hele tiden om hun måtte få noget.

På et tidspunkt havde vi en 0,5liters cola til os tre, vi fik et glas hver og der var stadigvæk noget tilbage, jeg skulle se til deres brødre og da jeg kom tilbage, var den tom. Jeg fandt hende i skabet, hvor hun gemte sig, for hun var flov, men havde ikke kunne lade vær.

Jeg synes ikke man skal prøve børn med sukker, men hvis de skal smage, skal de da også have lov. Synes det er så synd for børn, der kan se voksne og andre børn spise noget, og de ikke må smage.

Anmeld

15. maj 2014

Fuglemor

Problembarnet skriver:

Fedt.

Vi må ikke engang dele kage ud i forbindelse med fødselsdag 

Ej okay. Synes ikke det kan skade når det er så sjældent. Selv er jeg privat og ved ikke om vi hører under den slags regler. MEN hvis enten mine forældre eller manden har været forbi og de har haft kage med sp har børnene fået lov at smage. Det er selvfølgelig spurgt om ved forældrene først. 

Anmeld

15. maj 2014

Ciss

FruStolpe skriver:

Jeg er klart uenig med langt de fleste som har svaret.

Vores store pige går i en integreret institution med 100% nul-sukker tolerance. Og jeg synes det er fantastisk.

De både bager og drikker disko-vand, holder fødselsdage og hygger med pandekager over bålet.

Der er så mange alternativer i stedet for sukker.

Så det må berog på smag og behag, for vi kan bestemt godt lide en snegl fra bageren, en marsbar, og en god pose vingummier. Så sukkerforskrækkede er vi altså ikke... Vi kan bare godt lide selv at ha kontrollen over det usunde

Hej

Jeg må bare spørge: Hvad er diskovand?

Og pandekager mm bliver det slet ikke sødet eller sødes det kunstigt? Har smagt sukkerfrie pandekager en gang og de smagte stort set pap....

Anmeld

15. maj 2014

lineog4

Nu ved jeg ikke hvad andre putter i hveder, men hvis det er den teskefuld sukker for at gæren ahr noget at arbejde med, så må jeg sige vi er ude i det hysteriske overdrev.
Jeg vil så på den anden side sige jeg synes det er okay at hver fødselsdag i vuggestuen ikke inkluderer den helt store kagemand eller saftevand hver fredag (som der var den gang min datter gik i vuggestue).

Jeg er et menneske som ikke kan lide ekstremer, dvs i den her sammenhæng at jeg hverken er for nul sukker eller bare giv los. Synes det er en skam, at man skal lade være at bruge sukker i sit brød (eller honning), at man ikke kan lave en skøn koldskål i sommervarmen, risengrød med kanelsukker, og skulle man have lyst til at bage en rabarberkage med ungerne med den rabarber plante der står på legepladsen jamen så er der jo en del pædagogisk ideer i det (og rabarber er bare ikke godt uden sukker), eller en skovtur der resulterer i hjemmerørt skovjordbær marmelade.
Sukker er blevet prugel knap, men alt er jo godt med måde også sukker. Jeg ville hellere vi satte fokus på smagen og sukker er jo med til at skabe en smag. Nå ja og så på at få alle de E'er ud af kosten hvilket kræver hjemmegjort.

Anmeld

15. maj 2014

Christine

Lækkermåsen og vildbassens mor skriver:

Jeg ville ønske min datters dagpleje var mere ala det du skriver.. Jeg syntes nemlig ikke det høre nogle steder hjemme at så små børn skal ha sukker. Og jeg syntes slet ikke det er noget de skal lære i institutionen.. Der findes masser af sunde og lækre alternativer så hvorfor ikke bruge dem og især nu hvor fedme er et stigende problem

Helt enig! Og det løber altså hurtigt op når der ikke er en sukkerpolitik. De fleste børn får nok også sukker i weekender, så synes slet ikke det er dumt med regler på området.

Anmeld

15. maj 2014

L&V

Christine skriver:

Helt enig! Og det løber altså hurtigt op når der ikke er en sukkerpolitik. De fleste børn får nok også sukker i weekender, så synes slet ikke det er dumt med regler på området.

Det gør det nemlig. Og det er jo ikke et behov børnene har men et behov de voksne skaber.. og med alt det skjulte sukker der er i fødevare er det bare ik småting man indtager..

Anmeld

15. maj 2014

anynom

Jeg synes det er fint! Og ville ønske, at min datters vuggestue var bedre til at håndhæve deres 0 sukker politik. For der er desværre bare nogle forældre som ikke fatter det og stadig kommer slæbende med is, kage og sodavand.

Fyld dog ungerne med det derhjemme. Hvis I er så bange for at de får et mærkeligt forhold til sukker på grund af den sukker politik, så giv dem sukker hjemme? 

Det handler ikke så meget om frygten for overvægt, det handler om at børn skal have ordenlig mad for at vokse, ikke proppes med sukker, der optager pladsen fra rigtig mad. 

Hvor er jeg glad for, at kommunen vælger at følge sundhedsstyrelsens anbefaling  

Anmeld

15. maj 2014

Christine

Lækkermåsen og vildbassens mor skriver:

Det gør det nemlig. Og det er jo ikke et behov børnene har men et behov de voksne skaber.. og med alt det skjulte sukker der er i fødevare er det bare ik småting man indtager..

Jeg er helt enig

Desværre er synspunktet ikke helt slået igennem i Århus. Og som du skrev, så små børn som dagplejebørn aner jo ikke at de skal ønske sig sukker og vil være fint tilfredse med noget lækkert frugt, måske noget de ikke får så ofte i så som bær eller lignende.

Anmeld

15. maj 2014

L&V

Christine skriver:

Jeg er helt enig

Desværre er synspunktet ikke helt slået igennem i Århus. Og som du skrev, så små børn som dagplejebørn aner jo ikke at de skal ønske sig sukker og vil være fint tilfredse med noget lækkert frugt, måske noget de ikke får så ofte i så som bær eller lignende.

Viborg kommune er heller ik helt med på beatet hva det angår desværre men næste år når begge mine børn går i samme institution stiller jeg op til forældrebestyrelsen og håber at ku få lidt indflydelse der.

I næste uge ska de ha bedste forældre dag hvor de beder om forældre til at bage kager der bager jeg en sukkerfri kage og tager en vandmelon der er smurt op og pyntet med og en røv fuld frugt. Så må vi se hva de siger til det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.