Sukker i dagplejen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. maj 2014

L&V

mor:) skriver:

Det er et spørgsmål til alle: kan man ikke bare give børnene de "sukkervaner" man ønsker derhjemme? 

Jeg syntes i hvert fald at det er langt mere passende at man lære det hjemme fra end i institutionen..

Mange har jo os fredags slik og det siger så til mig at så er det den dag man spiser slik og ikke de 6 andre dage i ugen.

Vi havde fortalt vores dagplejer fra starten at vi ikke ville ha vores datter skulle ha sukker og det var hun med på troede vi, for efter knap 4 måneder siger vores dagplejer så "ja laura har fået en kanel bolle med syltetøj i dag og en lille chokolade nisse for nu syntes jeg hun er klar til det" jeg tænkte bare WHAT!!! Det var slet ikke hendes plads til at ta den beslutning men hun gjorde hvad der passede hende selv om vi gjorde vores for at begrænse det... Her hjemme har der været lukket på den front indtil hun var omkring 2

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2014

lineog4

Lækkermåsen og vildbassens mor skriver:

Men et naturligt forhold har jo os mange nuancer.. Hvis man ikke sætter nogle rammer op og folk ska agere ud fra de naturlige rammer vil det jo stort set altid blive noget kage værk, slik eller lignende de slæber med til fødselsdage, kaffe dage osv..

Og vi taler jo om børn fra 6 måneder og op til 3 år

Og det lyder da os til at det er en rigtig go mad ordning der hvor din søn går men det fungere jo lidt anderledes i dagplejen og de steder hvor der ikke er madordning..

Jeg er personligt helt for man ikke skal have kage med til fødselsdage - netop fordi det så er hele tiden, og hvorfor dog til de små børn, ja også i skolen ved du hvor mange kager, slikposer, flødeboller jeg må takke ja til på et skoleår?

Men at de som er de voksne i institutioner, dagplejer hvad ved jeg ikke kan træffe de beslutninger så de kan lave koldskål en sommerdag det kan jeg ikke forstå og det synes jeg er hysteri og en mistro til de professionelle

Anmeld

15. maj 2014

Anonym trådstarter

Det er et spørgsmål til alle: kan man ikke bare give børnene de "sukkervaner" man ønsker derhjemme? 

Syntes helt sikkert at det er vores ansvar som forældre, at give vores børn gode vaner, både hvad angår koste og motion!

Men for mig er det lige så vigtigt at mit barn/børn, ikke går glip af vores traditioner osv, pga en holding som bliver bestemt ovenfra.

Mine børn er jo i pasning en stor del af deres hverdag, hvor jeg netop forventer at de lære om alm hverdags ting, som vi kun selv har få vågne timer til at lære dem i ellers.

Syntes at det er rigtig ærligt, når vores fantastiske dp feks ik må bage æblekage og pebbernødeder, af frygt for at der bliver lavet en indberetning på hende, som i sidste end kan koste hende jobbet.

Ville helt sikkert have et kæmpe stort problem, hvis jeg ikke syntes at den mad hun serveret var i orden osv! 

Anmeld

15. maj 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Lækkermåsen og vildbassens mor skriver:

Jeg syntes i hvert fald at det er langt mere passende at man lære det hjemme fra end i institutionen..

Mange har jo os fredags slik og det siger så til mig at så er det den dag man spiser slik og ikke de 6 andre dage i ugen.

Vi havde fortalt vores dagplejer fra starten at vi ikke ville ha vores datter skulle ha sukker og det var hun med på troede vi, for efter knap 4 måneder siger vores dagplejer så "ja laura har fået en kanel bolle med syltetøj i dag og en lille chokolade nisse for nu syntes jeg hun er klar til det" jeg tænkte bare WHAT!!! Det var slet ikke hendes plads til at ta den beslutning men hun gjorde hvad der passede hende selv om vi gjorde vores for at begrænse det... Her hjemme har der været lukket på den front indtil hun var omkring 2

Puha den var jeg nok også blevet irriteret over

Men jeg vil hellere have mit barn går i vs et sted hvor der ikke er noget sukker end at det bliver op til de enkelte ansatte at vurdere hvor meget er "meget", for det er jo virkelig forskelligt hvor man sætter grænsen. Jeg kan give ham det sukker og de traditioner jeg synes han skal have derhjemme. 

Anmeld

15. maj 2014

L&V

lineog4 skriver:

Jeg er personligt helt for man ikke skal have kage med til fødselsdage - netop fordi det så er hele tiden, og hvorfor dog til de små børn, ja også i skolen ved du hvor mange kager, slikposer, flødeboller jeg må takke ja til på et skoleår?

Men at de som er de voksne i institutioner, dagplejer hvad ved jeg ikke kan træffe de beslutninger så de kan lave koldskål en sommerdag det kan jeg ikke forstå og det synes jeg er hysteri og en mistro til de professionelle

Nu kan jeg jo ta ud fra mit eget arbejde vi er ca 23 ansatte med ca 23 holdninger til emnet, hvis der ikke skal lægge en fast regel for hvad der er go og hvad der er no go bliver det da utrolig svært at navigere i.. Man kan jo selvfølgelig sige at man gerne må dele ud til fødselsdage men at det ikke må være kage og bla bla bla men så kan jeg bare ikke se hvorfor man ikke lige så godt kan gå hele vejen..

