Drengeomskæring får grønt lys i Danmark

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. april 2014

modesty

Så vil jeg svare dig med mht at klippe brystvorterne, at når det ikke er en islamisk handling, så er det ikke i orden nej. Men omskæring er en islamisk handling, så det er okay

Du forstår tydeligvis ikke mine argumenter, men jeg vil lade ovenstående citat tale for sig selv.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. april 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
A&F skriver:

Det er dem som udtaler sig om omskæring uden at vide om det er religiøst, traditionelt, og det fx er Profeten Mohammed som startede det, hvilket det ikke er. Tværtimod, er islam og jødedom manges levemåde. Man tager ikke kun det man synes om og forkaster det man ikke synes om. Men igen , vi er forskellige mennesker. Tror på andet og gør andet. Ingen ved bedre end andre. Vi vil alle være rigtige og ingen skal dømmes for at gøre det, de finder rigtigt. Selvom man aldrig  bliver enig

Jeg skal have den skåret ud i pap: Er det dem, der ikke ved, hvad det religiøse grundlag er, der skal lade være at udtale sig? Det var dog en absurd tanke. Det religiøse grundlag er fuldstændigt underordnet - den eneste viden, der har relevans, er viden om det rent fysiske indgreb. 

Nogen VED bedre end andre. De praktiserende læger, som taler imod indgrebet, fx. Det, vi skal forholde os til, er, om det er et overgreb mod børn at fjerne en del af deres krop, og så er det fuldstændigt underordnet, hvad Abraham, Mohammed eller julemanden har ytret om det. 

Jøder og muslimer forholder sig i dette spørgsmål til noget, de TROR. I en moderne verden er man forpligtet til at forholde sig til noget, man VED, når der er tale om uoprettelige valg på små børns vegne. 

Anmeld

14. april 2014

Isabella_mor

A&F skriver:

Mange af jer har altså ikke styr på hvorfor man omskære, så lad være med at udtale jer når I ikke har viden. Omskæring er en religiøs handling ifølge jøderne og muslimerne. Det startede med profeten Abraham, som omskår sig selv som 80 årig. Og siden da fulgte man hans eksempel, som i dag nu er en sædvane. især jøderne holder meget fast i dette. Hvor der i koranen intet står om det. Hos muslimerne indgår det dog som en naturlig ting af at være muslim. Islam beordrer hvert menneske til at tage vare på dets krop, sind og sjæl. Og her har profeten Muhammad (SAW)fortalt :”Fem handlinger er af fitrah (naturlighed); at fjerne kønshår, omskære, trimme overskægget, plukke hår under armhulen og klippe negle. Så ifølge islam er omskæring en naturlig del af at være muslim (muslimsk mand mht omskæring). 

Jeg kan godt se det fra det synspunkt at det er en del af det at være religiøs. 

Det er jo heller ikke selve handlingen der er noget galt i. Det er det at det sker på børn som ikke engang har mulighed for at vælge selv. At det sker uden bedøvelse er det værste.! Hvis det skal hedde sig at børn SKULLE omskæres, så skulle vi i DK tage stilling til om metoden. I min verden bør det ske MED bedøvelse, og i faglige hænder. Altså ved en læge, og ikke af en præst.! Og burde det i øvrigt være nødvendigt at begå dette overgreb på små børn. Burde det ikke være noget man ventede med til børnene træder ind i de voksnes rækker. 

Anmeld

14. april 2014

A&F

Isabella_mor skriver:

Jeg kan godt se det fra det synspunkt at det er en del af det at være religiøs. 

Det er jo heller ikke selve handlingen der er noget galt i. Det er det at det sker på børn som ikke engang har mulighed for at vælge selv. At det sker uden bedøvelse er det værste.! Hvis det skal hedde sig at børn SKULLE omskæres, så skulle vi i DK tage stilling til om metoden. I min verden bør det ske MED bedøvelse, og i faglige hænder. Altså ved en læge, og ikke af en præst.! Og burde det i øvrigt være nødvendigt at begå dette overgreb på små børn. Burde det ikke være noget man ventede med til børnene træder ind i de voksnes rækker. 

Mener at det skal ske i bedøvelse? Uden bedøvelse er absurd! Har ikke hørt om nogen der får det lavet uden bedøvelse? Og desuden er det læger, der foretager omskæringen og ikke imamer. Og lægerne anbefaler også at børnene skal være små pga helingen går hurtigere hos småbørn. Især hos spædbørn . 

