Må dit barn rejse sig fra bordet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. februar 2014

SjeBets

MorDk skriver:

jeg ser netop en værdi i at man som familie for snakket sammen efter en travl dag og inden aften/putteritualerne. 

Her "ser" jeg mine unger og får set dem i øjnene. 

Men sådan er man jo så forskellige. 

Så helt klart højdepunkt/værdi for mig som mor.

måske det er fordi at mine unger aldrig har racet fra bordet, at jeg ikke kan se det er noget som vi har skulle gennemtvinge. Vi sidder ofte og hygger ved bordet og har nu altid gjort det, selvfølgelig er der gange hvor de har spurgt om de må gå fra fordi de lige var igang med noget, og det kan jeg nu ikke se hvorfor jeg skal nægte bare fordi, nu når at mange andre aftner så bliver de ved bordet.

Men synes også at vi har meget familie hygge tid uden for aftens mads bordet, så nok også derfor at jeg ikke hænger mig så meget i det.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2014

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
MorDk skriver:

Hvor gamle mener du børn skal være når de skal sidde 20-30 minutter? 

Herhjemme er 30 min meget for min søn på 3,5 år. Han spiser ofte ikke så meget igen. Men børn er jo forskellige. Vi har ikke super faste regler omkring det men vi arbejder hen imod at man lige venter på hinanden. Vi fokuserer mere på hyggen/snakken en lige netop det at man SKAL blive siddende og vente på hinanden. 

De er nu 6,5 år og næste 5 år. De har skulle sidde ved bordet til vi alle 4 var færdige med, at spise fra de var ca. 3 år. De får ikke lov til, at rejse sig efter 5 min. De skal som minimum sidde til vi er færdige alle 4 og det tager ca. 20 min at spise. De gør det uden vrøvl, da de altid har været vant til det.

Vi snakker om hvordan dagen er gået mv.

Det er selvfølgelig noget andet når vi har gæster eller er ude, så skal de sidde indtil alle børn er færdige.

Anmeld

6. februar 2014

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
SjeBets skriver:

hvorfor undre det dig ?

Jeg ser ikke stor værdi i at de bliver siddene, bare de siger tak for mad og spørger om de må gå, så kan jeg ikke se den store grund til at de sidder og kigger på os vokse spiser.

Hvis vi har alle vores unger (5 stk) så må de gerne vente på hinanden. men det gør de nu helt naturlig fordi de sidder og snakker.

Det under mig, at man som familie ikke kan sidde sammen og spise, og snakke om dagens hændelser. Mine børn får ikke lov til, at rejse sig efter 5 min bare fordi, at de er færdige. Jeg mener, at det er helt almindelig pli, at man sidder til alle er færdig med, at spise. Dette gælder selvfølgelig ikke for helt små børn. Det er selvfølgelig noget andet når vi har gæster eller er ude, så må de rejse sig når alle børn er færdige.

Anmeld

6. februar 2014

SjeBets

MoarHvidovre skriver:

Det under mig, at man som familie ikke kan sidde sammen og spise, og snakke om dagens hændelser. Mine børn får ikke lov til, at rejse sig efter 5 min bare fordi, at de er færdige. Jeg mener, at det er helt almindelig pli, at man sidder til alle er færdig med, at spise. Dette gælder selvfølgelig ikke for helt små børn. Det er selvfølgelig noget andet når vi har gæster eller er ude, så må de rejse sig når alle børn er færdige.

Tror også det er meget forskelligt, mine unger er ikke typerne der sluger deres mad for at komme væk, ofte må jeg huske dem på at spise fordi de har 1000 ting at fortælle, måske derfor ser jeg det ikke som noget vildt at når de (endelig) er færdige at de gerne vil gå fra, og får også for det meste lov.

Anmeld

6. februar 2014

JH12

Min pige er 21 måneder, hun spiser ingenting til aftensmad, men bliver sat ved bordet og for selvfølgelig tilbudt mad.

Når hun har sat noget tid, og begynder at blive utålmodig, siger hun selv færdig, og tak for mad. også for hun lov til at smutte.. Så vi andre kan få liv at spise

Vi har snakket om hvornår vi skal tage kampen op, og pt har vi snakket om 2,5-3 år.
Men jeg ved heller ikke hvornår jeg synes man kan kræve de skal blive siddende..

Anmeld

6. februar 2014

Ravnholt

Profilbillede for Ravnholt
Muhmi skriver:

Ja det var da egentlig en spændende debat som vi kan tage her istedet for i den anden debat

Skal dit barn blive siddende ved bordet om aftenen eller må barnet løbe ud og lege / sætte sig ind og se fjernsyn / andet? mens I sidder og spiser?

Hvor gammel synes du et barn skal være før man begynder at lære barnet at blive siddende ved bordet indtil alle er færdige?

Herhjemme er Silas snart 3 år og vi er den sidste måneds tid begyndt at insistere på at han bliver siddende ved bordet. Ikke tvinge ham med skrig og skrål, men bede ham om at finde noget han kan beskæftige sig med mens vi andre spiser færdig. Dette er begyndt at fungere super godt og vi synes faktisk at vi får meget mere ud af aftensmads-tiden fordi vi sidder der alle sammen.

