Omskæring af dreng

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. maj 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
A&F skriver:

Aha du besvarer  det netop selv , med dit indlæg om omskæring af skamlæber hos piger. Netop fordi det ikke er pålagt i islam. Og netop fordi at kvinden skal bevare retten til at opnå seksuel nydelse på ligefod med manden. Desuden i afrikanske lande omskære man desværre pigerne, mener det er noget med klitoris og ikke skamlæberne. Når jeg udtaler om renlighed er det også på baggrund af de islamisk værdier som vi netop ikke vil lægge fra os. 

Igen, så handler det jo ganske enkelt bare om islam... Ikke så meget renlighed. Jo da det blev nedskrevet, men idag er renlighed ikke et issue. Men omskæring er stadig tradition i visse religioner. 

Skamlæber har umiddelbart ikke vildt meget med nydelse at gøre, (ikke for mig i hvertfald ) så jeg synes egentlig sammenligningen holder.  

anyway, ville egentlig ikke ind i en debat, blot pointere at renlighedsargumentet ikke holder idag  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2014

A&F

Igen, så handler det jo ganske enkelt bare om islam... Ikke så meget renlighed. Jo da det blev nedskrevet, men idag er renlighed ikke et issue. Men omskæring er stadig tradition i visse religioner. 

Skamlæber har umiddelbart ikke vildt meget med nydelse at gøre, (ikke for mig i hvertfald ) så jeg synes egentlig sammenligningen holder.  

anyway, ville egentlig ikke ind i en debat, blot pointere at renlighedsargumentet ikke holder idag  

Jeg nævnte skamlæberne fordi du gjorde , hvortil jeg skrev at ved omskæring af piger er det klitoris man fjerner .( i afrikanske lande) Hvor blev det nedskrevet ?

Anmeld

14. maj 2014

Pcokate

A&F skriver:

Selvfølgelig kan andre ting også forårsage at de skal vaske sig. Børn er jo børn. Jeg er tilhænger af, at vi ikke skal dømme nogen for at de gør tingene anerledes. Ingen er mere rigtig end andre. Og i sidste ende vil vi alle det beste for vores børn.

Helt enig med dig og jeg dømmer egentlig heller ikke religionsmæssigt (Nu kom jeg så også ind i sidesporet af debatten). Men nu ts er nervøs for at de tager for meget m.m. Er det da et fair spørgsmål at stille om man ikke kunne vente til knægten var 18 år hvor jeg personligt mener at sådan et indgreb er helt fint (hvis det foretages i fri vilje). 

Så skal hun heller ikke bekymre sig osv. Og hvis knægten nu får varige m'en, er det et valg han selv har taget eller vælger ikke at være muslim er der heller ikke blevet frarøvet ham noget. 

Men nu er er jeg altså heller ikke selv for hellig. Mine børn bliver døbt som familietradition (og derfor indlemmet i en religion) uden deres besyv er med. 

Dog kan de frit vælge det fra senere og ingen "skade" (af mangel på bedre ord) er sket. 

Anmeld

14. maj 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
A&F skriver:

Jeg nævnte skamlæberne fordi du gjorde , hvortil jeg skrev at ved omskæring af piger er det klitoris man fjerner .( i afrikanske lande) Hvor blev det nedskrevet ?

Vi taler bare forbi hinanden mit eks med skamlæber var hypotetisk. Altså at hvis det er bøvlet at gøre rent under forhud, så er det vel også bøvlet for kvinder der har diverse folder dernede, og så burde piger vel også "rettes til".  

Og så siger jeg at dengang koranen blev skrevet, har renlighed sikkert været sværere at opretholde og derfor argumenteres omskæring med renlighed. Men idag er intim hygiejne jo ikke et problem længere, da man kan komme i kontakt med vand og sæbe ligegyldigt hvor man befinder sig idag  

Anmeld

14. maj 2014

Aagaard

Pcokate skriver:

Så du siger at jeg ikke må debattere her på debatforummet fordi jeg ikke lige var den du svarede? Puha mon den står på anmelde-funktionen? 

Jeg har intet mod hverken jøder eller muslimer eller andre religioner. Men jeg må og kan ytre en holdning om lemlæstelse af børn. Og så kan du jo vælge ikke at svare på det (hvis det er så provokerende at jeg skriver). Det er utroligt hvor fintfølende man skal være om religion og dens ritualer... Især når flere undersøgelser påviser at det er en form for lemlæstelse og nogle mænd får endda problemer med at komme/få den op af stå senere i livet. Derfor bør det være et bevidst valg foretaget af den enkelte myndige "kandidat"

og nu er det jo ikke fordi at jeg har sporet debatten af h...... Til, jeg kommenterede bare på dit indlæg. Der i mine øjne var noget så ukorrekt. 