Anmeld

14. april 2014

A&F

Jeg skal have den skåret ud i pap: Er det dem, der ikke ved, hvad det religiøse grundlag er, der skal lade være at udtale sig? Det var dog en absurd tanke. Det religiøse grundlag er fuldstændigt underordnet - den eneste viden, der har relevans, er viden om det rent fysiske indgreb. 

Nogen VED bedre end andre. De praktiserende læger, som taler imod indgrebet, fx. Det, vi skal forholde os til, er, om det er et overgreb mod børn at fjerne en del af deres krop, og så er det fuldstændigt underordnet, hvad Abraham, Mohammed eller julemanden har ytret om det. 

Jøder og muslimer forholder sig i dette spørgsmål til noget, de TROR. I en moderne verden er man forpligtet til at forholde sig til noget, man VED, når der er tale om uoprettelige valg på små børns vegne. 

Læs tråden før du udtaler dig til mig. Så ville du kunne se sammmehængen i mit svar. Der var en det spurgte om det er religiøst eller traditionelt at omskære. Hvor der blev svaret lidt frem og tilbage, og nogle ting som ikke passede. Derfor mit svar. Igen, som troende lever man ikke for at behage samfundet, men sin Skaber . Man kan ikke være halv troende i islam fx. Så lige så naturligt det er at du klipper dit barns negle og dine egne, børster tænder og går i bad, så naturligt er det også for en muslim og jøde at omskære

Anmeld

14. april 2014

Pikku Myy

Så vil jeg svare dig med mht at klippe brystvorterne, at når det ikke er en islamisk handling, så er det ikke i orden nej. Men omskæring er en islamisk handling, så det er okay. Ser du islam er en levemåde . Følger den fuldt ud (forhåbentligt). En anden ting, islam lægger vægt på seksuel nydelse mellem mand og kone. Så at nogle mænd har været ude for dårlig omskæring er selvfølgelig ærgerligt. Men har aldrig hørt en muslimsk mand klage over at være omskåret. Tværtimod, er det rart at kunne være ren uden at skulle forbi en forhud først. Ser du, en forældre, som er gravid , hvis forster har fået sjæl er en velsignelse. Det er hvad børn er. Så at mange mener, at livet bliver taget fra dem er også at tage et valg for de uskyldige forstre. Men som sagt, vi kan diskutere i evigheder. 

Mener du det helt seriøst, eller er der en skrive-torsk?:

" når det ikke er en islamisk handling, så er det ikke i orden nej. Men omskæring er en islamisk handling, så det er okay" - direkte klipper fra din tekst.

Modesty spørger efter om det ville være i orden hvis hun mente at det var nødvendigt at klippe brystvorterne af sit barn. Det er måske et lidt karikeret eksempel, så lad mig prøve at gøre det lidt mere jordnært:

1) Hvori ligger forskellen mellem omskæring af drengebørn og pigebørn? Begge dele er religiøst/kulturelt betinget, endda begge dele noget der bl.a. praktiseres blandt muslimer.

2) Hvad hvis en anden religion end Islam påbød forældrene at udføre et eller andet ritual, der ville ændre på barnets udseende/anatomi? For ikke at gøre det alt for ekstremt, kunne man forestille sig at alle børn skulle tatoveres med Guds tegn. Ville det være acceptabelt så længe det er funderet i en religion?

3) Hvornår har en religion lov til at påberåbe sig religionsfrihed for at kunne få lov til at snige sig omkring reglerne i et/vores samfund? Kan nyere/mindre religioner også gøre dette, eller er det kun de gamle, store religioner?

Og til sidst et link til en dokumentar. Det er et stykke tid siden jeg har set den, men jeg er ret sikker på at den unge mand den handler om, ville ønske han aldrig var blevet omskåret. Jeg tænker det er relevant selvom han ikke er muslim, da der, lige som hos muslimer, ikke var et medicinsk grundlag for hans omskæring.

http://www.dr.dk/tv/se/dr2-undersoeger/dr2-undersoeger-omskaering/

Anmeld

14. april 2014

FruStolpe

Jeg vil ærlig talt s.... på grunden til at nogen kan finde på, med fuldt overleg at påføre deres børn smerte.

Vi som forældre har det den ypperste opgave at passe på vores børn, og sørge for de ikke kommer til skade. (i den udstrækning det lader sig gøre)

Det er for mig en utilgivelig handling, så længe der ikke er en lægelig årsag. Og jeg hverken kan eller vil acceptere det !!!

