Må dit barn rejse sig fra bordet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. februar 2014

Karina84

Pikku Myy skriver:

Jeg er for så vidt enig med dig i at børn sagtens kan blive siddende hvis de skal. Og det ville de vel også kunne hvis det drejede sig om 45 minutter.

Men hvad er argumentet for at de skal? Hvorfor er det så vigtigt for dig at dine børn bliver siddende? God opdragelse? Respekt for den tid der er blevet brugt på at lave maden? Samværet omkring spisebordet? Noget fjerde?

Jeg har svært ved at argumentere for hvorfor min søn ikke behøver blive siddende mens vi andre spiser færdig. Men det er jo nok fordi jeg ikke nødvendigvis forbinder det med god opdragelse. Fordi han alligevel formår at vise respekt for den tid der er blevet brugt på maden. Og fordi vi når at snakke om dagens begivenheder i den tid han er der (han spiser godt) eller på andre tidspunkter i løbet af dagen.

Jah jeg synes faktisk gerne jeg vil bruge de grunde du skriver der, til at forklare hvorfor vi har valgt at gøre det herhjemme 

Plus jeg er vokset om med en far og en mor der læner sig bagud fordi de skal følge med i nyhederne mens vi spiste og sige SSSCHH hvis jeg snakkede så de ikke kunne høre det.

Det var ikke under hele aftensmaden, men hold op hvor er jeg tit blevet afbrudt fordi de liiiige skulle se eller høre en eller anden nyhed.

Det skal mine børn ikke vokse op med. Vi sidder i et andet rum, tv'et er slukket og vi hygger os. Jeg har ofte brugt over en time på maden, og så sætter jeg da også pris på at vi hygger om det, når det så skal spises. Vores dreng ser det ikke som tvang, for igen, vi hygger og snakker om vores dag 

Og ærligt, så ser jeg det også lidt som god opdragelse... Kender en voksen mand, som på trods af at han har børn, også kan finde på at smutte når han er færdig, selvom vi er samlet med familien. Det synes jeg er forkert...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2014

Laulund87

Jeg forstår ikke det er så vigtigt at de skal blive siddende og 30 min efter de måske selv er færdige, er i mit hoved rigtig længe. Vi prioriterer højt at sidde sammen hver aften og spise, men varigheden er ikke vigtig. Vi har masser af kvalitetstid uden for spisetiden

Anmeld

6. februar 2014

DianaRJS

Muhmi skriver:

Ja det var da egentlig en spændende debat som vi kan tage her istedet for i den anden debat

Skal dit barn blive siddende ved bordet om aftenen eller må barnet løbe ud og lege / sætte sig ind og se fjernsyn / andet? mens I sidder og spiser?

Hvor gammel synes du et barn skal være før man begynder at lære barnet at blive siddende ved bordet indtil alle er færdige?

Herhjemme er Silas snart 3 år og vi er den sidste måneds tid begyndt at insistere på at han bliver siddende ved bordet. Ikke tvinge ham med skrig og skrål, men bede ham om at finde noget han kan beskæftige sig med mens vi andre spiser færdig. Dette er begyndt at fungere super godt og vi synes faktisk at vi får meget mere ud af aftensmads-tiden fordi vi sidder der alle sammen.

Silas er i en periode lige for tiden hvor han ikke spiser særlig meget om aftenen og er derfor hurtigt færdig og da det faktisk er det eneste tidspunkt i løbet af en lang dag uden ham, så vil vi rigtig gerne bruge den med ham. Så vi føler at vi mister endnu mere tid med ham, hvis han bare løber afsted og finder på noget andet at lave.

Vi mener jo også at han skal blive siddende fordi han ligeså godt kan lære det nu, som senere og hvor vil det være vidunderligt at komme til et selskab hvor ens barn bliver siddende (på sin vis) mens vi alle sammen spiser Selvfølgelig skal de have lov at lege når de er sammen med fætrene og kusinerne men det vil da alligevel være dejligt at have et høfligt barn. Det er da i hvert fald sådan jeg er blevet opdraget

Nå hvad er jeres mening om det?

her må den ene rejse sig når den anden er færdig, de spiser begge to ekstremt langsomt så vi andre er normalt færdige.

er vi i byen skal de blive til det sidste barn er færdig .

