Må dit barn rejse sig fra bordet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. februar 2014

Moma

Vores skal sidde ved bordet til de begge er færdige. De skal ikke sidde og vente på os voksne - men kun på hinanden.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2014

B&J

jeg må indrømme JA daniel skulle også blive siden ved bordet hvis han ville spise som alle andre børn,

men når maden ikke siger ham særlig meget har jeg det bedre med han stadig bestemmer hvordan han vil for løbet af 1 time kan han ha spist en smule også de næste 5minutter spist en hel masse, så vi lader ham styre det men han sidder dog ned og spiser og om det er foran tvet eller hvad ja så er jeg lige glad når tiden kommer der er mere styr på maden ja så bliver der stille og roligt også mere styr på den måde han skal side og spise på.

selv om han snart bliver 4 men vi vil bare være 100% afslappet omkring hans måltider og det vigtigste er han spiser

Anmeld

6. februar 2014

Pcokate

Muhmi skriver:

Ja det var da egentlig en spændende debat som vi kan tage her istedet for i den anden debat

Skal dit barn blive siddende ved bordet om aftenen eller må barnet løbe ud og lege / sætte sig ind og se fjernsyn / andet? mens I sidder og spiser?

Hvor gammel synes du et barn skal være før man begynder at lære barnet at blive siddende ved bordet indtil alle er færdige?

Herhjemme er Silas snart 3 år og vi er den sidste måneds tid begyndt at insistere på at han bliver siddende ved bordet. Ikke tvinge ham med skrig og skrål, men bede ham om at finde noget han kan beskæftige sig med mens vi andre spiser færdig. Dette er begyndt at fungere super godt og vi synes faktisk at vi får meget mere ud af aftensmads-tiden fordi vi sidder der alle sammen.

Silas er i en periode lige for tiden hvor han ikke spiser særlig meget om aftenen og er derfor hurtigt færdig og da det faktisk er det eneste tidspunkt i løbet af en lang dag uden ham, så vil vi rigtig gerne bruge den med ham. Så vi føler at vi mister endnu mere tid med ham, hvis han bare løber afsted og finder på noget andet at lave.

Vi mener jo også at han skal blive siddende fordi han ligeså godt kan lære det nu, som senere og hvor vil det være vidunderligt at komme til et selskab hvor ens barn bliver siddende (på sin vis) mens vi alle sammen spiser Selvfølgelig skal de have lov at lege når de er sammen med fætrene og kusinerne men det vil da alligevel være dejligt at have et høfligt barn. Det er da i hvert fald sådan jeg er blevet opdraget

Nå hvad er jeres mening om det?

Hvis der ingen gæster er må han (6 år) gerne rejse sig når han er færdig. 

når der er gæster (hans) bliver han til de også er færdige. 

restaurant=når alle er klar til at gå. 

Han skal sidde med hele vejen når han gider at være med. Det er i min optik røvsygt for et barn at sidde der og vente mens mor og far snaktimerne 1/2-1 time længere end måltidet vare 

Desuden gider han ikke rigtigt at snakke der, han er færdig i hovedet og alt hvad han har ønsket at sige er kommet ud mens vi laver mad sammen 

Anmeld

6. februar 2014

Karina84

Vores dreng bliver 3 til marts, og vi har i et par mdr. sagt at han skal blive siddende til vi alle er færdige med at spise. 

Der har slet ingen brok været og nu ser han det bare som en naturlig ting, at sådan gør man  Det gør også at han måske lige tager en ekstra bid end han ellers ville.

Når vi er andre steder, hvor der er lagt op til voksen hygge og der evt. er andre børn der får lov til at gå inden de andre er færdige, får han lov til at gå ned og lege med dem. Efter han har sagt tak for mad til værten (ofte min mor). Men han skal stadig have spist okay, og han får ikke lov til at gå efter 2 min. Det kan være lidt svært hvis andre børn får lov, eller hvis det er familier hvor man ikke går så højt op i bordskik eller den regel. Så er det lidt synd at han SKAL blive siddende, plus vi voksne jo kan spise rigtig langsomt, og der bliver sikkert serveret af flere omgange.

