Drengeomskæring får grønt lys i Danmark

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. april 2014

Mor til Ella

A&F skriver:

Dette er et følsomt enme, som bringer sind i kog hos nogen og som er en naturlig ting hos dem der foretager det.  Børnemishandling, synes jeg er forkert at bruge. Man behøver ikke være enig om omskærelse, men at bruge børnemishandling i denne sammenhæng er øv. Hvad med frivillig abort? Der tager man jo "livet" af en sjæl. Skal kvinden så høre, at hun er en morder, fordi hun tog den beslutning hun mente var bedst? Som forældre,  der beslutter at deres børn skal omskæres, de skal da heller ikke høre på, at de er mishandlere? Det er da dobbeltmoralsk et eller andet sted synes jeg .

Omvendt kan man jo så spørge, hvorfor ikke lade drengene bestemme over deres egne tissemænd?

Hvis det er så vigtigt vil de jo ret sikkert vælge det frivilligt på et tidspunkt.

Synes det er forkert at det er et ritual.

Ja, det er dåben også men det er trods alt bare lidt vand på toppen af hovedet.

Jeg er imod, hvornår bliver det mon moderne at omskære piger

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. april 2014

ønskebørn74

mor:) skriver:

Tror du så at der er en gud der synes det er okay vi slår fostre ihjel fordi de har down syndrom? Er det ikke også et indgreb? 

Jeg ville aldrig selv få en abort, heller ikke pga. downssyndrom og ja for mig selv er jeg imod det..

Og er vildt modstander af at man kan få specielt lov til en sen abort, når fostret ikke er mega handicappet..

Anmeld

14. april 2014

isabellasmor

Isabella_mor skriver:

Det er også jødedommen. Dem har vi da ikke en beef med. 

Jeg synes det at det kun burde være acceptabelt i dk hvis vi valgte at sige. "Omskæring er ok, hvis barnet er stort nok til selv at vælge det til". Så er det okay. Det er ikke i orden at omskære små hjælpeløse børn. 

Det er jeg skam klar over, men det er jo bare ikke jøderne man (eller jeg i hvert fald) hører om, og nu skrev jeg jo netop hvorfor man hurtigt forveksler de 2, nemlig fordi at muslimerne omtaler det som religiøst og ikke kulturelt. Må ærlig indrømme jeg ved ikke hvordan jøderne ser på det, religiøst, eller traditionelt, ergo kan jeg ikke udtale mig derom. 

Men jeg er enig, ligesom med plastikkiruigi osv, voksne mennesker skal selv tage disse beslutninger. I min verden kan det slet ikke stå til diskussion , men det kan det jo så godt i den virkelige verden, desværre. 

Anmeld

14. april 2014

Isabella_mor

isabellasmor skriver:

Det er jeg skam klar over, men det er jo bare ikke jøderne man (eller jeg i hvert fald) hører om, og nu skrev jeg jo netop hvorfor man hurtigt forveksler de 2, nemlig fordi at muslimerne omtaler det som religiøst og ikke kulturelt. Må ærlig indrømme jeg ved ikke hvordan jøderne ser på det, religiøst, eller traditionelt, ergo kan jeg ikke udtale mig derom. 

Men jeg er enig, ligesom med plastikkiruigi osv, voksne mennesker skal selv tage disse beslutninger. I min verden kan det slet ikke stå til diskussion , men det kan det jo så godt i den virkelige verden, desværre. 

For muslimer vælger de fleste at gøre det fordi profeten Muhammed var omskåret. Og mange mener at man ikke er 100% muslim hvis ikke man er omskåret.! Men det står ikke skrevet i koranen. 

Anmeld

14. april 2014

isabellasmor

Isabella_mor skriver:

For muslimer vælger de fleste at gøre det fordi profeten Muhammed var omskåret. Og mange mener at man ikke er 100% muslim hvis ikke man er omskåret.! Men det står ikke skrevet i koranen. 

Netop. Og som først skrevet, så er det jo derfor klart at man hurtigt kan komme til at forveksle de 2, religiøs og traditionelt.. Hvis man i muslimernes verden er fast på at det er en religiøs handling, så må man jo gå udfra at det er hvad de omskærer udfra, og dermed vil jeg da også mene at det bliver en religiøs handling.. For det er jo så den måde de udøvende muslimer læser teksten i koranen .... Hvad vi andre så læser kan jo være ligegyldigt, de gør det pga religion, og ikke pga kultur. 

