Sukker i dagplejen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. maj 2014

mit1barn

Børnene ender jo med, at få et helt fanatisk synd på slik og sukker, fordi forældrene er så overdrevne på det punkt. Rolig nu, de dør ikke af fem vingummier.  

Dit barn falder jo ikke, om af sukker-chok fordi, at han/hun får et glas saftevand og chokoladekiks en fredag eller en tirsdag. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2014

anynom

mit1barn skriver:

Børnene ender jo med, at få et helt fanatisk synd på slik og sukker, fordi forældrene er så overdrevne på det punkt. Rolig nu, de dør ikke af fem vingummier.  

Dit barn falder jo ikke, om af sukker-chok fordi, at han/hun får et glas saftevand og chokoladekiks en fredag eller en tirsdag. 

Så giv dem det i hjemmet. 

Anmeld

15. maj 2014

majba

Anonym skriver:

Har lige været omme og hente min datters ting i dagplejen, da hun ikke er helt frisk i dag, får som sædvanligt en hyggelig sludder med dp.

Spørg om de så skal ha varme hveder i dag til kaffen, da det jo er en alm tradition.

Får så at vide at de ikke længer må servere varme hveder for deres børn, da det desvære overtræder den offentlige sukke politik. 

Det betyder så også at de ikke længer må bage kager, pebbernødeder osv med  deres børn. Dp pædagogen havde været på besøg en dag de var ved at bage æblekage, ungerne hjalp til som de plejer, også plejer de at få et stykke kage med hjem til fredagskaffen. Da pædagogen hørte at kagen var til ungerne, truede hun med en indberetning og at de ville blive indkaldt til personlige samtaler, hvis hun hørte at de gav børnene hjemmebagt med sukker igen.

Syntes helt ærlig at det er fuldstændig vanvittig, med alle de forbud der bliver stillet op, omkring hvad der er ok og ikke ok. Det er jo ikke fordi at de fylder ungerne med sukker evigt og altid. 

Er vores samfund virklig blevet så firkantet, at man ikke må få et stykke hjemmebagt kage engang i mellem?? 

Skriver forresten ano, for ikke at hænge vores helt fantastiske dp ud. 

Jeg syntes det er at gå over grænsen! Hveder er ikke slik, det er brød. Jeg ved godt det ikke er det mest sunde brød! Men det er ikke ligeså usund som kage/is.

jeg er ikke fortaler for sukker i store mængder, og syntes ikke man behøver at medbringe en stor fed kagemand til en 2 års fødselsdag. Men en bolle med glasur på, eller en lille mælke is pind ser jeg ingen problemer i. Selvfølgelig skal man begrænse det når man har 24 børn på en stue. Kender nogle børnehaver hvor de holder fødselsdag engang om måned for alle de børn der har fødselsdag eller hvor børnene skal medbringe frokost isted for kage :-) 

syntes man skulle lave en E-nummer politik isted for sukker. 

Anmeld

15. maj 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Det er et spørgsmål til alle: kan man ikke bare give børnene de "sukkervaner" man ønsker derhjemme? 

Anmeld

15. maj 2014

Hck

Profilbillede for Hck

Ja, jeg indrømmer, mine unger må altså godt få et stykke kage eller en bolle, eller noget andet sødt, selvom der har sneget sig noget sukker ind. Tror ikke at totalt forbud mod sukker fører noget godt med sig i sidste ende

Anmeld

15. maj 2014

MorTil4<3

Anonym skriver:

Har lige været omme og hente min datters ting i dagplejen, da hun ikke er helt frisk i dag, får som sædvanligt en hyggelig sludder med dp.

Spørg om de så skal ha varme hveder i dag til kaffen, da det jo er en alm tradition.

Får så at vide at de ikke længer må servere varme hveder for deres børn, da det desvære overtræder den offentlige sukke politik. 

Det betyder så også at de ikke længer må bage kager, pebbernødeder osv med  deres børn. Dp pædagogen havde været på besøg en dag de var ved at bage æblekage, ungerne hjalp til som de plejer, også plejer de at få et stykke kage med hjem til fredagskaffen. Da pædagogen hørte at kagen var til ungerne, truede hun med en indberetning og at de ville blive indkaldt til personlige samtaler, hvis hun hørte at de gav børnene hjemmebagt med sukker igen.

