Drengeomskæring får grønt lys i Danmark

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. april 2014

A&F

isabellasmor skriver:

Årh det er da sådan en holdning og attitude der rigtig binder  "os" sammen og skaber et velfungerende samfund 

Tror ikke du skal lægge vægt på ordet os i denne sammenhæng. Den er nok ment som os der vælger, at omskære .

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. april 2014

Laulund87

Aisha skriver:

Jeg synes altid at det er et problem når man gør noget anderledes end andre. Hvorfor kan i ikke bare være ordentlige mennesker og respektere og prøve og forstå, Sætte sig ind i tingene før i angriber? Der er også mange ting i gør som jeg tænker HUL I HOVEDET! men jeg siger altid det er deres kultur og jeg respektere. Jeg gider ikke og diskutere med jer, Men alligevel når jeg ser jer opføre jer som gribbe! og angribe 1 person der faktisk prøver og forsvare os bliver jeg altså lidt sur. Husk nu på at det er vores børn der bliver omskåret under ordentlige forhold og ikke jeres. Så pas jer selv. : ) For i kan alligevel ikke gøre noget. God aften.

Hvorfor SKAL vi forstå? Hvad med at respektere at vi er nogen der mener det er forkert??

Du modsiger dig selv når du skriver at vi skal forstå, men samtidig skriver du "pas jer selv, I kan ikke gøre noget." Jamen så vær ligeglad med hvad andre mener om det I gør.

Hvis man mener omskæring ikke er ok, så har man ikke sat sig ind i det? Det synes jeg er en tam udtalelse.

Anmeld

14. april 2014

Aisha

Profilbillede for Aisha
Mors Superman
Laulund87 skriver:

Hvorfor SKAL vi forstå? Hvad med at respektere at vi er nogen der mener det er forkert??

Du modsiger dig selv når du skriver at vi skal forstå, men samtidig skriver du "pas jer selv, I kan ikke gøre noget." Jamen så vær ligeglad med hvad andre mener om det I gør.

Hvis man mener omskæring ikke er ok, så har man ikke sat sig ind i det? Det synes jeg er en tam udtalelse.

Seriøst jeg synes også dine valg er noget tamt. Men jeg respektere. Vil ikke ind i detaljer men du ved udmærket godt hvad jeg mener. Med mindre jeg bliver presser ud i det.

Anmeld

15. april 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Aisha skriver:

Jeg synes altid at det er et problem når man gør noget anderledes end andre. Hvorfor kan i ikke bare være ordentlige mennesker og respektere og prøve og forstå, Sætte sig ind i tingene før i angriber? Der er også mange ting i gør som jeg tænker HUL I HOVEDET! men jeg siger altid det er deres kultur og jeg respektere. Jeg gider ikke og diskutere med jer, Men alligevel når jeg ser jer opføre jer som gribbe! og angribe 1 person der faktisk prøver og forsvare os bliver jeg altså lidt sur. Husk nu på at det er vores børn der bliver omskåret under ordentlige forhold og ikke jeres. Så pas jer selv. : ) For i kan alligevel ikke gøre noget. God aften.

Hvor er det ærgeligt du laver en "vi" og "dem" adskillelse 

og igen så er det jo netop ikke kun årsagen der er forskellen, men også operationen. Ved omskæringen fjernes hele forhuden og ved forsnævringen er det typisk kun noget af forhuden. 

Anmeld

15. april 2014

Studerendemor

Aisha skriver:

Seriøst jeg synes også dine valg er noget tamt. Men jeg respektere. Vil ikke ind i detaljer men du ved udmærket godt hvad jeg mener. Med mindre jeg bliver presser ud i det.

Gå efter bolden, ikke personen! Så fremstår du mindre usympatisk. 

Anmeld

15. april 2014

lineog4

RGN skriver:

Den er religiøs.

I kristendommen/jødedommen skyldes det, at Abraham lavede en pagt med Gud.