I hver fald af dem jeg har hørt udtale sig. Man skal selvfølgelig aldrig generalisere 

Anmeld

14. april 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
A&F skriver:

Dette er et følsomt enme, som bringer sind i kog hos nogen og som er en naturlig ting hos dem der foretager det.  Børnemishandling, synes jeg er forkert at bruge. Man behøver ikke være enig om omskærelse, men at bruge børnemishandling i denne sammenhæng er øv. Hvad med frivillig abort? Der tager man jo "livet" af en sjæl. Skal kvinden så høre, at hun er en morder, fordi hun tog den beslutning hun mente var bedst? Som forældre,  der beslutter at deres børn skal omskæres, de skal da heller ikke høre på, at de er mishandlere? Det er da dobbeltmoralsk et eller andet sted synes jeg .

Så man kan ikke gå ind for fri abort og samtidig være imod unødvendige fysiske indgreb på levende, sunde og raskebørn? Så kan man vel heller ikke være imod en lussing i ny og næ - det er, når du opfatter abort som mord, jo for intet at regne imod at "tage livet af" et foster. 

Hvis jeg mener, at min religiøse opfattelse påbyder mig at skære den unødvendige øreflip af mine børn, har jeg altså ikke grønt lys til dette. Den eneste forskel er, at omskæring er et ældre ritual - men vi kan da ikke blåstemple og fastholde alle relgiøse traditioner, blot fordi de er af ældre dato. 

Med alle de vidnesbyrd fra voksne mænd, der lider under følgerne af omskæringen, er det i mine øjne et kæmpesvigt og et udtryk for berøringsangst at acceptere det. 

Anmeld

14. april 2014

Mor og meget mere

Vi tillader kun halekupering i DK af hunderacer, hvor kuperingen har et veterinært formål. At vi samtidig accepterer, at små drengebørn uden nogen rationel årsag får fjernet deres forhud, er simpelthen ubegribeligt. 

Jeg er dybt berørt af de mange vidnesbyrd fra voksne mænd, som føler sig frataget en væsentlig del af deres seksuelle følsomhed, uden at de nogensinde blev spurgt. Lad dog jødiske og muslimske mænd bestemme selv, når de bliver myndige og rent faktisk har en klar opfattelse af, hvad de går ind til, hvis de vælger indgrebet. 

Anmeld

14. april 2014

Mor og meget mere

Mor til Ella skriver:

Omvendt kan man jo så spørge, hvorfor ikke lade drengene bestemme over deres egne tissemænd?

Hvis det er så vigtigt vil de jo ret sikkert vælge det frivilligt på et tidspunkt.

Synes det er forkert at det er et ritual.

Ja, det er dåben også men det er trods alt bare lidt vand på toppen af hovedet.

Jeg er imod, hvornår bliver det mon moderne at omskære piger

Det er da i høj grad "moderne" eller snarere udbredt at omskære piger i dele af verden - heldigvis er det strengt forbudt i DK. 

Anmeld

14. april 2014

Mor og meget mere

Isabella_mor skriver:

Fra Avisen.dk

Drengebørn svigtes, når omskæring fortsat tillades. Vejledning ændrer ikke et komma, siger kritisk professor

Omskæring af drenge er en tusinde år gammel tradition, og trods modstand fra Børnerådet, flere organisationer og læger kan den fortsætte.

Efter en årelang og meget ophedet debat offentliggør Sundhedsstyrelsen en ny vejledning, men den adskiller sig ikke væsentligt fra den tidligere, lyder kritikken.

Læs resten

http://www.bt.dk/danmark/danske-laeger-omskaering-af-drenge-er-lemlaestelse

http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2014-04-11-børns-vilkår-om-omskæring-ærgerligt-de-ikke-har-lyttet

Anmeld

14. april 2014

lycly

Jeg synes ikke forældre har ret til at træffe et sådan valg på sit forsvarsløse barns vegne. Vi har som forældre slet ikke ret til at bestemme over vores barns krop på den måde, medmindre det handler om barnets helbred eller liv.
En omskæring er i mine øjne et fuldstændig unødvendigt voldsomt indgreb, medmindre der selvfølgelig et medicinske grunde til det.
Det er et valg drengene selv skal have lov at træffe når de er i stand til det. Kunne aldrig drømme om at påtvinge den slags på min søn.
At det så oveni hatten bliver gjort uden bedøvelse, der vil jeg gerne gå så langt til at kalde det børnemishandling!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.