Anmeld

14. april 2014

Isabella_mor

A&F skriver:

Mener at det skal ske i bedøvelse? Uden bedøvelse er absurd! Har ikke hørt om nogen der får det lavet uden bedøvelse? Og desuden er det læger, der foretager omskæringen og ikke imamer. Og lægerne anbefaler også at børnene skal være små pga helingen går hurtigere hos småbørn. Især hos spædbørn . 

Men er der andre grunde til at det bliver gjort andet end fordi muhammed gjorde det?? 

Anmeld

14. april 2014

A&F

Pikku Myy skriver:

Mener du det helt seriøst, eller er der en skrive-torsk?:

" når det ikke er en islamisk handling, så er det ikke i orden nej. Men omskæring er en islamisk handling, så det er okay" - direkte klipper fra din tekst.

Modesty spørger efter om det ville være i orden hvis hun mente at det var nødvendigt at klippe brystvorterne af sit barn. Det er måske et lidt karikeret eksempel, så lad mig prøve at gøre det lidt mere jordnært:

1) Hvori ligger forskellen mellem omskæring af drengebørn og pigebørn? Begge dele er religiøst/kulturelt betinget, endda begge dele noget der bl.a. praktiseres blandt muslimer.

2) Hvad hvis en anden religion end Islam påbød forældrene at udføre et eller andet ritual, der ville ændre på barnets udseende/anatomi? For ikke at gøre det alt for ekstremt, kunne man forestille sig at alle børn skulle tatoveres med Guds tegn. Ville det være acceptabelt så længe det er funderet i en religion?

3) Hvornår har en religion lov til at påberåbe sig religionsfrihed for at kunne få lov til at snige sig omkring reglerne i et/vores samfund? Kan nyere/mindre religioner også gøre dette, eller er det kun de gamle, store religioner?

Og til sidst et link til en dokumentar. Det er et stykke tid siden jeg har set den, men jeg er ret sikker på at den unge mand den handler om, ville ønske han aldrig var blevet omskåret. Jeg tænker det er relevant selvom han ikke er muslim, da der, lige som hos muslimer, ikke var et medicinsk grundlag for hans omskæring.

http://www.dr.dk/tv/se/dr2-undersoeger/dr2-undersoeger-omskaering/

Det er ikke en skrive-torsk, nej. Igen skriver jeg, omskæring af drenge er lige så naturligt som at klippe negle. Jeg er praktiserende muslim.   Og ser du, hvad andre tror på mht deres religion er ikke mit problem. Så længe forældrene er omsorgsfulde og er gode forældre, ikke udøver vold mm på deres børn, så blander jeg mig ikke. Så, så længe jeg har min religion som jeg heldigvis kan praktisere i fred, så kan jeg desværre ikke svare på dine spørgmål . Men, forskellen mellem omskæring af drenge og piger ligger i at manden ikke kan udføre bøn hvis han ikke har vasket sig ordentligt , hvilket kan ske med forhud. At piger bliver omskåret sker fordi de forhindre hende at "følge hendes lyster" hvilket jo er latterligt, da koranen netop også giver kvinden rettigheden til at opnå nydelse ved intimitet med manden. Omskæring foregår især i afrikanske lande desværre, men heldigvis har UNICEF gjort fremskridt ved at oplyse om omskæringens konsekvenser for piger. Men ja, hvis en pige skulle omskåres så må klitoris ikke blive rørt, da hun har retten til nydelse. Så det er et lille stykke hud over klitoris som bliver fjernet. Der er nogle lærde, som mener at det er en sædvane at omskære piger, men ikke alle følger det. Da beviset for det ikke er stærkt. Det afhænger også af hvilken lærd man følger. Men drengeomskæring er en sædvane, der er stærkt belæg for inden for et islamisk perspektiv og som derfor praktiseres af næsten de fleste muslimer.

Anmeld

14. april 2014

A&F

Isabella_mor skriver:

Men er der andre grunde til at det bliver gjort andet end fordi muhammed gjorde det?? 

Faktisk SKAL man ikke omskære, men fordi det er en velkendt sunna(sædvane) som Profeten Abraham startede, så tog man det til sig. Hvor profeten Muhammed så fortalte , at omskæring, trimning af skæg, klippe negle mm, er naturligt at gøre. Og hvor omskæring fandt sted på 7 dagen. Netop også fordi barnet er så lille, at helingen går hurtigere. Så selvom man ikke bliver omskåret , så er man stadig muslim. Men det er som sagt meget naturligt at være omskåret muslim, end ikke at være omskåret, hvis du kan følge mig?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.