Sukker i dagplejen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. maj 2014

Frk.S

Det er simpelthen så langt ude altså. Jeg brækker mig over den sukkerforskrækkelse der hersker overalt. 

Jeg er helt med på, at de ikke skal have kage og andet sukkerholdigt i hverdagen - men helt at bandlyse det er bare dybt godnat. 

I Frejas dagpleje kan det ske at børnene har lidt kage med når de har fødselsdag og ellers er det kun ved specielle lejligheder at der er noget. Fx til jul eller fastelavn. Vi var til forældrekaffe til jul, hvor der var æbleskiver og pebernødder... men der var også frugt. I går var vi til forældrekaffe - der var jo ikke nogen højtid, så der var der grovboller og frugt.

Jeg mener at alt med måde må være vejen frem. Og jeg tror ikke på at der kommer noget godt ud af at bandlyse det helt. Hvad med at lære ungerne at disse ting kan man få i mindre mængder en gang i mellem?? I stedet for at se det som noget forbudt og skammeligt..... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2014

Problembarnet

Profilbillede for Problembarnet
Min store skattepige skal være storesøster
Fuglemor skriver:

Det er dybt godnat med alle de regler. Selvfølgelig skal de ikke fyldes med sukker men når de får det med hjem er det forældrenes eget valg om de giver.

vores har snart fødselsdag og jeg spurgte om hun måtte dele muffins ud. Det måtte hun gerne når det var i sådan en anledning. Ellers må de ikke få det

Fedt.

Vi må ikke engang dele kage ud i forbindelse med fødselsdag 

Anmeld

15. maj 2014

Noneother

Jeg synes at det er helt og aldeles godnat.

-og jeg er glad for at min søn havde en dagplejer af den gamle skole, som valgte at være helt og aldeles ligeglad med det pjat. (Med forældres samtykke)

Hun stod hver dag og tilberedte forskellig lækker og sund mad til børnene. men engang imellem så fik de osse en bolle af (faaarligt) lyst brød, kage til fødselsdag eller et glas saftevand i sommervarmen.

-og det synes jeg er helt okay.
Jeg synes helt sikkert at vores børn skal have serveret sund mad hos deres DP. men det er ikke det stykke kage/boller/saft mm. et par gange om året der gør at vores børn bliver tykke og usunde.

Synes hellere at de burde kigge på alle de E-numre vores børn får kastet I hovedet på DAGLIG basis via diverse pålæg og lignende.
Den lyserøde 3-stjernede spegepølse er sjovt nok stadig tilladt i diverse institutioner på trods af at den er lavet af "gift".
Det er da langt mere bekymrende end et stykke hjemmebagt æblekage.

Anmeld

15. maj 2014

Carina:-)

Hysteri.

Det er sjovt nok folk der ingen problemer har med selv at kværne en snegl fra bageren hver onsdag som sidder og laver sådan nogle regler 

Born bliver ikke fede af et stykke kage en gang imellem hvis den anden kost ellers er i orden. 

Anmeld

15. maj 2014

Carina:-)

Maja! skriver:

Jeg har siden min datter startede i vuggestuen frabedt at hun fik kage og f.eks. saft når der var fødselsdag osv. 

Jo min datter der snart fylder 3 har fået kendskab til kage, chokolade og is! men hun drikker stadig ikke saft eller sodavand og har aldrig smagt det... 

Det er ikke for at være hysterisk, men har bare haft den holdning at der var ingen grund til at lære hende de usunde ting for end højst nødvendigt..
Udover det har hun altid være lang og tynd og sygehuset anbefalede at hun ikke fik for meget sukker, men derimod en masse proteiner

Er enig i at risengrød uden kanel sukker ikke holder!! men er glad for at der ikke er kage flere gange i måneden i vuggestuen så i min verden alt med måde, men ingen grund til at være hysterisk og bandlyse alt sukker!

Syntes da at der skal være plads til at bage med børnene ved specielle lejligheder som jul  

Hvad så når de andre fik-sad hun så bare og kiggede?

Anmeld

15. maj 2014

L&V

Maja! skriver:

Jeg har siden min datter startede i vuggestuen frabedt at hun fik kage og f.eks. saft når der var fødselsdag osv. 

Jo min datter der snart fylder 3 har fået kendskab til kage, chokolade og is! men hun drikker stadig ikke saft eller sodavand og har aldrig smagt det... 