Det bliver jo ikke gjort med en teske...
Ungen har bare ingen forhud når opperationen er færdig...så kan man mene hvad man vil om den del men syntes ikke man skal svare på noget der ikke bliver spurgt om - det var ikke et spørgsmål om hvorvidt det skulle gøres eller ej, men om hvordan man bedst håndterer det efterfølgende.

Anmeld

14. maj 2014

A&F

Pcokate skriver:

Helt enig med dig og jeg dømmer egentlig heller ikke religionsmæssigt (Nu kom jeg så også ind i sidesporet af debatten). Men nu ts er nervøs for at de tager for meget m.m. Er det da et fair spørgsmål at stille om man ikke kunne vente til knægten var 18 år hvor jeg personligt mener at sådan et indgreb er helt fint (hvis det foretages i fri vilje). 

Så skal hun heller ikke bekymre sig osv. Og hvis knægten nu får varige m'en, er det et valg han selv har taget eller vælger ikke at være muslim er der heller ikke blevet frarøvet ham noget. 

Men nu er er jeg altså heller ikke selv for hellig. Mine børn bliver døbt som familietradition (og derfor indlemmet i en religion) uden deres besyv er med. 

Dog kan de frit vælge det fra senere og ingen "skade" (af mangel på bedre ord) er sket. 

Jeg vil lade det være op til den enkelte familie at vurdere, hvornår det er bedst at omskære. Jeg vil personligt omskære min søn (af en læge) når han er spæd, netop pga. Profeten Muhammed anbefalede at drengene skulle være små. Og netop pga. helingen . Desuden viser videnskabelige undersøgelser også at "barnet i den nyfødte periode har moderens antistoffer til at bekæmpe en eventuel infektion, at det er mindre for- hold, som opereres på, og at indgrebet ikke kræver syning. Ydermere er helings- processen hos nyfødte god". (Taget fra Sundhedsstyrelsen). Fred være med at vi gør tingene på hver vores måde

Anmeld

14. maj 2014

A&F

Mor11 skriver:

Vi taler bare forbi hinanden mit eks med skamlæber var hypotetisk. Altså at hvis det er bøvlet at gøre rent under forhud, så er det vel også bøvlet for kvinder der har diverse folder dernede, og så burde piger vel også "rettes til".  

Og så siger jeg at dengang koranen blev skrevet, har renlighed sikkert været sværere at opretholde og derfor argumenteres omskæring med renlighed. Men idag er intim hygiejne jo ikke et problem længere, da man kan komme i kontakt med vand og sæbe ligegyldigt hvor man befinder sig idag  

Ja om vi gør. Jeg forstår hvad du mener. Men omskæring kom efter Profeten Ibrahims tid og vand har altid eksisteret. I følge de sædvaner muslimer følger så beordrer islam alle mennesker om at tage vare på kroppen, sindet og sjælen. Hvortil profeten Muhammad viste mennesket vejen til at overholde de naturlige tilbøjeligheder. Fem handlinger er en del af naturligheden, at fjerne kønshår, omskære, trimme overskægget, plukke hår under armhulen og klippe. Og netop omskæring som er med til at opretholde renligheden, som er en betingelse for de 5 obligatoriske bønner. Hvis forhuden forbliver, kan urin komme ud og samles ved huden. Derfor vil det være sådan, at hvis han vil røre sig, vil urin komme ud fra forhuden og gøre vedkommendes tøj urent. Og i islam lærer man også børn fra 7 år at bede. Så hvordan vil drenge kunne bede? Først når er 18 år? Derfor omskærer vi dem tidligt. 

Anmeld

14. maj 2014

Moderator

Profilbillede for Moderator

Vi vil gerne minde om at i holder den gode tone.

Gå efter bolden, ikke efter spilleren. Hilsen staff

Anmeld

14. maj 2014

Muhmi

Vil blot informere om at drenge der er omkårede ikke har nær så meget glæde ved sex som en med normal forhud. Jeg ved godt du ikke vil have en diskussion, men har du sat for og imod op imod hinanden ved det her, eller gør du det bare for at gøre din mand tilfreds?

Anmeld

14. maj 2014

M &.I

Muhmi skriver:

Vil blot informere om at drenge der er omkårede ikke har nær så meget glæde ved sex som en med normal forhud. Jeg ved godt du ikke vil have en diskussion, men har du sat for og imod op imod hinanden ved det her, eller gør du det bare for at gøre din mand tilfreds?

drenge som bliver omskåre er altså vild i sex og de nyder hver eneste øjeblikket 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.