Mener du det helt seriøst, eller er der en skrive-torsk?:
" når det ikke er en islamisk handling, så er det ikke i orden nej. Men omskæring er en islamisk handling, så det er okay" - direkte klipper fra din tekst.
Modesty spørger efter om det ville være i orden hvis hun mente at det var nødvendigt at klippe brystvorterne af sit barn. Det er måske et lidt karikeret eksempel, så lad mig prøve at gøre det lidt mere jordnært:
1) Hvori ligger forskellen mellem omskæring af drengebørn og pigebørn? Begge dele er religiøst/kulturelt betinget, endda begge dele noget der bl.a. praktiseres blandt muslimer.
2) Hvad hvis en anden religion end Islam påbød forældrene at udføre et eller andet ritual, der ville ændre på barnets udseende/anatomi? For ikke at gøre det alt for ekstremt, kunne man forestille sig at alle børn skulle tatoveres med Guds tegn. Ville det være acceptabelt så længe det er funderet i en religion?
3) Hvornår har en religion lov til at påberåbe sig religionsfrihed for at kunne få lov til at snige sig omkring reglerne i et/vores samfund? Kan nyere/mindre religioner også gøre dette, eller er det kun de gamle, store religioner?
Og til sidst et link til en dokumentar. Det er et stykke tid siden jeg har set den, men jeg er ret sikker på at den unge mand den handler om, ville ønske han aldrig var blevet omskåret. Jeg tænker det er relevant selvom han ikke er muslim, da der, lige som hos muslimer, ikke var et medicinsk grundlag for hans omskæring.
http://www.dr.dk/tv/se/dr2-undersoeger/dr2-undersoeger-omskaering/
Jeg synes faktisk ikke at det er et karikeret eksempel, og det var ikke kun brugt for argumentets skyld, men fordi jeg mener at det er sammenligneligt. Jeg kan ikke se at det er værre at skære brystvorterne af en drengebaby end at omskære ham.
Tværtimod - jeg ville hellere skære brystvorterne af min drengebaby end at omskære ham, hvis jeg var tvunget til at tage et valg. Selvom jeg mener at begge indgreb er absurde.
Jeg valgte med vilje ikke tatoverings-sammenligningen, da jeg synes det er noget andet - en tatovering er udelukkende et værdi-symbol. Man går ikke ind og ændrer ved kroppens, hvad skal man sige, mekaniske fysik som sådan når man tatoverer. Det gør man både når man fjerner forhud og klipper brystvorter af.