Syntes helt ærlig at det er fuldstændig vanvittig, med alle de forbud der bliver stillet op, omkring hvad der er ok og ikke ok. Det er jo ikke fordi at de fylder ungerne med sukker evigt og altid. 

Er vores samfund virklig blevet så firkantet, at man ikke må få et stykke hjemmebagt kage engang i mellem?? 

Skriver forresten ano, for ikke at hænge vores helt fantastiske dp ud. 

ej hvor er det hul i hovedet

både vores DP og BH skal bare spørge forældrene i vores kommune om det er ok, og er det med os, så laver de gerne kager MED SUKKER

Anmeld

15. maj 2014

Mum33

Maja! skriver:

nej så fik hun vand/mælk og den formiddags frugt og brød de normalt får.. det er jo ikke fordi mit barn har skulle sulte mens de andre spiste men ser ingen grund til at fylde kage og saft i en 11 måneders baby..

Var af samme holdning, da min søn ikke var ældre, men må sande, at når de bliver ældre, så kan man ikke holde dem væk fra det, medmindre man afskær dem socialt (fx i daginstitution, fritidsaktiviteter, osv) her er der "pølser og sodavand til standerhejsning og saftevand og kage til "kaffedage". Her vil jeg ikke står og holde ham ude fra fællesskabet. Så må man holde igen på hjemmefronten

Anmeld

15. maj 2014

SHERO

I min søns dagpleje lempede hun en del på reglerne omkring sukker, lidt for meget efter min mening, men sådan havde hun gjort i 25 år. Nu et min søn i børnehave hvor der er nul sukker, og ærlig talt passer det mig forrygende, børn har hverken brug for eller fortrækker ikke nødvendigvis en flødebolle på en fødselsdag, børnene i den børnehave min søn går i, kan leve virkelig højt på at få lov til at dele en grovbolle eller frugt ud på deres fødselsdag, for mig virker det mere som om det specielle er det at De får lov at dele ud, og ikke hvad de deler ud. Der var heller ingen brok til jul da det var risengrød uden sukker...

fordi vi som voksne ser sødt som hygge ligt er jo ikke ens betydende med børn gør, det skal de tids nok lærer

Anmeld

15. maj 2014

Lullaby

Min datter går i en børnehave der både er økologisk, biodynamisk og vegetarisk. Men med sukker. Jeg synes ikke at kommunen skal bestemme hvorvidt mine børn får sukker. Det må være mit job. 

Anmeld

15. maj 2014

L&V

lineog4 skriver:

Måske er det fordi jeg ikke ser sukker som det dårligste i verden. Tørrede frugt fx figner, rosiner osv får også blodsukkeret til at svinge og i forhold til overvægt er det også en medspiller.
Jeg tror på smagen, og jeg tror man skal gøre alt med måde inklusiv sukker.
Er på ingen måde fortaler for lagkage/kagemand til hver enkelt fødselsdag for hvorfor når der er så meget andet skønt børnene kan have med. Men ville aldrig ønske mig nul sukker politik (selv om det her i kommunen også), men derimod et helt naturligt forhold til sukker, mælk, hvedemel, kød, frugt osv. Og tror de uddannede økonomaer kan vurdere maden så sukkeret ikke tager overhånd - vurderer de i køkkenet i min søns institution at koldskål ikke vælter sukkerbudgettet så har jeg stor tiltro til dem og deres viden om ernæring. Måske vi bare er heldige men der er to i køkkenet som jeg har den største respekt for, de har fået alle mine børn til at spise grønkålssuppe, leverfrikadeller og andet jeg aldrig fik i dem, og de elsker også deres koldskål (som jeg forresten ikke ved om der er sukker i)

Men et naturligt forhold har jo os mange nuancer.. Hvis man ikke sætter nogle rammer op og folk ska agere ud fra de naturlige rammer vil det jo stort set altid blive noget kage værk, slik eller lignende de slæber med til fødselsdage, kaffe dage osv..

Og vi taler jo om børn fra 6 måneder og op til 3 år

Og det lyder da os til at det er en rigtig go mad ordning der hvor din søn går men det fungere jo lidt anderledes i dagplejen og de steder hvor der ikke er madordning..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.