Fravalgt amning??? :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. marts 2014

Albertsen92

TAK for jeres svar, og tak for at holde en (nogenlunde) god tone

Jeg var selv i tvivl om amning ville være noget for mig inden jeg fødte, men jeg var sikker på jeg ville give det en chance, og var så heldig at det bare kørte fra dag 1.

Har fuld forståelse for alle der har valgt det fra/stoppet

Ville intet andet med min tråd, end at få nogle forklaringer..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. marts 2014

Chris86

Albertsen92 skriver:

Nu har jeg stødt på flere, der fra start har sagt de ikke vil amme.

Er der nogen her, der har valgt amningen fra?
Og vil forklare hvorfor...

Har nemlig aldrig kunnet forstå det, jeg ser kun fordele ved amning så nu vil jeg høre HVORFOR?

Begge gange indenfor 14 dage ca.

1 gang pga. Brystbetændelse og en gang influenza.. Og en MEGET gal pige under hvert måltid, selvom hun havde ordentlig fat (ifølge dem på sygehuset). Influenzaen gjorde, at hun fik flaske et par gange og vupti, pigen var glad under måltidet! = flaske...

2. Gang dels pga. Besvær/magtede det ikke psykisk og pga storesøster var ked når moren ik havde tid = flaske = TO glade børn og en glad mor!

Sådan cirkus sådan jeg mindes det...

Anmeld

22. marts 2014

Chris86

I MINE øjne tror jeg 99,9 %, der fravælger amningen har en GO "undskyldning"...

Anmeld

22. marts 2014

Mom

Profilbillede for Mom
Ved barn nr. 3 valgte jeg bevidst og egoistisk amningen fra, men ikke fra start. Amningen kørte nogenlunde, de 11 dage jeg ammede efter fødslen. Men så blev jeg syg, blev indlagt med små blodpropper i hjernen, og en moderkagerest der skulle fjernes kirugsk. Så efter 10 dage på sygehuset i medicinsk behandling for blodpropperne, og en tur i narkose, valgte jeg at når jeg kom hjem, ville jeg have min krop for mig selv, følte mig gennembanket af al den medicin og de (få) føllgevirkninger af blodpropperne. Så selvom jeg godt kunne have genoptaget amningen, da den "farlige" medicin var ude af kroppen, og mælken løb fint til, så valgte jeg at få piller til at stoppe mælkeproduktionen.

Jeg tog en beslutning på min krops vegne, for mig selv.... Og det har jeg det fint med. Vores datter trives fint selvom hun ikke blev ammet. (Hun er iøvrigt snart 6 år)

Anmeld

22. marts 2014

Swann

Jeg kommer nok til at fravælge amning, da jeg tager noget medicin, der ikke er tilstrækkeligt undersøgt til at vide, hvilken virkning det kan have på barnet, når det videreføres gennem modermælken. Synes det er lidt for risikofyldt "bare" at forsøge og se hvad der sker 

Anmeld

22. marts 2014

Albertsen92

Swann skriver:

Jeg kommer nok til at fravælge amning, da jeg tager noget medicin, der ikke er tilstrækkeligt undersøgt til at vide, hvilken virkning det kan have på barnet, når det videreføres gennem modermælken. Synes det er lidt for risikofyldt "bare" at forsøge og se hvad der sker 

Hvad så med i graviditeten? Tager du det ikke der?

Anmeld

22. marts 2014

Tulle28

fo82 skriver:

Det har jo så ikke været opstart alene der var problemet - der var bare ikke mælk nok.

nu har jeg kun indgående nævnt min mor og søster, men alle kvinder i familien har haft problemet, så i følge statistikken - så er sandsynligheden for at jeg kan amme ikke særligt stor.

men jeg kan mærke at når der kommer et "pres" med "synd for dig" og "prøv alligevel" så opfatter jeg at mine overvejelser ikke bliver respekteret og faktisk bliver "stemplet" som forkert...

og det bekræfter lidt hvad jeg skrev før, at der er en fordømmelse af dem der ikke kan/vil amme uanset grund - for ingen grund er god nok for de dømmende. 