Anmeld

6. februar 2014

lineog4

MorDk skriver:

jeg tænker bare at det er meget godt at lærer ens børn at man venter på hinanden og "nyder" maden sammen. Nogle er 5 min om at spise andre 20 min. men når man spiser sidder man sammen som familie. (det gør vi) Men hvis 1 altid rejser sig så straks man er færdig er der ikke meget hygge over middagen. Jeg ville da blive skuffet hvis min mand eller en gæst rejste sig efter 5 minutter for nu er han/hun mæt og har andet at tage sig til. Det giver ingen mening i min verden. Det behøver jo ikke at være en kamp at få børnene til at blive ved bordet. Nogle gange kommer det helt naturligt. De dage hvor ungerne evt. er trætte og uoplagte jamen så er der andre "regler". Selvom vi har regler og retningslinier herhjemme er det ikke ens betydende med at der ikke finde flexibiltet 

Kastede mine børn maden ind på 5 minutter hver dag ville jeg da måske begynde at overveje reglen 

Det er jo "nemt" ikke at have reglen når de som regel altid sidder minimum 20 minutter, men det bare er mig der godt kan lide at sidde lidt længere ved bordet mens theen bliver lavet og jeg får lidt voksensnak med børnene der kommer fra og til

Anmeld

6. februar 2014

Wimmie

Muhmi skriver:

Ja det var da egentlig en spændende debat som vi kan tage her istedet for i den anden debat

Skal dit barn blive siddende ved bordet om aftenen eller må barnet løbe ud og lege / sætte sig ind og se fjernsyn / andet? mens I sidder og spiser?

Hvor gammel synes du et barn skal være før man begynder at lære barnet at blive siddende ved bordet indtil alle er færdige?

Herhjemme er Silas snart 3 år og vi er den sidste måneds tid begyndt at insistere på at han bliver siddende ved bordet. Ikke tvinge ham med skrig og skrål, men bede ham om at finde noget han kan beskæftige sig med mens vi andre spiser færdig. Dette er begyndt at fungere super godt og vi synes faktisk at vi får meget mere ud af aftensmads-tiden fordi vi sidder der alle sammen.

Silas er i en periode lige for tiden hvor han ikke spiser særlig meget om aftenen og er derfor hurtigt færdig og da det faktisk er det eneste tidspunkt i løbet af en lang dag uden ham, så vil vi rigtig gerne bruge den med ham. Så vi føler at vi mister endnu mere tid med ham, hvis han bare løber afsted og finder på noget andet at lave.

Vi mener jo også at han skal blive siddende fordi han ligeså godt kan lære det nu, som senere og hvor vil det være vidunderligt at komme til et selskab hvor ens barn bliver siddende (på sin vis) mens vi alle sammen spiser Selvfølgelig skal de have lov at lege når de er sammen med fætrene og kusinerne men det vil da alligevel være dejligt at have et høfligt barn. Det er da i hvert fald sådan jeg er blevet opdraget

Mila kommer ned så snart hun er færdig...har aldrig forstået hvorfor børn skal blive siddende bare fordi de voksne er langsomme til at spise eller vil sidde og snakke imens - jeg synes det var kedeligt som barn; hvorfor ikke lade dem lege?

Har ikke tænkt mig at lære Mila at blive siddende af høflighed så længe hun er barn. Til gengæld skal hun lære at hun må lege selv og at vi voksne bliver siddende til vi er færdige 

Anmeld

6. februar 2014

Lilotte87

Nej det skal de ikke. 

Jeg måtte selv rejse mig og jeg har glimrende bordmanere. 