Det er ikke for at være hysterisk, men har bare haft den holdning at der var ingen grund til at lære hende de usunde ting for end højst nødvendigt..
Udover det har hun altid være lang og tynd og sygehuset anbefalede at hun ikke fik for meget sukker, men derimod en masse proteiner

Er enig i at risengrød uden kanel sukker ikke holder!! men er glad for at der ikke er kage flere gange i måneden i vuggestuen så i min verden alt med måde, men ingen grund til at være hysterisk og bandlyse alt sukker!

Syntes da at der skal være plads til at bage med børnene ved specielle lejligheder som jul  

Deler samme holdning, kan ikke se hva sukker laver i dagpleje hvor børn er 6måneder - knap 3år.. Vores dagplejer er så desværre gået bag vores ryg og har givet hende forskelligt søde sager hvilket vi er rigtig kede af.. Her hjemme har hun først fået slik efter hun er blevet 2, saft og juice er noget man ka smage en sjælden gang men så er det os voldsomt fortyndet og sodavand er total no go.

Anmeld

15. maj 2014

MR-82

Som de fleste herinde har jeg den samme holdning. Det er gået fuldstændig over gevind,  og vi lærer ikke børnene om sunde vaner ved at droppe ellerss hyggelige og uskadelige traditioner. Min datter har aldrig smagt slik eller sodavand og får aldrig fx sukkerholdig morgenmad, men synes det er så hyggeligt at der i hendes vuggestue holdes fast i dejlige traditioner som at lede efter  påskeæg, besøg af julemanden der deler chokolader ud, julekage bagning osv. Det skaber sammenhold og fortæller en historie. Og så har jeg virkelig svært ved at tro at fedme og usund livsstil kan undgås ved at eliminere sukker/fedt i institutioner. Jeg er så glad for, at hysteriet endnu ikke er nået til min datters institution

Anmeld

15. maj 2014

Victoriasmor88

Synes at den sukkerpolitik har taget overhånd.. De må heller ikke få noget i min datters DP. 

Da min datter skulle holde fødselsdag vidste jeg næsten ikke hvad jeg skulle byde dem andet end rugbrød. Jeg havde også medbragt en figenstang + lidt frugt - men dette måtte de heller ikke få. Øv øv

Anmeld

15. maj 2014

sandramor

Jeg er enig med de fleste herinde.... Synes der der nul sukker er gået helt over gevind!!!! Hvad skal det til for??? Tror man så at børnene blir sundere i det lange løb??? 

Altså hvis jeg tænker tilbage på os selv så fik vi da altid sukker i en eller anden form i børnehave og sikkert også i dagpleje.... Sukker har aldrig været forbudt hos os da jeg var lille... Men med måde selvfølgelig.... 

Derimod havde jeg en veninde der ALDRIG måtte få sukker... Ingen slik, saft, kage... Ikke engang når vi i skolen fik det... Så sad hun som den eneste og ikke fik noget.... Åårh hvor var det egentlig synd for hende... Hun ville så gerne bare smage.... 

Der var en her i debatten der skrev at hendes datter heller intet sukker måtte få heller ikke når de andre får?? 

Hvad får man så ud af det??? Hun får altså sukker på et eller andet tidspunkt... Og er du uheldig så går det som hende fra min klasse... Da hun selv fik adgang til sukker fik hun fuldstændig amok i sukker!!! Hun spiste sukker altid! Slik, kage, sodavand, chokolade... Hun havde aldrig haft et normalt forhold til sukker og det kan være farlig altså tror jeg.... Vi andre hvor det aldrig havde været forbudt havde det meget afslappet med det  Så tror mere det handler om at lære sine børn at have et fornuftigt forhold til det at indtage sukker... Ikke forbyde det  

Anmeld

15. maj 2014

FruStolpe

Jeg er klart uenig med langt de fleste som har svaret.

Vores store pige går i en integreret institution med 100% nul-sukker tolerance. Og jeg synes det er fantastisk.

De både bager og drikker disko-vand, holder fødselsdage og hygger med pandekager over bålet.

Der er så mange alternativer i stedet for sukker.

Så det må berog på smag og behag, for vi kan bestemt godt lide en snegl fra bageren, en marsbar, og en god pose vingummier. Så sukkerforskrækkede er vi altså ikke... Vi kan bare godt lide selv at ha kontrollen over det usunde

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.