Alle efterkommere af Abraham skulle omskæres. Til gengæld fik han mange efterkommere og hans efterkommere fik et land underlagt Egypten.

Jeg har dog ikke styr på om samme historie gør sig gældende i koranen.  

edit: Mener det findes i 1. mosebog, men vil ikke lægge hovedet på blokken her.

Da abraham også er stamfader til islam så må det næsten være det samme. Abraham er stamfader til jødedommen via Isak han får med sin kone, og til islam med Ismail han får med sin tjenerinde.

Så hvis det er religiøst for jøder er det formodentligt også for muslimer.

Anmeld

15. april 2014

isabellasmor

A&F skriver:

Tror ikke du skal lægge vægt på ordet os i denne sammenhæng. Den er nok ment som os der vælger, at omskære .

Det var nu hele hendes indlæg, attitude og holdning i indlægget . Synes det er en mærkelig måde at formulere sig på hvis man vitterligt vil opnå forståelse og i sin dagligdag selv gøre sig forstående, selv prøver at forstå "os" andre, i et land som jo altså har en anden kultur og religion. 

Anmeld

15. april 2014

lineog4

Isabella_mor skriver:

For muslimer vælger de fleste at gøre det fordi profeten Muhammed var omskåret. Og mange mener at man ikke er 100% muslim hvis ikke man er omskåret.! Men det står ikke skrevet i koranen. 

At det ikke står i koranen gør jo ikke at det ikke kan anses for religiøst.

For det første er er Abraham stamfader til islam såvel som kristendommen, så hvis han laver en pagt med Gud/Allah gælder den egentlig også for islam.

For det andet er der også en del vi "gør" i kristendommen som ikke står skrevet i biblen og alligevel vil vi vel kalde det om ikke andet end del af vores religiøse tradition?

Anmeld

15. april 2014

lineog4

Aisha skriver:

Der er forskel på hvorfor man gør det men der er ingen forskel på operationen : ) Der er ikke mere at diskutere vi bliver aldrig enige. I vil ALDRIG nogen sinde komme til at forstå os. God dag.

Jeg kan godt forstå man reagerer stærkt når det man gør for sine børn og selvsagt gør med de aller aller bedste intentioner kaldes for børnemishandling.

Men når det er sagt så må man som muslim, jøde, kristen, scientoligist, moon osv acceptere og rumme vi lever i et samfund hvor selv religiøse riter og traditioner er til debat og vejes op imod en anden "religion" nemlig videnskaben.

Og med videnskaben i hånden vil der naturligt blive stillet spørgsmålstegn ved en del ting især i en religion som ser det som en styrkeside at intet er foranderligt i teksten nedskrevet ved muhammed tid.

Spørgsmålet er jo så egentlig hvad der vejer mest på vægtskålen. Personligt tror jeg ikke på forbud, men på oplysning og henstilling til man i de islamiske og jødiske kredse taler om muligheden for at vente til individet selv kan træffe et valg - at jeg så dog tror de fleste mænd inden for islam og jødedommen vil vælge omskæringen er en anden historie. 

Jeg er en af dem det ønsker stort tilykke når mine elever er blevet omskåret og ser selve den festlige lejlighed som tilsvarende dåb og konfirmation. Det gær så godt nok ondt i min imaginære tissemand og sætter jeg mine drenge ind i billedet er jeg ved at tude. Men de drenge i skolen er stolte, de er glade (nogen har dog smerter) helt på niveau med konfirmanderne.

Jeg ved godt fysiologisk kan vi ikke sammenligne dåben/konfirmationen med omskæringen, men symbolsk kan vi. Og der kan jeg sige, jeg har valgt ikke at døbe for mine børn skal selv vælge, og synes man med omskæring skal gør det samme.

Anmeld

15. april 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Aisha skriver:

Angreb er det bedste forsvar - eller? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.