Jeg synes bare ikke at din årsag til, at du ikke vil amme, er en valid årsag. Den med at man ikke har mælk nok, hænger ofte sammen med at man ikke ammer nok, forkert sutteteknik, at man giver en flaske istedet for at amme, eller at man har overproduktion, dvs. at man faktisk har alt for meget mælk, hvilket betyder at barnet kun får den tynde mælk og aldrig når ind til den fede mælk. Det vidste man bare ikke tidligere og det ved langt de fleste sundhedsplejersker heller ikke noget om idag, fordi størstedelen desværre ikke ved særlig meget om amning.

Så jo, jeg synes det er synd for dig, hvis du ikke giver det en chance, for for som jeg også skrev i mit sidste indlæg, så ved du at amning kan være problematisk, men du har mulighed for at "læse op på teorien" om man så må sige og sætte dig ind i, hvilke problemer, man kan forvente at støde ind i.

Men i sidste ende er det dit valg, og nej, man er da ikke en dårlig mor, fordi man giver sit barn en flaske, slet ikke! Men amning er jo ikke kun mad, det er også tryghed og nærhed og selvom man også kan hygge når man giver en flaske, så er det ikke det samme som at amme - synes jeg! Og det er det, jeg synes er synd du måske går glip af, ved slet ikke at prøve.

Anmeld

22. marts 2014

Nadia&Daniel

Albertsen92 skriver:

Nu har jeg stødt på flere, der fra start har sagt de ikke vil amme.

Er der nogen her, der har valgt amningen fra?
Og vil forklare hvorfor...

Har nemlig aldrig kunnet forstå det, jeg ser kun fordele ved amning så nu vil jeg høre HVORFOR?

https://www.baby.dk/debat/140518pi1/amning/er-jeg-d en-eneste.aspx

Anmeld

22. marts 2014

lineog4

Tulle28 skriver:

Jeg synes bare ikke at din årsag til, at du ikke vil amme, er en valid årsag. Den med at man ikke har mælk nok, hænger ofte sammen med at man ikke ammer nok, forkert sutteteknik, at man giver en flaske istedet for at amme, eller at man har overproduktion, dvs. at man faktisk har alt for meget mælk, hvilket betyder at barnet kun får den tynde mælk og aldrig når ind til den fede mælk. Det vidste man bare ikke tidligere og det ved langt de fleste sundhedsplejersker heller ikke noget om idag, fordi størstedelen desværre ikke ved særlig meget om amning.

Så jo, jeg synes det er synd for dig, hvis du ikke giver det en chance, for for som jeg også skrev i mit sidste indlæg, så ved du at amning kan være problematisk, men du har mulighed for at "læse op på teorien" om man så må sige og sætte dig ind i, hvilke problemer, man kan forvente at støde ind i.

Men i sidste ende er det dit valg, og nej, man er da ikke en dårlig mor, fordi man giver sit barn en flaske, slet ikke! Men amning er jo ikke kun mad, det er også tryghed og nærhed og selvom man også kan hygge når man giver en flaske, så er det ikke det samme som at amme - synes jeg! Og det er det, jeg synes er synd du måske går glip af, ved slet ikke at prøve.

Hvem er det synd for? 

Ja det er synd hvis man har et ønske om at amme og lader sig stresse i troen på "dårlig-ammer" går i arv - for så mister man troen på sig selv som ammer, stressen nedsætter produktionen og man formodentlig mislykkes og leve videre i troen på det er genetisk (min mor var en "dårlig-ammer" og jeg var det ikke og har fået at vide af sp det ikke er genetisk).

Men ønsker man ikke at give det et forsøg, og måske egentlig grundet ens familie synes flasken virker som det normale så er det vel ikke synd?

Det er ikke synd for barnet at det får flaske i hvert fald - ja der er antistoffer i modermælken, ja modermælken er sammensat så det er bedst i forhold til mave, vægt osv. Men  ligefrem at sige det er synd det ikke bliver ammet det er at gå for langt. Det er synd hvis barnet ikke er elsket, hvis barnet udsættes for misrøgt osv men at give flaske er da ikke synd

Anmeld

22. marts 2014

fo82

Tulle28 skriver:

Så er det jo godt at jeg ikke skal stå til regnskab over for dig. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.