Omskæring af dreng

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. maj 2014

lineog4

Omsorgsgiver skriver:

Jeg har ALDRIG forstået hvorfor man omskærer sine drengebørn pga. en religion.!!??? Er der en' der vil forklare mig hvorfor man gør det??

Det er jo netop fordi man tror - i en tro skal der ikke stilles spørgsmålstegn ved riterne. Det er sagt/skrevet at en dreng kun kan være rigtig muslim hvis han er omskåret, og vi som ikke tror på det kan spørge fra nu og til dommedag, men de som tror har ikke behovet for at stille spørgsmålstegn.

Religion er jo som sådan ikke til diskussion.

Jeg er ikke muslim, kristen, buddhist eller hinduist - ja jeg er sådan set heller ikke ateist. Men jeg accepterer at de som er troende har deres riter og et af dem er omskæringen af drenge, jeg siger tillykke til de drenge i skolen der bliver det mens de er skolebørn, på samme måde som jeg siger tillykke til de som bliver konfirmeret. Spørger de mig om jeg ville gøre det med mine drenge, er jeg ærlig og siger: nej for jeg tror ikke det gør en til bedre noget som helst at blive omskåret.

Men vi bliver nød til at rumme troendes tro og riter, og så os som måske får lidt ondt i vores imaginære tissemænd vi kan jo så håbe at troen kan flytte sig ved at se vi alle er gode mennesker uafhængigt af en hudlap

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2014

isabellasmor

Omsorgsgiver skriver:

Jeg har ALDRIG forstået hvorfor man omskærer sine drengebørn pga. en religion.!!??? Er der en' der vil forklare mig hvorfor man gør det??

Det må jo Være fordi at troen er vigtigere end barnet.  Det er i hvert fald hvad jeg forstår ved at Gøre noget ved sit barn som muligvis kan påvirke barnet resten af livet, fordi det er sagt eller skrevet af en, engang for mange år siden. Når man vel og mærke er udmærket klar over risici ved indgrebet

Anmeld

15. maj 2014

lineog4

isabellasmor skriver:

Det må jo Være fordi at troen er vigtigere end barnet.  Det er i hvert fald hvad jeg forstår ved at Gøre noget ved sit barn som muligvis kan påvirke barnet resten af livet, fordi det er sagt eller skrevet af en, engang for mange år siden. Når man vel og mærke er udmærket klar over risici ved indgrebet

Men det er vel også fordi riskoen opvejes af de fordele der er ved at gøre det. Ja det kan være sindsyg svært at forstå i hvert fald for mig som ikke troende, men jeg er sikker på at risikoen ved ikke at være en god muslim er større og mere skelsættende end risikoen ved indgrebet.
Hvorfor vil en fra Jehova ikke modtage blod i en situation hvor det kan være han/hun dør? Fordi der er noget der er værre end døden og det er at modsige sig sin tro, miste sin identitet, hele grundlaget for ens liv.

Jeg siger ikke jeg ville gøre det - er alt for pragmatisk, rundtosset og spørge lysten og derfor kan jeg heller aldrig være troende i dogmatisk religion (som kristendommen også er), men jeg forstår bevæggrunde for de troende og må respektere dem (dog ikke fuldstændig acceptere dem)

Anmeld

15. maj 2014

A&F

isabellasmor skriver:

"Troen er vigtigere end barnet". Hold nu op . Så kan jeg vende den om og sige at der er konsekvenser ved ikke at være omskåret, hvor andre mener at der er konsekvenser af at blive omskåret.

Anmeld

15. maj 2014

A&F

lineog4 skriver:

Det er jo netop fordi man tror - i en tro skal der ikke stilles spørgsmålstegn ved riterne. Det er sagt/skrevet at en dreng kun kan være rigtig muslim hvis han er omskåret, og vi som ikke tror på det kan spørge fra nu og til dommedag, men de som tror har ikke behovet for at stille spørgsmålstegn.

Jeg er ikke muslim, kristen, buddhist eller hinduist - ja jeg er sådan set heller ikke ateist. Men jeg accepterer at de som er troende har deres riter og et af dem er omskæringen af drenge, jeg siger tillykke til de drenge i skolen der bliver det mens de er skolebørn, på samme måde som jeg siger tillykke til de som bliver konfirmeret. Spørger de mig om jeg ville gøre det med mine drenge, er jeg ærlig og siger: nej for jeg tror ikke det gør en til bedre noget som helst at blive omskåret.

Men vi bliver nød til at rumme troendes tro og riter, og så os som måske får lidt ondt i vores imaginære tissemænd vi kan jo så håbe at troen kan flytte sig ved at se vi alle er gode mennesker uafhængigt af en hudlap

Lige en tilføjelse , man er stadig muslim selvom man ikke bliver omskåret 

Anmeld

15. maj 2014

lineog4

A&F skriver:

Ja man er muslim når man bekender sig og siger den muslimske trosbekendelse - men af de drenge jeg har mødt der skulle omskæres har de haft en tro på de blev mere "rigtige" muslimer ved at lade sig omskære.

Og jeg tænker at da det er hæftet til religionen og ikke alene til hygiene spørgsmålet så må der være en tanke om at man i højere grad følger Abrahams skik (som vel er det nærmeste man kommer i koranen til at der står man skal omskæres) ved at lade sig omskære?

Anmeld

15. maj 2014

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2
lineog4 skriver:

Okay. Så det er kun af den simple grund at hvis han ikke blev omskåret ville han ikke være en rigtig muslim? 

Ja undskyld mig men vor herre til hest altså!! Forstår det ikke hvordan man kan være så meget slave af en religion at man vælger at gøre sådan noget mon sine drengebørn!!

Anmeld

15. maj 2014

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2
A&F skriver:

Ok. Men hvad ligger så for grund at drenge bliver omskåret?? Hvis de ikke bliver omskåret hva så?? Hvad vil der så ske!?

Anmeld

15. maj 2014

A&F

lineog4 skriver:

Ja man er muslim når man bekender sig og siger den muslimske trosbekendelse - men af de drenge jeg har mødt der skulle omskæres har de haft en tro på de blev mere "rigtige" muslimer ved at lade sig omskære.

Og jeg tænker at da det er hæftet til religionen og ikke alene til hygiene spørgsmålet så må der være en tanke om at man i højere grad følger Abrahams skik (som vel er det nærmeste man kommer i koranen til at der står man skal omskæres) ved at lade sig omskære?

Intet sted i koranen siger af man ikke er muslim hvis man ikke er omskåret . Omskæring er ifølge de muslimske lærde stærkt anbefalet inden for sunna, da man netop følger profeterne.

Anmeld

15. maj 2014

Muhmi

A&F skriver:

"Troen er vigtigere end barnet". Hold nu op . Så kan jeg vende den om og sige at der er konsekvenser ved ikke at være omskåret, hvor andre mener at der er konsekvenser af at blive omskåret.

Hvilke konsekvenser er der ved ikke at være omskåret?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.