Aisha skriver:
Der er forskel på hvorfor man gør det men der er ingen forskel på operationen : ) Der er ikke mere at diskutere vi bliver aldrig enige. I vil ALDRIG nogen sinde komme til at forstå os. God dag.
Jeg kan godt forstå man reagerer stærkt når det man gør for sine børn og selvsagt gør med de aller aller bedste intentioner kaldes for børnemishandling.
Men når det er sagt så må man som muslim, jøde, kristen, scientoligist, moon osv acceptere og rumme vi lever i et samfund hvor selv religiøse riter og traditioner er til debat og vejes op imod en anden "religion" nemlig videnskaben.
Og med videnskaben i hånden vil der naturligt blive stillet spørgsmålstegn ved en del ting især i en religion som ser det som en styrkeside at intet er foranderligt i teksten nedskrevet ved muhammed tid.
Spørgsmålet er jo så egentlig hvad der vejer mest på vægtskålen. Personligt tror jeg ikke på forbud, men på oplysning og henstilling til man i de islamiske og jødiske kredse taler om muligheden for at vente til individet selv kan træffe et valg - at jeg så dog tror de fleste mænd inden for islam og jødedommen vil vælge omskæringen er en anden historie.
Jeg er en af dem det ønsker stort tilykke når mine elever er blevet omskåret og ser selve den festlige lejlighed som tilsvarende dåb og konfirmation. Det gær så godt nok ondt i min imaginære tissemand og sætter jeg mine drenge ind i billedet er jeg ved at tude. Men de drenge i skolen er stolte, de er glade (nogen har dog smerter) helt på niveau med konfirmanderne.
Jeg ved godt fysiologisk kan vi ikke sammenligne dåben/konfirmationen med omskæringen, men symbolsk kan vi. Og der kan jeg sige, jeg har valgt ikke at døbe for mine børn skal selv vælge, og synes man med omskæring skal gør det samme.
Anmeld