Må dit barn rejse sig fra bordet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. februar 2014

modesty

MorDk skriver:

jeg ser netop en værdi i at man som familie for snakket sammen efter en travl dag og inden aften/putteritualerne. 

Her "ser" jeg mine unger og får set dem i øjnene. 

Men sådan er man jo så forskellige. 

Så helt klart højdepunkt/værdi for mig som mor.

Men hvad hvis man har masser af tid til at snakke inden? Jeg henter min søn kl. 14:30 og vi spiser kl. 18:30. Så jeg ser ikke aftensmåltidet som specielt vigtigt i forhold til at tilbringe kvalitetstid sammen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2014

Pikku Myy

MoarHvidovre skriver:

Heldigvis gør vi tingene forskelligt

Jeg mener godt, at børn kan sidde mens der bliver spist. Det skal de også i vs/bh.

Børn kan godt sidde 20 min mens der bliver spist og snakket om dagens begivenheder. Hvis din mand og dig sidder 45 min og spiser, ja så kan jeg godt forstå det. Men herre gud - 20 min - det kan de godt

Jeg er for så vidt enig med dig i at børn sagtens kan blive siddende hvis de skal. Og det ville de vel også kunne hvis det drejede sig om 45 minutter.

Men hvad er argumentet for at de skal? Hvorfor er det så vigtigt for dig at dine børn bliver siddende? God opdragelse? Respekt for den tid der er blevet brugt på at lave maden? Samværet omkring spisebordet? Noget fjerde?

Jeg har svært ved at argumentere for hvorfor min søn ikke behøver blive siddende mens vi andre spiser færdig. Men det er jo nok fordi jeg ikke nødvendigvis forbinder det med god opdragelse. Fordi han alligevel formår at vise respekt for den tid der er blevet brugt på maden. Og fordi vi når at snakke om dagens begivenheder i den tid han er der (han spiser godt) eller på andre tidspunkter i løbet af dagen.

Anmeld

6. februar 2014

MorDk

Men hvad hvis man har masser af tid til at snakke inden? Jeg henter min søn kl. 14:30 og vi spiser kl. 18:30. Så jeg ser ikke aftensmåltidet som specielt vigtigt i forhold til at tilbringe kvalitetstid sammen.

Jamen vi har da også tid til snak inden også under madlavning mm. men der har vi jo bare gang i mad og leg med ungerne. Når vi sidder ved bordet er vi samlet som famile. jeg siger ikke det er forkert at gøre det på en anden måde. Jeg siger at for MIG er det en værdi at vi sidder samlet og spiser og holder lidt "bordskik". 

Anmeld

6. februar 2014

modesty

Pikku Myy skriver:

Jeg er for så vidt enig med dig i at børn sagtens kan blive siddende hvis de skal. Og det ville de vel også kunne hvis det drejede sig om 45 minutter.

Men hvad er argumentet for at de skal? Hvorfor er det så vigtigt for dig at dine børn bliver siddende? God opdragelse? Respekt for den tid der er blevet brugt på at lave maden? Samværet omkring spisebordet? Noget fjerde?

Jeg har svært ved at argumentere for hvorfor min søn ikke behøver blive siddende mens vi andre spiser færdig. Men det er jo nok fordi jeg ikke nødvendigvis forbinder det med god opdragelse. Fordi han alligevel formår at vise respekt for den tid der er blevet brugt på maden. Og fordi vi når at snakke om dagens begivenheder i den tid han er der (han spiser godt) eller på andre tidspunkter i løbet af dagen.

Helt enig.

Anmeld

6. februar 2014

L&V

Pikku Myy skriver:

Præcis, er så enig..

Anmeld

6. februar 2014

lineog4

MoarHvidovre skriver:

Det under mig, at man som familie ikke kan sidde sammen og spise, og snakke om dagens hændelser. Mine børn får ikke lov til, at rejse sig efter 5 min bare fordi, at de er færdige. Jeg mener, at det er helt almindelig pli, at man sidder til alle er færdig med, at spise. Dette gælder selvfølgelig ikke for helt små børn. Det er selvfølgelig noget andet når vi har gæster eller er ude, så må de rejse sig når alle børn er færdige.