Og nogle vil jo træffe den beslutning ret ofte hvor nogle godt vil ku moderere sig

Anmeld

15. maj 2014

L&V

Puha den var jeg nok også blevet irriteret over

Men jeg vil hellere have mit barn går i vs et sted hvor der ikke er noget sukker end at det bliver op til de enkelte ansatte at vurdere hvor meget er "meget", for det er jo virkelig forskelligt hvor man sætter grænsen. Jeg kan give ham det sukker og de traditioner jeg synes han skal have derhjemme. 

Var og er absolut heller ikke vild med det ska jeg sige dig..

Det er nemlig det, vi kan jo bare se i denne tråd hvor forskellige holdninger og grænser vi har.. Og det ville os gøre det nemmere for os som forældre at vælge det vi finder passende for vores familie

Anmeld

15. maj 2014

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Jeg er så meget enig i at alt med måde, er den bedste måde frem. 

Og her har vi også altid bagt grovboller osv til ungernes fødselsdage, men de får så også et stykke kage. Også har vi i stedet for slikposer, lavet frugtposer. 

Den store er flere gange kommet hjem fra børnehaven, hvor der er blevet holdt fødselsdag, og har haft en slikpose med slik for ca 10-20 kr, hvilket jeg syntes er helt vildt! 

Anmeld

15. maj 2014

1990h

Anonym skriver:

Har lige været omme og hente min datters ting i dagplejen, da hun ikke er helt frisk i dag, får som sædvanligt en hyggelig sludder med dp.

Spørg om de så skal ha varme hveder i dag til kaffen, da det jo er en alm tradition.

Får så at vide at de ikke længer må servere varme hveder for deres børn, da det desvære overtræder den offentlige sukke politik. 

Det betyder så også at de ikke længer må bage kager, pebbernødeder osv med  deres børn. Dp pædagogen havde været på besøg en dag de var ved at bage æblekage, ungerne hjalp til som de plejer, også plejer de at få et stykke kage med hjem til fredagskaffen. Da pædagogen hørte at kagen var til ungerne, truede hun med en indberetning og at de ville blive indkaldt til personlige samtaler, hvis hun hørte at de gav børnene hjemmebagt med sukker igen.

Syntes helt ærlig at det er fuldstændig vanvittig, med alle de forbud der bliver stillet op, omkring hvad der er ok og ikke ok. Det er jo ikke fordi at de fylder ungerne med sukker evigt og altid. 

Er vores samfund virklig blevet så firkantet, at man ikke må få et stykke hjemmebagt kage engang i mellem?? 

Skriver forresten ano, for ikke at hænge vores helt fantastiske dp ud. 

syntes det dybt hysteriskt..og jeg ruller virkelig øjne af manges mening omkring det.

i min datters dagpleje må de tage kage med ved fødselsdage og den anden dag til stor legedag var der massere kage..og jeg syntes det helt i orden..vi får stort set aldrig kage her hjemme, så at ida får lidt i dp'en ved bestemte dage kan slet ikke få mit hysteri op

Anmeld

15. maj 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Syntes helt sikkert at det er vores ansvar som forældre, at give vores børn gode vaner, både hvad angår koste og motion!

Men for mig er det lige så vigtigt at mit barn/børn, ikke går glip af vores traditioner osv, pga en holding som bliver bestemt ovenfra.

Mine børn er jo i pasning en stor del af deres hverdag, hvor jeg netop forventer at de lære om alm hverdags ting, som vi kun selv har få vågne timer til at lære dem i ellers.

Syntes at det er rigtig ærligt, når vores fantastiske dp feks ik må bage æblekage og pebbernødeder, af frygt for at der bliver lavet en indberetning på hende, som i sidste end kan koste hende jobbet.

Ville helt sikkert have et kæmpe stort problem, hvis jeg ikke syntes at den mad hun serveret var i orden osv! 

Jeg mener ikke at kommunerne har nul-sukkerpolitik, men at det hedder begrænset sukkerpolitik, så vælger nogle institutioner at forbyde det helt. 

Så jeg tænker om dp eller pædagogen har misforstået noget (eller også har jeg) for det burde da være okay at bage pebernødder til jul osv, da det jo ikke overtræder sundhedsstyrelsens officielle anbefalinger af sukkerindtag. 

Men jeg kan selvfølgelig tage fejl. 

Men vil dog mene vi stadig kan videregive dem de traditioner vi ønsker på trods af børn idag er så meget i pasning. 

Anmeld

15. maj 2014

anynom

Jeg mener ikke at kommunerne har nul-sukkerpolitik, men at det hedder begrænset sukkerpolitik, så vælger nogle institutioner at forbyde det helt. 

Så jeg tænker om dp eller pædagogen har misforstået noget (eller også har jeg) for det burde da være okay at bage pebernødder til jul osv, da det jo ikke overtræder sundhedsstyrelsens officielle anbefalinger af sukkerindtag. 

Men jeg kan selvfølgelig tage fejl. 

Men vil dog mene vi stadig kan videregive dem de traditioner vi ønsker på trods af børn idag er så meget i pasning. 

Sundhedsstyrelsens sukkerindtags-anbefalinger (ja, vi siger det er et ord ) er mig bekendt 0 gram op til 3 år. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.