Anmeld

6. februar 2014

Muffinmus

Ja ja, helt enige bliver mødre aldrig om opdragelse

hvor nogle synes det er dårlig opdragelse at børnene ikke sidder ved bordet til alle er færdige, synes nogle det er dårlig opdragelse at børnene er for meget alene hjemme, går alene hjem i for tidlig en alder, lærer børnene de selv må bestemme hvad tøj de gerne vil have på, altid at være ærlige, men ikke om aldrig sige sandheden om overvægtige folk, tykke, som  børn kalder det...tog da selv min datter i at kalde en dame for tyk fordi hun havde en enorm rumpe...og det havde hun, men alligevel følte jeg mit barn var dårlig opdraget lige det sekund. Hun er 4... Men efterfølgende kan jeg godt se hvorfor hun siger som hun gør om de folk hun møder F.eks... Den grimme mand, den tykke dame, den rynkede dame, manden med et ben osv osv. Det hun ser , det siger hun. Og så måske med tiden prøve at forklare man måske skal sige tingene på en anden måde

nej, mine børn bliver ikke siddende til alle er færdige, jeg ser det ikke som dårlig opdragelse af de gerne vil lave get andet når de har spist maden. Som regel får vi en lille snak om dagen, men ofte siger de bare det er gået godt hvis de ikke har lavet noget særligt. Men mine børn har endnu ikke det store behov for at fortælle time ind pg time ud om det de laver...især min søn kan knap huske hvad han fik til morgenmad, så at høre om hans dag er en laaaaangvarig proces. Og tit er de altså bare trætte når det er mad tid, gider måske i virkelighed ikke snakke mere for i dag, vil bare gerne spise og så ind i sofaen og slappe af 

Anmeld

6. februar 2014

mpr

Herhjemme begyndte vi da hun var 5 år, da vi havde meget store problemer med at få hende til at spise ret meget fordi der så var andet der var mere spændende, og hun derfor mente hun var færdig efter 1-4 bidder  

Hun forstår dog stadig ikke konceptet helt fordi det ikke er sådan hjemme hos mor, og vi skal derfor sige det til hende næsten hvergang, men vi bruger det hver gang vi spiser nu om det er morgen, middag eller aften og det har fået den effekt at hun begynder at spise videre når hun alligevel ikke må gå fra bordet - så vi har ikke en der er hundesulten efter en halv time når maden er taget af bordet  

Vi har helt sikkert planer om at forsætte med det for det er meget rart at der ikke bliver løbet rundt eller andet imens vi spiser, og så er vi også sikre på at hun får det hun kan spise  Og der må ikke være legetøj eller andet på bordet at lege med imens vi spiser + ingen tegnefilm på tvet til at distrahere

Anmeld

6. februar 2014

isabellasmor

MorDk skriver:

jeg tænker bare at det er meget godt at lærer ens børn at man venter på hinanden og "nyder" maden sammen. Nogle er 5 min om at spise andre 20 min. men når man spiser sidder man sammen som familie. (det gør vi) Men hvis 1 altid rejser sig så straks man er færdig er der ikke meget hygge over middagen. Jeg ville da blive skuffet hvis min mand eller en gæst rejste sig efter 5 minutter for nu er han/hun mæt og har andet at tage sig til. Det giver ingen mening i min verden. Det behøver jo ikke at være en kamp at få børnene til at blive ved bordet. Nogle gange kommer det helt naturligt. De dage hvor ungerne evt. er trætte og uoplagte jamen så er der andre "regler". Selvom vi har regler og retningslinier herhjemme er det ikke ens betydende med at der ikke finde flexibiltet 

nu mener jeg bare der er kæmpe forskel på voksne og børn. når man er gæst eller har gæster er det da meget sjældent de voksne bare rejser sig og går når de har sunket maden... Men er der børn på besøg så får de da lov til at rende når de er færdige.. nu er det ikke tit vi står overfor "problemet" da vores datter spiser ca lige så hurtigt/langsomt som os. Men bliver hun færdig først og vil lege, så får hun lov til det , både hjemme og ude. Har faktisk heller aldrig været et sted hvor børnene skulle blive siddende til de voksne var færdige? Jeg ville faktisk tænke mit hvis de blev beordret siddende selvom de ville lege.. Synes det er mærkeligt ..... Men sådan er vi jo så forskellige  

Anmeld

6. februar 2014

Mum33

Jeg synes ikke det har noget med god/dårlig opdragelse at gøre, men derimod familietraditioner. 

Her i huset er det lidt forskelligt. Nogle dage bliver de bedt som at blive siddende lidt, eller vente på hinanden. Andre dage må de godt gå fra bordet og lege - synes det vigtigste er, at de gør hvad vi ber dem om

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.