Vi var faktisk i tvivl om det var for tidligt, så vi tog det ret stille og roligt, men han accepterede fint regelen, og jeg synes det er dejligt at der lige bliver hygget lidt ekstra ved aftensmaden, især nu hvor lillesøster også spiser med 

Anmeld

6. februar 2014

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg undre mig over, at der er så mange som bare lader deres børn rejse sig når de har spist. Jeg kan forstå mindre børn, at de godt må rejse sig. Men en hel almindelig hverdag, hvor man har brugt tid på, at lave mad, så synes jeg bestemt ikke, at det er i orden, at børnene rejser sig efter 10 min mens, at mor og far bliver færdige. De kan godt sidde 20-30 min.

Anmeld

6. februar 2014

MorDk

Vores søn er 3,5 år og vi er så småt begyndt at "kræve" at han bliver siddende ved bordet. Nogle gange sætter han sig over til en af os (på skødet) det er ok. Vores datter er 18 mdr. hun spiser laaaaangsomt. Så nogle gange er det svært at få Bassen til at blive siddende. Men sådan generelt synes jeg det er fint ved omkring 3 år alderen at lærer dem at vente til alle er færdige. Når vi er ude er det værternes regler der gælder. Men når børne bliver ældre og vi er ude skal de vente på hinanden. (håber det gav mening) blev vidst lidt rodet. 

Anmeld

6. februar 2014

MorDk

Jeg undre mig over, at der er så mange som bare lader deres børn rejse sig når de har spist. Jeg kan forstå mindre børn, at de godt må rejse sig. Men en hel almindelig hverdag, hvor man har brugt tid på, at lave mad, så synes jeg bestemt ikke, at det er i orden, at børnene rejser sig efter 10 min mens, at mor og far bliver færdige. De kan godt sidde 20-30 min.

Hvor gamle mener du børn skal være når de skal sidde 20-30 minutter? 

Herhjemme er 30 min meget for min søn på 3,5 år. Han spiser ofte ikke så meget igen. Men børn er jo forskellige. Vi har ikke super faste regler omkring det men vi arbejder hen imod at man lige venter på hinanden. Vi fokuserer mere på hyggen/snakken en lige netop det at man SKAL blive siddende og vente på hinanden. 

Anmeld

6. februar 2014

MorDk

Jeg tænker at fællesmåltidet er vigtigt som familie. Derfor mener jeg det er vigtigt allerede nu at arbejde på at man man venter på hinanden. Ikke af pligt men af lyst. Lysten til at hygge med familien og få snakket. Det er på disse tidspunkter (når ungerne bliver ældre) at man som forældre kan få set børnene i øjnene og mærke, føle hvordan de har det osv. Ikke sagt man ikke kan det på andre tidspunkterne. Men jeg er opvokset med man spiser sammen og ikke rejser sig efter 2 minutter. Alt med måde. Vi er ikke strikse herhjemme. Men vi er begyndt at "hjælpe" den ældste til at blive lidt længere ved bordet. Synes også det er virkelig uopdragent at børn på 5-6 år bare skubber stolen væk fra bordet og rejser sig efter 5 min. Det er ikke ok i min verden. Så må de blive siddende lidt. almen respekt.

Anmeld

6. februar 2014

SjeBets

MoarHvidovre skriver:

hvorfor undre det dig ?

Jeg ser ikke stor værdi i at de bliver siddene, bare de siger tak for mad og spørger om de må gå, så kan jeg ikke se den store grund til at de sidder og kigger på os vokse spiser.

Hvis vi har alle vores unger (5 stk) så må de gerne vente på hinanden. men det gør de nu helt naturlig fordi de sidder og snakker.

Anmeld

6. februar 2014

MorDk

SjeBets skriver:

hvorfor undre det dig ?

Jeg ser ikke stor værdi i at de bliver siddene, bare de siger tak for mad og spørger om de må gå, så kan jeg ikke se den store grund til at de sidder og kigger på os vokse spiser.

Hvis vi har alle vores unger (5 stk) så må de gerne vente på hinanden. men det gør de nu helt naturlig fordi de sidder og snakker.

jeg ser netop en værdi i at man som familie for snakket sammen efter en travl dag og inden aften/putteritualerne. 

Her "ser" jeg mine unger og får set dem i øjnene. 

Men sådan er man jo så forskellige. 

Så helt klart højdepunkt/værdi for mig som mor.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.