Sukker i dagplejen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. maj 2014

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Anonym skriver:

Har lige været omme og hente min datters ting i dagplejen, da hun ikke er helt frisk i dag, får som sædvanligt en hyggelig sludder med dp.

Spørg om de så skal ha varme hveder i dag til kaffen, da det jo er en alm tradition.

Får så at vide at de ikke længer må servere varme hveder for deres børn, da det desvære overtræder den offentlige sukke politik. 

Det betyder så også at de ikke længer må bage kager, pebbernødeder osv med  deres børn. Dp pædagogen havde været på besøg en dag de var ved at bage æblekage, ungerne hjalp til som de plejer, også plejer de at få et stykke kage med hjem til fredagskaffen. Da pædagogen hørte at kagen var til ungerne, truede hun med en indberetning og at de ville blive indkaldt til personlige samtaler, hvis hun hørte at de gav børnene hjemmebagt med sukker igen.

Syntes helt ærlig at det er fuldstændig vanvittig, med alle de forbud der bliver stillet op, omkring hvad der er ok og ikke ok. Det er jo ikke fordi at de fylder ungerne med sukker evigt og altid. 

Er vores samfund virklig blevet så firkantet, at man ikke må få et stykke hjemmebagt kage engang i mellem?? 

Skriver forresten ano, for ikke at hænge vores helt fantastiske dp ud. 

Jeg er utrolig enig med dig - alt med måde - men det her er simpelthen hysteri! I min søns dagpleje må vi heldigvis gerne have kage/frugt/is eller andet med til vores børns fødselsdage og det synes jeg er super. Ligeledes får børnene et glas saft eller andet til jule og sommerafslutning og intet kunne hidse mig mindre op... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2014

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
lineog4 skriver:

Nu ved jeg ikke hvad andre putter i hveder, men hvis det er den teskefuld sukker for at gæren ahr noget at arbejde med, så må jeg sige vi er ude i det hysteriske overdrev.
Jeg vil så på den anden side sige jeg synes det er okay at hver fødselsdag i vuggestuen ikke inkluderer den helt store kagemand eller saftevand hver fredag (som der var den gang min datter gik i vuggestue).

Jeg er et menneske som ikke kan lide ekstremer, dvs i den her sammenhæng at jeg hverken er for nul sukker eller bare giv los. Synes det er en skam, at man skal lade være at bruge sukker i sit brød (eller honning), at man ikke kan lave en skøn koldskål i sommervarmen, risengrød med kanelsukker, og skulle man have lyst til at bage en rabarberkage med ungerne med den rabarber plante der står på legepladsen jamen så er der jo en del pædagogisk ideer i det (og rabarber er bare ikke godt uden sukker), eller en skovtur der resulterer i hjemmerørt skovjordbær marmelade.
Sukker er blevet prugel knap, men alt er jo godt med måde også sukker. Jeg ville hellere vi satte fokus på smagen og sukker er jo med til at skabe en smag. Nå ja og så på at få alle de E'er ud af kosten hvilket kræver hjemmegjort.

Fuldstændig enig 

Anmeld

15. maj 2014

lineog4

Lækkermåsen og vildbassens mor skriver:

Viborg kommune er heller ik helt med på beatet hva det angår desværre men næste år når begge mine børn går i samme institution stiller jeg op til forældrebestyrelsen og håber at ku få lidt indflydelse der.

I næste uge ska de ha bedste forældre dag hvor de beder om forældre til at bage kager der bager jeg en sukkerfri kage og tager en vandmelon der er smurt op og pyntet med og en røv fuld frugt. Så må vi se hva de siger til det.

Sukkerfri kage er det så med sødestof eller uden?

Jeg er nu heller ikke for at vi skal fylde ungerne med kager, saftevand, slik osv. Men synes en lækker koldskål en varm dag i august er fantastisk, og hvis det so i ts tilfælde er hveknopper, hor ja der er en teskefuld sukker i til måske 10 knopper for at få gæren til af arbejde ja så synes jeg det er hysteri.

Der er forskel på at sige: ingen kager, kagemand, slik osv til fødselsdag og så til at sige: hvis sukker har rørt ved maden så må det mad ikke serveres (i min optik i hvert fald)

Anmeld

15. maj 2014

Christine

Viborg kommune er heller ik helt med på beatet hva det angår desværre men næste år når begge mine børn går i samme institution stiller jeg op til forældrebestyrelsen og håber at ku få lidt indflydelse der.

I næste uge ska de ha bedste forældre dag hvor de beder om forældre til at bage kager der bager jeg en sukkerfri kage og tager en vandmelon der er smurt op og pyntet med og en røv fuld frugt. Så må vi se hva de siger til det.