Det et jo ikke sikkert fordi man siger at de må rejse sig når de er færdige at det handler om 5 min og ingen snak.

Hos os er reglen: ingen børn rejser sig før alle børn er færdige. Det er primært fordi især den mindste simpelthen ikke ville nå at spise sig mæt for han ville styrte efter storebror, men det er også noget om en gammel indgroet vane om at sådan er man mest høflig.

Ingen af mine er færdige efter 5 minutter, vi har altid en skøn hyggestund ved aftensmaden, men jeg nyder at strække stunden ved bordet mens tevandet koger, jeg får talt med min mand, får set dens store lektier eller hvad det er hun vil vise osv osv og ser ingen grund til mine børn skal sidde med til det - når alle 3 har sagt tal for mad og taget deres tallerkner ud (hviske husker det) er det mere et til og fra bord, hvor jeg kan få 10 minutter mere før en ny aktivitet og ungerne kan komme fra og til... Elsker den tid mindst lige så meget som den tid hcor vi sidder sammen og spiser.

Anmeld

6. februar 2014

isabellasmor

Pikku Myy skriver:

Men hvad er helt præcist argumentet for at børnene skal blive siddende?

God opdragelse? Respekt for den tid der er blevet brugt på at lave maden? Samværet omkring spisebordet?

Ingen af de ting, bliver, for mig, ødelagt, ved at mit barn får lov til at gå fra bordet når han er færdig med at spise. Og så er der vel ingen grund til at han skal blive siddende mens min mand og jeg får os snøvlet færdige.

er helt enig her, vi har ikke, og får heller ikke nogen regel der hedder at børnene SKAL blive siddende. bare fordi vi andre ikke er færdige.... nej, kan ikke se logikken, og kan faktisk ikke se det hyggelige i at tvinge sine børn til at blive siddende bare fordi..

Anmeld

6. februar 2014

MorDk

isabellasmor skriver:

er helt enig her, vi har ikke, og får heller ikke nogen regel der hedder at børnene SKAL blive siddende. bare fordi vi andre ikke er færdige.... nej, kan ikke se logikken, og kan faktisk ikke se det hyggelige i at tvinge sine børn til at blive siddende bare fordi..

jeg tænker bare at det er meget godt at lærer ens børn at man venter på hinanden og "nyder" maden sammen. Nogle er 5 min om at spise andre 20 min. men når man spiser sidder man sammen som familie. (det gør vi) Men hvis 1 altid rejser sig så straks man er færdig er der ikke meget hygge over middagen. Jeg ville da blive skuffet hvis min mand eller en gæst rejste sig efter 5 minutter for nu er han/hun mæt og har andet at tage sig til. Det giver ingen mening i min verden. Det behøver jo ikke at være en kamp at få børnene til at blive ved bordet. Nogle gange kommer det helt naturligt. De dage hvor ungerne evt. er trætte og uoplagte jamen så er der andre "regler". Selvom vi har regler og retningslinier herhjemme er det ikke ens betydende med at der ikke finde flexibiltet 

Anmeld

6. februar 2014

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Gider ikke, at lave en diskussionsklub ud af mine holdninger.

Jeg mener godt, at børn kan sidde i 20 min og spise sammen som en familien. Mine børn bliver ikke lænket fast og har ikke noget problem med det. Vi synes, at det er hyggeligt og snakker om dagens hændelser.

Vi har også tid til, at hygge om eftermiddagen inden, at der skal laves mad og inddrager dem også, hvis de har lyst.

Hvis I nu tog og læste mine svar, så var jeg også fri for, at skrive det samme igen og igen.

Anmeld

6. februar 2014

MyLove E

Elias bliver 3 til Maj. Der har vi siden før jul, begyndt med at han selvfølgelig skal sige tak for mad og så skal han spørger om han må gå fra bordet.
Også fordi han også har spist meget lidt i perioder. Han bliver lidt sur nogen gangen. Men han skal blive siddende hvis vi siger det.

Men har han spist fint, så må han gerne gå fra når han spørg

Er vi hjemme ved nogen skal han spørger dem om han må gå fra bordet :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.