Silas er i en periode lige for tiden hvor han ikke spiser særlig meget om aftenen og er derfor hurtigt færdig og da det faktisk er det eneste tidspunkt i løbet af en lang dag uden ham, så vil vi rigtig gerne bruge den med ham. Så vi føler at vi mister endnu mere tid med ham, hvis han bare løber afsted og finder på noget andet at lave.

Vi mener jo også at han skal blive siddende fordi han ligeså godt kan lære det nu, som senere og hvor vil det være vidunderligt at komme til et selskab hvor ens barn bliver siddende (på sin vis) mens vi alle sammen spiser Selvfølgelig skal de have lov at lege når de er sammen med fætrene og kusinerne men det vil da alligevel være dejligt at have et høfligt barn. Det er da i hvert fald sådan jeg er blevet opdraget

Nå hvad er jeres mening om det?

Hjemme ved os er det at børnene skal vente på hinanden. Og det forstår de begge 2.

Synes ikke de skal vente på os, og nyder da også lidt at børnene tuller rundt mens jeg spiser færdig.

(Desuden kommer der et nyt familiemedlem til familien til sommer, så det er måske ikke altid at jeg får lov til at spise på samme tidspunkt som dem)

Den ældste er 4 og den yngste næsten 2 år

Og de ved der ikke er mere mad, når man har rejst sig. (medmindre der selvfølgelig kommer dessert senere )

Anmeld

6. februar 2014

Kløver

Her må de rejse sig fra bordet når de er færdige, mine er 3 og knap 2. Der er meget andet igang pt men derefter bliver første mål at de skal vente til alle andre børn er færdige. For vi voksne kan jo sidde længe.
Synes det kommer meget an på barnet

Anmeld

6. februar 2014

Morgensol

Jeg er selv vokset op med at man bliver siddende til alle er færdige med at spise, det er min mand ikke! derfor er det umådeligt svært at lære vores børn på 2 og næsten 4 det, når far rejser sig så snart han er færdig! 

det skal så også siges at far arbejder aften, så mange dage blir han simpelthen nødt til at gå midt i maden for at tage på job. 

Den store er vant til at blive siddende til alle er færdige ovre i børnehaven, så jeg håber at når lillesøster også starter i bh, at vi så kan få det indført herhjemme. 

Anmeld

6. februar 2014

MorTil4<3

Muhmi skriver:

Ja det var da egentlig en spændende debat som vi kan tage her istedet for i den anden debat

Skal dit barn blive siddende ved bordet om aftenen eller må barnet løbe ud og lege / sætte sig ind og se fjernsyn / andet? mens I sidder og spiser?

Hvor gammel synes du et barn skal være før man begynder at lære barnet at blive siddende ved bordet indtil alle er færdige?

Herhjemme er Silas snart 3 år og vi er den sidste måneds tid begyndt at insistere på at han bliver siddende ved bordet. Ikke tvinge ham med skrig og skrål, men bede ham om at finde noget han kan beskæftige sig med mens vi andre spiser færdig. Dette er begyndt at fungere super godt og vi synes faktisk at vi får meget mere ud af aftensmads-tiden fordi vi sidder der alle sammen.

Silas er i en periode lige for tiden hvor han ikke spiser særlig meget om aftenen og er derfor hurtigt færdig og da det faktisk er det eneste tidspunkt i løbet af en lang dag uden ham, så vil vi rigtig gerne bruge den med ham. Så vi føler at vi mister endnu mere tid med ham, hvis han bare løber afsted og finder på noget andet at lave.

Vi mener jo også at han skal blive siddende fordi han ligeså godt kan lære det nu, som senere og hvor vil det være vidunderligt at komme til et selskab hvor ens barn bliver siddende (på sin vis) mens vi alle sammen spiser Selvfølgelig skal de have lov at lege når de er sammen med fætrene og kusinerne men det vil da alligevel være dejligt at have et høfligt barn. Det er da i hvert fald sådan jeg er blevet opdraget

Nå hvad er jeres mening om det?

her startede det omkring 1 års alderen at vi sagde nej vi venter ..
de fanger den meget hurtigt hvis det bliver en vane, og her er der ingen sure miner. NU er det så også ALTID den yngste på 1 ½ der sidder længst og kan blive ved med at køre ind mens vi andre er færdige hehe, og der kan den store på 3 godt spørge en gang eller to om han må gå ned, og kan vi se på den lille han bestemt ikke er færdig endnu siger vi ofte ja ok, men så skal de gå på værelset og lege så lillebror kan spise uden forstyrelse, og så sidder vi voksne og venter pænt
MEN ellers til hverdag så venter vi til alle er færdige

Anmeld

6. februar 2014

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Mine børn har siden de begyndte at spise fast føde siddet ved bordet, til vi alle er færdige.

Dog er der undtagelser ved f.eks familiesammenkomster/ veninder på besøg, hvor måltidet gerne trækker ud. Så må de gerne gå fra, når jeg synes, de har siddet længe nok og er begyndt at kede sig.

Men i dagligdagen spiser vi sammen ved bordet alle tre og hygger os, og det tager ungerne også som en selvfølge

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.