Det lyder som en god idé og vandmelon er mega lækkert og plejer at være et stort hit hos børn Der har været ret mange kagedage i vores institution på set sidste og det er bare så unødvendigt.

Anmeld

15. maj 2014

Anonymo

Anonym skriver:

Har lige været omme og hente min datters ting i dagplejen, da hun ikke er helt frisk i dag, får som sædvanligt en hyggelig sludder med dp.

Spørg om de så skal ha varme hveder i dag til kaffen, da det jo er en alm tradition.

Får så at vide at de ikke længer må servere varme hveder for deres børn, da det desvære overtræder den offentlige sukke politik. 

Det betyder så også at de ikke længer må bage kager, pebbernødeder osv med  deres børn. Dp pædagogen havde været på besøg en dag de var ved at bage æblekage, ungerne hjalp til som de plejer, også plejer de at få et stykke kage med hjem til fredagskaffen. Da pædagogen hørte at kagen var til ungerne, truede hun med en indberetning og at de ville blive indkaldt til personlige samtaler, hvis hun hørte at de gav børnene hjemmebagt med sukker igen.

Syntes helt ærlig at det er fuldstændig vanvittig, med alle de forbud der bliver stillet op, omkring hvad der er ok og ikke ok. Det er jo ikke fordi at de fylder ungerne med sukker evigt og altid. 

Er vores samfund virklig blevet så firkantet, at man ikke må få et stykke hjemmebagt kage engang i mellem?? 

Skriver forresten ano, for ikke at hænge vores helt fantastiske dp ud. 

Hahahaha, det er dog det mest latterlige jeg nogensinde har hørt!  Tænk at ville lave en indberetning fordi børnene laver kage og får et stykke med hjem - du godeste hvor er verden ved at blive hysterisk. 

Anmeld

15. maj 2014

Maja!

Carina:-) skriver:

Hvad så når de andre fik-sad hun så bare og kiggede?

nej så fik hun vand/mælk og den formiddags frugt og brød de normalt får.. det er jo ikke fordi mit barn har skulle sulte mens de andre spiste men ser ingen grund til at fylde kage og saft i en 11 måneders baby..

Anmeld

15. maj 2014

Maja!

Omsorgsgiver skriver:

Hvad fik din datter så når de andre fik saft og kage??? 

som jeg os har svaret en anden, så fik/får hun vand/mælk og den formiddags frugt og brød de normalt får.. 

Anmeld

15. maj 2014

FruStolpe

Ciss skriver:

Hej

Jeg må bare spørge: Hvad er diskovand?

Og pandekager mm bliver det slet ikke sødet eller sødes det kunstigt? Har smagt sukkerfrie pandekager en gang og de smagte stort set pap....

Diskovand er vand med rødbede farve i, så det ligner saft/sodavand.

Nej hverken pandekager, brød eller andet de laver bliver sødet. Og ja, jeg kan heller ikke lide det, det smager som pap. Men ungerne kender ikke til andet og de spiser med velbehag

Anmeld

15. maj 2014

L&V

lineog4 skriver:

Sukkerfri kage er det så med sødestof eller uden?

Jeg er nu heller ikke for at vi skal fylde ungerne med kager, saftevand, slik osv. Men synes en lækker koldskål en varm dag i august er fantastisk, og hvis det so i ts tilfælde er hveknopper, hor ja der er en teskefuld sukker i til måske 10 knopper for at få gæren til af arbejde ja så synes jeg det er hysteri.

Der er forskel på at sige: ingen kager, kagemand, slik osv til fødselsdag og så til at sige: hvis sukker har rørt ved maden så må det mad ikke serveres (i min optik i hvert fald)

Ingen sødemiddel nej æblemos og dadler til sødning. Det ka vi sagtens være enig om at en tsk i en bolle opskrift måske lige er at gå over gevind men ja kage, slik, saft juice marmelade osv syntes jeg bare ik høre hjemme

Anmeld

15. maj 2014

lineog4

Ingen sødemiddel nej æblemos og dadler til sødning. Det ka vi sagtens være enig om at en tsk i en bolle opskrift måske lige er at gå over gevind men ja kage, slik, saft juice marmelade osv syntes jeg bare ik høre hjemme

For mig handler det meget om grunden, hvis ungerne selv er med til at plukke skovjordbær og lave egen marmelade (hvor man så også kan gøre sukker indholdet mindre end det købte) og synes nu også det er okay at bage julesmåkager, eller rabarberkage den ene gang om året.

Og skulle de selv en gang lave hyldeblomst saft kan jeg heller ikke se problemet.

Hvis regler bliver begrænsning for pædagogiske overvejelser (og jeg synes der er meget pædagogik i man er med i hele processen: plukke, koge/bage og spise/drikke) så synes jeg man gør børnene en bjørnetjeneste.

Er med på man begrænser sukker, men hvorfor banlyse det?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.